Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:
06-vuotiaat lapset: 305 euroa kuukaudessa
712-vuotiaat lapset: 356 euroa kuukaudessa
1317-vuotiaat lapset: 480 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen
Vaikka isä ei olisi yhtä hyvä ja turvallinen huoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:
Lapsilisä ja kahden vanhemman tulot riittävät siis hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa.
Kuule ei auta todellakaan. Monikaan ei ole tyhmä eikä halua kunnioittaa mitään tai ketään. Ruusuiset lasit pois silmiltä. Lastenvalvojalle ei voi myöskään pakottaa ketään.
Ei voi mutta tuomioistuin voi pakottaa maksamaan sen lastenvalvojan jälkeen, jos ja kun mies ei halua lastenvalvojalle mennä.
Ilman muuta prosessi käyntiin
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi noin iso, ja isällä varmasti reilusti tilaa kodissaan, oisko kätevämpää, että lapsi asuisi isällään, ja isä kustantaa kaiken. Näin hän ei tuntisi tulevansa riistetyksi ja näkisi samalla, mitä teinin elättäminen oikeasti maksaa.
Tämä!
Naisella ei ole aikuisuutta kolkuttavalle teinille enää juuri mitään annettavaa. Tämä näkyy selkeästi tilastoissa.
7000€ tienaava isä on 3000% parempi paikka itsenäistyvälle ja itsenäiselle teinille, kuin työkyvytön yh-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Silloin kun heitetään astiat seinään ja huudetaan, että minä en sun rahojas tartte, se pitäisi kirjoittaa kirjallisena. Kohta niitä kumminkin ollaan penäämässä ja kattiloita viemässä ja kaikki nekin, jotka anopilta on saatu.
Kaikki on varmasti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.
Tämä. 800 euroa kuukaudessa riittää teinin elatukseen helposti. Myös siihen teinin omaan huoneeseen. Etävanhemman ei kuulu elättää lähivanhempaa sentilläkään. 400e elatusmaksu (eli etä 400e + lähi 400e) on ruhtinaallinen siihen verrattuna siihen mitä meille monille muille yksinhuoltajille masketaan. Jos tuo ei teinin elättämiseen riitä, on kyse rahan käytön ja priorisoinnin ongelmasta. Jos jääkapissa on vain roskaruokaa ja halvinta makkara, on ex huomautus mielestäni aiheellinen. Tuolla rahalla saa paljon enemmän. Ex tehtävä ei ole kustantaa lähivanhemmalle asuntoa kalleimmalle paikalle, Etenkään silloin, jos lähivanhemman omat tulot ovat pienet. Jos ruoka on urheilua harrastavalle teinille tuolla elatusmaksulla heikkolaatuista, voi ex valitus olla mielestäni aihellinen. Kolmen teinin lähvanhempi itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt muuten ymmärrän miksi eronneet miehet jäävät työttömäksi niin herkästi. Jos maksaisin 400 elareita, niin itselleni jäisi jotain satanen.
Jaa, minulle jäisi 1400e ja olen lähihoitaja. Mitähän työtä sinä mahdat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
T. Poikalapsi, neitsyys tallessa ja äippä elättää. Isä ei viitsi. Oot perinyt luonteen häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se lapsi siis asuu sillan alla, ei käytä sähköä, eikä vettä, ei huonekaluja, ei vuodevaatteita, ei pyyhkeitä, ei tarvitse vakuutuksia, ei sairasta koskaan jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Eihän äidin kuulukaan niistä elareista saada itselleen mitään, ne on lapsen elatukseen tarkoitettu. Jos äiti haluaa itselleen jotain, esim. ruokaa, vaatteita tai lääkkeitä niin maksaa itse.
Sisälukutaito olisi hyväksi, en tarkoittanut elatusta sillä saahan äiti muutakin tuloa. Kaikesta pitää kiusata mutta itsepähän kärsitte katkeruudestanne elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
400 € ei riitä kuin yhteen baari-iltaan, missä kuplassa oikein elät?
Baarit eivät ole pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Poikalapsi, neitsyys tallessa ja äippä elättää. Isä ei viitsi. Oot perinyt luonteen häneltä.
Turhaa ilkeilyä.
Olen joutunut karsimaan omista kuluistani jo niin paljon etten enempää voi. En käytännössä voi ostaa itselleni mitään ns. ylimääräistä. Lääkkeet ja lisäravinteetkin joudun tarkasti laskemaan että riittävät siihen asti kun seuraava eläke tulee. Omat vanhempani ovat auttaneet ja maksaneet lapselle mm. vaatteita. Teini ei halua isälleen asumaan eikä isä halua teiniä kotiinsa pyörimään. Siksi asuu minun luonani. ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa että pitäisi jättää vuokra (asunto = osa lapsen elatusta) maksamatta, jotta lapselle saa ruokapöytään kallista lihaa?
Ilmeisestikin, ei kyetä ymmärtämään että lähilläkin on elämä maksettavana ja hänen täytyy itsekin saada ruokaa, vaatteita ja elää elämäänsä.
Hyvä että edes joku on huolissaan lapsen perään. kun olin alaikäinen niin oma äiti käytti kaikki elatusmaksut omiin juttuihinsa ja ruokaakaan sai varmasti vain koulusta. olin sairaalloisen alipainoinen, mutta tärkeintähän oli silloin se että äitini sai kerrytettyä omaa cd-kokoelmaansa, ostettua vaatteita ja käytyä itse ulkona syömässä. Sairas maa kun tuotakin ei valvota tarkemmin. Käyn vielä noin 20v jälkeenkin terapiassa asian takia.
Minulla on ydinperheessä kaksi teiniä ja talomme on maksettu. Kyllä se teini silti ihan perusperusperusperuselämiseen kuluttaa kuukaudessa huomattavasti enemmän kuin 400 euroa.
Juuri maksoin kuopukselle mm. silmälasit, 700 euroa.
Tietenkin jääkaapissa pitää olla hyvälaatuista lihaa ja kalaa, vihanneksia myös. 400e elari riittää niihin varsin hyvin ja siitä jää vielä muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Siihen vaikuttaa moni muu asia kuin joku elari. Ehkä asenteesi?
Jep. Itsekästä kitsastella lapsen menoissa niin, että käyttää niihin vain elarin ja lapsilisän jotta saisi pitää omat rahat omia menoja varten.