Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.
Rivien välistä voi lukea, että olet syöttämässä lapsesta läskiä.
Tämä on koko elämän kestävä haitta ja lapsi pitäisi siirtää isälleen, jolla on varaa ostaa sille kunnollista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen
HYVÄ EHDOTUS!
SItten sanot että saa elarit, sun tuloilla sataviiskymppii!
Saat pitää lapsilisätkin kun olet noin pihi, eikähän rupee ääni kellossa muuttumaan!
Vierailija kirjoitti:
Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.
Ketju käsittelee sitä, että isä ei ymmärrä, että ELATUSmaksulla elätetään, eikä ostetaan pelkästään ruokaa.
Nyt muuten ymmärrän miksi eronneet miehet jäävät työttömäksi niin herkästi. Jos maksaisin 400 elareita, niin itselleni jäisi jotain satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Isän arvo ymmärretään vasta aikuisena, oli erossa tai ei. Lapset teininäkin ovat vielä äidin tississä kiinni ja erotilanteessa yleensä menevät äidin helmoihin, vaikka väärässä olisivatkin.
Juu, ymmärsivät hyvin isänsä arvon. Se on kaikki rahassa mitattavaa.
Silti äitin puoleen kääntyvät, kun apua tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä(kin) matematiikalla äidille pitäisi jäädä myös sitä kuuluisaa omaa rahaa käytettäväksi.
Olet kahdessakin asiassa täysidiootti. Ensinnäkin tyydyt alempaan elatusmaksuun ja toiseksi vielä kuuntelet exän rutinaa. Ottakoon itse teinin ruokittavaksi ja sinä maksamaan (olematonta) elatusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä(kin) matematiikalla äidille pitäisi jäädä myös sitä kuuluisaa omaa rahaa käytettäväksi.
Se ei ole elarienmaksajan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ymmärsivät hyvin isänsä arvon. Se on kaikki rahassa mitattavaa.
Silti äitin puoleen kääntyvät, kun apua tarvitaan.
YH kakrut johtaa tilastoja melkein kaikessa karseaan loppuelämään johtavasssa paskassa.
Päihteet, rikokset, mtt jne...
Vierailija kirjoitti:
Nyt muuten ymmärrän miksi eronneet miehet jäävät työttömäksi niin herkästi. Jos maksaisin 400 elareita, niin itselleni jäisi jotain satanen.
Onko sinullakin siis 7000 euron tulot vai miksi luulet että sinä joutuisit maksamaan yhtä paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Eihän äidin kuulukaan niistä elareista saada itselleen mitään, ne on lapsen elatukseen tarkoitettu. Jos äiti haluaa itselleen jotain, esim. ruokaa, vaatteita tai lääkkeitä niin maksaa itse.
Itsensä elättäminen, saatika perheeseensä panostaminen, on yhäti tietylle porukalle vieras käsite 🤣😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta elareiden ei ole tarkoitus mahdollistaa sitä, että lähivanhemmalle jää omista tuloista enemmän omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Eihän äidin kuulukaan niistä elareista saada itselleen mitään, ne on lapsen elatukseen tarkoitettu. Jos äiti haluaa itselleen jotain, esim. ruokaa, vaatteita tai lääkkeitä niin maksaa itse.
Itsensä elättäminen, sa
Yllättävän moni yh luulee, että lapsi olisi tarkoitus elättää vain elareilla ja lapsilisällä. Etenkin, jos yh itse on kotona lasten kanssa eikä käy töissä. Ei ymmärretä, että myös itse pitää elättää lasta.
Kuinka paljon käytät nuoren ruokaan kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta elareiden ei ole tarkoitus mahdollistaa sitä, että lähivanhemmalle jää omista tuloista enemmän omaan käyttöön.
Lapsen elättäminen aikuiseksi maksaa 130 000 euroa, joten tuota pelkoa ei ole. Se 400 euroa riittää juuri ruokaan ja kännykkään ja satunnaisiin leffakäynteihin.
Kun lapsi noin iso, ja isällä varmasti reilusti tilaa kodissaan, oisko kätevämpää, että lapsi asuisi isällään, ja isä kustantaa kaiken. Näin hän ei tuntisi tulevansa riistetyksi ja näkisi samalla, mitä teinin elättäminen oikeasti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen elättäminen aikuiseksi maksaa 130 000 euroa, joten tuota pelkoa ei ole. Se 400 euroa riittää juuri ruokaan ja kännykkään ja satunnaisiin leffakäynteihin.
Sun pitää laittaa siihen se OMA OSUUS lapsen elättämisestä mukaan.
Asunnosta se teinin huone on 400
ja netti ja puhelin ja matkat ja harrastukset
ja ruoka ja vaatteet ja kempparijutut ja kaverit
Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää.