Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Onneksi ei työttömänä tarvitse maksaa senttiäkään elatusmaksua. Lapsilla on kivaa ja turvallista kun lähi omistaa ja maksaa kaiken ja valtio vielä tukee heitä. Mukavaa helppoa elämää tämä mielisairaan elämä. Ketään ei kiinnosta mitä kuuluu...
Se 400 euroa kk on tarkoitettu lapsellenne.
Ihme jos kolmen lapsen perheeltä ei yksikään lapsi ole koskaan hukannut avainta? Ja se riippuu taloyhtiöistä kuinka siihen suhtaudutaan. Meillä yhtiö rahastaa ja pitää tehdä sarjoitis. Uusia avaimia ei voi teettää. Eikä kukaan oleta, että sen joku muu maksaa. Mutta se on mielestäni lapsen kulu, koska lapsi avaimen on hukannut. Ja siihen ei olisi riittänyt yhden kuukauden elari. Eikä meillä lapsen harrastukseen.
Ja itse en vaatinut lapsen elatusta toiselta vanhemmalta, koska pystyn maksamaan elämisen muutenkin. Oletin kyllä, että isä olisi osallistunut, mutta eipä osallistunut. Ei edes synttärilahjoilla tms. Eipä juuri tapaamaankaan. Tällä kokemuksella väitän, että että.ei osallistu, ellei sille ole selkeitä "määräyksiä". Ja etä ei tajua kuinka paljon lapseen menee muutakin kuin hammastahna ja ruoka ja vaatteet. Ja omat tuloni tippuivat lapsen myötä. Enemmän kuin lapsilisä toi. Lapsen takia piti ottaa palkatonta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi asuu, syö ja paskoo...
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että yleensä lähivanhempi kokee elatusmaksun ja asumistuet yms. tuloina itselleen. Puhutaan, että kun leikataan tuista, niin tulot pienenevät. Jos elarit loppuvat kun lapsi täyttää 18v, tulot pienenevät.
Elarit ja tuet eivät ole tuloa. Tuloa saa kun käy töissä. Siitä maksetaan veroja. Maksetaanko elatusavusta veroa? No ei. Eli ei ole tuloa.
Vaikea sanoa. Varmaan aika tapauskohtaista paljon äiti voittaa tai häviää kun lasten tuet loppuu. Riippuu ihan siitä paljon äiti on käyttänyt rahaa iseensä ja paljon lapsiin. Käyttääkö paljon vaikka vaatteisiin, kosmetiikkaan, omiin matkoihin, harrastuksiin tai omiin syömisiin. Toni jos lapset on ekättänyt halvalla,saattaa lasten tukien loppumisella olla negatiivista vaikutusta.
Esim. ruokakulut on sellainen asia mitä on vaikea eritellä. Meillä ruokailut olisi aika eri jos pitäisi vain ajatella lasten ruokkimiset. Osittain minä voin syödä samoja ruokia kun lapset, (aika halvalla en syö itsekään) mutta esim. perheen miehet ei. Ja jos ei maistuisi sama ruoka kun lapsille, voisin syödä vain leipää
Nyt kuitenkin olen velvollinen miettimään myös muidenkin kun lasten ja itseni ruokailua ja tuo laittaa ruokakulut erilaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni 500€ pelkästään harrastuksen kuukausimaksuun.
Voi hyvänen aika näitä "isiä"!
Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta sain heistä elatusmaksut Kelan kautta. Ja isä huuteli "toreilla", miten hän elättää minut ja lapseni. Ja sen lisäksi vielä join hänen rahansa. Voi hyvää päivää.
En tiedä, kuinka moni hänen tarinoitaan uskoi, mutta ihan sama, fakta on se, mikä itselleni lopulta riittää. Kun lapset olivat teini-iässä tein kahta työtä, jotta meillä oli ruokaa pöydässä. Ja tämä idiootti kehtaisi kertoa tarinoitaan.
Kun vihdoin oli sellainen tilanne, että teki verokortilla töitä ja sain hänen tulojensa mukaiset elatusmaksut viimeset kaksi vuotta ennen lasten täysi-ikäistymistä, niin hänen uusi vaimonsa paheksui minulle, miten kehtaan vaatia lisää elatusmaksuja, kun xx on elättänyt teitä kaikki nämä vuodet.
Vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä.
Joku lasku mikä on lapsen aiheuttama, mutta tulee äitin nimellä, voi olla ongelmallinen.
Jos on hieman ajattelematon mäntti voi vastaus olla: "Ei ole mun lasku." "Ei mul oo rahaa." Tuollainen voi ollq juuri vaikka avaimen hukkaus ja uudelleen sarjoitus. Jotkut veloittaa tuosta ihan useita satasia.
Ja jos kummallakaan ei ole rahaa, niin kenen per..een se lasku upotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Teini on kallis elättää. Niinkö?
Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, niin jonka vanhemmat/vanhempi on päättänyt maksaa
veteen, sähköön teini 30-50€/kk sisältäen jätemaksun osuus
Sitten ruokaan riittää ravitsemussuosituksien mukaan syöminen 5€/pvä 150€/kk
Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin 5-10€ kk
Teinin puhelinkulut 10€ kk
Noin 200€ kk ja lisänä lapsilisä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastusmaksut pitäisi mielellään pitää elatusmaksuista erillään. Se ei voi mennä niin, että lähi päättää että lapsi alkaa harrastaa jääkiekkoa ja lähettää sitten laskun etäisälle. Harrastuksen aloittamisesta ja laskujen maksamisesta sovitaan yhdessä. Sen laskun voi maksaa vaikka etä suoraan harrastusseuralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, niin jonka vanhemmat/vanhempi on päättänyt maksaa
Sitten ruokaan riittää ravitsemussuosituksien mukaan syöminen 5€/pvä 150€/kk
&
Kasvavaa nuorta ei elätetä 150 euron ruokamenoilla. Tuosta sinun listauksesta puuttuu niin monta asiaa, että en viitsi edes kirjoittaa niitä. Kyllä huomaa, että sinulla ei ole lapsia.
Tässä taas unohtuu se, että näemme vain ap:n version tapahtumista. Asioilla on yleensä kolme puolta, sinun, minun ja totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no yritätte tietysti jotain jääkiekkoilijaa kasvattaa, eikö onnistunutkaan. Harmittaako?
Onpas vaan putkiaivo se isukki. Mun lasten isukki oli vielä idi ootimpi. Sen mielestä kaikki elarit olisi kuulunut tallettaa lasten omille tileille. Tällä tavalla toimien, olisin siis yksin maksanut kaikki harrastukset, vaatteet, ruuan, lomareissut, leirit, asumiseen liittyvät kulut, lääkärimaksut, lääkkeet, hygieniatuotteet, parturit jne jne.
Kun lapset tuli täysi-ikäisiksi, niin kerroin, että lapsilla on mukavasti rahaa tileillään. Hän siihen sanoi, että pitäisihän siellä olla paljon enemmän. Minä pyörittelin silmiä, ja kysyin, että miten niin? Ihme, että niinkin paljon oli rahaa tileillä. Se isukki nimittäin maksoi kahdesta lapsesta ruhtinaalliset 130 euroa per lapsi. Yhteensä 260 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ruokaan riittää ravitsemussuosituks
26v poika löytyy ja 2-vuotias lapsenlapsi, kyllä tiedän teinien kk kulut jos niitä sellaiseksi kehtaa kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.
Tällä(kin) matematiikalla äidille pitäisi jäädä myös sitä kuuluisaa omaa rahaa käytettäväksi.
Toki, mutta elareiden ei ole tarkoitus mahdollistaa sitä, että lähivanhemmalle jää omista tuloista enemmän omaan käyttöön.
Lapsen elättäminen aikuiseksi maksaa 130 000 euroa, joten tuota pelkoa ei ole. Se 400 euroa riittää juuri ruokaan ja kännykkään ja satunnaisiin leffakäynteihin.
Sun pitää laittaa siihen se <
Kyllähän tuohon vielä jää omaksi osuudeksi lapsen asumisen kustannukset, vaatetus, matkustaminen&muu liikkuminen (bussikortit ja kauemmas matkustus), harastusmaksut, muu elektroniikka, tietokone, harrastusvälineet, pokupy;rät, luistimet jne, terveydenhuollon menot, kavereiden synttärilahjat ja paljon muuta arkipäiväistä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas unohtuu se, että näemme vain ap:n version tapahtumista. Asioilla on yleensä kolme puolta, sinun, minun ja totuus.
Voi olla myös niin, että on vain 2 versiota ja toinen niistä on totuus. Esim. väitän, että itse olen kertonut aika pitkälle asiat juuri niinkuin ne ovat raha-asioista.
Mies taas puhuu joskus siihen malliin, että joku olisi että hetkinen, mikäköhän tässä on totuus. Käyttää lauseita kuten: "Mä maksan kaiken" vaikka ei lähellekään totuutta. Joskus siis väittää ihan päinvastaista, mikä on totuus.
Nuo ovat vain sellsisa heittoja, mutta joskus vaan mietin, että ottaako jotkut nuo tosissaan sitten ja joskus jopa itse näyttää vähän uskovan noihin.
Jos puhutaan totuudesta se tarkoittaa sitä, että asiat kerrotaan mitään pois jättämättä, mitään lisäämättä. Toinen osapuoli voi taas kertoa aina vääristellysti joskus tahalleen, joskus jopa tahattomasti. Silloin ei ole kyse siitä, että olisi kahden ihmisen versiot ja välissä totuus. Toisen versio, voi olla se totuus
Eri asia sitten miten kukin muodostaa mielipiteensä siitä miten asiat pitäisi olla tai mikä olisi oikein ja väärin. Ne on sitten mielipiteitä, ei totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että yleensä lähivanhempi kokee elatusmaksun ja asumistuet yms. tuloina itselleen. Puhutaan, että kun leikataan tuista, niin tulot pienenevät. Jos elarit loppuvat kun lapsi täyttää 18v, tulot pienenevät.
Elarit ja tuet eivät ole tuloa. Tuloa saa kun käy töissä. Siitä maksetaan veroja. Maksetaanko elatusavusta veroa? No ei. Eli ei ole tuloa.
Nyt sinun on pakko opettaa, miten kirjaan kahdenkertaisessa kirjanpidossa, esim. asumistuen menoksi, kun minusta se on tuloa ja vuokra on menoa.
Voi kun typeriä juttuja. Hyvä on ostaa kallista lihaa lapselle jos siitä tykkää ja sen lisäksi ne tarpeelliset kengätkin.
Joku haluaa ostaa 5 paria kenkiä. Ei välttämätöntä.
Ja joku taas kallista ruokaa. Ei välttämätöntä, mutta jos ne kengät on ostettu miksei voi pistää sitten enemmön vaikka ruokaan.
Tarkoitan että välttämättömyyksien lisäksi voi extra kulutuksen kohteet vaihdella henkilöittäin.
Mieltymykset niin erilaisia.
Kaikki lapset eivät halua harrastaa. Siksi hieman kyseenalaista keitusoudaettä miksi ostaa kalliita jäätelöpalloja ja lapsi ei harrasta. Ei se siitä johdu, että äiti haluaa laittaa rahat vain jätskiin eikä mihinkään järkevään.
Sinähän se tervepäinen ihminen olet. Onko sulla omaa elämää ollenkaan?