Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Kai elatusmaksu on tarkoitettu lapsen elämiseen. Siis vaikka vuokra, muut asumismenot, vaatteet, harrastukset, lelut, kulkeminen, päiväkotimaksu ja sitten toki ruoka.
Oikeudenmukaisuus ei aina toteudu. Laki on oikeuden kaukainen serkku. Itse olen kuullut kymmeniä kertoja entiseltä puolisolta, että on rahasta tiukkaa. Kuitenkin tupakkaa palaa askista kahteen per päivä (450eur/kk), kaupasta ostetaan eineksiä ja valmisannoksia. Toki kaljaakin kuluu viikonloppuisin: pitäähän sitä rentoutua. Lasten kanssa ei mitään tehdä, koska ei ole rahaa.
Itse retkeilen lasten kanssa, käydään uimahallissa kerran kuussa ja valmistetaan itse ruoat porukalla. Ei rahaa kulu mahdottomia. Joskus tuntuu silti kurjalta maksaa elatusmaksuja, kun näkee mihin rahat käytetään.
Harva sitä tupakoinnilla tienaa, mutta ei sinun tarvitse jeesustella että olet parempi ihminen. Kessuveikon lapsesta voi tulla vaikka pressa.
Ei se mitään vaaleanpunaista ajattelua ole, jos pitää järjen päässä ja miettii tulevaa. Se kun on sen tulevan lapsen etu. Aina ei ole mikään pakko huutaa yhteiskuntaa apuun, vaan jokainen voisi vastata omista teoistaan. Tuntuu, että lapsia tehtaillaan, koska "minulla on oikeudet" ja Kelalta saa rahaa.
Tulevaisuus kuitenkin näyttää siltä, että yhä kurjemmiksi elinolosuhteet käyvät ja rahat on loppu. Kelan tuet pienenevät ja osa jopa lopetetaan. Ennen vielä "juhlittiinkin", ja sieltä sai kivasti vaaterahaa, tarveharkintaista huvituksiin ja harrasteisiin, mutta nyt puhutaan tosiaankin minimeistä.
Tilille lapsen tulevaa elatusta, eron tultua, varten säästetty raha ei olisi mitään lapsen "omaisuutta tai perintöä", vaan ennalta korvamerkittyä rahaa lapsen elämiseen sen normaalin elatustuen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
No osta sille lapselle niitä parempia ruokia, mies sentään käy töissä, kun sinusta ei siihen ole. Ajattele jos tilanne olisi toisinpäin, mitähän itse vaatisit vai miten kestäisit eron lapsesta.
Kyllä sen kuuluu maksaa enemmän, joka saa suuremman osan lapsen hyödyistä.
Lykkää teini asumaan isälle. Isä saa sitten kelalta sekä elarit että lapsilisät.
Siinähän kantaa kallista ruokaa kaupasta, kuskaamaan teiniä harrastuksiin, maksaa huvit ja harrastukset . Puhelinlaskut ja muut menot.
Sanot vaan, että saa vapaasti juhlia jäljelle jäävällä rahalla .
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ne hyödyt esim. teini-ikäisestä lapsesta ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ne hyödyt esim. teini-ikäisestä lapsesta ovat?
Tai leikki-ikäisestä? Olisi kiva kuulla aiheesta enemmänkin.
Juu hyviä esimerkkejä kuluista, joita ei osaa ajatella. Aina otetaan mukaan se ruoka, vaatteet ja harrastukset.
Parhaimman kuvan saa, kun listataan kaikki lapsiin liittyvät kulut vuodessa ja jaetaan 12.
En tykkää hirvesti siitä,että ei makseta jotain ja sitten ollaan kunnollisia ja järkeviä jq säästetään ja kehitaan sillä.
Ja se joka maksaa tai jätttää rahan puutteessa jopa maksamatta joskus, on se holtiton, joka ei osaa mitenkään säästää tai maksaa laskujaan.
Joskus voi olla tilanne, että kulut ovat aika kohtuuttomt tuloihin nähden, vaikka joku isompi kertalasku. Harvinaista mutta mahdollista. Siinä ei hirveästi ole väliä onko se järkevä vai pikku tuhlari.
Jo vaikka olisi onnistunut säästämään on vähön eroa joutuuko käyttämään säästönsä johonkin yllättävään pakolliseen menoon vai johonkin todella järkevään ja samalla kivaan mihin on tsrkoittanutkin säästää, vaikka matkaan.
Sitten voi suu muikeana kehua. Minä onnistuin säästämään kun ei edes taloudellisia vastoinkäymisiä käymisiä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaisten tapausten vuoksi Kannatan lämpimästi sitä että lapsen kulutilistä tulisi pakollinen elatusmaksujen välitystapa.
Lapsen kulutili toimii niin että sinne molemmat vanhemmat laittavat saman verran rahaa "elatusmaksuina". Sinne tulee myös lapsilisä. Tästä rahasta maksetaan kaikki lapsen menot, kuten harrastukset ja polkupyörät. Aloitteen tapauksen kaltaisissa tilanteessa tätä rahaa voidaan luonnollisesti käyttää myös lapsen osuuteen ruuasta, mutta vuoroviikkolasten kyseessä ollessa kumpikin vanhempi vastaa ruokahankinnoista omillaan.
Saanko lähivanhempana laittaa sinne laskuksi esim.mitä minulle maksaa sairaan lapsen hoitaminen, tai kaikki vanhempain illat, harrastus kuljetukset, vaatteiden pesut, hukkuneiden avainten takia lukkojen sarjoyilset, taimedes uuden avaimen teettämisen? Olen yksinhuoltaja ja isä ilmoi
Minulla on kolme lasta, koskaan ei ole lukkoja sarjoitettu uudelleen. Onko YH-vanhempien lapset jotenkin holtittomia ja tottuneet, että aina joku muu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
No osta sille lapselle niitä parempia ruokia, mies sentään käy töissä, kun sinusta ei siihen ole. Ajattele jos tilanne olisi toisinpäin, mitähän itse vaatisit vai miten kestäisit eron lapsesta.
Niin koska olet omien sanojesikin mukaan sairas, toivottavasti et mielestäsi kovin pahasti, vaikka kirjoituksesi siihen viittaakin. Olisi tietenkin parempi, että miehesi asuisi tervejärkisenä, hyvin toimeentulevana miehenä lapsenne kanssa, kuin sinun köyhän ja sairaalloisen. Onneksi jäät aikalailla tyhjänpäälle muutaman vuoden kuluttua, kun lapsi aikuistuu. Tulosi pienenevät roimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska olet omien sanojesikin mukaan sairas, toivottavasti et mielestäsi kovin pahasti, vaikka kirjoituksesi siihen viittaakin. Olisi tietenkin parempi, että miehesi asuisi tervejärkisenä, hyvin toimeentulevana miehenä lapsenne kanssa, kuin sinun köyhän ja sairaalloisen. Onneksi jäät aikalailla tyhjänpäälle muutaman vuoden kuluttua, kun lapsi aikuistuu. Tulosi pienenevät roimasti.
Paremmin ap sitten pärjää, kun lapsesta aiheutuneet kulut loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin ap sitten pärj
Harvoin ne lapsesta aiheutuvat kulut loppuu yhtä aikaa elatusvelvollisuuden tai elatusmaksujen loppumisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin ap sitten pärj
Eipä pärjää, läheltä nähneenä, kun mielisairas äippä jäi ilman lapsia. Heh heh vaan...
Poikani isä maksoi elatusmaksua reilusti, mutta olimme lähes aina viimeinen euro kourassa. Ylioppilaaksi kirjoitettuaan poikani muutti töihin muualle. Kun hän syksyllä palasi kotiin, pyysin tuomaan reilun tonnin ostoksen. Poikani ei millään voinut käsittää, miten olin saanut säästettyä niin paljon ;), kun en saanut elatusmaksuakaan. Säästäminen oli helppoa, eihän se elatusmaksu ollut koskaan riittänyt lähellekään hänen kuluihinsa. Omaa kulutusta ei tarvinnut edes muuttaa säästääkseen. Kun kaiken laski isän maksama 450 oli noin puolet ilman asumiskuluja pojan kuluista.
Ongelma on siinä, että yleensä lähivanhempi kokee elatusmaksun ja asumistuet yms. tuloina itselleen. Puhutaan, että kun leikataan tuista, niin tulot pienenevät. Jos elarit loppuvat kun lapsi täyttää 18v, tulot pienenevät.
Elarit ja tuet eivät ole tuloa. Tuloa saa kun käy töissä. Siitä maksetaan veroja. Maksetaanko elatusavusta veroa? No ei. Eli ei ole tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä, etävanhemman elarit 400e ja lähivanhemman osuus 400e ei muka riitä teinin elättämiseen? Kyse vaikuttaa olevan rahan käytön ongelmasta. Jos ruoka on kasvavalle urheilua harrastavalle teinille huonolaatuista, on ex kommentti aiheellinen.
Eihän aloituksessa ollut kyse siitä, ettei raha riitä teinin elättämiseen. Kyse oli siitä, että eksä vaatii, että sillä rahalla ostetaan jotain tiettyä, johon se raha ei välttämättä riitä.
No siinähän vaatii. Miksi se exä edes pääsisi sinne jääkaapille katsomaan mitä lihaa siellä on?
Lapsi voi onneksi katsoa ja kertoa että äiti käyttää rahat siideriin ja baarissa juoksemiseen.
Äiti saa käyttä
Jos lapsi tarpeeksi iso ei voi manipuloida tai johdateltella valehtelemaan äidistä eli vääristelemään tarinoita. Lapsi voi toki kertoa että äiti otti 2 saunaolutta. So what.
Virkaintoinen sossukaan ei innostu tuollaisesta.
Esim. itseäni ei haittaa, jos joku bäkee kaljaa ostamassa. Jos nyt kuvitteellisesti tulisi joku lasu tuotaa niin asiahan olisi selvä: Lapsi ei pidä kirjaa,eikä voi tietää olenko ottanut yhden tai 2 ja poikaystävälle voin roudata kaljaa.
Tiedän kokemuksesta, että vaikka aika rankasti ottava kumppani, ei sitä voidan pistää äidin kontolle ja huonoksi vanhemmuudeksi, vaikka kuinka yritettäisiin ja äiti itsekin saa joskus yhden tai 2 ottaa. Varsinkin jos lapset jo nukkumassa.
Baariin meneminen ja lasten jättäminen kotiin herran jestas jo lasun paikka!
Ylsi tuttavani jätti hyttiin lapset ja meni laivan yökerhoon. En tekisi tuollaista kyllä itse. Sen verran kunnollinen olen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi noin iso, ja isällä varmasti reilusti tilaa kodissaan, oisko kätevämpää, että lapsi asuisi isällään, ja isä kustantaa kaiken. Näin hän ei tuntisi tulevansa riistetyksi ja näkisi samalla, mitä teinin elättäminen oikeasti maksaa.
Tämä!
Naisella ei ole aikuisuutta kolkuttavalle teinille enää juuri mitään annettavaa. Tämä näkyy selkeästi tilastoissa.
7000€ tienaava isä on 3000% parempi paikka itsenäistyvälle ja itsenäiselle teinille, kuin työkyvytön yh-mamma.
Ai vaikka se isä esim. tekisi reissutyötä? Omien lasten isä on n. 3vkoa/kk aasiassa työmatkoilla, mitenkähän onnistuisi teinin kasvatus, harrastuskuskaukset, ruokahuolto jne. tuossa tilanteessa.
Täällä taas palstapälli-miehet kuvittelee että se on se raha millä lapsia hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaisten tapausten vuoksi Kannatan lämpimästi sitä että lapsen kulutilistä tulisi pakollinen elatusmaksujen välitystapa.
Lapsen kulutili toimii niin että sinne molemmat vanhemmat laittavat saman verran rahaa "elatusmaksuina". Sinne tulee myös lapsilisä. Tästä rahasta maksetaan kaikki lapsen menot, kuten harrastukset ja polkupyörät. Aloitteen tapauksen kaltaisissa tilanteessa tätä rahaa voidaan luonnollisesti käyttää myös lapsen osuuteen ruuasta, mutta vuoroviikkolasten kyseessä ollessa kumpikin vanhempi vastaa ruokahankinnoista omillaan.
Saanko lähivanhempana laittaa sinne laskuksi esim.mitä minulle maksaa sairaan lapsen hoitaminen, tai kaikki vanhempain illat, harrastus kuljetukset, vaatteiden pesut, hukkuneiden avainten takia lukkojen sarjoyilset, taimedes uuden avaimen teettämisen? Olen yksinhuoltaja ja isä ilmoi
Et kai ollut niin typerä, että suostuit isän vaatimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi eikä mies halua, niin eiköhän se ole parempi että asuu äidillään. Ja mies voi ostaa lapselle ylimääräisenä parempia ruokia. Tai antaa lapselle viikkorahaa.
Esim. rahan säästäminen lasten rahoista ei huonoa, jos koituu lasten hyväksi myös. Ei ne lastenkasan kulut ole ihan vakio joka kk.