Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.

Vierailija
10.06.2024 |

"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista aina lukea kuinka ihan perus papakoekin sattuu niin että kylmä hiki nousee ja pyörtyy. Itse en koskaan tunne siinä mitään ja ihmettelenkin että onko minulla niin hyvä lääkäri vai onko paikkani vaan erityisen tunnottomat. 

Laittakaa yläpeukku jos papa sattuu aivan hirveästi ja alapeukku mikäli se on ihan ok tai ei satu yhtään. 

Minulla on niin että se toimenpide tuntuu epämiellyttävältä, mutta pahemmat on ne jälkikrampit. Mutta nekin kestää. Lähinnä on kyse epämiellyttävästä jomotuksesta. Ymmärrän, että ihmiset ja kehot ovat kuitenkin erilaisia ja joku voi kokea kovaakin kipua. 

Vierailija
122/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista aina lukea kuinka ihan perus papakoekin sattuu niin että kylmä hiki nousee ja pyörtyy. Itse en koskaan tunne siinä mitään ja ihmettelenkin että onko minulla niin hyvä lääkäri vai onko paikkani vaan erityisen tunnottomat. 

Laittakaa yläpeukku jos papa sattuu aivan hirveästi ja alapeukku mikäli se on ihan ok tai ei satu yhtään. 

Päivän tietoisku: Heikotus, pahoinvointi ja kylmä hiki papakokeessa eivät johdu kivusta vaikka kipuakin voi siis valitettavasti tuntua. Nuo tuntemukset johtuvat siitä jos osutaan pahasti vagushermoon joka ulottuu lantionpohjaan saakka. Mitä kauemmin koetta otetaan, sitä suurempi riski että vagushermo ärtyy ihan kunnolla mikä näkyy näistä joistain vastauksistakin. Koetta jos äherretään joku 20 min niin veikkaanpa että sinullekin tulisi huono olo. Usein kokeen otto pitkittyy koska hoitaja on ylitarkka siinä että saisi verenvuodon tyrehtymään. Jotkut kun vuotavat hyvin herkästi, mutta se vuoto tyrehtyy kyllä itsekseen muutamissa päivissä ellei nyt ole joku verenvuototautitapaus kyseessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen terveydenhuollon realismia tulevaisuudessa: leikkaukset ilman nukutusta. Koska 'anestesialääkärimme on kaikki säästösyistä irtisanottu ja nukutusaine maksaa liikaa. Kyllä normaali ihminen nyt vähän kipua kestää.' No leikkausjonot ainakin lyhenisivät.

Juu, eikä ole aikaa nukuttaa kaikkia. Hoitojonot kasvaisivat liikaa jos kaikille annettaisiin mahdollisuus valita nukutus.

Vierailija
124/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitä, miten paljon porataan. Mutta jos on pinnallinen reikä, eikä mitään juurihoitoa vaativaa, niin se poraaminenhan ei juuri tunnu. 

Jos hermoon saakka täytyy porata, on päästänyt hampaansa kohtalaisen huonoon kuntoon. Ne reiät pitäisi hoidattaa pienenä.

Ja ihmiset muuten reagoivat puudutusaineisiinkin eri tavalla.

No kun se juuri on pointtini, muka oli pieni pinnallinen reikä ja sattui niin saakelisti ettei mikään ikinä. 

Vierailija
125/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tietoisku: Heikotus, pahoinvointi ja kylmä hiki papakokeessa eivät johdu kivusta vaikka kipuakin voi siis valitettavasti tuntua. Nuo tuntemukset johtuvat siitä jos osutaan pahasti vagushermoon joka ulottuu lantionpohjaan saakka. Mitä kauemmin koetta otetaan, sitä suurempi riski että vagushermo ärtyy ihan kunnolla mikä näkyy näistä joistain vastauksistakin. Koetta jos äherretään joku 20 min niin veikkaanpa että sinullekin tulisi huono olo. Usein kokeen otto pitkittyy koska hoitaja on ylitarkka siinä että saisi vere

Koetta äherretään 20 minuuttia? No ei ole koskaan käynyt näin, ei sitä verenvuotoa ole koskaan siinä tyrehdytetty mitenkään. Puhutaanko me nyt samasta kokeesta? Sillä metallihäkkyrällä avataan tie, lääkäri tsekkaa muutaman sekunnin että kaikki on ok ja sitten pyöräyttää sitä tikkua - hommaan menee yhteensä kaikkinensa alle 2 minuuttia eikä mikään tunnu kipeältä vaikka tietysti se levitys ei ole mukavaa. Mutta ei se satu. Toki näytteeni ottaa aina lääkäri eikä hoitaja. Ehkä hän vaan on niin hyvä työssään, en tiedä.

Vierailija
126/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Minulle gyne kertoi vastaavasta kokeesta, että myös puudutus sattuisi. Koska kipu on kuitenkin lyhytaikainen, ei kannata.

Minulle pahin kipu on ollut rinnan paksuneulanäytteestä, puudutuksesta huolimatta. Sen jälkeen päätin, että ennen lähtee koko rinta ennen kuin se näyte otetaan uudestaan, jos sellainen tilanne tulee.

Sama se on hampaiden puudutuksessa, puudutuksen laittokin sattuu, ja tosi moni potilas sietää lyhyen poraamisen mieluummin ilman puudutusta kuin on kuola poskella lopun päivää.

Ei muakaan juuri satu se puudutus eikä teinikään niin sanonut. Mieluummin otan pari nopeaa piikkiä ikeneen ja saavat rauhassa sitten touhuta suussa kun kärvistän. 

Vierailija
127/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-kokeessa menee ehkä 20 sekuntia, ei 20 minuuttia.

Vierailija
128/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tietoisku: Heikotus, pahoinvointi ja kylmä hiki papakokeessa eivät johdu kivusta vaikka kipuakin voi siis valitettavasti tuntua. Nuo tuntemukset johtuvat siitä jos osutaan pahasti vagushermoon joka ulottuu lantionpohjaan saakka. Mitä kauemmin koetta otetaan, sitä suurempi riski että vagushermo ärtyy ihan kunnolla mikä näkyy näistä joistain vastauksistakin. Koetta jos äherretään joku 20 min niin veikkaanpa että sinullekin tulisi huono olo. Usein kokeen otto pitkitty

Sulla on onnekkaasti paikat sellaiset että kohde löytyy helposti ja pysyy saatavilla. Sitten on meitä joilla kohtu on kenollaan ja napukka jossain metsästyksen takana. Oli papa tai synnytyslääkäri niin kaikki valittaneet samaa jotta vaikea tutkia ja ottaa papa. Ei mulla huono olo tuu vaikka joutuu siinä ritsillä olemaan kauan, ärsyttävää vain.

Vierailija
129/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-kokeessa menee ehkä 20 sekuntia, ei 20 minuuttia.

Voi mennä. Jos on anatomia semmonen. Viimeksi kesti varmaan 20min eikä juuri vähempää edellisilläkään kerroilla. 

Vierailija
130/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme transsukupuolisten tuttujen kanssa vahvasti epäilleet, että naiselta tai mieheltä näyttäminen voi vaikuttaa kivunlievitykseen synnyinsukupuolesta riippumatta. Esimerkkinä yhden ystävän kunnallinen hammaslääkäri joka tarjosi paljon auliimmin puudutusta 2010-luvun alussa penkissä istuneelle miehelle kuin viime vuonna samalle naispotilaalle. Kaikkia muuttujia on mahdoton sulkea pois, mutta trendi näkyy silti.

Vierailija
131/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja... siis oikeasti joku tässä ketjussa väitti, että papakokeessa nippaistaan pala pois ja kierukkaa poistettaessa kierukka pitää laittaa asettimeen ja kääntää oikien päin. siis WTF WTF.... miten ihmiset jakaa tuollaista täyttä soopaa tällä palstalla...

papakoe on nimensä mukaisesti irtosolunäyte, siinä ei nippaista yhtään mitään paloja pois naisesta: kerätään irtosoluja, siis IRTOsoluja

kierukka poistetaan tosiaan ihan vain siitä langasta vetämällä: miksi muuten se lanka siinä olisi...  Se on niin yksinkertainen toimenpide se kierukan poisto. Toki voi olla, että syystä tai toisesta kierukka on esim. perforoinut kohtua (siis mennyt kohdun sisään tai muuten jumittunut sinne), mutta silloinkaan sitä kierukkaa ei asetella mihinkään asettimen sisään kohdun sisällä. Asetinta käytetään kierukkaa laitettaessa.

kierukan poisto tuntuu useimmista naisista pieneltä nipistykseltä. Tottakai sitten on myös naisia, joita sekin toimenpide sattuu.

Vierailija
132/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kierukan laitto on ihan rutiinitoimenpide eikä mitään puudutuksia tarvita. Sen verran pientä kipua pitää jokaisen kestää. Ihan jokaista muutaman minuutin juttua varten ei voi mitään puudutuksia olettaa saavan. Jotenkin todellisuudesta vieraantunutta ajatella että minkään toimenpiteen ei pitäisi tuntua missään. 

Vierailija
133/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilta ei pystytty ottaa kohdunkaulan syövän seulonnan näytettä koska se kipu oli niin valtava ettei se pystyny pitämään sitä tarvittavaa asentoa yllä tarpeeksi kauan.

Itseänikin sattui helvetisti, ja kesti hetken, puskin paljon kylmää hikeä, näyte saatiin, mutta pyörryin huoneen lattialle kun nousin ylös tuolista.

Papakoe siis? Mulla otettu 3 kertaa ja kerran melkein oksensin ja pyörryin (hermostollinen reaktio kohdunkaulan _loputtomasta_ sörkkimisestä, näytteenottaja oli kokematon.) Kahdella kerralla ei ole tuntunut kuin pieni nipistys ja oli hetkessä ohi. Tuossa kai merkkaa todella paljon miten hyvä/huono näytteenottaja on kyseessä.

Ja vaikuttaa tosi paljon se tutkimuspöytä että onko siinä vain ne kantapäätuet, jolloin joutuu jännittämään jalkoja ja koko kroppaa ja näytteen otto sattuu (näin usein julkisella) vai onko pohjetuet, joihin koko jalat saa rennosti tuettua jolloin lantion seutu, vatsa ja koko vartalo voi olla rennosti ja näytteen otto onnistuu paremmin eikä satu juurikaan (näin yksityisellä). 

Vierailija
134/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Ymmärtääkseni eturauhasta ei puuduteta ennen koepalan ottoa.

Potilasohjeessa: "Toimenpide alkaa eturauhasen ultraäänitutkimuksella, jossa yhteydessä eturauhanen myös puudutetaan. 

Vierailija
135/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita hoitotapojahan on vertailtu, monissa länsimaissa (kuten joku jo esim. Saksasta kirjoitti) tähystykset ym. tehdään eri tavalla mitä Suomessa.

En ymmärrä miksi täällä kipu koetaan jotenkin "asiaan kuuluvana", ja vähätellään "pikku nippauksena" tai "pikku hetken tuntuu".

Siis TISMALLEEN samat jutut, mitkä nk. verrokkimaissa tehdään vahvasti kipulääkittynä/ puudutettuna/ jopa nukutettuna.

Ehkä yksi syy on Suomessa hoidon 'kasvottomuus'? Monissa muissa maissa on vallalla nk. perhelääkärimalli (esim. Saksa, Tanska, Ranska jne.) jolloin (ei erikoissairaanhoitoa vaativat) toimenpiteet tehdään omalääkärin vastaanotolla.

On varmasti eri asia 'kiduttaa' tuntemattomia potilaita joille tehdään pikku nippaus ja uutta sisään, vs. vuosien takaa tuttu potilas, jonka kanssa lääkäri toivoo hoitosuhteen jatkuvan tulevaisuudessakin. Ja usein sama lääkäri hoitaa koko perhettä, äkkiä puoli sukua vaihtaa toiseen jos turhaa kipua ei vältetä.

Vierailija
136/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kierukan laitto on ihan rutiinitoimenpide eikä mitään puudutuksia tarvita. Sen verran pientä kipua pitää jokaisen kestää. Ihan jokaista muutaman minuutin juttua varten ei voi mitään puudutuksia olettaa saavan. Jotenkin todellisuudesta vieraantunutta ajatella että minkään toimenpiteen ei pitäisi tuntua missään. 

Koskeeko tämä mielestäsi kaikkia muitakin rutiinitoimenpiteitä?

Vierailija
137/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita hoitotapojahan on vertailtu, monissa länsimaissa (kuten joku jo esim. Saksasta kirjoitti) tähystykset ym. tehdään eri tavalla mitä Suomessa.

En ymmärrä miksi täällä kipu koetaan jotenkin "asiaan kuuluvana", ja vähätellään "pikku nippauksena" tai "pikku hetken tuntuu".

Siis TISMALLEEN samat jutut, mitkä nk. verrokkimaissa tehdään vahvasti kipulääkittynä/ puudutettuna/ jopa nukutettuna.

Ehkä yksi syy on Suomessa hoidon 'kasvottomuus'? Monissa muissa maissa on vallalla nk. perhelääkärimalli (esim. Saksa, Tanska, Ranska jne.) jolloin (ei erikoissairaanhoitoa vaativat) toimenpiteet tehdään omalääkärin vastaanotolla.

On varmasti eri asia 'kiduttaa' tuntemattomia potilaita joille tehdään pikku nippaus ja uutta sisään, vs. vuosien takaa tuttu potilas, jonka kanssa lääkäri toivoo hoitosuhteen jatkuvan tulevaisuudessakin. Ja usein sama lääkäri hoitaa koko perhettä, äkkiä puoli sukua vaihtaa toiseen jos tur

Ongelma näissä nettikeskusteluissa ja tehdyllä tehdyissä kohu-uutisissa on se, että ensimmäisessä yleensä vain huoot kokemukset, tahalliset provokaatiot ja sitten se kuuluisa fobiamielipide tulee julki ja sitä sitten toitotetaan jotenkin yleisenä totuutena. Jäkimmäisessä sitten tahllisesti tehdään kohu-uutisia, etenkin nykypäivänä, jos saadaan tehtyä joku "taas naisia kiusataan ihan sukupuolensa vuoksi" -juttu, ihem kidutusta koko julkinen sektori (vaikkei niin ole kun asiaa tarkastellaan objektiivisesti). Ihmisten pitäisi ymmärtää se. Ei mediaa kinnosta haastatella naisia, joille kierukan asennus oli ihan helppo juttu, ehkä vähän epämukava, mutta ei kummoinenkaan toimenpide. Näitä naisia on paljon, mutta eivät he jaksa kerjätä kymmentä minuuttiaan julkisuudessa tuollaisen jutun takia (ja toiston vuoksi: ei se mediaakaan kiinnostaisi, koska kuka nyt lukisi jutun, jossa joku nainen kertoo miten helposti gynekäynti meni ja kierukkakin laitettiin ja vähän se nippaisi, mutta voin mennä uudellenkin). 

Minulleki kierukan asennus on ollut helppoa, siis minulle. Gynekologille ei, koska kohdunkaulani on haasteelinen.  Ei se mukava toimenpide ole, mutta henk. koht. en todellakaan tarvitse siihen kipulääkitystä ja pitäisin sellaista lääkäriä täysin ammattitaidottomana, joka sanoisi, että se pitää tehdä nukutettuna, koska olet synnyttämätön.

On hyvä, että jos jollekin ei jotain toimenopidettä ykisnkertaisesti voi tehdä muuten kuin tajuttomana, niin hänelle se sitten suotaisiin, mutta ei missään nimessä niin, että oletusarvoisesti sama tehtäisiin kaikille, koska joku voi jossain  kuitenkin kokea liian kovaa kipua. Sama juttu puudutusten kanssa. Nu oeivät ole riskittömiä toimenpiteitä nuokaan. Toisaalta toivoisin, että jos on kipupelkopotilas, niin hänelle sen kivunlievityksen lisäksi tarjottaisiin terapeuttistakin apua, sillä elämässä voi tulla tilanteita, jolloin joutuu kestämään kipua eikä missään ole kivunlievitystä, niin silloin olisi parmepi ettei ole kipufobiaa sitten vielä lisäämässä kiputuntemusta.

(hammaslääkärissä muuten potilas maksaa itse puudutusaineet ja jopa röngenkuvat. Siksi siellä niitä annetaankin, ehkä kierukankin asennukseen julkisella voisi laittaa samanlaisen systeemin, etenkin jos potilas vaatii nukutuksenkin siihen)

Vierailija
138/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoideta endometrioosia tai adenomyoosia Suomessa julkisella. Ei tarvita lapsia tänne lisää nähtävästi

Vierailija
139/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on asennettu kierukka puudutuksella (oikeammin se puudutus tehtiin hysteroskopian vuoksi, mutta kierukka laitettiin sen lopussa) ja sitten ilman puudutusta.

Molemmat tavat kokeneena valitsisin itse paljon mieluummin puuduttamattomana asennuksen, koska ne puudutuspiikit sattuivat ja muistaakseni niitä piti laittaa kolmeen eri kohtaan.  Ilman puudutusta oli omasta mielestä paljon miellyttävämpi kokemus. Kuulapihtien asettaminen sattui ehkä eniten, asettimen vieminen kohtuun tuntui myös, mutta kipu oli hyvin kestettävissä ihan vain oikealla hengitystekniikalla eikä ollut niin paha, että olisin kaivannut mitään erityisempää kivunlivitystä. Illalla kotona sitten kohtu supisteli niin paljon, että oli pakko mennä makuulle vaikka olin ottanut särkylääkettä heti kotiin saavuttuani gynen ohjeiden mukaan (ne vähensivät kohdun supistelua).

Tässä siis yksi hyvä kokemus kierukan asennuksesta.

Vierailija
140/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimetkin saavat parempaa hoitoa ja armahtavan piikin kun on sen aika. Suomlaiset ihmis-lääkäri-Mengelet sen sijaa tykkäävät muiden kivusta