Jauhelihakastike ja keitetyt perunat = ankeuden huippu
En tajua miksi jotkut vielä vuonna 2024 kokkailevat noita pula-ajan ruokia, kun kaupat on täynnä vaikka mitä raaka-aineita.
Kommentit (176)
kastikkeeseen kannattaa laittaa sipulia jo ruskistamisvaiheessa ja myöhemmin vihanneksia. sekä kunnolla mausteita.
En oo tainnut ikinä maistaa. Nythän voisin tehdäkin, kun nykyään on kaikenlaisia kasvisjauhelihoja. Kiitos vinkistä!
T. Vege
Todella herkku tuoreilla yrteillä ja uusilla perunoilla !
Raastaa vähän porkkanaa tai punajuurta lisäksi, tai joku kiva kaali-vihersalaatti. Pähkinöitä sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella herkku tuoreilla yrteillä ja uusilla perunoilla !
Raastaa vähän porkkanaa tai punajuurta lisäksi, tai joku kiva kaali-vihersalaatti. Pähkinöitä sekaan.
Vanhoilla perunoilla se on maukkaampaa. Uusille perunoille kastike uuden sadon sienistä, se on vasta herkkua. Jauhelihakatike perunoilla on enempi talviherkku ja kesällä sitten kevyempiä kastikkeita.
Tämä on minun bravuuriruokani, jota teen viikoittain. Voisin syödä vaikka joka päivä! Lapset ja vaimo eivät niin välitä, mutta kunhan itse tykkään, niin eiköhän se ole tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
En oo tainnut ikinä maistaa. Nythän voisin tehdäkin, kun nykyään on kaikenlaisia kasvisjauhelihoja. Kiitos vinkistä!
T. Vege
Hommaa sitä "muu"-jauhista. Laita pannulle jotakin, mitä käytät paistamiseen, laita se muu-pala pannulle, maustettuna joo, anna paistua se toinen puoli, käännä ja paista toinenkin puoli. Tässä vaiheessa yleensä pilkon sen palasiksi. Sitten teen "Viiden minuutin pastakastike" siihen, eli vettä, hyvää öljyä, turaus tomaattipyrettä ja mausteita, chiliä...no mitä vaan! JOSKUS laitan jauhoja, joskus en, ihan miten vaa. Kauramaitoa/-kermaa jos tahdot! Hyvää on! Muu-arkipyörykät käy kanssa. Olikohan soppa365 se 5minuutin pastakastike, sovella vegeksi, kun en nyt muista oliko vege.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minun bravuuriruokani, jota teen viikoittain. Voisin syödä vaikka joka päivä! Lapset ja vaimo eivät niin välitä, mutta kunhan itse tykkään, niin eiköhän se ole tärkeintä.
Turauta oiken näkyvästi ketsuppia niin kelpaa lapsillekki! Teet, ja keksit "Hienon nimen", jo kelpaa kakaroillekkin!
Mun veli pienenä ois syöny pieniä kiviäkin ketsupin kanssa! Salaa veti pullan päälle kans! Makkaraa ei syönyt, ketsuppi kelpasi, makkarat nyppi just kastikkeesta pois :D
Ap:n mielestä varmaan spagetti bolognese on kuitenkin hyvä ruoka, vaikka se on käytännössä Italian vastike perunoille ja jauhelihakastikkeelle.
Sinne voi pilkkoa esim herkkusientä mukaan ja kesäkurpitsaa.
Mikä vika perusruoassa on? Siihen kasviksia keitettyinä esim kylkeen. Mitä itselläsi pitäisi olla, ap. Aika moni, veikkaan, on kasvanut kyseisellä hutulla.
Jauhelihan kun korvaa lenkkimakkaralla, niin puhutaan jo gourmeesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo tehdä huononkin kokin.
Ruskean kastikkeen teko ei onnistu huonolta kokilta. Itse jouduin sen neuvomaan eräälle naimisiin menevälle nuorelle naiselle. Siis, olen harrastaja kokki ja mies. Tykkään kokata ja ruskea kastike esim. makkara- tai jauhelihakastikkeeseen on melko haastavaa. Aloittaessa ei koskaan tiedä, onnistuuko. Raja ruskistuneen ja palaneen (jolloin se on pilalla) välillä on hiuksenhieno. Läskisoosin voi tehdä uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Selkeästi et ole ruuanlaittotaitoinen, koska oikein kokattuna tuo on herkkua.
Jauheliha? Peruna? Suoraan 70-luvulta. Tuo ei ole herkkua nähnytkään.
Kuka edes nykyään ostaa jotain jauhelihaa.
Niinpä. Eiköhän sitä ole vain ihan näytösluontoisesti kaupassa.
Ovatko ne edes oikeasti myytävänä?
Vierailija kirjoitti:
kastikkeeseen kannattaa laittaa sipulia jo ruskistamisvaiheessa ja myöhemmin vihanneksia. sekä kunnolla mausteita.
Ei oikeaan jauhelihakastikkeeseen mitään vihanneksia! Ne tarjotaan erikseen, niin maistuvat paljon paremmin. Muuten se olisi "yhtä mössöä" eli kaikki samassa padassa niin kuin kouluruuassa.
Ihmettelen tuota alapeukuttajaa. Esim vegeohjeessa. JOS asia ei hälle kuulu, miksi alapeukkua.
Olen monesti ihmetellyt, mikä vitsi tuossa alapeukussa on. Saako joku kiksejä alapeukusta, välillä ihan oudoissa kohtaa alapeukku :D
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Tehköön vaimo ja lapset sitten itse mieleistään ruokaa vuorollaan. Näin se meillä meni, paitsi minä laitoin ruokaa lähes päivittäin, mies vain hätätapauksessa. Jonkun inhokkiruokia tehdään vain silloin, kun hän ei ole sitä syömässä.
Parempi ja terveellisempikin kuin iänikuinen pasta, jolla lapsetkin nykyään elävät pelkästään. Valkoisella pastalla. Se on jotenkin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastike ja perunat on ruoka parhaasta päästä. Sitten iskisi epätoivo, kun tarjolla olisi makaronivelliä. Voiko paljon karmeampaa syötävää olla?
Ei kun makaronivellikin on ruoista parhaimmasta päästä. Jauhelihakastike ruskeana on arvoaateikossa vielä ylempänä. Se syödään keitinperunoiden kanssa niin, että se peruna tilsitään haarukalla kastikkeen sekaan, muusi on liian hienojakoista.
Ja perunat ehdottomasti kuorineen keitettynä. Toiset kuorivat ne, toiset eivät vaan syövät kuorineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo tehdä huononkin kokin.
Ruskean kastikkeen teko ei onnistu huonolta kokilta. Itse jouduin sen neuvomaan eräälle naimisiin menevälle nuorelle naiselle. Siis, olen harrastaja kokki ja mies. Tykkään kokata ja ruskea kastike esim. makkara- tai jauhelihakastikkeeseen on melko haastavaa. Aloittaessa ei koskaan tiedä, onnistuuko. Raja ruskistuneen ja palaneen (jolloin se on pilalla) välillä on hiuksenhieno. Läskisoosin voi tehdä uunissa.
Pikkuisen palanut on parempi kuin vajaaksi ruskistettu. Maun ratkaisee riittävä suola. Vaalea ja suolaton kastike ei parane millään.
Nam!
Mutta ei liian usein.