Jauhelihakastike ja keitetyt perunat = ankeuden huippu
En tajua miksi jotkut vielä vuonna 2024 kokkailevat noita pula-ajan ruokia, kun kaupat on täynnä vaikka mitä raaka-aineita.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä kotiruokaa ja pitää valittaa.
Rasvainen jauheliha ja perunat ei todellakaan ole terveellistä, pelkkää hiilaria ja rasvaa.
Mitä ap itse kokkaa? Itse tehtyjä hampurilaisia tai ehkä pizza uunissa? Todella terveellinen valinta. Kun ei ravintola tarjonta ole enää kummoista, kun tarjolla tätä samaa epäterveellistä ruokaa, mitä nuoriso syö. Ei kelpaa enää hyvin tehty kalaruoka tai muut hyvät gurmee ateriat. Ja kyllä se peruna ja jauhelihakastike on terveellisempää.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/b7a9f143-081d-4c11-bf87-bbc67…
https://yhteishyva.fi/reseptit/terveellisempi-jauhelihakastike/4jYjLh4M…
Entä mitä ap on mieltä siitä pizzasta ja hampurilaisten terveellisyydestä?
Ap ei ehkä ymmärrä sitä pula-aikaa. Pula-ajalla Suomessa tarkoitetaan ajanjaksoa syyskuusta 1939 maaliskuuhun 1954 eli toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen. Pula- aikana oli kirjaimellisesti puutetta kaikesta: ruoasta, vaatteista, lääkkeistä, työvoimasta, käyttöesineistä, asunnoista.
Eli silloin ei syöty lainkaan sitä jauhelihakastiketta tai edes perunaa kastikkeen kanssa.
Ei mulla muuta mutta tykkään. Sitä muuta ruokaa on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin heti kympin annoksesta jos joku tekis tuota mulle. Hyvää perusruokaa. Itse en osaa kokata.
Hei mut sit vaan opettelemaan! Kaikki on olleet ensin aloittelijoita.
Jauhiskastike on helppo, sitä voi muunnella loputtomiin. Sitä on hyvin vaikea pilata muulla kuin liialla suolalla.
Lupaa itsellesi että alat opetella kokkaamaan😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin heti kympin annoksesta jos joku tekis tuota mulle. Hyvää perusruokaa. Itse en osaa kokata.
Jauhiskastike on helppo, sitä voi muunnella loputtomiin. Sitä on hyvin vaikea pilata muulla kuin liialla suolalla.
Ei työttömällä ole aikaa kokkailla. Eikä varaakaan. Syön halvoissa pitsa/kebab paikoissa.
Ja niin SELVIYTYISITKÖ SINÄ
72 TUNTIA?
Seuraavaksi sinulle näytetään 10 taitoa ja tarviketta, jotka sinulta tulisi löytyä häiriötilanteista selviämistä varten. Näiden avulla voit auttaa itseäsi ja muita esimerkiksi pitkän sähkökatkon aikana.
TÄMÄ TESTI LÖYTYY
72tuntia.fi
Hyi, keitettyjä perunoita. Syön jauhelihakastikkeen mieluiten tuorepastan tai spaghetin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Selkeästi et ole ruuanlaittotaitoinen, koska oikein kokattuna tuo on herkkua.
Jauheliha? Peruna? Suoraan 70-luvulta. Tuo ei ole herkkua nähnytkään.
Toisaalta 70-luvulla ei ollut ylipaino-ongelmaa. Ihan hyvää ja normaalia perusruokaa tuo on.
Tunti sitten syötiin ja hyvää oli. Jäikin vielä niin huomenna kuorin perunat kastikkeen joukkoon ja lämmitän.
Makkarakastike ja perunat. Jauheliha on jo ylellistä.
Lisäksi makaroonia ja maustetaan jalapenolla. Juomaksi olut , aah, nam nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvainen jauheliha ja perunat ei todellakaan ole terveellistä, pelkkää hiilaria ja rasvaa.
https://fineli.fi/fineli/fi/index : tuolla voit paikata aukon sivistyksessäsi katsomalla, mitä onkaan perunassa ja jauhelihassa.
Keitetyt perunat ja jauhelihakastike on parasta. Kaverina täytyy olla porkkanaraastetta ja itsetehtyä puolukkahilloa.
Sain lapsuudenkodissa yliannostuksen perunoihin, mutta pari vuotta sitten ymmärsin niiden mahtavuuden, ja nyt syönkin niitä useamman kerran viikossa. Teen usein viikonloppusin karjalanpaistiakin.
n27
Onko tuo 72 tunnin selviytymistesti tarkoitettu kaupunkilaisteineille? Täällä maalla on hyvä varautua 72 päivään, eikä ole edes kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Selkeästi et ole ruuanlaittotaitoinen, koska oikein kokattuna tuo on herkkua.
Enpä ole "kokannut" tuollaista koskaan itse. Muiden tekemänä vaan syönyt, mutta ilmeisesti tässä maassa ei sitten ole kovin montaa ruoanlaittotaitoista...
Tuttavapiirisi on hyvä esimerkki surkeasta sellaisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömällä ole aikaa kokkailla. Eikä varaakaan. Syön halvoissa pitsa/kebab paikoissa.
Mihin vttu se aika menee, dokaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että olemassa myös vähärasvaista jauhelihaa? Sen voi ruskistaa öljyssä, jos voi pelottaa ja jauhon sijasta käyttää suurustamiseen vaikka tomaattisosetta.
Voi on ollut terveellistä siitä asti, kun siinä havaittiin olevan A-vitamiinia, joka vaikuttaa näköön. Sota-aikana tarkka-ampujilla oli ylimääräinen voiannos juuri siitä syystä.
Voi ei. Oma tekemä jauhelihakastike ja keitetyt perunat tai perunamuussi on välillä suurin nautinto. Sitä vaan joskus haluaa ihan mielettömästi ja tuttu, hyvä lapsuudenruoka ei koskaan petä.
Aina saan sen makunautinnon, mitä etukäteen jo odotan. Tietysti pitää itse osata tehdä kunnon ruskea kastike. Kiitos äidille ja isälle siitä, että lapsuudessa söivät niitä mun tekemiä kokkareisia kastikkeita eikä koskaan heitetty pois. Jäi lapselle hyvä mieli, vaikka ei ihan onnistunutkaan.... Innosti tekemään uudestaankin.
Ainoa, mitä olen muuttanut lapsuudessa opetusta reseptissä on, että käytän myös tuoretta persiljaa. Rakastan persiljaa. Mutta eipä ruskean kastikkeen tekeminen muutenkaan ole kyllä muuttunut 50 vuoteen, joten miksi muuttamaan loistavaa reseptiä.
asianajaja
Aina se on ollut.