Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pian 40v ja nukun nyt kesälomalla 3h päiväunia! Mitä 20 vuoden päästä? En tiennyt että keski-ikä tosiaan tuo "vanhuuden".

Vierailija
07.06.2024 |

10v sitten en edes pystynyt nukkumaan päiväunia. 

Nyt lounaan jälkeen silmät ei pysy auki.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kuvitella, että on vanhuudesta johtuvaa, jos ikää on alle 40 v.? Tuossa täytyy olla sairaus. Minun miehelläni todettiin uniapnea 42-vuotiaana, ja se aiheutti päiväväsymystä. Tietysti minä olin se, joka patistin lääkäriin, koska hän kuorsasi ja oli hengityskatkoksia öisin nukkuessa. Säpsähteli, kun hengitys katkeili, ja viimeistään siihen minäkin heräsin, säpsähtelyyn tai sitten kovaan kuorsaukseen. Itse hän ei suostunut uskomaan, miten vaikeita yöt oli, kunnes otin videota.

No kaikenlaista kolotusta tullut jo se. Jälkeen, kun täytin 30v. Nyt siis olen 39v. 

Sattuu jalat, polvet.  Vatsaa vihloo välillä. Väsyttää, aina nukkuu päiväunet töiden jälkeen. 

Ei tällaista ollut,kun olin 19v!!! 

Ap

Vierailija
42/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yksi sokeriarvo oli hieman koholla, mutta ei kuulema tarve lääkitykselle. Eli ei kyllä siitä johdu.

Ap

Kyllä se voi johtua. Esidiabeteksessa on jo insuliiniresistenssi soluissa, eli ne eivät saa tarpeeksi energiaa. Siihen auttaa sokerin ja viljojen poistaminen/vähentäminen ruokavaliosta.

Vielä jokunen vuosi sitten tuon tilan nimitys oli heikentynyt sokerinsieto, mikä mielestäni kuvaa tilannetta paremmin. Tuossa vaiheessa näet pystyy tekemään asialle jotakin helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64-v. ja päiväunet nukun vain sairaana. Yöllä nukun 7 - 8 tuntia, tai itseasiassa nukun aamuyöstä puoleen päivään.

Minulla myös nukahtaminen menee aamuyöhön. Toisinaan luovutan kokonaan ja valvon loputkin yöstä. Päiväunia ei saa silloin ottaa tai menee seuraavakin yö valvoessa. Kokemus puhuu. Ikää on 63 v. 

Nämä valoisat yöt ovat myrkkyä illalla tai yöllä nukahtamiseen. Ostin hyvänlaatuiset ja pehmeät silmien peittävät jutskat (tuli ajatuskatkos :), mut ei ne kovin hyvin auta kyljellänukkujaa.

Vierailija
44/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt säikähtäkö: minulla päiväunet ja päiväväsymystä oli ensimmäinen syövän oire. Tahaton laihtuminen vasta toinen. Onneksi tajusin, että yksityislabrassa saa alle 60-vuotiaskin teettää sen kakkatikkutestin, josta suolistosyöpä käy ilmi. Eivät menneet rahat hukkaan. 

Ilmeisesti ajoissa löydettiin ja paranit? Tsemppiä sinulle! 70 luvussa paksunsuolen syöpä hoidettiin vain leikkaamalla sairas osa pois. Loppu meni hyvin, jos meni. Kaverin äidille tehtiin näin. Parani ja eli vanhaksi.

Vierailija
45/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole normaalia. Olen 55 v ja yöllä nukun 7-8 tuntia eikä päivällä väsytä. Kannattais lääkärissä käydä ja pyytää kunnon terveystarkastus

Vierailija
46/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen väsymys voi olla normaalia, mene lääkäriin. Näin viisikymppisenä en koskaan nuku päiviäunia, hyvin pärjään 6-7 tunnin yöunilla. Unen tarve ei todellakaan ole lisääntynyt iän myötä.

Vierailija
47/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kuvitella, että on vanhuudesta johtuvaa, jos ikää on alle 40 v.? Tuossa täytyy olla sairaus. Minun miehelläni todettiin uniapnea 42-vuotiaana, ja se aiheutti päiväväsymystä. Tietysti minä olin se, joka patistin lääkäriin, koska hän kuorsasi ja oli hengityskatkoksia öisin nukkuessa. Säpsähteli, kun hengitys katkeili, ja viimeistään siihen minäkin heräsin, säpsähtelyyn tai sitten kovaan kuorsaukseen. Itse hän ei suostunut uskomaan, miten vaikeita yöt oli, kunnes otin videota.

No kaikenlaista kolotusta tullut jo se. Jälkeen, kun täytin 30v. Nyt siis olen 39v. 

Sattuu jalat, polvet.  Vatsaa vihloo välillä. Väsyttää, aina nukkuu päiväunet töiden jälkeen. 

Ap

Niin? Silloin olit terve, enää et selkeästi ole.

Vierailija
48/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tämä on eka kesäloma, jolloin olen nukkunut päiväunet joka päivä.

Aivot tarvitsee näköjään luvan latautua, ja sitä lupaa ei tule enää työviikkojen aikana.

Vierailija
49/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä nukuin kesälomalla 2 viikkoa putkeen 20v. Olin "vähän" stressaantunut. Sen jälkeenkin otin vähän päikkäreitä. Yhteensä neljän viikon lepäämisen jälkeen alkoi helpottaa.

Nyt 45v otan myöskin päikkäreitä, jos olen stressaantunut. Muuten en tarvitse.

Minä pistän paremmaksi :) Olin lukioaikana kesätöissä sairaalassa 3 vuorotyö siis. No eihån se mulle sopinut. Ekan yövuoron jälkeen fillaroin kotiin (1 tunnin työmatka fillarilla) ja menin heti nukkumaan eli kahdeksan jälkeen. Heräsin sunnuntai aamuna 11 aikoihin. Muutenkin työaikojen vaihtelu vei voimia, mutta onneksi oli vain kuukauden  työ ja loppukesä vapaata. Tuo vaikutti ammatin valintaankin, ei ikinä vuorotyötä.

Vierailija
50/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mene yksityiselle fysiatrille. He ovat asiantuntijoita kolotuksien suhteen. Olen itse käynyt säännöllisesti sen aikaa, kun oli tarpeen. Otettiin magneettikuvat yms. Tunsin olevani asiantuntevissa ja turvallisissa käsissä. Julkisella eivät kovin helposti lähetä erikoislääkärille, mikä on huono juttu. Satsaa itseesi, olet ainoa ihminen, jonka kanssa joudut elämään koko elämäsi :)

Vierailija
51/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 64-v. ja päiväunet nukun vain sairaana. Yöllä nukun 7 - 8 tuntia, tai itseasiassa nukun aamuyöstä puoleen päivään.

Minulla myös nukahtaminen menee aamuyöhön. Toisinaan luovutan kokonaan ja valvon loputkin yöstä. Päiväunia ei saa silloin ottaa tai menee seuraavakin yö valvoessa. Kokemus puhuu. Ikää on 63 v. 

Nämä valoisat yöt ovat myrkkyä illalla tai yöllä nukahtamiseen. Ostin hyvänlaatuiset ja pehmeät silmien peittävät jutskat (tuli ajatuskatkos :), mut ei ne kovin hyvin auta kyljellänukkujaa.

Minulla on tummat paksut verhot makuuhuoneessa?

Vierailija
52/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä nukuin kesälomalla 2 viikkoa putkeen 20v. Olin "vähän" stressaantunut. Sen jälkeenkin otin vähän päikkäreitä. Yhteensä neljän viikon lepäämisen jälkeen alkoi helpottaa.

Minä pistän paremmaksi :) Olin lukioaikana kesätöissä sairaalassa 3 vuorotyö siis. No eihån se mulle sopinut. Ekan yövuoron jälkeen fillaroin kotiin (1 tunnin työmatka fillarilla) ja menin heti nukkumaan eli kahdeksan jälkeen. Heräsin sunnuntai aamuna 11 aikoihin. Muutenkin työaikojen vaihtelu vei voimia, mutta onneksi oli vain kuukauden  työ ja loppukesä vapaata. Tuo vaikutti ammatin valintaankin, ei ikinä vuorotyötä.

Emme me voi tietää, minä viikonpäivänä menit nukkumaan kahdeksalta. Maanantaina? Lauantaina?

Vierailija
53/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauti nyt kun vielä nukuttaa, 10 v päästä et nuku juuri ollenkaan tai hyvin lyhyitä pätkiä.

Kyllä nukkuu 50+.

Vierailija
54/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö meiltä? Emme me voi tietää, onko sinulla.

Vierailija
55/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi pois, että menin yövuoron jälkeen perjantaina nukkumaan ja heräsin sunnuntaina. Käymättä edes veskissä.

Vierailija
56/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen tarve on yksilöllistä. Se mikä riittää jollekkin, ei riitä muille. Jollekki riittää 5h, mulle luontainen unentarve on 9h-10h. Tosin tämä ei toteudu, kun vapaalla. Ja kyllä, väsyttää päivällä.

Vierailija
57/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin nuorena, mutta enää en kuin ihan harvoin. N 44

Vierailija
58/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tuon yllä olevan. Tosiaan minullakin on tummat pimennysverhot makkarissa ja muualla vaaleat pimennysverhot. Jotenkin sitä normaalia väsyä ei vain tule vaikka  verhot ovat kiinni.

Vierailija
59/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me voi tietää, minä viikonpäivänä menit nukkumaan kahdeksalta. Maanantaina? Lauantaina

Heh hee, no perjantai aamuna ja heräsin sunnuntai aamuna.

Vierailija
60/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väsymys iskee iltapäivällä ruokailun jälkeen, niin kohonneella sokeriarvolla on varmasti merkitystä. Elämäntavat muuten? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan