Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pian 40v ja nukun nyt kesälomalla 3h päiväunia! Mitä 20 vuoden päästä? En tiennyt että keski-ikä tosiaan tuo "vanhuuden".

Vierailija
07.06.2024 |

10v sitten en edes pystynyt nukkumaan päiväunia. 

Nyt lounaan jälkeen silmät ei pysy auki.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia, että pitää nukkua noin paljon.

En tarvitse mitään päiväunia vaan käyn työpäivänäkin lenkillä ruokatunnilla. 

N54

Vierailija
22/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi sokeriarvo oli hieman koholla, mutta ei kuulema tarve lääkitykselle. Eli ei kyllä siitä johdu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ja tilanteet ovat tietty erilaisia ja kesälomalla nyt saakin ottaa rennosti, mutta jos tuo on jatkuvaa, ei kuulosta normaalilta. Olen itse neljäkymppinen, enkä kyllä missään mielessä koe "vanhuuden" alkaneen. Päinvastoin olen elämäni kunnossa ja virtaa riittää. Elämäntapamuutosten ansiosta olen paljon paremmassa kunnossa nyt kuin vaikka 10 vuotta sitten. 

Vierailija
24/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 ja nukun 6-7 h yössä. Tänään heräsin 6.15, menin nukkumaan 23.30. Joskus nukun 1/2 h päikkärit. Päikkärit eivät saa olla pitemmät, muuten nukahdan vasta aamuyöstä. AP:n nukkuminen vaikuttaa liialliselta. Voi liittyä johonkin sairauteen. Minulla on väsyttävä, kiivas tahtinen työ. Lomalla nukun vähemmän.

Vierailija
25/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy verikokeissa. Kannattaa selvittää väsymyksesi syy. 

Keski-iässä erilaiset sairaudet saattavat jo ilmoittaa tulostaan. Nyt voi vielä elintavoillaan muuttaa tilannetta. 

Vierailija
26/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuminen lisääntyy kun vanhenet. Lopuksi et enää herää ollenkaan.

Vierailija
27/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho (ja mieli) palautuu ja korjaa itseään levossa. On hienoa, että on mahdollisuus nukkua silloin kuin nukuttaa.

Levontarve voi olla hyvinkin yksilöllistä. 

Suotta säikyttelee itseään ensimmäisenä sairauksilla jos haluaa vaan riittävästi lepoa itselleen, hoitoa vaativa sairaus kyllä antaa spesifiä oireita yleiskunnossa jos on sairastumassa.  

Vierailija
28/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Minä olen 47 v., ja nukun joka yö 8 tuntia. En nuku päikkäreitå. En myöskään koe, että vanhuus olisi tullut. Ei tuo ihan normaalia ole, että alle nelkymppinek nukkuu 3 tunnin päiväunia!

Vierailija
29/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksi sokeriarvo oli hieman koholla, mutta ei kuulema tarve lääkitykselle. Eli ei kyllä siitä johdu.

Ap

Kyllä se voi johtua. Esidiabeteksessa on jo insuliiniresistenssi soluissa, eli ne eivät saa tarpeeksi energiaa. Siihen auttaa sokerin ja viljojen poistaminen/vähentäminen ruokavaliosta.

Vierailija
30/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä varmasti johtuu. Alkava diabetes. 

Vierailija
31/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ja tilanteet ovat tietty erilaisia ja kesälomalla nyt saakin ottaa rennosti, mutta jos tuo on jatkuvaa, ei kuulosta normaalilta. Olen itse neljäkymppinen, enkä kyllä missään mielessä koe "vanhuuden" alkaneen. Päinvastoin olen elämäni kunnossa ja virtaa riittää. Elämäntapamuutosten ansiosta olen paljon paremmassa kunnossa nyt kuin vaikka 10 vuotta sitten. 

Niin minäkin olen 47-vuotiaana fyysisesti paremmassa kunnossa kuin 15 vuotta sitten, kun oli pienet lapset ja yövalvomista. Ei ollut aikaa käydä kuntosalilla tai jumpassa, joogasta puhumattakaan. Vauvat valvottaa öisin ja siinä tulee väkisinkin väsyneeksi, mutta nyt on erilainen tilanne ja jaksan paremmin, myös liikkua enemmän ja syödä säännöllisesti.

Vierailija
32/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen lisääntyy kun vanhenet. Lopuksi et enää herää ollenkaan.

Yleensä käy päinvastoin. Nuoriso nukkuu. 

Vierailija
33/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 4-kymppisenä ruuhkavuodet ja nukuin aina kun vain mahdollista 9-10 tuntia (harvoin oli mahdollista). Nyt juuri eläköityneena ja 65 ja nukun 6 tuntia ja herään hyvin levänneenä.

Vierailija
34/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on sinnitellyt töissä ja muissa velvollisuuksissa, niin kun tulee tilaisuus keho vaatii levon. Noin se on mullakin. Lomien ekat päivät nukun helposti 14h/vrk. 3-4 päivää ja alkaa voimat palautua. 

Vierailija
35/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uniapnealta.

Vierailija
36/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä nukuin kesälomalla 2 viikkoa putkeen 20v. Olin "vähän" stressaantunut. Sen jälkeenkin otin vähän päikkäreitä. Yhteensä neljän viikon lepäämisen jälkeen alkoi helpottaa.

Nyt 45v otan myöskin päikkäreitä, jos olen stressaantunut. Muuten en tarvitse.

Vierailija
37/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää päälle 60 vuotta enkä ole koskaan nukkunut päiväunia. Ruuan jälkeenkään ei enää haukotuta, kun siirryin syömään kevyemmin lounaalla. 

Vierailija
38/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi kuvitella, että on vanhuudesta johtuvaa, jos ikää on alle 40 v.? Tuossa täytyy olla sairaus. Minun miehelläni todettiin uniapnea 42-vuotiaana, ja se aiheutti päiväväsymystä. Tietysti minä olin se, joka patistin lääkäriin, koska hän kuorsasi ja oli hengityskatkoksia öisin nukkuessa. Säpsähteli, kun hengitys katkeili, ja viimeistään siihen minäkin heräsin, säpsähtelyyn tai sitten kovaan kuorsaukseen. Itse hän ei suostunut uskomaan, miten vaikeita yöt oli, kunnes otin videota.

Vierailija
39/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kylläpä saattaa johtua. Voi olla myös kilppariongelma, eli tarvitset lisää verikokeita. Tiesitkö muuten, että liika nukkuminenkin väsyttää? Laita päikkäreillesikin herätyskello soimaan esim kolmen vartin kohdalle jottet tulisi nukkuneeksi liikaa.

Vierailija
40/78 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea. Silloin väsyttää päivisin, vaikka olisi nukkunut miten pitkät yöunet. Todetaan nuorillakin. Tunnen useita, joilla se on. Ei tarvitse olla edes ylipainoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi