Olen pian 40v ja nukun nyt kesälomalla 3h päiväunia! Mitä 20 vuoden päästä? En tiennyt että keski-ikä tosiaan tuo "vanhuuden".
10v sitten en edes pystynyt nukkumaan päiväunia.
Nyt lounaan jälkeen silmät ei pysy auki.
Kommentit (78)
Aika turhaa on vertailla, nukkuuko päiväunia vai ei. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, toisilla lapsia, toisilla ei. Toisilla fyysinen työ, toisilla ei. Toisilla sairauksia, toisilla ei jne, jne.
Teetkö kenties töitä, joihin osaamis- ja taitotasosi ei ole riittävää, ja kuormitut siksi, koska joudut kognitioillasi toimimaan äärirajoillasi jatkuvasti?
Loppuunpalaminen on päätepiste, jos taidot ei riitä/tahdo riittää siihen, mitä työ vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 64-v. ja päiväunet nukun vain sairaana. Yöllä nukun 7 - 8 tuntia, tai itseasiassa nukun aamuyöstä puoleen päivään.
Minulla myös nukahtaminen menee aamuyöhön. Toisinaan luovutan kokonaan ja valvon loputkin yöstä. Päiväunia ei saa silloin ottaa tai menee seuraavakin yö valvoessa. Kokemus puhuu. Ikää on 63 v.
Nämä valoisat yöt ovat myrkkyä illalla tai yöllä nukahtamiseen. Ostin hyvänlaatuiset ja pehmeät silmien peittävät jutskat (tuli ajatuskatkos :), mut ei ne kovin hyvin auta kyljellänukkujaa.
Minulla on tummat paksut verhot makuuhuoneessa?
Mistäs me muut sitä tiedetään. Miksi edes kysyt täältä tuollaista asiaa?
Lääkäriin. Ei ole normaalia. 40-v ei ole 90-v.
Vierailija kirjoitti:
Aika turhaa on vertailla, nukkuuko päiväunia vai ei. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, toisilla lapsia, toisilla ei. Toisilla fyysinen työ, toisilla ei. Toisilla sairauksia, toisilla ei jne, jne.
Jos asia on tullut vasta viime vuosina pitää kyllä selvittää syy. En tiedä mitä lapset tuohon liittyvät, tai fyysinen työ koska ap lomalla. Sairaudet tai puutostilat sen sijaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olo on kuin 90v
Fyysisesti ja henkisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt lounaaksi?
Vaihtelee. Eilen kyllä grillattiin, kai aika rasvaista settiä,kun sammuin kolmeksi tunniksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olo on kuin 90v
Fyysisesti ja henkisesti.
Ap
Kaikki ei ole silloin kunnossa. Ohje olikin yllä.
Minulla unentarve 9,5 tuntia. Kun vaihdoin uuteen työpaikkaan aloin tarvita myös 1,5-2 tunnin päiväunet. Työterveydessä sain kattavat tutkimukset. Ferritiini oli 17, aloin rautatabletit Ferrodan joka toinen päivä. Tutkittiin ja todettiin lievä uniapnea. Sain cpap laitteen mutten millään tottunut siihen.
Annan itselleni luvan nukkua kun nukuttaa. Olen 62-vuotias. Ap:n ikäisenä minulla oli neljä lasta, nuorin 8-vuotias, opiskelin ja kävin töissä. Olin silloin terve.
Olen 45 nainen ja ehkä Korona-ajan jälkeen aloin nukkumaan 10-12 tuntia.
Ferritiini oli matala, nyt olen syönyt rautaa puoli vuotta ja Laktoferriiniä. Noussut 58.
Ehkä se on helpottanut vähän.
Minulle on tullut vanhuus, sillä olen oppinut nukkumaan istuessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kuvitella, että on vanhuudesta johtuvaa, jos ikää on alle 40 v.? Tuossa täytyy olla sairaus. Minun miehelläni todettiin uniapnea 42-vuotiaana, ja se aiheutti päiväväsymystä. Tietysti minä olin se, joka patistin lääkäriin, koska hän kuorsasi ja oli hengityskatkoksia öisin nukkuessa. Säpsähteli, kun hengitys katkeili, ja viimeistään siihen minäkin heräsin, säpsähtelyyn tai sitten kovaan kuorsaukseen. Itse hän ei suostunut uskomaan, miten vaikeita yöt oli, kunnes otin videota.
No kaikenlaista kolotusta tullut jo se. Jälkeen, kun täytin 30v. Nyt siis olen 39v.
Sattuu jalat, polvet. Vatsaa vihloo välillä. Väsyttää, aina nukkuu päiväunet töiden jälkeen.
Ei tällaista ollut,kun olin 19v!!!
Ap
En ole se, jolle vastasit, mutta eihän tuo ole millään tavalla normaalia 39-vuotiaalle. Nukut 3 tuntia päivisin, jalkoihin ja polviin sattuu, vatsaa vihloo. Jokin terveydellinen syy tuohon on, ei kuulu 39-vuotiaan elämään normaalisti. Mene lääkäriin ja pyydä myös laajat verikokeet. Elintavoistasi en tiedä, mutta jos sinulla ei ole tyyliin 30 kg ylipainoa ja liikut normaalisti ja syöt monipuolisesti, niin ei mitenkään ole normaali tilanne.
Mä aloin myös jostain 42-vuotiaasta nukkua päiväunet. Onneksi se etätöissä onnistuu. Ei kolmea tuntia toki, yleensä laitan ajastimen 38 minuuttia, jossa ehdin nukahtaa ja nukkua sen verran että virkistyy taas. Kuppi kahvia vielä alle ennen nukkumaanmenoa, niin on virkeämpi kun herää.
Eipä nuo päiväunet mikään ongelma ole minusta, tai muutenkaan runsas unen määrä. Itse olen lähinnä kiitollinen, että vaikka on vaihdevuodet päällä, unet ei ole menneet vaan lähinnä nukun enemmän. Siksi ehkä mulla ei olekaan mitään muita vaihdevuosivaivoja kuin että menkat tulee joskus harvoin kun jaksaa.
Mä olen kohta kuusikymppinen ja diabeteskin on vaivana. Nukun ehkä 8 tuntia öisin, ja päivisin ei väsytä yhtään, vaan jaksaa touhuta ja liikkua työpäivän jälkeenkin. Olemme toki yksilöllisiä, mutta ehkä kävisin lääkärissä jo tarkistuttamassa tilanteen tuolla unimäärällä varmuuden vuoksi.
Ei väsymys aina johdu iästä tai jostain fyysisestä krempasta.
Olen vaka-ope ja kaikki kollegani nuorista parikymppisistä keltanokista kokeneisiin kuusikymppisiin kehäkettuihin saakka ovat aivan loppu.
Olen nelikymppinen ja burn out vei ensin unet ja kun vähän helpotti sitten nukuinkin 10 tuntia yössä ja päivällä päikkärit päälle.
Väsymys on aivan normaali asia. Nykyinen työelämä ja ikuiseksi suorittamiseksi muuttunut elämäntapa on tehnyt siitä oireen ja jopa heikkouden merkin.
Kiven Seitsemän veljestä-romaanissa kuvailtiin kuinka veljekset tekivät Impivaarassa töitä pelloilla ja metsissä kaiken kesän. Kuitenkin työurakan päätteeksi makoilivat pirtissä ja nukkuivat ja 'kuorsata jyristivät yön ja seuraavan päivän ja vielä senkin yön'.
Väsyneen tuleekin levätä. Burn out on tulos, kun lepoa ei tule. Nuku vain Ap päikkärit hyvillä mielin, et ole vanha, olet vain levon tarpeessa.
Ihanaa
Talvi. Alasti sängyssä. Paljon tyynyjä ja kaksi peittoa. Otan kunnon päiväunet nyt.
Ihanaa
En kyllä usko olevan ikään liittyvä. Suurin osa tuntemistani nukkuu vähemmän ikääntyessään. Ite nukun usein 6-7 h yössä ja tosi harvoin päikkäreitä. Nuorempana nukuin pidempään yössä ja useammin päikkäreitä. Ikä 42.