Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut työntekijät vihaavat eniten työpaikan saikuttelijoita, kertoo tuore kysely

Vierailija
07.06.2024 |

Suomalaisessa kyselyssä selvisi että vähiten työpaikoilla pidetään niistä työntekijöistä jotka pitävät sairaslomia. Useimmat toivovat etteivät saikuttelijat olisi niin laiskoja vaan tulisivat töihin tekemään omat työnsä kuten kaikki muutkin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-tapa-toissa-tekee-sinusta-vahe…

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tulee palkaton ensimmäinen saikkupäivä.

Aivan,nehän osuvat aina "sattumalta" perjantaihin tai maanantaihin.

Vierailija
62/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun yhteiskunta vihaa jos oot kroonisesti sairas työtön ja työyhteisö vihaa jos oot kroonisesti sairas työntekijä. Koskaan ei voita jos on joku sairaus joka vaikuttaa työkykyyn 

Enpä usko että ketään vihataan sairautensa takia. Itse ainakin olen kertonut vaivoistani ja sen että kuntoni asettaa rajoituksia enkä pysty ihan kaikkea tekemään. Kyllä se on ymmärretty ihan hyvin. Raskaammat ja rasittavimmat työt jää nuoremmille ja niinhän sen pitää muutenkin mennä.

Kyllä voidaan myös vihata, riippuu työyhteisöstä ja työstä, siitä sairaudesta ja sen laadusta. Sulla on ollut helppo ja onnekas tilanne kun olet voinut olla avoin sairaudestasi ja miten se vaikuttaa, on voitu tehdä järjestelyjä ja sen avulla sun sairaus ei vaikuta negatiivisesti ja asia on ymmärretty hyvin. Kaikilla ei ole näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pitää itsestään huolta ja pysyttelee terveenä niin ei tarvitse saikuttaa. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan pitää huolta itsestään sillä se ei ole työpaikan vika jos sairastutte. Itse olen tehnyt töitä 27 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut jäädä saikulle sillä syön terveellisesti, liikun ja nukun enkä juo enkä tupakoi.

Siivoan päiväkotia ja olen sairaana pari kertaa vuodessa. Ja siellä on aina joku tauti liikkeellä. Kyllä siellä sairastuu jos sairastuu vaikka eläisi kuinka terveellisesti. 

Vierailija
64/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuoneessa ollaan pidetty salaista kirjaa niistä jotka saikuttaa ja se kuinka monta kertaa on vuoden aikana saikulla määrää sen että kuinka moni saa kahvin kanssa pullaa ja ketkä jää ilman koska kahvihuoneen pullat eivät muutenkaan riittäisi kaikille.

Vierailija
65/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneessa ollaan pidetty salaista kirjaa niistä jotka saikuttaa ja se kuinka monta kertaa on vuoden aikana saikulla määrää sen että kuinka moni saa kahvin kanssa pullaa ja ketkä jää ilman koska kahvihuoneen pullat eivät muutenkaan riittäisi kaikille.

Huh kyllä harmittaa ettei pääse tuommoiseen työyhteisöön mukaan. Pikkusieluisessa ja katkerassa ringissä jaetaan salaa kosto- ja palkintopullia, joita ei ole kaikille.

Vierailija
66/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut koskaan ennen kuullutkaan koko sanaa saikuttaa, ennekuin työpaikalle ilmestyi saikuttelija.

Aina sitä oppii uutta.

Vierailija
67/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein kaksi huonettakin teillä tämän surkeuden pyörittämiseen, kasvi- ja kahvihuone, onko kostokirja kukkaruukun alla piilossa😂😂😂 Näin käy kun ihmisistä ei kitketä kiusaamistaipumuksia pois jo peruskoulussa niin kuin pitäis

Vierailija
68/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitten tuoko niitä räkänokkianne kouluun sairaina.

Vierailija
69/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että saikuttajat saa töitä helpommin. No se on firmojen ongelma ei minun.

Vierailija
70/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sairaana sitten töihin vaan, jotta saa jakaa sitä iloa muillekin. 

Vierailija
71/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun yhteiskunta vihaa jos oot kroonisesti sairas työtön ja työyhteisö vihaa jos oot kroonisesti sairas työntekijä. Koskaan ei voita jos on joku sairaus joka vaikuttaa työkykyyn 

Sitten vaihdetaan alaa! Vähintä mitä työttömänä voi tehdä on vapaaehtoistyö vaikka urheiluseurojen kanssa. Se että ei tee mitään muuta kuin uhriutuu on väärin. 

Oletko vähän yksinkertainen? Miten se alanvaihto parantaa sairauden? Ja jos on sairas, ettei pysty töihin, niin miten pystyisi myöskään vapaaehtoistyöhön? Se että työstä ei makseta palkkaa, ei tee työnteosta sairaana yhtään helpompaa.

Vierailija
72/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole missään törmännyt moiseen.

Vierailija
73/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin joutunut nyt saikuttamaan syövän takia. Sori siitä.

Vierailija
74/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pitää itsestään huolta ja pysyttelee terveenä niin ei tarvitse saikuttaa. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan pitää huolta itsestään sillä se ei ole työpaikan vika jos sairastutte. Itse olen tehnyt töitä 27 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut jäädä saikulle sillä syön terveellisesti, liikun ja nukun enkä juo enkä tupakoi.

Siivoan päiväkotia ja olen sairaana pari kertaa vuodessa. Ja siellä on aina joku tauti liikkeellä. Kyllä siellä sairastuu jos sairastuu vaikka eläisi kuinka terveellisesti. 

Joo, minäkin elän terveellisesti ja päihteettömästi. Silti sain syövän. Eipä ne terveelliset elintavat pelastaneet.

Vierailija
75/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran tällainen "minä tiedän kaikesta kaiken, koska olen paras" tapaus.

Vierailija
76/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ihmiset sinänsä vihaavat perussairaita tai helposti sairaaksi tulevia. Enemmän se kertoo nykyajan organisaatioista ja töiden järjestelystä, jossa tehokkuus on viety niin tappiin, että yksi saikuttaja kaataa koko pakan. 

Saikuttajaa itseään tuskin inhotaan, vaan sitä, että sitten työnantaja ei ole resursoinut tarpeeksi työvoimaa ja työt valuvat muiden työntekijöiden niskaan oman työn päälle. Saikuttaja siis merkitsee ylimääräistä työtä muille, muttei ylimääräistä palkkaa.

Yhden ihmisen poissaolo saattaa myös pysäyttää monen muun työn, jos häneltä vaikka tarvitaan hyväksyntä tai muu eteenpäinvievä toiminto. Sitten istutaan käsi pyllyssä odottaen, koska se yksi pääsee saikulta ja homma etenee. 

Vierailija
77/104 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa jutussa ollut kyse saikuttamisesta.

Vaan siitä, että vähiten pidetään niistä työkavereista, jotka sanovat olevansa kiireisiä ja stressaantuneita.

Mikä sekin on kyllä aika hullua, koska kiire ja stressi aiheutuu usein työstä itsestään

Vierailija
78/104 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tulee palkaton ensimmäinen saikkupäivä.

Aivan,nehän osuvat aina "sattumalta" perjantaihin tai maanantaihin.

40% sairauslomapäivistä osuu maanantaihin ja perjantaihin

Vierailija
79/104 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä saikuttelijoita nähty. Muutama keissi tulee mieleen:

- 35 vuotias kolmen lapsen äiti. Saikutteli jatkuvasti lastensa flunssiin vedoten. Pienistäkin yskäisyistä ja nuhista päätti pitää lapset kotona ja itse kotona. Miehensä ei ollut koskaan lasten vuoksi pois, vaikka miehellä oli mahdollisuus etätöihin. Molempien vanhempien omat vanhemmat olivat paljon lastenlasten kanssa tekemisissä, ottivat viikonloppuna yökylään jne, mutta näissä "flunssatapauksissa" eivät auttaneet. Työkaveri ihan kommentoikin, että on kiva pitää Netflix-päiviä. 

- 50+ nainen, jolla taustalla uupumusta, avioeroja, negatiivinen suhtautuminen kaikkeen. Tosi usein piti pitkät viikonloput esim migreeniin, "alkavaan flunssaan", heikotukseen jne vedoten. Poissaolot tyypillisesti perjantai, maanantai, tai perjantai ja maanantai. Keskellä viikkoa saattoi lähteä lounaan aikaan kesken pois töistä verukkeella "flunssa alkamassa", oli seuraavan päivänkin poissa ja sitten töissä ihan normaalisti. 

- 55+ aulavahtimestari mies, joka ei tehnyt töitään, kuten napista painamalla oven avausta vierailijoille. Sen sijaan lähinnä istui taukotilassa lukemassa iltapäivälehtiä, juomassa kahvia, puhumassa p-tä (haukkumassa työnantajaa ja lähiesimiehiään). Piti "uskoakseni" takia saikkuja siten, että laski kalenterista oikein ne kaikki paikalliset saikkupäivät, joihin "on oikeus". Kuntatyönantajalla kun oltiin töissä, hänellä oli kertynyt huimat 38 vuosilomapäivää, ja siihen päälle nuo saikkupäivät, niin eihän häntä paljon näkynytkään.

Vierailija
80/104 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisilla aloilla saikutellaan paljon.

Totta. Syitä on esimerkiksi naisten jatkuva stressi niin työpaikalla kuin työpaikkojen ulkopuolella. Naisilla vähemmän aikaa palautumiseen kuin miehillä. 

Miksi naisilla on vähemmän aikaa palautumiseen kuin miehillä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme