Muut työntekijät vihaavat eniten työpaikan saikuttelijoita, kertoo tuore kysely
Suomalaisessa kyselyssä selvisi että vähiten työpaikoilla pidetään niistä työntekijöistä jotka pitävät sairaslomia. Useimmat toivovat etteivät saikuttelijat olisi niin laiskoja vaan tulisivat töihin tekemään omat työnsä kuten kaikki muutkin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-tapa-toissa-tekee-sinusta-vahe…
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sainuttajien ongelma on se että kun se yksi makaa sairaslomalla niin ne muut jotka jäävät töihin pakotetaan tekemään sen poissaolevan työt niiden omien töiden päälle.
On esimiehen ongelma löytää korvaavaa työvoimaa. Ei ole työntekijöiden ongelma eikä paikka venyä.
Työnantajalla on suvereeni työnjohto-oikeus. Hän määrää, kuka tekee sairastuneen tehtävät, jos kukaan.
Mulla oli työkaverinsa nainen, joka teki töitä loput työvuotensa niin että maanantaina oli aina pois töistä koska oli flunssassa. Sitten kävi yhden päivän töissä, sitten oli seuraavana päivänä vatsatauti. Työnantaja oli niin munaton mies että salli tuon sille, mutta jos minä olin vastaamatta vaikkapa sähköpostiin muutaman minuutin, niin jo soitettiin perään ja kyseltiin että miksei minua tavoiteta. Tein siis etänä kotona töitä ja minua kontrolloitiin niinä päivinä koko ajan. Ja tämä toinen saattoi olla tavoittamattomissa päiviä mutta siihen ei puututtu, joka oli kyllä tosi outoa. No, kylläpä sen alkoi tajuta vähitellen että mistä siinä oli kyse kun tämä nainen aloitti työpäivät konttorilla ollessamme juomalla keltaista jaffaa ja käymässä yrjöllä. Oli olevinaan ihan maailman paras alallaan, vähätteli muita ja kertoi joka paikassa tienaavansa hyvin, silti monesti kuulin kun pyysi hipihiljaa työnantajaltamme palkkaa etukäteen. Multakin ruinasi lainaksi rahaa ja lainasin, mutta lopetin kun takaisinmaksun kanssa oli kuukausia ennen kuin maksoi. Lopulta ei pitänyt kai enää mitään yhteyttä koko meidän työyhteisöön, jäi vain pois. Oli kuitenkin minulle hyvä työkaveri ja tykkäsin kovasti hänestä mutta teki loppuaikoina tosi monet oharit kun ei tullut edes ennalta sovittuihin viikkopalavereihinjä ja niitä oli monia kun ajoin turhaan paikalle. Arvatenkin hänelle jäi huono muisto muuten niin hyvästä työpaikasta. Työnantaja varmasti tiesi mutta sulki silmänsä ja se oli muita työntekijöitä kohtaan todella väärin että yhtä suosittiin. Alkoholismi on sairaus ja siitä kärsii työpaikoilla työkaverit tosi paljon.
Ei siitä raatamisestakaan mitään sädekehää kukaan saa.
Kyllä se kuule v*tuttaa jos joutuu toisen työt tekemään. Usein myös selkeästi nähtävissä, että tahallaan jääty saikulle kun töissä kiirettä tai joku kurja nakki.
Aina on ollut ja tulee olemaan saikkupinnareita! Keskiviikkona aloitetaan viikonlopun vietto jäämällä saikulle. Kummasti illalla istuu terassilla tuoppi kädessä tai terassia rakentaa vaikka selkä oli paskana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, 25 viisi vastaajaa, joista yksikään ei ole lukenut juttua, jota kommentoi. Jos vaivautuisi edes avaamaan linkin, huomaisi heti, että aiheena on se, että kiireen korostaminen ärsyttää työkavereita. Ei ole olemassa mitään tutkimusta, ainakaan linkissä, joka todistaisi ihmisten inhoavan ennen kaikkea sairaslomalla usein olevia.
Keitä tahvoja oikein ovat nämä ihmiset, jotka kommentoivat lukematta? Ei voi muuta sanoa kuin että menee usko ihmiskuntaan, koska en usko näiden ihmisten välittävän ottaa asioista selvää isommissakaan jutuissa.
Toisin sanoen ap. avasi keskustelun eri aiheesta kuin mistä laittamassaan linkissä kerrotaan. Linkki on aiheen vierestä, eivät kommentit ap:n kirjoittamaan aloitukseen.
Ap väittää otsikossa, että nyt on tehty tällainen kyselytutkimus. Joo ei ole. Kaipa tämä on tätä "totuuden jälkeistä aikaa".
Miksi vaivautua laittamaan linkkiä, kun ei se liity mitenkään aiheeseen? Ja nyt nämä urpot varmaan kuvittelevat, että jokin tämmöinen tutkimus on tehty ja ihmiset oikeasti ajattelevat näin.
Huvittavinta on, että jos täällä väittää yhtään mitään, eikä ole linkkiä "lähteeseen", heti alkaa kauhea ulina. Lähde? Lähde? Ja sitten kun linkki on, ei sitä kukaan lue.
Ihmisiä ei kiinnosta, miten asia oikeasti on. "Näin tämä koetaan", on nykyään aivan relevantti argumentti mihin vain.
Pitäisi ottaa äänestysoikeus pois teiltä palikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun yhteiskunta vihaa jos oot kroonisesti sairas työtön ja työyhteisö vihaa jos oot kroonisesti sairas työntekijä. Koskaan ei voita jos on joku sairaus joka vaikuttaa työkykyyn
No tämäpä. Minä tulin töissä vaan kiusatuksi kun olin osa-aikatöissä ja sieltäkin niin usein kipeenä, osa aikaisuus nähdään vaan laiskuutena jne. Tietenkin mun kohdalla jäi myös ja etenkin ensisijaisesti pois työpaikan henksubileet, pikkujoulut ja virkistyspäivät ja työpäivän jälkeiset illanistumiset koska en jaksa mitään ylimääräistä. Tämä lisää ulkopuolisuuden dynamiikkaa yhteisössä, eikä kellään kellot soi että hei ootas jos tää ei tule näihin kivoihinkaan juttuihin mukaan niin ehkä ne muutkaan poissaolot ei ole mitään turhaa lintsausta.
Ei terveet ihmiset pysty näkemään muuta kuin itsensä ja oman tilanteensa, siihen lopputulokseen olen tullut. Ei pystytä käsittämään mitä on kun oma tilanne ei ole valittavissa, kun ei voi enää päättää silleen jos mä vaan haluaisin tehdä enemmän tunteja niin pystyisin, sairas ei pysty vaikka haluaisi, tekemisellä on rajat. Mulle vähempi työmäärä tarkoittaa pienempää palkkakuittia mikä tietty harmittaa itseä, koska enempi ei ole MAHDOLLISTA. Muut näkee että mulla olis muka enemmän vapaa aikaa eikä sitä että se aika on sen sairauden kuluttamaa pakollista lepo aikaa, tyhjää, joka ei ole sama kuin vapaa aika vaan työkyvytöntä aikaa mikä poissulkee ensisijaisesti kaikki ne kivat vapaa ajan jututkin. Sairaalla ei ole yhtään vapaa aikaa sairaudestaan jonka kanssa elää joka päivä. Kenelläkään eikä mulla ole velvollisuutta kertoa terveysasioitaan joka ainakin mulle on tosi henkilökohtainen ja traumaattinen asia, etenkään puolituttujen työkaverien kans, joten oman tilanteen avaaminenei ole oikein mahdollista.
Ap, linkititköhän väärän jutun? Ei tuossa puhuta mitään saikuttajista! 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pitäisi vaina kerran vuodessa lyhyen saikun niin tuntuu että muille jää siitä helposti negatiivinen mielikuva jonka mukaan on aina vain saikulla eikä koskaan töissä. Ja tästä sitten saa kuulla jatkuvasti työpaikalla ja ilmeisesti siitä puhutaan selän takana.
Olen ollut paljon töissä erilaisissa firmoissa mutta enpä ole tuollaiseen törmännyt ikinä. Sairaana olo on aina ymmärretty mutta on ollut sellaisiakin tapauksia että kaveri on ottanut aina pari päivää ennen joulua, juhannusta, pääsiäistä ja lomia sairaslomaa. Se onkin eri asia. Mutta ei mikään työn sankari tarvi olla eikä kipeänä töihin pidä mennä. Nyt osa- aikaisella sopparilla on hyvä, pomo voi antaa vapaata jos ei ole kiirettä tai voin ottaa vapaata samoin, ei niin väliä.
Itse vietin viime joulun koronassa yksin kotona eristettynä kaikesta ja edes sukulaiset eivät soittaneet ja toivottaneet joulu. Sitten kun tervehdyin ja palasin töihin oli vastaaotto halveksiva ja vaivaantunut. Ilmeisesti minun olisi pitänyt olla töissä koronassa vastoin lääkärin ja työnantajan määräystä.
Nehän ei siis ole saikuttajan töitä vaan työnantajan töitä ja jos se jolle ne on tehtäväksi annettu on estynyt, työnantaja huolehtii että ne tulee tehtyä eli jakaa työt paikalla olijoille
Vierailija kirjoitti:
No niin, 25 viisi vastaajaa, joista yksikään ei ole lukenut juttua, jota kommentoi. Jos vaivautuisi edes avaamaan linkin, huomaisi heti, että aiheena on se, että kiireen korostaminen ärsyttää työkavereita. Ei ole olemassa mitään tutkimusta, ainakaan linkissä, joka todistaisi ihmisten inhoavan ennen kaikkea sairaslomalla usein olevia.
Keitä tahvoja oikein ovat nämä ihmiset, jotka kommentoivat lukematta? Ei voi muuta sanoa kuin että menee usko ihmiskuntaan, koska en usko näiden ihmisten välittävän ottaa asioista selvää isommissakaan jutuissa.
En ollut kommentoinut ennen tätä, mutta itse en ainakaan ikinä klikkaile mitään linkkejä tällä sivustolla.
Itse oikeastaan tykkään, sillä muiden saikuttelu parantaa omia etenemismahdollisuuksiani firman sisällä😁
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut ja tulee olemaan saikkupinnareita! Keskiviikkona aloitetaan viikonlopun vietto jäämällä saikulle. Kummasti illalla istuu terassilla tuoppi kädessä tai terassia rakentaa vaikka selkä oli paskana!
No terassilla voi kyllä istua jos on selkä paskana, jos työ on nimenomaan selän kuormittamista, terassilla istuminen taas ei. En mä tee mitään työkaverilla joka ei selkänsä puolesta voi sinä päivänä auttaa mua töissä. Mun puolesta voi silloin hyvin istua terassilla poissa jaloista pyörimästä. Terassin rakentaminen vähän siinä ja siinä, nämä työkyky asiat on vähän monimutkainen asia joskus. Työn tekeminen koostuu niin monista asioista, töissä oleminen vaatii aina ihan erilaista läsnäoloa, sosiaalisuutta ja tuottavuutta jne. Ihminen voi selän puolesta olla hirveissä kivuissa ja nilkuttaa jäykkänä ja silti tehdä kotona omassa rauhassa terassihommia. Kotona tehdessä saa lopettaa milloin haluaa jos raja tulee vastaan, sen sairauden kanssa saa olla, eli olla kipujen kanssa niin hiljainen, sulkeutunut, ärtynyt ja kiroilla prkeleitä kun hakkailee lautaa vasaralla kipeenä, eikä tuottavuudella ole mitään vaatimuksia. Työmaalla ei oikein voi olla kivuista väsyneenä kiroillen. Sama vaikka työ olis kevyt toimistotyö, vaikka sinne toimistolle selän kanssa nilkuttaisi ja istuu siinä missä kotonakin, niin se tila voi vaikuttaa siihen kokonaisvaltaiseen olemiseen ja työyhteisössä toimimiseen ja työn tuottavuuteen haitallisella tavalla. Asioiden tekeminen itselle kotona on aina eri asia kuin tekeminen töissä palkkaa vastaan, vaikka ne kotona ja töissä tehtävät asiat olisi samanlaisia näin muuten.
Ei sillä etteikö joku voisi pinnata myös pidemmän viikonlopun, mutta viikonpäivistä ei sovi tehdä johtopäätöksiä suoraan. Toisaalta on myös tosi loogista että jos alkuviikon yritti kestää selkävian kanssa että loppuviikosta se sitten pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut kommentoinut ennen tätä, mutta itse en ainakaan ikinä klikkaile mitään linkkejä tällä sivustolla.
Mikä pointtisi on? Ja mitä kauheaa ajattelit tapahtuvan, jos klikkaat jotain iltalehden tai maikkarin linkkiä?
Mutta pojot toki siitä, ettet osallistu keskusteluun tietämättä, mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointtisi on? Ja mitä kauheaa ajattelit tapahtuvan, jos klikkaat jotain iltalehden tai maik
Pointti oli että ehkä muutkaan ei viitsi. Mutta joo, en kyllä myös ala keskustelemaan jostain mistä en mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sainuttajien ongelma on se että kun se yksi makaa sairaslomalla niin ne muut jotka jäävät töihin pakotetaan tekemään sen poissaolevan työt niiden omien töiden päälle.
Niin ja se on työnantajan vika ettei järjestä korvaajaa eikä sen sairaan. Työpaikan ongelmat ei ole sairaslomalaisen ongelma eikä vastuulla. Kuvaamasi tilanne kertoo huonosta johtamisesta ja organisoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kun pitää itsestään huolta ja pysyttelee terveenä niin ei tarvitse saikuttaa. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan pitää huolta itsestään sillä se ei ole työpaikan vika jos sairastutte. Itse olen tehnyt töitä 27 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut jäädä saikulle sillä syön terveellisesti, liikun ja nukun enkä juo enkä tupakoi.
On paljon sairauksia joihin ei voi vaikuttaa. Ja luettelemasi asiat terveellinen ruoka, liikunta ja uni ei ole mitään itsestäänselvyyksiä valitettavasti vaan etuoikeus. Ei kaikilla ole aikaa, varaa tai voimavaroja satsata omaan terveyteen. Mutta on kyllä mahtava oivallus että kun pysyy terveenä ei tarvi saikuttaa, sehän ratkaseekin varmasti kaikkien tilanteen.
No, kyllähän se ärsyttää, etenkin jos ne tuntuvat aina osuvan festareiden kanssa samaan ajankohtaan.
Nykyisessä työssäni työt voi hoitaa hyvin myös etänä, joten pikku nuhan takia työnsä muille lykkäävät myös ärsyttävät.
Missään vatsataudissa tai kuumeessa en odota kenenkään tekevän töitä, saati jos on jotain vakavampaa ja on esim. hirveän tuhdilla lääkityksellä. Ymmärrystä riittää myös niille, jotka lapsen sairastelun takia tekevät kotosalla vain ne kriittisimmät hommat, eikä niitäkään jos lapsi on niin kipeä, ettei nuku edes päikkäreitä vaan oksentelee ympäriinsä tmv.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla aloilla saikutellaan paljon.
Ihan varmasti sairastetaankin. Naisten ja miesten terveydessä, terveydenhoidossa ja ihan perusbiologiassa on eroavaisuuksia. Heti alkuun esim. itsestäänselvyys kuukautiset ja niiden vaikutus. Vaikeat kuukautiset voi aiheuttaa poissaoloja kun on kipuja, kramppeja, yleisoireita ja pms.
Teen työtä kotihoidossa ja aina on joku jostain tiimistä saikulla. Ymmärrän sen kyllä tosi hyvin.