Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?

Vierailija
07.06.2024 |

Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa. 

Kommentit (287)

Vierailija
61/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juju on on siinä, että ei saa tehdä yhtään virhettä. Helppoja ne on mutta olen käsityksessä yksi huolimattomuysvirhe=hylätty. 

Vierailija
62/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oltava oikein, ei yhtään virhettä. Ei ne itse laskut vaikeita ole. 

Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.

No varmaan oli väärin kun vastauksesi oli väärin. Voi älynväläys näitä tekijöitä. Pysykää terveenä, ettei joudu näiden neropattien armoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eräs oikein tärkeä ja itseään täynnä oleva ilkeä simputtaja sh oli antamassa potilaalle monta kertaa isomman annoksen lääkettä kuin ohjeessa oli. Potilas onneksi huomasi virheen ja sanoi että nyt menee väärin. 

Vierailija
64/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä voida laskea koneella? Joku sellainen kännykän kokoinen pääte hoitajille kuin kaupoissakin on myyjillä, johon on tehty oma ohjelmansa laskemaan ja tarkistamaan nämä laskut.

Vierailija
65/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin helppoja,palikkamatikkaa ne vaan on.

T. mies

Vierailija
66/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naispuoliset hoitsut tai muuten vaan naiset tänne vaan opiskelemaan matikkaa. t: matikka(setä)mies

Vierailija
67/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin lähihoitajien laskut on niin helppoja etten ymmärrä miten jotkut tahkoaa niitä moneen kertaan. 

Ne ovat helppoja. Sairaanhoitajilla oli joitain vaikeampia mitä ei osannut välttämättä ihan vaan päättelemällä ja perus laskutoimituksilla.

Ainakin HUSlla lääkelaskut on samat kaikille. 

Tietenkin on samat laskut. Ne lääkkeet, mitkä lääkäri määrää, annetaan potilaalle. Ei kai sairaanhoitajille ole mitään "omia"  lääkkeitä tai annoksia. 

Lääkeluvista kysymys, ilman lupaa ett voi koskea lääkkeisiin, toteuttaa lääkehoitoa. Teoriakokeet, lääkelaskut sekä näytöt pitää suorittaa ja lääkäri allekirjoittaa luvan.

Työpaikkakohtaisia, jossain kaupungeilla on yhteiset luvat. Jossain vaaditaan työpaikan oma tentti ja näytöt. Love ja ProEdulla ainakin lääkelupa koulutuksia, on varmaan muitakin.

IV-laskut ei yleensä kuulu lähihoitajille.

Vierailija
68/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No buhuu. Sairaanhoitajien vahvuudet on yleensä ihan muualla kuin matematiikassa. Munkin sairaanhoitajakaveri opiskeluaikana näytti mulle noita laskuja ja autoin sitä niissä kun olivat minulle helppoja, mutta annas kun näenkin verta tai oksennusta niin iskee paniikkikohtaus. Kuinka moni insinööri tai matemaatikko selviäisi paineella paskovasta ja samaan aikaan nyrkkiään huitovasta vanhuksesta, tai edes suostuisi menemään lähelle? Niinpä. Pätekää te vaan niillä laskuillanne kun hoitsut pelastaa sillä välin elämiä.

Vierailija
69/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin lähihoitajien laskut on niin helppoja etten ymmärrä miten jotkut tahkoaa niitä moneen kertaan. 

Ne ovat helppoja. Sairaanhoitajilla oli joitain vaikeampia mitä ei osannut välttämättä ihan vaan päättelemällä ja perus laskutoimituksilla.

Tietenkin on samat laskut. Ne lääkkeet, mitkä lääkäri määrää, annetaan potilaalle. Ei kai sairaanhoitajille ole mitään "omia"  lääkkeitä tai annoksia. 

Lääkeluvista kysymys, ilman lupaa ett voi koskea lääkkeisiin, toteuttaa lääkehoitoa. Teoriakokeet, lääkelaskut sekä näytöt pitää suorittaa ja lääkäri allekirjoittaa luvan.

<

Lh ei myöskään välttämättä suorita rokoteosiota. Kipu ja PKV-osio ovat nykyään pakolliset.

Vierailija
70/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen terveydenhuollossa sihteerinä ja olen työssäni siihen tulokseen, että hoitajat ja lääkärit eivät osaa laskea yksinkertaisimpiakaan laskutoimituksia. Hoitajat eivät osaa edes aloittaa laskutoimituksia ja lääkärit taas yrittävät jostain MAOLin kaavakirjasta etsiä jotain yksinkertaisten prosenttilaskujen kaavoja ja vikaan menee, kun on väärä kaava. Valitettavasti suurin osa tuntemistani sihteereistäkään ei ole sen kummempia.

Olen joutunut vuosien varrella ties kuinka moneen kertaan selittämään aikuisille, kauppaopiston, AMKin tai yliopiston käyneille ihmisille, miten vaikka lasketaan ihan laskimella se, jos pitää 1,5 prosenttia korottaa jonkun palkkaa. Tai miten lasketaan se, jos palkka nyt on sen 1,5 prosentin korotuksen jälkeen x euroa, niin mitä se sitä ennen sitten oli. Sitäkään ei ymmärretä, mitä vaikka 2 tuntia 15 minuuttia on desimaalilukuna. Viimeksi jouduin selittämään työkaverille, miten pyöristyssäännöt menevät, jos luku pitää vaikka pyöristää kahteen desimaaliin.

Muutama vuosi sitten oli jokin nettilehden juttu, jossa näitä hoitajien lääkelaskuja oli läpi jutun tehtävinä ja niihin sai sitten oikeat vastaukset saman tien. Sain ne kaikki oikein. Ne olivat juuri tuollaista hyvin yksinkertaista matematiikkaa.

Vierailija
71/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole matriisilaskentaa mutta tehtävänannot ovat tarkoituksella hämääviä. Ne eivät myöskään kohtaa todellisuutta millään tavalla. Kun oikeasti lasket, että kuinka suureen nestemäärään tämä 2 g vankomysiiniä pitää laimentaa, että pitoisuus olisi korkeintaan 60 mg/ml:ssa, niin tentissä kysytään ennemminkin, että putelissa on 10 ml lääkettä, laitat sitä molempiin silmiin 1 tipan aamuin illoin, riittääkö sitä 50 päiväksi vai ei. Ja yrität sitten taas kerran arpoa, onko nyt aamu vai ilta ja lasketaanko nyt täydellistä tilannetta, jossa kukaan ei koskaan räpäytä silmiään ja saa tippaa poskelleen ja jossa toisaalta pullossa ei ole yhtään ylimääräistä, vai ollaanko tällä kertaa enemmän todellisuudessa kiinni.

Vierailija
72/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mene läpi niin mitä tuosta. Pieni palkanalennus ja vähemmän vastuuta. Tavallaan helpotuskin.

Vierailija
73/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.

No varmaan oli väärin kun vastauksesi oli väärin. Voi älynväläys näitä tekijöitä. Pysykää terveenä, ettei joudu näiden neropattien armoille.

Käytännössä tuolla tiedolla ei tee mitään. Riittää kun Oikea potilas, oikea annos, oikea antotapa..jne. jaettu oikein ja kirjataan järjestelmään oikein.

Ota nyt ihan rauhassa. 🙂

Vierailija
74/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähärit tee tee infuusioita ja verensiirtoja vai tekeekö ne nykyään? Ja sairaanhoitaja on uusi lähihoitaja?

Vierailija
75/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 80- luvulla valmistuneen hoitajana jaoin lääkkeitä 30 vuotta ilman mitään senttejä. Koko homma kyrsii siksi, että aineistoa on lukea useampi kymmenen tuntia, mutta työaikaa ei saa käyttää. Tentin juuri kolmannen kerran ja olen jokaiseen tenttiin mennyt lukematta. Läpi kyllä eka kerralla. Mutta moni työkaveri stressaa, että missä välissä ehtii lukea, kun vapaalla olisi muutakin tekemistä.

Helpothan nämä tentit ovat, mutta ei se lisää kenenkään varmuutta lääkkeissä. Näissä kysytään niin hassuja nippelikysymyksiä, että niillä ei ole käytännössä mitään tarkoitusta.

Tavallinen lähihoitaja edes harvoin joutuu laskemaan itse mitään lääkkeitä. Itse olen kerran joutunut laskemaan 40 vuoden aikana erään litkulääkkeen, kun lääke kaapissa oli sitä eri vahvuisena. Ja sen nyt olisi osannut ilman mitään tenttejäkään.

Lääkeluvat tuli ennen automaattisesti, kun valmistui. Nyt ollaan kusessa kesällä, kun sijaiseksi tulee esim viisi vastavalmistunutta, mutta kenelläkään ei ole vielä lääkelupia, kun eivät ole ehtineet tenttiä tehdä. Silti eivät saa jakaa dosetista lääkettä asukkaalle. Siellä sitten yksi hoitaja juoksee jakamassa lääkkeitä 25 asukkaalle, vaikka sen osaisi ne valmiit hoitajatkin tehdä. Mutta ei voi, kun sitä tenttiaikaa ei saa heti

Vierailija
76/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lääkelaskutentit on vaan yksi keino alentaa hoitajien palkkoja. Jotkut tienaa näillä tenteillä ja siellä on semmosta kompaa ja todellisuudesta erkaantunutta laskua ja tilannetta, ettei mitään rajaa. Kaikki lääkeannokset ja ampullat sun muut liuokset on yleensä sellaisissa annoksissa, ettei mitään liian vaikeaa tositilanteessa tule eteen,paitsi ehkä jossain pienten vauvojen ja lastenosastoilla ja jos liian vaikeaa on, niin laitetaan lääkärit laskemaan itse

Juuri näin ja jos ei ole asianmukaisissa annoksissa, niin on kyllä huonosti tilattu

Vierailija
77/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mene läpi niin mitä tuosta. Pieni palkanalennus ja vähemmän vastuuta. Tavallaan helpotuskin.

Yleensä pakollisia suorittaa koeaikana. Työnantajan päätös jatkuuko työsuhde jos ei saa lupia. Onhan noita hoitajia paljonkin jotka kielitaidon takia ei läpäise lääkelupia. Muut työkaverit sitten hoitaa lääkkeet.. 

Vierailija
78/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on meidän peruskoulussa. Ja sieltä se kasvaa toisen asteen ja korkeakoulutukseen.

Opettajat tietää että nykyään moni 9 luokkalainen ei osaa kirjoittaa, lukea eikä puhua suomea, eikä osaa laskea edes ekan luokan matikanlaskuja.

Kun kaikki aika peruskoulussa menee niiden S2 lasten kanssa yksinkertaisista päiväkotiasioista vääntämiseen ja kääntämiseen, niin eipä jää aikaa opettaa suomalaisiakaan enää.

Tyttären luokalla oli kaksi ma mua, ja tosiaan esim matikan tunneilla kukaan muu ei saanut opettajalta mitään apua, näitä neuvottiin kädestä pitäen miten numeroita piirretään. Olen opettanut viimeiset kolme vuotta kotona tyttärelle peruskoulun matikkaa, ja hänellä se onkin nyt sillä tasolla missä kuuluu olla. Todella monella suomalaisella matikan numerot samalla luokalla 6-7 kun ei opettajalla ole aikaa.

Kun ei osaa perusasioita, niin kaikki laskeminen on vaikeaa.

Vierailija
79/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se onkin. 2 vuorokauden JÄLKEEN.

Ei, vaan 3 vuorokauden jälkeen se on kokonaan ohitse. Tuolla sinun logiikalla myös 1 vuorokauden jälkeen olisi oikea vastaus.

Vierailija
80/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuille hame päälle.