Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?
Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne muuttuvat koko ajan, eivät ole vaikeita mutta niin vääristeltyjä oikeat vastaukset, ettei ikinä voi olla sellaisia lääkemääräyksiä.
Esim . Oikea vastaus yhteen lääkelaskuun jonka tein, oli" tiputetaan 10tippaa/ silmä yhdellä kertaa" , eli jokainen sh tai lh tietää ettei ole mtään tekemistä todellisuuden kanssa. Niitä laatii jotkut tietotekniikkanörtit, jotka eivät tiedä sairaanhoidosta tai lääkkeistä mitään.
Voi hyvänen aika. Näen vain mielessäni näitä niuhottavia hoitajia nostamaan taas itseään jonkin varjolla muiden yläpuolelle. Tekisitte ne laskut rutiinilla eikä nokkaa kaivellen ja marttyyrina. "Vitsit ei näitä näin silmätippoi laiteta kuin kaksi, eikö tää tekijä sitäkään tiedä"
Apua
Ja voisiko olla jopa tarkoitus, että hoitaja osaa nimenomaan laskea eikä ominpäin päättää eri määriä. Silti oikea vastaus on, etteivät ole mitenkään päin vaativia jos on jo valmistunutkin.
Nämä lääkelaskutentit on vaan yksi keino alentaa hoitajien palkkoja. Jotkut tienaa näillä tenteillä ja siellä on semmosta kompaa ja todellisuudesta erkaantunutta laskua ja tilannetta, ettei mitään rajaa. Kaikki lääkeannokset ja ampullat sun muut liuokset on yleensä sellaisissa annoksissa, ettei mitään liian vaikeaa tositilanteessa tule eteen,paitsi ehkä jossain pienten vauvojen ja lastenosastoilla ja jos liian vaikeaa on, niin laitetaan lääkärit laskemaan itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tentit on sellaisia, joista joku ei-päivääkään opiskellut pääsee läpi ja on huono matematiikassa. Kuten minä.
Pari juttua piti varmistaa googlaamalla (arvasinko jonkin vaikkapa nyt suonensisäisesti laitetun oikein lyhenteestä), mutta muuten aivan helppo. Sitten tuota selitellään sillä, kun se TENTTI jännittää siinä tilanteessa.
Miten helkutissa nuo kestää sitten OIKEAA TILANNETTA? Tai pientäkään stressiä ylipäätään? Huomaa, ettei ole kovin vaativaa työtä.
Työ on vaativaa, mutta se ei ne laskut ole se vaativa asia.
Varsin tärkeä asia kuitenkin - vai kuka ne lääkkeet annostelee? Mieti, mitä vääristä annoksista voi seurata.
Annettava määrä on käytännössä aina laskettu valmiiksi, riittää kun osaa lukea. Ikinä ei tarvitse käydä laskemaan että kuinkas monta tablettia nyt annetaankaan/vrk tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne muuttuvat koko ajan, eivät ole vaikeita mutta niin vääristeltyjä oikeat vastaukset, ettei ikinä voi olla sellaisia lääkemääräyksiä.
Esim . Oikea vastaus yhteen lääkelaskuun jonka tein, oli" tiputetaan 10tippaa/ silmä yhdellä kertaa" , eli jokainen sh tai lh tietää ettei ole mtään tekemistä todellisuuden kanssa. Niitä laatii jotkut tietotekniikkanörtit, jotka eivät tiedä sairaanhoidosta tai lääkkeistä mitään.
Voi hyvänen aika. Näen vain mielessäni näitä niuhottavia hoitajia nostamaan taas itseään jonkin varjolla muiden yläpuolelle. Tekisitte ne laskut rutiinilla eikä nokkaa kaivellen ja marttyyrina. "Vitsit ei näitä näin silmätippoi laiteta kuin kaksi, eikö tää tekijä sitäkään tiedä"
Apua
Ei silmä ota vastaan enempää kuin yhden tipan kerrallaan.
😂 Kiinnostaa taas kiviäkin?? Mee harjoittelee niitä laskuja ja vaikka salille, niin jaksat tehdä työsi ja päteä siellä. PS. Minä käytän silmätippoja, joita saan kyllä kaksi tippaa silmään.
Jos et tiedä mitä olet tekemässä, älä tee.
Jos et osaa annostella lääkkeitä, joku kuolee.
Mulla oli monta lähihoitajaksi opiskelevaa tuttua aikoinaan. Muistan ne lääketenttipaniikit, moneen kertaan uusinnat ja kuinka tuo aihe nousi aina puheenaiheeksi. Monella valmistuminenkin oli jäädä siitä kiinni. Olin siinä uskossa, että nyt ollaan oikeasti rakettitieteiden äärellä.
Sitten joskus vuosikausia myöhemmin törmäsin netissä näihin lääkelaskuihin. Ei jestas sentään! 😂 Ihan perustalliaismatematiikkaa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä v ttua ne opettelee siellä kolme vuotta? Potilaan kohtaamista ja hoitopseudotiedettä?
Juri näin. AMK:ssa on hyvin hyvin paljon turhaa muka tieteellistä, millä ei ole mitään tekemistä tieteen tai potilaan hoitamisen kanssa.
PS. Minä käytän silmätippoja, joita saan kyllä kaksi tippaa silmään.
Oikea vastaus on se yksi tippa. Kokeessa ei voi vastata siltä pohjalta miten itse kokee, tekee tai saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua
Onneksi kaikki hoitajat eivät ole ylimielisiä ja niuhottavia. Meitä on ihan mukaviakin, tavallisia ihmisiä jotka haluavat auttaa.
Huvittavaa että näin moni vauva palstalla pitää tätä manifestaatiota absoluuttisena faktana. Joudun kyllä sairaanhoitajana laskemaan laimennuksia ym. suonensisäisiä lääkkeitä valmistaessa ja ne lääkelaskutentit ovat välillä kimurantteja muttei tietenkään vaikeita. Uskon että moni reputtaa kun ne pitää laskea nopeasti koska se joka niitä valvoo hengittää niskaan. Ja minun aikana koulussa näitä laskuja ei saanut laskea laskimella laisinkaan. Mutta verrannolla ja päättelemällä ne kyllä aina menee läpi. Turhaa hoitajien mollaamista taas. Lääkäri kaverini ei edes osaa laskea prosenttilaskuja päässä et meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiedä mitä olet tekemässä, älä tee.
Jos et osaa annostella lääkkeitä, joku kuolee.
Tuskin lääkekokeet on virheitä vähentäneet. Syynä on usein huolimattomuus, ajatuskatko tms enemmän kuin laskutaidon puute. Virheitä sattuu vaikka ei tarvitsisi laskea mitään.
Ei ole vaikeita. Ne pystyy tekemään kuka tahansa kunnan punttisalilla hormoneita käyttävä.
En ole koskaan kuullut sairaaloiden omista tenteistä, meillä aluesairaalatasolla on valtakunnalliset tentit. Ja ne saa läpi kerralla.
Eikös se nyt kelpaakkaan meno, sieltä rajan yli piti tuleman niitä osaajia. Vokista suoraan vaan osastolle. 😂. Aina voi kysyä toiselta työntekijältä neuvoa, ja se on viisastakin, tietysti jos osaa kieltä. Tälläistä meno on nykyään, ei osata laskea, lukea, osastolle ei pääse, ambulanssia on vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeita. Ne pystyy tekemään kuka tahansa kunnan punttisalilla hormoneita käyttävä.
Punttisalilla käyvä hoitsu on aina vaimomatskua. Miehen tehtävä on opettaa vaimolleen matikkaa, muistakaa se!
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ihmisillä ole matikkapäätä. Sen takia lukiossakin on helpotettu lyhyt matematiikka. Jos olisi vain pitkä matematiikka kaikille, merkittävä osa oppilaista ei koskaan valmistuisi ylioppilaaksi.
Hoitjien matikka on helpompaa kuin lukion lyhyt. Yhdessä kurssissa lyhyttä matikkaa käydään enmmän kuin kolmessa vuodessa hoitajien matikka ytoja.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että näin moni vauva palstalla pitää tätä manifestaatiota absoluuttisena faktana. Joudun kyllä sairaanhoitajana laskemaan laimennuksia ym. suonensisäisiä lääkkeitä valmistaessa ja ne lääkelaskutentit ovat välillä kimurantteja muttei tietenkään vaikeita. Uskon että moni reputtaa kun ne pitää laskea nopeasti koska se joka niitä valvoo hengittää niskaan. Ja minun aikana koulussa näitä laskuja ei saanut laskea laskimella laisinkaan. Mutta verrannolla ja päättelemällä ne kyllä aina menee läpi. Turhaa hoitajien mollaamista taas. Lääkäri kaverini ei edes osaa laskea prosenttilaskuja päässä et meitä on moneen junaan.
No siis nämä laskut oli todellakin pääteltävissä jopa minun peruskoulun arvosana 6 matematiikalla. Enkä ole hyvä laskemaan päässä yhtään mitään, ja kaiken lisäksi vielä ADHD, että keskityin samalla tekemään kymmentä muuta asiaa.
Laskut ovat ihan perus matematiikkaa. Lääketenttien tarkoitus on varmistaa osaaminen, ei olla niin vaikeita, että kukaan ei pääse läpi.
Tärkeintä on lukea tarkkaan, mitä halutaan laskettavan, ja tietää tapa millä lasketaan. Jollekin toki voi olla vaikeaa, jos on vaikeuksia matikan kanssa.
En koe mitenkään superhyvä aiheen parissa olevani, mutta olen kyllä päässyt ekalla läpi niin laskuista kuin teoriastakin.
Ei silmä ota vastaan enempää kuin yhden tipan kerrallaan.
T. Hoitaja