Millaisilla elämäntavoilla joku on tyyliin 160cm/47kg?
En vaan voi ymmärtää. Esimerkiksi jotkut kaverit noin siroja.
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 157 cm ja 48 kg, enkä pidä elämäntapojani mitenkään erikoisina. Olen 36v ja lapset on jo koululaisia. Teen toimistotyötä, enkä tällä hetkellä harrasta liikuntaa satunnaisia kävelylenkkejä enempää. Nuorena liikuin paljon kyllä.
Syön 3-4 kertaa päivässä. Ehkä noin klo 8, 12, 16 ja 21. Tai joskus harvemmin jos aamupala venyy, tyyliin vain klo 10, 15 ja 20. Tavallista ruokaa: puuroa, hedelmiä, leipää, pastaa, perunaa, kalaa, pizzaa yms. En napostele kuin harvoin. Enkä juo koskaan virvoitusjuomia. Ja annosten ei tarvitse olla isoja kun kulutuskin on pieni.
Molemmista lapsista tuli aikanaan yli 20kg. Heillä on ikäeroa vain vajaa 1,5v enkä palannut täysin omiin mittoihini välissä, joten noina vuosina olin isompi jonkin aikaa. Mutta muutoin olen ollut aina pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään jos sairastaa velttomus mielemys -tautia. Se on sukua isot luut -oireyhtymälle.
Kahvia ja tupakkaa. Ei liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on keliaakikko kasvissyöjä ja urheilija noilla mitoilla.
Ja syö vähemmän kuin kuluttaa. Muulla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen yhden tällaisen todella hoikan ihmisen. On noin 168cm pitkä ja todella hoikka. En tiedä mitä tarkkaan ottaen syö, mutta on vegaani, syö 3x päivässä, ja liikkuu todella paljon. Aamuisin koirien kanssa 1,5 h lenkin. Töitten jälkeen saman verran. Viikonloppuisin jopa parin tunnin lenkkejä päiväsaikaan. Kyllä siinä hoikkana pysyy. Harvoin herkuttelee. Saattaa juoda lasin viiniä joskus.
Mä syön kolme kertaa päivässä 90% kasvisruokaa, pidän kirjaa kaloreista, kävelen joka päivä reippaasti 7-10km ja viikonloppuisin 15, sekä teen painotreenin 2-3 kertaa viikossa ja olen vähän pullukka - ja aina ollut. Suurinpiirtein näin olen elänyt jo vuosia.
Haaveilen kuitenkin hoikemmasta uumasta joten olen taas yrittänyt pudottaa painoa vähän lisäämällä liikuntaa ja syömällä riittävästi ja mahdollisimman strategisesti, mutta mitään ei tapahdu :/. Olen nyt tasan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Syön aina aamupalan. En koskaan jätä väliin yhtään ateriaa. Syön suunnilleen lautasmallin mukaan ruokaa, josta pidän. Lopetan syömisen, kun olen kylläinen, en ahda. En napostele aterioiden välissä. En rajoita syömistäni millään tavalla, syön lihaa, en pidä karkkilakkoja tms. Harrastan säännöllisesti liikuntaa, mikä tuntuu kivalta. En ota siitä paineita. En koskaan punnitse itseäni. Olen keski-ikäinen ja minulla on monta lasta. Imetysten jälkeen olen ollut todella laiha, nyt suunnilleen tuollainen kuin aloituksessa oli. Uskon, että suurin syy paino-ongelmiin on, ettei kuunnella omaa kehoa. Paastotaan, vaikka on nälkä, ei lopeteta syömistä, vaikka vatsa on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Syön aina aamupalan. En koskaan jätä väliin yhtään ateriaa. Syön suunnilleen lautasmallin mukaan ruokaa, josta pidän. Lopetan syömisen, kun olen kylläinen, en ahda. En napostele aterioiden välissä. En rajoita syömistäni millään tavalla, syön lihaa, en pidä karkkilakkoja tms. Harrastan säännöllisesti liikuntaa, mikä tuntuu kivalta. En ota siitä paineita. En koskaan punnitse itseäni. Olen keski-ikäinen ja minulla on monta lasta. Imetysten jälkeen olen ollut todella laiha, nyt suunnilleen tuollainen kuin aloituksessa oli. Uskon, että suurin syy paino-ongelmiin on, ettei kuunnella omaa kehoa. Paastotaan, vaikka on nälkä, ei lopeteta syömistä, vaikka vatsa on täynnä.
Esimerkkiä päivän syömisistä?
Mä olen 42 v, 165 cm ja 49 kg, kasvissyöjä joka syön pääosin vegaanisesti, kodin ulkopuolella maito tai munat on ok jos ei vegaanista saatavilla.
Aamupalaa en syö koskaan.
Etätöissä lounaaksi syön usein salaattia tai keittoa ja leipää.
Päivällinen sitten se päivän tukevin ateria, lämmintä kasvisruokaa. Tänään riisiä ja kukkakaali-kikhernecurryä ja salaatti.
Illalla vielä syön iltapalan, joka on esim. leipää tai vegejogurtti ja hedelmiä ja pähkinöitä.
Viikonloppuna menee sitten niin, että syön aamupalaksi jotain puuroa usein, lounaaksi vegepizzaa, tacoja, pastaa yms. herkullista, ja sitten pieni iltapala illalla.
Edelliselle vastauksena:
Aamupala: siivu paahdettua ruisleipää, päällä Oivariinia, jotain voimakasta, hyvää juustoa, tomaattia, paljon kahvia kauramaidolla
Lounas: tavallista kotiruokaa esim. makaronilaatikkoa ja salaattia salaatinkastikkeella TAI keitetty peruna, lihakastiketta, salaattia/lämpimiä kasviksia, lasi piimää
Välipala: rahkajogurtti, jossa marjoja/hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, kahvia kauramaidolla
Päivällinen: kuten lounas, eli lautasellinen kotiruokaa
Iltapala: kuten välipala
Rahkajugurtti on mielestäni hyvä, koska se pitää nälän loitolla eikä aiheuta vatsavaivoja (kuten vaikka runsas leivän syönti).
Näiden lisäksi syön kyllä satunnaisesti vähän jäätelöä tai karkkia, mutta en ole makean perään.
Rehellisesti, huonoilla. N 162cm, 47kg. Syön vähän ja pääasiassa illalla, sokeria ja hiilihydraatteja. Joinain päivinä en syö. Stressitaso yli sietokyvyn. Tupakoin, juon kahvia. Alkoholia en käytä, enkä liiku kuin hyötyliikunta ja lyhyt kotitreeni yöllä (keskivartalon, lantion lihakset ja muut kevyesti). Elämäntapamuutos harkinnassa, ei haittaa vaikka tulisi painoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, porukka vetää yhden aterian ja leipää (sekin varmaan ilman voita). Eipä yllätä.
Itse olen tänään syönyt jo kuusi palaa leipää margariinillä ja juustolla. Ei kai voita käytä enää juuri kukaan. Lounaalla syön saman verran kuin isot miehet ja myös jälkiruoan. Sen takia ei tarvitse välttämättä toista lämmintä ruokaa. Ja 48 kg ja 165 cm.
Syntyjäni siroluinen 161 cm ja 45 kg, saan syödä mitä vaan ja miten paljon vaan, paino ei muutu. Liikun kyllä ja pyöräilen, en syö aamulla mitään, muulloin tosi reilusti. Suklaa ja leivokset maistuvat. En ole koskaan laihduttanut, lihottamista yritin, mutta ei tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle vastauksena:
Aamupala: siivu paahdettua ruisleipää, päällä Oivariinia, jotain voimakasta, hyvää juustoa, tomaattia, paljon kahvia kauramaidolla
Lounas: tavallista kotiruokaa esim. makaronilaatikkoa ja salaattia salaatinkastikkeella TAI keitetty peruna, lihakastiketta, salaattia/lämpimiä kasviksia, lasi piimää
Välipala: rahkajogurtti, jossa marjoja/hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, kahvia kauramaidolla
Päivällinen: kuten lounas, eli lautasellinen kotiruokaa
Iltapala: kuten välipala
Rahkajugurtti on mielestäni hyvä, koska se pitää nälän loitolla eikä aiheuta vatsavaivoja (kuten vaikka runsas leivän syönti).
Näiden lisäksi syön kyllä satunnaisesti vähän jäätelöä tai karkkia, mutta en ole makean perään.
Varmasti myös annoskoot kohtuulliset.
Vierailija kirjoitti:
Syntyjäni siroluinen 161 cm ja 45 kg, saan syödä mitä vaan ja miten paljon vaan, paino ei muutu. Liikun kyllä ja pyöräilen, en syö aamulla mitään, muulloin tosi reilusti. Suklaa ja leivokset maistuvat. En ole koskaan laihduttanut, lihottamista yritin, mutta ei tulosta.
Niin ja syöt kulutuksesi mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 161 cm, 48 kg. Olen viisikymppinen nainen, istumatyö, en harrasta liikuntaa. Kasvissyöjä olen ollut viimeiset 30 vuotta. Makeasta en ole koskaan oikein välittänyt, se alkaa helposti lähinnä ällöttää jos sitä syö. Alkoholi joskus maistuu kyllä, mutta ei niin usein että lihottaisi. Aamu- tai välipaloja en syö, kun ei tee mieli. Vaikka eilinen on aika tavallinen ruokapäivä:
- Aamu: Maustamatonta tölkkijogurttia, pari pilkottua aprikoosia sekaan, ja granolaa
- Lounas: Lämmintä salaattia johon tuli perunaa ja tölkkitonnikalaa, ja sitten erilaisia kasviksia, leipää
- Päivällinen: Pastaa tomaattikastikkeella ja uunimunakoisolla, päälle vähän parmesaanijuustoa
tässäkin esimerkissä varmasti unohdetaan mainita annoskokojen merkitys. jos syöt tällä tavalla ns. ravintola-annoksen kokoisia settejä, et varmasti pysy tuossa painossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 42 v, 165 cm ja 49 kg, kasvissyöjä joka syön pääosin vegaanisesti, kodin ulkopuolella maito tai munat on ok jos ei vegaanista saatavilla.
Aamupalaa en syö koskaan.
Etätöissä lounaaksi syön usein salaattia tai keittoa ja leipää.
Päivällinen sitten se päivän tukevin ateria, lämmintä kasvisruokaa. Tänään riisiä ja kukkakaali-kikhernecurryä ja salaatti.
Illalla vielä syön iltapalan, joka on esim. leipää tai vegejogurtti ja hedelmiä ja pähkinöitä.
Viikonloppuna menee sitten niin, että syön aamupalaksi jotain puuroa usein, lounaaksi vegepizzaa, tacoja, pastaa yms. herkullista, ja sitten pieni iltapala illalla.
Mielenkiintoista. Juotko sitten aamulla tyyliin kahvia? Ja miten syöt tuon puuron? Mitä kasvissyöjä syö leivän päällä?
Sirous vaatii tietynlaista luustoa. Kaikista ei tule siroja edes sairaalloisen alipainoisina. Tuo paino on aika alhainen (=lievä alipaino, jos on lihaksikas niin ihan liian alhainen!). Saattaa haitata jo hormonitoimintaa, luustoa jne. Mieti tarkkaan kannattaako leikkiä terveydellä. Kaverilla saattaa olla (ei välttämättä) jokin sairaus, kuten esim. syömishäiriö tai suolistosairaus, joka vaikuttaa painoon. Jos nyt välttämättä haluat tietää minkä verran voi syödä, niin suuntaa antavan energiantarpeen voi laskea esim. tuolla:
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri