Millaisilla elämäntavoilla joku on tyyliin 160cm/47kg?
En vaan voi ymmärtää. Esimerkiksi jotkut kaverit noin siroja.
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lenkkiä päivässä ja yksi iso lämmin ateria päivässä. Muuten syön jogurttia,leipää,hedelmiä. Herkkuja kerran kuussa. Ei vaadi paljon. Lisäksi suoliston tulee olla tasapainossa.
N27
Ai peräsuoliston?
T. M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 157 cm ja 48 kg, enkä pidä elämäntapojani mitenkään erikoisina. Olen 36v ja lapset on jo koululaisia. Teen toimistotyötä, enkä tällä hetkellä harrasta liikuntaa satunnaisia kävelylenkkejä enempää. Nuorena liikuin paljon kyllä.
Syön 3-4 kertaa päivässä. Ehkä noin klo 8, 12, 16 ja 21. Tai joskus harvemmin jos aamupala venyy, tyyliin vain klo 10, 15 ja 20. Tavallista ruokaa: puuroa, hedelmiä, leipää, pastaa, perunaa, kalaa, pizzaa yms. En napostele kuin harvoin. Enkä juo koskaan virvoitusjuomia. Ja annosten ei tarvitse olla isoja kun kulutuskin on pieni.
Molemmista lapsista tuli aikanaan yli 20kg. Heillä on ikäeroa vain vajaa 1,5v enkä palannut täysin omiin mittoihini välissä, joten noina vuosina olin isompi jonkin aikaa. Mutta muutoin olen ollut aina pieni.
Haluaisitko muutenkin antaa ateria-esimerkkejä tarkemmin? :) herkuttelitko koskaan, ja jos niin millä?
Ei voi mitään jos sairastaa velttomus mielemys -tautia. Se on sukua isot luut -oireyhtymälle.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat vaimon luonnolliset mitat ja hän oli noissa mitoissa tavatessa. Pituus on edelleen sama, vaaka vain tykittää lukemat 78 kg. Hiukan huolestuttaa verisuoniterveytensä, diabeteksen ja pitkäkestoisen tulehduksesta mahdollisesti aiheutuvien vaivojen suhteen. Terveystarkastukseen, saati kävelylle ei häntä tahdo saada. Hän ei ole koskaan syönyt liikaa tai herkkuja, jonka vuoksi arvelen että kysymys on stressin tms. aiheuttamista muutoksista vartalon toiminnassa.
Paljonko energiaa saa 100 grammasta stressiä?
Olin taipuvainen lihoamaan, kun koetin elää virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti. Harrastin kyllä liikuntaa, mutta selkeästi energiansaanti oli liian isoa liikkumiseen nähden. Nyt jo lähes vuosikymmen on mennyt hiilihydraatteja vältellen, ja vain noin kolmella aterialla päivässä. Annoskoot ovat pieniä. Paino on pysynyt samana, ja olo on muutenkin jaksava ja energinen. Laiha en ole, mutta itselleni sopivissa mitoissa 165 cm ja 59 kg, lihaksia löytyy (kiitos kuntosalitreenin).
Toimistotyötä tekevä, vain muutaman tunnin liikuntaa viikossa harrastava aikuinen ei tarvitse paljoa energiaa.
Olen eläkkeellä oleva mies. Liikun polkupyörällä joka paikkaan ja juoksen 5 km päivässä. En käytä alkoholia mutta syön mitä milloinkin tekee mieli. 178/70.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli just juttu urheilijasta, joka eli energiavajeessa vuosia. Kuulemma sitten kun alkoi syömään tarpeeksi laihtui viitisen kiloa. Näinkin voi keho toimia.
Tällaisista uutisista läskeille tulee hyvä mieli. Tarttis syödä enemmän nin laihtuisi.
Mä olen, 165 cm / 50 kg. Olen keski-ikäinen istumatyötä tekevä nainen, en harrasta liikuntaa. Olen vegaani, enkä mikään sipsikalja-sellainen, vaan syön itse tehtyä vegaanista ruokaa. Siinä kai se salaisuus. Kaloreita saan ruoasta jotain noin 1600 kcal / päivä, kun joskus kokeeksi syötin syömiseni kalorilaskuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti elämällä. Ikävä tuottaa pettymys, mutta kaikilla tuo ei vaadi mitään paastoa, erityisruokaliota eikä edes liikkumista.
En paastoa, mutta olen väliin pari päivää syömättä, kun uppoudun johonkin. Ihan normaali ruokavalio mulla on, mutta en syö sokeria, viljoja, mitään eläinperäistä tai prosessoitua. En harrasta liikuntaa, mutta pyöräilen töihin 20km suuntaansa ja käyn koirien kanssa parin tunnin lenkillä joka päivä.
Mitä sitten syöt, raakoja perunoita vai pelkkiä ituja? Ja koirat, saavatko ne lajonsa mukaista ruokaa vai onko pakotettu lampaiksi rehuille
Minä olen 163cm/51kg.
Harrastan joka päivä aerobista liikuntaa, jossa tulee oikeasti hiki. Liikuntaa tulee päivittäin 40min-2h. 1h on se tavallisin. Lisäksi muut touhuamiset.
Pyrin syömään päivittäin 1,5grammaa proteiinia/painokilo. Syön myös päivän aikana vain sen, mitä kulutan. Eli jonakin päivänä kulutan vain 1600kcal, niin silloin syön vain sen verran. Toisina päivinä kulutan sen 2200kcal niin silloin syödään sen verran. Ja herkkuja mahtuu ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän maailma on mennyt! 2024 ja joku taulapää kysyy miten olla normaalipainoinen! Toi on juuri siinä painoindeksin normaalipainon puolivälissä.
160 cm / 47 kg = BMI 18,9 eli lievä alipaino.
Käytät väärää termiä. Se pitää ilmaista normaalipainon rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti elämällä. Ikävä tuottaa pettymys, mutta kaikilla tuo ei vaadi mitään paastoa, erityisruokaliota eikä edes liikkumista.
Tuo oli normaalipainoni koulutyttönä ja monta vutta vielä aikuisenakin. Lapsuudenkodissa vallitsi nuuka elämäntapa ja ruoka oli askeettista. Keitettyä perunaa ja kermaviilikastiketta sipulisilpun kera. Pöytäjuomana oli sen ajan maito eli nykyisin täysmaito. Joskus kastiketta, jossa oli muutama mikrokokoinen lihapala. Usein syötiin puuroa, kaurapuuroa tai ruispuuroa. Itsetehtyä viiliä. Kovaa näkkileipää, jonka päälle sai usein vain voita. Joskus juustoa. Kotiin ostettiin lähellä pilaantumista olevia hedelmiä halvalla. Koska ei ollut jääkaappia, söin lapsena paljon pilaantuneita ruokia. Aikuisena olen inhonut vanhentuneita elintarvikkeita. Ikävä kyllä keski-iässä alkoi kertyä kiloja ja nyt niitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 157 cm ja 48 kg, enkä pidä elämäntapojani mitenkään erikoisina. Olen 36v ja lapset on jo koululaisia. Teen toimistotyötä, enkä tällä hetkellä harrasta liikuntaa satunnaisia kävelylenkkejä enempää. Nuorena liikuin paljon kyllä.
Syön 3-4 kertaa päivässä. Ehkä noin klo 8, 12, 16 ja 21. Tai joskus harvemmin jos aamupala venyy, tyyliin vain klo 10, 15 ja 20. Tavallista ruokaa: puuroa, hedelmiä, leipää, pastaa, perunaa, kalaa, pizzaa yms. En napostele kuin harvoin. Enkä juo koskaan virvoitusjuomia. Ja annosten ei tarvitse olla isoja kun kulutuskin on pieni.
Molemmista lapsista tuli aikanaan yli 20kg. Heillä on ikäeroa vain vajaa 1,5v enkä palannut täysin omiin mittoihini välissä, joten noina vuosina olin isompi jonkin aikaa. Mutta muutoin olen ollut aina pieni.
Haluaisitko muutenkin antaa ateria-esimerkkejä tarkemmin? :) herkuttelitko koskaan, ja jos niin millä?
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat vaimon luonnolliset mitat ja hän oli noissa mitoissa tavatessa. Pituus on edelleen sama, vaaka vain tykittää lukemat 78 kg. Hiukan huolestuttaa verisuoniterveytensä, diabeteksen ja pitkäkestoisen tulehduksesta mahdollisesti aiheutuvien vaivojen suhteen. Terveystarkastukseen, saati kävelylle ei häntä tahdo saada. Hän ei ole koskaan syönyt liikaa tai herkkuja, jonka vuoksi arvelen että kysymys on stressin tms. aiheuttamista muutoksista vartalon toiminnassa.
Tässä herää kysymys millaista ruokaa hän syö. Mielellään saisi olla kotona tehtyä ruokaa monta kertaa viikossa. Kaupan ruokapakkausten rasvaprosentteja ja proteiini- ja kuitumerkintöjä kannattaa vilkaista ennen ostopäätöstä. Olisi hyvä syödä porkkanoita, omenoita tms joka päivä. Juomaksi vettä, teetä tai kahvia. Kaikki "nykyaikaiset" nestemäiset elintarvikkeet kannattaa jättää pois ja nauttisa niitä vain viikonloppuna. Keinotekoisia makeutusaineita on hyvä välttää. Nykyään tiedetään, että ne voivat heikentää kylläisyyden tunnetta. Silloin voi huomaamattaan syödä liikaa.
Anoppini on vuoden päästä 70v, mutta on noissa mitoissa. Fyysinen työ (ei ole malttanut jäädä eläkkeelle), käy ahkerasti kalastamassa ja retkeilee kevät-kesä-syksy kaudella metsässä paljon. Keräilee marjoja ja ruokasieniä.
Ruokapuoli hänellä on
-aamulla jogurtti (yksi pikkupurkillinen) + marjoja
-lounaaksi tavallinen kotiruoka (perunaa/pastaa+lihaa+vihanneksia) ja lautanen ei ole kukkurallaan ja ruoka-annos on n. 25cm halkaisijaltaan. Tähän päälle vielä yksi leipäpala margariinilla
-iltapäivällä kahvia ja yksi pieni pullapala tai pari karkkia/suklaapalaa (anoppi ei paljoa makeaa syö, aina pikkuisen määrän)
-kello 17-18 tienoilla päivällinen, samaa kuin lounas
Eniten varmaan tuo liikkuminen ja aktiivisuus vaikuttaa. Ei anoppi hikihölkkää, lähinnä rennosti käveleskellen kulkee.
Nuorena opiskelijana kun rahaa oli vähän, painoin joskus 52 kg, olen 168 cm pitkä. Näihin mittoihin päätyi syömällä paljon valkoista makaronia ja kaurapuuroa. Välillä toki muutakin, mutta hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini on vuoden päästä 70v, mutta on noissa mitoissa. Fyysinen työ (ei ole malttanut jäädä eläkkeelle), käy ahkerasti kalastamassa ja retkeilee kevät-kesä-syksy kaudella metsässä paljon. Keräilee marjoja ja ruokasieniä.
Ruokapuoli hänellä on
-aamulla jogurtti (yksi pikkupurkillinen) + marjoja
-lounaaksi tavallinen kotiruoka (perunaa/pastaa+lihaa+vihanneksia) ja lautanen ei ole kukkurallaan ja ruoka-annos on n. 25cm halkaisijaltaan. Tähän päälle vielä yksi leipäpala margariinilla
-iltapäivällä kahvia ja yksi pieni pullapala tai pari karkkia/suklaapalaa (anoppi ei paljoa makeaa syö, aina pikkuisen määrän)
-kello 17-18 tienoilla päivällinen, samaa kuin lounas
Eniten varmaan tuo liikkuminen ja aktiivisuus vaikuttaa. Ei anoppi hikihölkkää, lähinnä rennosti käveleskellen kulkee.
Eli linjassa ravitsemussuositusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten syöt esim. aamupalaksi?
Haluaisitko muutenkin antaa ateria-esimerkkejä tarkemmin? :) herkuttelitko koskaan, ja jos niin millä? Siis tämä 157cm/48kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen aina tarvita elämäntapaa. Joillakin vain on sellaiset geenit, että on ns. läpipaskoja
Geenien vaikutus on kyllä mitätön. Läskien lapset ovat läskejä koska ovat siihen samaan laiskottelun ja paskaruuan täyteiseen elämään kasvaneet.
Läpipasko yleensä viittaa joko ruoansulatusvaivoihin, tai on vain katkerien huutelua ihmiselle joka liikkuu paljon ja tavoitteellisesti.
Meitä oli useampi sisarus, yksi oli tuollainen läpipasko vaikka söi vähintään yhtä paljon samaa ruokaa. Ei ole hoikka enää, mt lääkkeet lihottavat vaikka nyt ruokavalio on melkein pelkkää kahvia - kylässä käydessä on paras viedä omat eväät ja kahvimaito, jos aikoo jotain siellä syödä.
Kun olin kaksikymppinen painoin 49 kg tuon mittaisena ja luut vaan naksui ja kolisi, tunsin olevani liian laiha, vaikka söin ja söin. Sittemmin asia on muuttunut ja ihmettelen tuota aikaa. Mutta yleisin syy vanhemmilla laiheliineilla on anoreksia ja syömishäiriöt