Miksi niin monella on vielä tänä päivänä ennakkoluuloja tatuoituja ihmisiä kohtaan?
Mulla vaan heräs tällainen ajatus toista ketjua lukiessa. Siis jos henkilö on vaikka kouluttautunut lääkäriksi tal lakimieheksi, mutta hän on myös ottanut tatuoinnin niin jotkut pitävät häntä sen perusteella automaattisesti huonompana kuin tatuoimatonta kolleegaansa. Ihmetyttää tällainen vanhanaikainen ja ennakkoluuloinen asenne.
Ja ei, en omista yhtään tatuointia. Ajattelin kyllä ehkä joskus ottaa.
Kommentit (250)
"Todistit juuri, että tatuointeja otetaan, koska halutaan kuulua "enemmistöön", eli juostaan trendien perässä kuin aivottomat kanat 🤭🤭🤭"
Jos et olisi noin impulsiivinen kallu niin osaisit lukea. En missään kohti sanonut noin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirin tatuointeja:
Nuori 17v tatuoit kaverinsa kanssa yhteistatuoinnin. No sitten tuli tyttö/poikakaverit mukaan. Voitte arvata kuinka kävi. Ja yleensäkin, kuinka monella on aikuisiällä parhaana kaverina nuoruuden ystävä? Osalla varmasti on, mutta monella opiskelut, muutot, pariutuminen etc. Muuttavat ystäväpiiriä.
Henkilö tatuoi naimisiin mennessään puolisonsa nimen. No erohan siitä tuli. Nyt on uusi puoliso käsipuolessa ja väärä nimi kehossa.
Muutamalla on nuoruuden festarisekoiluna joku käsittämätön kuva eipä niistä sen enempää.
Useampi on laittanut lastensa nimet tai syntymäajat. Itse ainakin muistan lasteni nimet ja syntymäajat ilman, että niitä pitäisi kehostani tarkistaa.
Ihan jokainen kohta tässä kommentissa tuo ilmi kuinka tunnevammainen olet. Ihminen ei saisi hengata saman kaverin kanssa jonka kanssa on pyörinyt pennusta asti? Rakkaan puolison ja lapsien nimiä ja syntymäaikoja ei saisi tatuoida??!
Vierailija kirjoitti:
Muistan jo isovanhempieni puhuneen minulle tatuoinneista hyvin paheksuvasti tähän tapaan: "tatuointeja ottavat merimiehet, vankilarikolliset ja prostituoidut seksiammattilaiset." Olin 9-vuotias tirriäinen, kun vaari minulle sormea heristäen näin saarnasi.
Eli voisimmeko jotain juurta näissä asenteissa olevan yhä 2020-luvullakin..?
Kun nämä isovanhempiemme ja vanhempiemme asenteet ovat kauan olleet kallellaan tuohon suuntaan, että kyse automaattisesti olisi jostain alimman sosiaaliluokan, hiv-posit. seksityöläisen tai rikollistaustaisen "signaalista".. ilman muuta vielä kaikuja kuulemme näistä ajoista.
Muutokset yhteiskunnassa tapahtuu aina hitaasti. Täytyy vaan odottaa, että tuo fossiilinen väestönosa kuolee pois. Ei tämä tietenkään tatuointifobiaa poista, mutta asenteet muuttuvat pikkuhiljaa suvaitsevaisemmaksi kuten tähänkin asti on käynyt.
Tutkimuksienkin mukaan tatuoiduilla ihmisillä on normiväestöä enemmän traumataustaa ja tatuointien määrä korreloi. Traumoista johtuen ihmisillä on sitten muutekin elämänhallinnassa erilaisia ongelmia. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävästi, jotta ennakkoluulot pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt kenenkään lääkärin tms. ammattitaitoa pidä huonompana, jos hänellä sattuu olemaan näkyvä tatuointi.
Varaan kyllä silti itselleni oikeuden pitää tatuointeja rumina ja mauttomina. Mutta mitä kenenkään maku minulle kuuluu, kunhan työnsä tekevät kunnolla.
Ei ainakaan minulle tuollaisilla "ennakkoluuloilla" ole merkitystä kuin yksityiselämässä. Esimerkiksi jos menisin sokkotreffeille ja treffikumppani olisi tatuoitu: ei kiitos.
Spekulaatio: jos me mentäis sokkotreffeille ja rakastuttais palavasti ja perinteisesti mentäis sänkyyn vasta hääyönä niin vaatisitko liiton mitätöintiä koska mun tatuoinnit näkyy vasta ilman vaatteita? Huom! Tämä on spekulaatiota. En kuvittele olevani niin ihana että kukaan rakastuis muhun palavasti. Tatuointini eivät ole genitaaleissakaan vaan paikoissa jossa ne saa kätevästi peitettyä esim mummon hautajaisissa ja sokkotreffeillä.
Onhan se järjen köyhyyttä hankkia nahkaansa töherryksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ennakkoluuloja mutta onhan ne nyt ihan hirveän rumia.
Tämä on ainoa todellinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt kenenkään lääkärin tms. ammattitaitoa pidä huonompana, jos hänellä sattuu olemaan näkyvä tatuointi.
Varaan kyllä silti itselleni oikeuden pitää tatuointeja rumina ja mauttomina. Mutta mitä kenenkään maku minulle kuuluu, kunhan työnsä tekevät kunnolla.
Ei ainakaan minulle tuollaisilla "ennakkoluuloilla" ole merkitystä kuin yksityiselämässä. Esimerkiksi jos menisin sokkotreffeille ja treffikumppani olisi tatuoitu: ei kiitos.
Spekulaatio: jos me mentäis sokkotreffeille ja rakastuttais palavasti ja perinteisesti mentäis sänkyyn vasta hääyönä niin vaatisitko liiton mitätöintiä koska mun tatuoinnit näkyy vasta ilman vaatteita? Huom! Tämä on spekulaatiota. En kuvittele olevani niin ihana että kukaan rakastuis muhun palavasti. Tatuointini eivät ole genitaaleissakaan vaan paikoissa jossa ne saa kätevästi peitettyä esim mummon hautajaisissa ja
Minä harkitsisin uudelleen ja olisin pettynyt monellakin tapaa.
Tekotaiteilijoiden mauttomia suttuja en kotink seinille enkä viimeiseksi iholleni ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
"Todistit juuri, että tatuointeja otetaan, koska halutaan kuulua "enemmistöön", eli juostaan trendien perässä kuin aivottomat kanat 🤭🤭🤭"
Jos et olisi noin impulsiivinen kallu niin osaisit lukea. En missään kohti sanonut noin.
Niin niin. Jos et ota tatuointia, olet ihan tyhmä inceli, jota ahdistaa enemmistön muotivillitykset. Noin sinä sanoit 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirin tatuointeja:
Nuori 17v tatuoit kaverinsa kanssa yhteistatuoinnin. No sitten tuli tyttö/poikakaverit mukaan. Voitte arvata kuinka kävi. Ja yleensäkin, kuinka monella on aikuisiällä parhaana kaverina nuoruuden ystävä? Osalla varmasti on, mutta monella opiskelut, muutot, pariutuminen etc. Muuttavat ystäväpiiriä.
Henkilö tatuoi naimisiin mennessään puolisonsa nimen. No erohan siitä tuli. Nyt on uusi puoliso käsipuolessa ja väärä nimi kehossa.
Muutamalla on nuoruuden festarisekoiluna joku käsittämätön kuva eipä niistä sen enempää.
Useampi on laittanut lastensa nimet tai syntymäajat. Itse ainakin muistan lasteni nimet ja syntymäajat ilman, että niitä pitäisi kehostani tarkistaa.
Ihan jokainen kohta tässä kommentissa tuo ilmi kuinka tunnevammainen olet. Ihminen ei saisi hengata saman kaverin kanssa jonka kanssa
Oletko sinä niin tunnevammainen, ettet voi hengata lapsuudenkaverisi kanssa ilman yhteistä tatuointia? Mitä hittoa?
Onpa pitkä ketju, jossa riidellään makuasioista.
Tatuoidut pitävät tatuointeja esteettisinä tai jollei kauniina, niin kuitenkin jollain tavoin merkityksellisinä itselleen. Varmasti he voivat sanoa, että suurin osa kuvistaan ei ole taidetta nähnytkään. He pitävät itsestään enemmän tatuoituina. Motto on jokainen kuolee ennemmin tai myöhemmin, jos heille kertoo tatuointivärien terveyshaitoista.
Tatuoimattomat pitävät luonnollista ihoa kauniinpana virheineen kaikkineen. He ovat tietoisempia tatuointien terveyshaitoista. Heitä huolestuttaa, miten tatuointivärit voisivat vaikuttaa syntymättömiin jälkeläisiinsä. Ihosyövät voivat jäädä piiloon tatuointien sekaan. Ihosyövät ovat muutenkin lisääntyneet otsonikadon myötä. Tatuoimattomat haluaisivat kuolla mieluummin "myöhemmin"?
En tuhlaisi paukkuja siihen, miten joku elämänsä elää.
"Oletko sinä niin tunnevammainen, ettet voi hengata lapsuudenkaverisi kanssa ilman yhteistä tatuointia? Mitä hittoa?"
Mistä hel-vetin yhteisestä tatuoinnista sä puhut? Tuossa aiemmassa kommentissa sanoit, "Ja yleensäkin, kuinka monella on aikuisiällä parhaana kaverina nuoruuden ystävä?". Siihen kommentiisi minä vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin. Jos et ota tatuointia, olet ihan tyhmä inceli, jota ahdistaa enemmistön muotivillitykset. Noin sinä sanoit 🤭
En sanonut. Jatkat yhä asioiden tahallista väärinymmärtämistä. Turha tässä on tuollaisen trollin kanssa keskustella.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008932089.html
Kaltoin kohtelua kokeneet hankkivat muita useammin tatuoinnin
Sosiaalipsykologia|Mitä enemmän oli huonoja lapsuuden kokemuksia, sitä enemmän vastaajalla oli kehossaan tatuointeja ja lävistyksiä."
Tämän olen huomannut pitävän paikkansa. Joillakin käsivarret tatuoituja kaulaan asti ja lävistyksiä, joista usein kuitenkin luovutaan kun järkiinnytään. Aika moni katuu tatuointejaan.
Kyllä se nykyään taitaa olla harvinaisempaa, jos sitä kuvaa ei iholta löydy..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008932089.html
Kaltoin kohtelua kokeneet hankkivat muita useammin tatuoinnin
Sosiaalipsykologia|Mitä enemmän oli huonoja lapsuuden kokemuksia, sitä enemmän vastaajalla oli kehossaan tatuointeja ja lävistyksiä."
Tämän olen huomannut pitävän paikkansa. Joillakin käsivarret tatuoituja kaulaan asti ja lävistyksiä, joista usein kuitenkin luovutaan kun järkiinnytään. Aika moni katuu tatuointejaan.
Aika usein elämänhallinnan ongelmat ja tatuoinnit korreloivat keskenään.
Ihoon maalatut kuvat menevät kuvottavan näköisiksi ihon peiteväriominaisuuden vuoksi. Tosi ällön näköisiä tatuointeja.
koska tatuoidut ovat i d i o o t t e j a
Jos naamaan tatuoitu niin kyllä se kertoo ihmisen tyhmyydestä!