Nuoret naiset eivät osaa kesätöissä MITÄÄN
Vuosi vuodelta niitä avuttomia tulee kesätöihin, nyt on saavutettu piste jota ei voi enää alittaa.
Kommentit (151)
Itse olen hieman hämmästynyt työntekijöistä. Palkkasin 19-vuotiaan naisen pakkaus-ja lähetystyöhön. Eka työpäivä taisi olla, perehdytin ja alkoi tehdä töitä. Koitin neuvoa pöytäni äärestä, ei reagointia, korotin ääntäni ei vieläkään reagointia. Tajusin sitten että pannut napit korviin ja musa niin kovalla ettei kuule mitään. Heti alusta asti. Myöhästeli, jäi pois milloin mistäkin syystä, kerran sovittiin että tulee töihin eikä ikinä saapunut tai vastannut mitään kunnes palkkapäivänä ihmetteli jotain.
Otin samaa ikäluokkaa miehen tekemään töitä, kuulosti niin hyvältä kun puhuttiin puhelimessa. Sama juttu, alusta asti omat musat korville ja verkkaista ja huolimatonta työtä, muut sanoivat että vaikuttaa ettei halua olla täällä mutta itse sanoi toista. Piti lopettaa työsuhde kun tuloksiin ei voinut luottaa eikä näyttänyt että paranisi.
Ihme juttu että tulee duuniin ja haluaa palkkaa mutta senkin ajan pitäisi kuunnella jotain omia juttuja eikä edes alussa yritä tehdä vaikutusta.
otin aikuisemman naisen, 30v luokkaa, ja kovasti kehui olevansa kokenut päällikkötason vastuulle ja kaipaavansa urallaan etenemistä. No, annoin vastuuroolin. Taas sama juttu, napit korville alusta asti, ja alkoi tehdä juttuja. Aina kun kävin ja kysyin sanoi että kaikki hyvin, ei kysyttävää. Ja pyöri Youtube puhelimen screenillä samalla kun oli työt meneillään. Ja lopulta vaihtoi työpaikkaa ja jätti meidät pulaan, oli maininnut että liikaa vastuuta, että pääsi jonnekin jossa ei tyyliin mitään vastuuta ja saa silti palkan.
Toinen työntekijä, 20e / h tuntipalkalla, 20+ nainen, pakkausta yms. ja niin hidasta tekemistä että tuntui piilokameralta. joka kerta kun näin hänet oli kännykällään whatsappissa. välillä teki yhden suoritteen, ja taas puhelin käteen. teki murto-osan muiden tekemästä määrästä päivässä. Ei puhunut muille työntekijöille, ja herätti suuttumusta ympärillään työtehonsa takia.
sitten oli ihan aikuinen 45+ nainen, vuokratyön välittäjän kautta löytyi, ymmärsin että sähköpuolen insinööri ja ajattelin että nyt saatiin fiksu ihminen taloon. No, jälkikäteen palkkalaskuja tutkittua selvisi että oli kenenkään tietämättä, edes kollegat eivät olleet tienneet että oli ollut ylitöissä lähes joka ilta jotta sai ylityökorvauksia, kukaan ei ollut pyytänyt emmekä tienneet saaneemme mitään tuloksiakaan tästä. Selitykseksi tarjosi että sai muuten niin pientä palkkaa vuokrafirmalta että teki tällaisen tempun.
Ja tässä vain osa kokemuksista. Suoraan sanottuna, todella hankalalta tuntuu yrittäjänä yksinkertaisesti saada reippaita ja rehellisiä työntekijöitä joilla kunnioitus työpaikkaa kohtaan. Enkä suinkaan koe että mitenkään huonosti kohtelisin, palkkoja on tarjottu, nostettu, on vapauksia eikä kyttäämistä, yms. mutta tuntuu että pitäisikö sitä juuri sitten kytätä ja komentaa ja valvoa että hommat toimisivat.
Just just. Perehdyttämisessä on vika. Ei sitä voi osata asioita, jos ette ole kertoneet. Esim itse jouduin kaiken ekassa työpaikassa kysyä kun pomo ei ollut hommannut kunnollista perehdytystä.
Vai semmoisia avuttomia on nykynuoret. Itse olin kesät 16-vuotiaasta alkaen vilkkaalla leirintä/mökkialueella töissä. Työ oli vuorotyötä, yksin vuorossaan. Työhön kuului leiriytyjien tilaukset, vastaanotto ja maksujen perintä, mökkien ja alueen siivous, kioskin hoito ja saunojen lämmitys. Ilmeisesti en ollut kovin huono hommissani, sillä olin tuossa työpaikassa kaikkiaan neljä kesää. Työmatka oli 12 km suuntaansa, polkupyörällä, satoi tai paistoi.
Vierailija kirjoitti:
No meillä ollu parisen vuotta jo aikuinen, eikä vielään ole oma-aloitteinen, et hyvin menee
Itselläni oli viimeksi työkaverina vanhempi mies, ei tainnut olla edes alan ammattilainen vaikka oli jo vuosia työskennellyt samassa työpaikassa jaksoittain ja kesäisin. Rakennusalan asennushommia oli. Pomo sanoi mitä tehdään ja miten. Kaveri unohti saadut ohjeet välittömästi ja suoritti työt vähän niinkuin sinnepäin. Oli vähän ärsyttävää... Nuorempi kaveri joka oli myös taitava metallimies sensijaan teki kaiken just eikä melkein. Ihmisissä on eroja. Jos joku nuorempi ei hommia osaa niin pitää neuvoa, vanhemmalle en minä sano mitään, asiat pitää jo tietää ja osata. Tykkään kyllä nuorista ja aloittelijoistakin vaikka en mikään opettajatyyppi olekaan. Nuorilta voi jopa saada hyviä uusia ideoita.
Meillä ne kesätyöntekijät joiden kanssa olen töitä tehnyt ovat olleet kyllä tosi aloitteellisia ja ahkeria. Oppivat nopeasti ja haluavat oppia. Tekevät työnsä huolellisesti. Kaksi naista ja yksi mies.
Meillä nämä nuoret tytöt eivät halua tehdä mitään "likaista", kuten siivota (mikä kuuluu työhön), ettei kauniit rakennekynnet mene pilalle.
Vierailija kirjoitti:
"Kahvilatyöhönkin pitää perehdyttää,"
Niin. Tytöt pitää perehdyttää maailman yksinkertaisimpiin asioihin.
No, kuule, tuleppa iltapäiväksi tuuraamaan! Meillä on kolme kahvipönttöä, sioa, niissä tavis suodatinkahvia. Sitten pressolaitteet, grilli, leipägrilli, mikro, lasinpesulaite, tiskikone, viipalointikone jnejne. Olet niin taitava että tuosta noin vaan pääset tiskille, ainnniii, kassalaitteet joo ja muu rahastus, lounasseteleistä nyt puhumattakaan, paistopisteen jutut...nyt pitää mennä, tuu yhdeksi, lähden asioille. Työ tekijäänsä neuvoo! No ei. älä tule, sotkeennut jo kaikkiin hälyihin!
Vierailija kirjoitti:
Just just. Perehdyttämisessä on vika. Ei sitä voi osata asioita, jos ette ole kertoneet. Esim itse jouduin kaiken ekassa työpaikassa kysyä kun pomo ei ollut hommannut kunnollista perehdytystä.
Kunnollinen perehdyttäminen on monella työpaikalla hakusessa. Ja kun joka ikisessä firmassa on vielä omat erilaiset tapansa. Jossain on taas tehty asioita aivan väärillä tavoilla, ei ole ollut ketään ammattilaista porukassa. Jossain on ollut jopa vaarallista työskennellä ja on ollut pakko kieltäytyä jostain työstä. Itselle on työturvallisuus todella tärkeää.
Ei nämä miehet osaa myöskään, jolla ikää tai nuorempia, vaikka oma yritys. Tekevät mitä sattuu ja työt tehty huonosti. Lupaavat kaikkea, mutta eivät kirjoita muistiin luvatuista töistä, vaikka heille lähettää sähköpostilla tiedot töistä, niin ei?! Ei heitä näy työpaikalla ja saa aina muistuttaa, että milloin tulette? Näkyy vain kerran viikossa ja noin 2 h? En siis osta tämän alan yritykseltä enää mitään. Monet nuoret miehet, jotka perustaneet oman yrityksen, niin eivät osaa enää tehdä niitä töitä, kun eivät kysy keneltäkään enää neuvoa, siis niiltä vanhoilta kunnon ammattilaisilta. Ja moni yritys myös nykyään huijaa näissä kaupoissa? Ennen osattiin olla rehellisiä ja hoitaa työt kunnolla ja tulla työpaikalle ajoissa ja tehdä se 8 h tunnin päivä.
Miten me 70-80 -luvun omatoimiset avainnauhalapset kasvatettiin tämmöinen pullamössösukupolvi, jolle työssä neuvominen on komentelua ja jos kännykkä käsketään laittaa pois töiden ajaksi, niin hakeudutaan psykoterapiajonoon ja pahoitetaan mieli ikihyviksi. Onhan se varmaan kova paikka jos vasta ensimmäisessä työpaikassa joutuu mukautumaan jonkun toisen asettamiin rajoihin ja kuulee jopa sanan EI. Hui kauheeta.
Kyllä me ollaan ihan niitä vakituisia, talvella meidän hommia ei tee kukaan 😄