Tiesitkö että Dermosilin tuotteista suurin osa ei ole koskaan ollut kotimaista
Minulle tämä tuli uutena tietona, olen yli 20 vuotta ostanut tuotteita luullen että ne on Suomessa tehty.
Tuo Korsnäsin tehdas jossa valmistetaan vain suihkugeelit, käsisaippuat ja pari shampoota on perustettu vasta pari vuotta sitten.
"Valmistamme tuotteet omassa tehtaassamme Korsnäsissä sekä tarkoin valituilla alihankkijoillamme Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Espanjassa ja Puolassa."
Minä olen ostanut Dermosililta joululahjat ym luullen aina että ne on kotimaisia.
En nyt syytä yritystä kun en tiedä miksi luulin että ne on suomalaisia, jostain se mielikuva on tullut ja en ole tarkistanut asiaa. Aloin tänään tutkimaan tuota kun luin uutisen Saaren Taika yrityksen virheellisestä markkinoinnista.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Otin kuvat viidestä kotona olevasta Dermosil tuotteesta, josta mikään ei heidän sivujen mukaan ole valmistettu Suomessa. Ja silti jokaisessa lukee Suomi. Ei ole muuta alkuperätietoa.
Download Send-Archive.zip with Send: simple, safe file sharing https://send.vis.ee/download/24b7b491173db166/#KbncWVQmCbKAMr8JNTanaQ
Onko tällainen oikeasti ihan ok?
Menee ihan lakien mukaan. Valmisteen alkuperämaa on ilmoitettava vain silloin, jos valmiste on tuotu EU/ETA-alueen ulkopuolelta.
"Voisinko siis itse ostaa vaikka Turkista (eu maa) saippuoita ja painattaa niihin osoitteeksi vaikka jonkun osoitteen Pariisissa? Sitten ostaja luulisi ostavansa ranskalaista saippuaa? Minusta tuo ei kuulosta ihan rehelliseltä touhulta. "
Voit, jos se sun maahantuontiyritys on Pariiisissa. Kyseessä on silloin 'vastuussa olevan yrityksen nimi ja yhteystiedot'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kuvat viidestä kotona olevasta Dermosil tuotteesta, josta mikään ei heidän sivujen mukaan ole valmistettu Suomessa. Ja silti jokaisessa lukee Suomi. Ei ole muuta alkuperätietoa.
Download Send-Archive.zip with Send: simple, safe file sharing https://send.vis.ee/download/24b7b491173db166/#KbncWVQmCbKAMr8JNTanaQ
Menee ihan lakien mukaan. Valmisteen alkuperämaa on ilmoitettava vain silloin, jos valmiste on tuotu EU/ETA-alueen ulkopuolelta.
No miksi niihin saa painattaa maan, joka ei ole alkuperämaa? Siis periaatteessa etiketin voi jättää tyhjäksi koska alkuperämaata ei tarvitse, mutta miksi siihen voi painaa jonkun tiedon jolla ei ole tuotteen alkuperän kanssa tekemistä? Mistä asiakas kaupassa tietää, mihin tuo tieto viittaa? Kyllä minä olen olettanut että kyseessä on esim tehtaan osoite.
Vierailija kirjoitti:
"Voisinko siis itse ostaa vaikka Turkista (eu maa) saippuoita ja painattaa niihin osoitteeksi vaikka jonkun osoitteen Pariisissa? Sitten ostaja luulisi ostavansa ranskalaista saippuaa? Minusta tuo ei kuulosta ihan rehelliseltä touhulta. "
Voit, jos se sun maahantuontiyritys on Pariiisissa. Kyseessä on silloin 'vastuussa olevan yrityksen nimi ja yhteystiedot'.
Kiitos vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista! Eli tuotteissa voi lukea Suomi, mutta oikeasti ne voi olla vaikka Turkista tms EU-maasta, eikä alkuperää tarvitse olla esillä. Tämä oli minulle ihan uutta tietoa. Onpa surullista siihen, että jos haluaa suosia suomalaista, niin pitää selvittää todella paljon asioita. Nyt tiedän tämän jatkoa varten. Kiitos.
Kiitos myös monille muille vastaajille. Osalle asiat tuntuikin itsestään selvältä, ja hienoa että tuotetietäjiä on näinkin paljon.
Minulle kotimaisuus on yksi tärkeä kriteeri, ja tosiaan vähän harmittaa kun on selvästi ollut aukko tietämyksessä siitä mitkä tuotteet olisi mahdollisimman kotimaisia.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo kyllä mitään avointa tiedottamista ole. Dermosilin sivuilla pitää erikseen klikkailla että alkuperämaa löytyy, se ei siis heti näy tuotteen tiedot avatessa, ja kun tuotteet tulee kotiin, niissä kaikissa lukee ainoastaan osoite Suomessa. Jos tiedottaminen olisi avointa, kyllä tuotteessa lukisi nimenomaan valmistusmaa eikä osoite Suomessa. Minusta Dermosil on aina tuonut kotimaisuutta esiin viestinnässä. Ihan aina.
Monista tuotteista olen pitänyt, mutta maksaa ne enemmän kuin kaupassa, ja luulin että maksan ylimääräistä kotimaisuudesta.
Dermosililla on nykyään myös CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, joiden markkinoinnissa pitää ilmoittaa mm. valmistaja. Eipä muuten ainakaan vielä lue tietoja oikeasta valmistajasta, vaan ihan Dermosil logolla mennään näissäkin vaikka selvää on että nekin teetetään jossain. Monia muitakin tietoja, jota laki vaatii ilmoitettavan, ei heillä ilmoiteta.
https://fimea.fi/laakinnalliset_laitteet/laakinnallisten-laitteiden-mar…
Vierailija kirjoitti:
Dermosililla on nykyään myös CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, joiden markkinoinnissa pitää ilmoittaa mm. valmistaja. Eipä muuten ainakaan vielä lue tietoja oikeasta valmistajasta, vaan ihan Dermosil logolla mennään näissäkin vaikka selvää on että nekin teetetään jossain. Monia muitakin tietoja, jota laki vaatii ilmoitettavan, ei heillä ilmoiteta.
"Markkinoinnissa on mainittava laitteen valmistaja sekä valmistajan antama tuote- tai kauppanimi, ja että kyseessä on CE-merkitty lääkinnällinen laite. Mikäli laitteelle vaaditaan ilmoitetun laitoksen todistus, markkinoinnin yhteydessä on ilmoitettava todistuksen antaneen ilmoitetun laitoksen numero."
" Markkinointimateriaalia voi olla monessa eri muodossa. Sitä voivat olla esimerkiksi tulostettu materiaali, ääni, videomainos, sähköposti sekä muu visuaalinen tai verbaalinen esitys. Näin ollen markkinointimateriaaleiksi katsotaan mm. lehdistötiedotteet, sanomalehdissä julkaistut mainokset, verkkosivustot, sosiaalisen median julkaisut, esitteet, abstraktit, tieteelliset posterit, julisteet, julkaisut sekä videoesitykset. Markkinoinnin vaatimuksia on otettava huomioon myös vaikuttajamarkkinoinnissa ja julkisissa hankintakilpailuissa esitetyssä tuotteen tiedoissa. "
Jokaisessa sosiaalisen median päivityksessäkin pitäisi lukea tuotteen valmistaja. Dermosililla on noista MEDI-tuotteista jo useita päivityksiä joissa ei ole oikeastaan mitään noista lakisääteisistä tiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kovin ekologista voi olla että kosmetiikkaa lähetellään ympäri Eurooppaa ja pakataan sitten "suomalaisen" yrityksen pulloihin.
Voisin siis itsekin perustaa yrityksen, tilata vaikka Temusta saippuaa, suunnitella siihen uuden etiketin ja myydä suomalaisen yrityksen "kotimaisen verkkokaupan" saippuaa ;)
Paljonkohan vastaavia "kotimaisia' yrityksiä on?
Dermosilin hinnat ovat sitä luokkaa, että pitää olla todella tyhmä jossei tajua etteivät tuotteet ole suomalaisia.
Kannattaa opetella lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Markkinoinnissa on mainittava laitteen valmistaja sekä valmistajan antama tuote- tai kauppanimi, ja että kyseessä on CE-merkitty lääkinnällinen laite. Mikäli laitteelle vaaditaan ilmoitetun laitoksen todistus, markkinoinnin yhteydessä on ilmoitettava todistuksen antaneen ilmoitetun laitoksen numero."
" Markkinointimateriaalia voi olla monessa eri muodossa. Sitä voivat olla esimerkiksi tulostettu materiaal
Miksi pitää lähteä terveyspuolelle jos ei sitten noudateta lakia? Miten ja kuka nuo tuotteet tutkii ja vastaa niiden turvallisuudesta? Sivuilla on esim palovammojen hoitoon geeli, millä perusteella se soveltuu palovammojen hoitoon? Kun viimeksi kävin ea kurssin, suositeltiin kylmää vettä 20 min hanasta. Tuo geelihän on huoneenlämmössä, joten millä perusteella se on oikea hoito palovammaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kovin ekologista voi olla että kosmetiikkaa lähetellään ympäri Eurooppaa ja pakataan sitten "suomalaisen" yrityksen pulloihin.
Voisin siis itsekin perustaa yrityksen, tilata vaikka Temusta saippuaa, suunnitella siihen uuden etiketin ja myydä suomalaisen yrityksen "kotimaisen verkkokaupan" saippuaa ;)
Dermosilin hinnat ovat sitä luokkaa, että pitää olla todella tyhmä jossei tajua etteivät tuotteet ole suomalaisia.
Siis mitä ihmettä? Täällä mainittu kotimainen LV, Lactoline ja XZ on halvempia kuin Dermosil! Eli ei ole hinta kyllå tässä halvempi kuin muissa kotimaisissa. Mutta olen kyllä sitä mieltä että kotimaisuudesta voisi maksaa vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Olemme suomalainen perheyritys, jonka koti löytyy luonnonkauniilta Pohjanmaalta. Jo 40 vuotta olemme kehittäneet luotettavia ja tehokkaita tuotteita koko perheelle. Ensimmäiset tuotteemme myytiin sairaaloihin. Laadun arvostus sekä hellävaraiset raaka-aineet ovat meille edelleenkin tärkeitä asioita."
Joo ja lukenut olenkin, sekä tuotemerkinnät itse tuotteista, että yrityksen omat tarinat. Valitettavasti kotimaisuudesta puhumisen yhteydessä ei anneta muuta tietoa. Onko tämä sitten sinivalko-pesua?
En ole koskaan kuvitellutkaan niitä suomalaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Turkki ei ole EU-maa.
Niinpä
Vastuussa olevan yrityksen kotimaa ja tuotteen valmistusmaa ovat eri asioita. Jos ei ole tuotu EU:n ulkopuolelta, paketista et valmistusmaata näe (välttämättä), vain sen yrityksen sijaintiin perustuvan maan.
Kyllä mun mielestä Dermosil on markkinoinnissa liikkunut ns harmaalla alueella. Olen huomannut, etteivät hei mainosta kuitenkin "avainlipputuotteita", jotka ovat oikeasti ja sertifioidusti kotimaisia.
Esim LVn ja Erisanin tuotteet ovat avainlipputuotteita, ympäristöystävällisiä ja herkälle iholle sopivia. Edullisempia myös. Dermot jättäisin tilaamatta.
No jos joku vielä ihmettelee tätä, niin kannattaa muistaa markkinoinnista yksi sääntö. Mikäli tuotteessa ei sanota, että se on valmistettu suomessa, niin silloin sitä ei ole valmistettu suomessa.
Turha alkaa tulkitsemaan muuta. Dermosilin kohdalla en ole huomannut näistä teidän lainauksista muuta kuin, että on puhuttu tuotteiden kehittämisestä joka mitä ilmeisimmin tehdään suomessa. Valmistuksesta ei ole erikseen mainittu.
Samahan se on kaikessa urheiluvaatteessa ja välineessä. Kehitetty/suunniteltu suomessa = ei ole valmistettu suomessa, koska sitä ei erikseen mainita.
Harhaan johtavaa tai ei, niin tämä on yleinen käytäntö ja toivottavasti tämän ketjun myötä myös tietämättömien lukutaito kehittyy sen verran, ettei tarvitse enää pettyä tämän asian suhteen.
Kiitos. Mutta hämmentävää että kautta Dermosilin historian, on tuotteissa lukenut osoite Suomessa. Eli ilmeisesti jos alkuperämaa on EU, ei alkuperää tarvitse ilmoittaa, mutta outoa että tuotteisiin saa sitten painaa jonkun ihan toisen maan jolla ei ole mitään osaa tai arpaa tuotteen oikeaan alkuperään. Olen ihan vilpittömästi luullut että jos tuotteeseen on painettu osoite Suomessa, se tarkoittaa valmistuspaikkaa, jos mitään muuta tietoa ei lue.
Eli jos menen kauppaan ja shampoossa lukee Suomi, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että tuote olisi suomalainen?
Voisinko siis itse ostaa vaikka Turkista (eu maa) saippuoita ja painattaa niihin osoitteeksi vaikka jonkun osoitteen Pariisissa? Sitten ostaja luulisi ostavansa ranskalaista saippuaa? Minusta tuo ei kuulosta ihan rehelliseltä touhulta.