Tiesitkö että Dermosilin tuotteista suurin osa ei ole koskaan ollut kotimaista
Minulle tämä tuli uutena tietona, olen yli 20 vuotta ostanut tuotteita luullen että ne on Suomessa tehty.
Tuo Korsnäsin tehdas jossa valmistetaan vain suihkugeelit, käsisaippuat ja pari shampoota on perustettu vasta pari vuotta sitten.
"Valmistamme tuotteet omassa tehtaassamme Korsnäsissä sekä tarkoin valituilla alihankkijoillamme Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Espanjassa ja Puolassa."
Minä olen ostanut Dermosililta joululahjat ym luullen aina että ne on kotimaisia.
En nyt syytä yritystä kun en tiedä miksi luulin että ne on suomalaisia, jostain se mielikuva on tullut ja en ole tarkistanut asiaa. Aloin tänään tutkimaan tuota kun luin uutisen Saaren Taika yrityksen virheellisestä markkinoinnista.
Kommentit (62)
Niin no, tässäkin uutisessa sanotaan että
"Dermosil on kotimainen perheyritys ja nimenomaan suomalainen verkkokauppa ja meille on luontevaa vahvistaa tätä"
Harva varmaan tajuaa kyseenalaistaa että kotimaisena mainostetun yrityksen tuotteet onkin esim Puolasta ja Espanjasta, vaikka se tieto sitten jossain kohtaa sanotaan kun asiaa alkaa erikseen etsimään.
Tehdas Korsnäsissä perustettu vasta vuonna 2020 https://ketonen.com/referenssikohde/dermosil/
Sitä ennen siis tuotteet on yli 20 vuotta teetetty ulkomailla? Suomessa on suunniteltu niihin pakkaukset :D
Harmi juttu, jatkossa olen tarkempi enkä usko enää pelkästään väittämään että yritys on suomalainen. Kuitenkin osa yrityksistä ihan aidosti toimii Suomessa ja niistä tulee töitä suomalaisille. Meillä on varmaan laatu, työolot ja lainsäädäntö tiukempi kuin muualla. Jos tuotteet onkin vain suunniteltu Suomessa, voi niiden valmistus ulkomailla olla sitten sen maan lakien mukaista ja esim vähemmän ympäristöystävällistä ym.
Vierailija kirjoitti:
Harmi juttu, jatkossa olen tarkempi enkä usko enää pelkästään väittämään että yritys on suomalainen. Kuitenkin osa yrityksistä ihan aidosti toimii Suomessa ja niistä tulee töitä suomalaisille. Meillä on varmaan laatu, työolot ja lainsäädäntö tiukempi kuin muualla. Jos tuotteet onkin vain suunniteltu Suomessa, voi niiden valmistus ulkomailla olla sitten sen maan lakien mukaista ja esim vähemmän ympäristöystävällistä ym.
Ei tuossa ole väitetty yhtään mitään mikä ei pitäisi paikkaansa. Toisin kuin tässä saaren taika -tapauksessa, jossa nettisivujen etusivulla luki isolla "100 % suomalaista luonnonkosmetiikkaa".
Eihän tuo kovin ekologista voi olla että kosmetiikkaa lähetellään ympäri Eurooppaa ja pakataan sitten "suomalaisen" yrityksen pulloihin.
Voisin siis itsekin perustaa yrityksen, tilata vaikka Temusta saippuaa, suunnitella siihen uuden etiketin ja myydä suomalaisen yrityksen "kotimaisen verkkokaupan" saippuaa ;)
Paljonkohan vastaavia "kotimaisia' yrityksiä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole väitetty yhtään mitään mikä ei pitäisi paikkaansa. Toisin kuin tässä saaren taika -tapauksessa, jossa nettisivujen etusivulla luki isolla "100 % suomalaista luonnonkosmetiikkaa".
No kyllä yritys on joka vaiheessa näyttänyt tuovan esille olevansa kotimainen yritys ja kotimainen verkkokauppa. Sitten kaikissa tuotteissa myös lukee yrityksen nimi ja logo, ja kun on kyse kotimaisesta yrityksestä niin minusta on ihan inhimillistä luulla että ne sen yrityksen logolla myydyt tuotteet ovat kotimaisia. Ymmärrän ettei tuossa rikota mitään lakia, mutta tosiaan jatkossa en enää luota yritysten kotimaisuus väittämiin. Eihän se kotimaisuus tarkoita yhtään mitään jos se on vain logo tuotteen etiketissä ja tuote tulee ihan muualta jossa voidaan vaikka polkea palkat alas ja saastuttaa ympäristö. Epäreilua myös aidosti kotimaisia valmistajia kohtaan, niitäkin on.
LV eli Lumivalko valmistaa yli 80% Suomessa. Ostan varmasti jatkossa ainakin sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yritys on joka vaiheessa näyttänyt tuovan esille olevansa kotimainen yritys ja kotimainen verkkokauppa. Sitten kaikissa tuotteissa myös lukee yrityksen nimi ja logo, ja ku
Sille ei voi mitään, jos sinä käsität väärin. Yhtään virheellistä väittämää tai harhaanjohtavaa tietoa en tuolta sivuilta löydä. Selkeästi on kerrottu kaikki faktat, eri asia on sitten oletko vaivautunut niitä lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
LV eli Lumivalko valmistaa yli 80% Suomessa. Ostan varmasti jatkossa ainakin sieltä.
Luulin, että tuo on täysin kotimainen, kun on avainliput ja kaikki. Harhaanjohtavaa markkinointia.
Positiivista tässä on se, että 20 vuoden asiakkuuden jälkeen sentään joku suihkugeeli, shampoo ja käsisaippua on siirretty Suomeen, mutta on silti tosi hölmistynyt olo. Kotimainen yritys Dermosil, ja tuotteet jossa lukee Dermosil ei ole aiemmin koskaan kotimaata nähnytkään.
Ehkä jatkossa valitsen niitä aidosti Suomessa tehtyjä paria tuotetta, mutta toisaalta voisin myös valita sellaisten yritysten tuotteita jotka on aina olleetkin pääsääntöisesti kotimaisia aidosti.
En edes tiennyt, että Dermosil on suomalainen :D
Onko ap sama joka täällä luuli, että Pirkka on kotimainen merkki?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata luottaa sittenkään, vaikka olisi Suomessa valmistettukin. Ainakin yhdessä suomalaisessa pesuainetehtaassa, joka nimenomaan mainostaa kotimaisuuttaan, on ihan järkyttävät työolot, laatu ei mikään kummoinen ja kaikki myrkyt kaadellaan vaan iloisesti viemäriin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yritys on joka vaiheessa näyttänyt tuovan esille olevansa kotimainen yritys ja kotimainen verkkokauppa. Sitten kaikissa
No luuletko että 20 vuoden ajan verkkosivuilla on olleet samat tiedot? Yritys ihan itse on aina aktiivisesti mainostanut olevansa suomalainen perheyritys ja kotimainen verkkokauppa. Ei niissä pulloissa jota olen ostanut, ole mitään Espanjaa ja Puolaa lukenut vaan Dermosil. Jos se tieto jostain mutkan takaa olisikin löytynyt, niin en ole tutkinut kun olen luottanut siihen että yritys mainostaa olevansa suomalainen ja tuotteet markkinoidaan sen yrityksen logolla.
Pointtini on se, että kotimaisuus näyttää siis olevan sanahelinää (tosin hyvä että nyt on se tehdas Suomessa jossa muutama tuote sentään tehdään).
Dermosil-tuotteet kuitenkin kehitetään Suomessa, joten kyllä niitä siinä mielessä voi suomalaisiksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yritys on joka vaiheessa näyttänyt tuovan esille olevansa kotimainen yritys ja kotimainen verkkokauppa. Sitten kaikissa tuotteissa myös lukee yrityksen nimi ja logo, ja ku
Onhan Marimekkokin suomalainen yritys, mutta kaikille lienee selvää, ettei se nykypäivänä tarkoita sitä, että tuotteet valmistettaisiin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan edes ajatellut niiden olevan suomalaisia mutta en varsinaisesti ole tätä asiaa tiennyt. Olen vain olettanut että eivät ole.
Olen tiennyt. En ole tilannut paria juttua lukuunottamatta. Kalliita, pahan hajuista ja valmistusmaata en saanut selville. Selvää oli se ettei ollut kotimainen. Jos olisi ollut niin olisihan se nyt suurella tekstillä lukenut.
Dermosilin sivuilla lukee selkeästi jokaisen tuotteen kohdalla valmistusmaa.
"Tarinamme alkoi vuonna 1983 Korsnäsistä, Pohjanmaan rannikolta, ja Dermosilin ensimmäinen vartalovoide näki päivänvalon vuonna 1988. Tuotetta myytiin aluksi sairaaloihin potilaskäyttöön, mutta tämä erityisesti herkälle iholle suunniteltu voide nousi nopeasti myös sairaaloiden henkilöstön suosioon. Pian saimmekin vastata ympäri maata saapuviin puheluihin, sillä kaikki halusivat tietää, mistä he saisivat Original Ihonhoitovoidetta omaan käyttöönsä. Siinä hetkessä Dermosilin konsepti sai alkunsa ja ihoystävällinen matkamme alkoi. "
https://www.dermosil.fi/meista/historiamme/
Nimenomaan 'tarinamme', koska tarinahan tuo on. Tuossa sanotaan että tarina lähti Korsnäsistä, mutta eihän siellä mitään ole valmistettu vasta kuin 2020 kun tehdas tuli. Eli oikeasti tarina on lähtenyt jostain nimettömältä ulkomaan tehtaalta josta Dermosil on tilannut voiteet ym ja pulloon on painatettu Dermosil, ja sitten iloisesti pari vuosikymmentä myyty heidän tuotettaan.
Nuo tehtaathan on voineet vaihtuakin useaan otteeseen, ja liekö kotimainen yritys niissä käynytkään? Mitenkähän laatu on valvottu?
En ole koskaan edes ajatellut niiden olevan suomalaisia mutta en varsinaisesti ole tätä asiaa tiennyt. Olen vain olettanut että eivät ole.