Puolison äiti saattohoidossa ja kesäloma tulossa
Puolisoni äiti joutui saattohoitoon hieman alle 3 viikkoa sitten. Vastoin odotuksia, hän on edelleen hengissä ja on voinut viime päivinä jopa paremmin kuin ennen saattohoitoa.
Meillä piti alkaa kesäloma viikko sitten. Lykkäsin viikolla eteenpäin, puoliso sairaslomalla. Nyt ollaan taas saman äärellä. En varmaankaan saa itse sairaslomaa tässä tilanteessa, vaikka olen todella uupunut tilanteeseen. Kesäloma ei tunnu lomalta kun mitään ei voi suunnitella ja elämme ns päivystystilassa.
Mitä tässä kannattaa tehdä?
Kommentit (203)
No, teillä menee tämä kesä nyt näin. Saatte sentään rauhassa olla. Ensi kesänä tätä ongelmaa ei ole, niinkuin ei anoppiakaan. Minkä ikäinen oikein olet?
Tilanteelle ei voi nyt mitään, tämä kesä ja loma menee teillä nyt näin.
Meillä oli sama juttu viime kesänä. Hautajaisjärjestelyjen, jäämistön, perunkirjoutusten yms. kanssa meni koko kesä ja syksy, ja oikeastaan talvikin. Loma jäi täysin viime kesänä lomailematta, mutta ei sille mitään voi.
Voimia ja halauksia teille raskaaseen aikaan.
Olen tässä sättinyt itseäni kyllä etten saisi tuntea uupumusta tilanteesta, älkää huoliko siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä sättinyt itseäni kyllä etten saisi tuntea uupumusta tilanteesta, älkää huoliko siitä.
Täh?
Kiitos sympaattisesta vastauksesta näinhän se on, tarvitsi vain kuulla se joltakulta fiksulta. Ehkä kuormaa lisää se että työ on tuntunut myös jo pitkään uuvuttavalta ja loman alkua oli odottanut. Anopin tila on ollut myös vaakalaudalla kymmeniä kertoja männävuosina.
Jokaisella on vain yksi äiti, ja hän kuolee vain kerran.
Niin, on sinulla arvot niin sanotusti kohdillaan. Että mies voi olla tyhmä!
Siis että sua harmittaa ku anoppi tekee kuolemaa kesken sun loman ja pilaa sen? Ei kaikki kesälomat ole pelkkää juhlaa, pidät sen loman ja that's it.
Voithan sinä uupunut olla mutta sairaus ja kuolema ei aina kulje kesälomahupien tahtiin. Se on elämää kun ei aina ole hauskaa. Tökerö aloitus.
Mitä ihmettä juuri luin? Varaa nyt ap äkkilähtö jonnekin lomakohteeseen ja painu sinne. Jätä puolisosi odottamaan äitinsä kuolemaan. SINÄ olet uupunut? Ai saatana että tuollaisia ihmisiä pitääkin olla olemassa.
(Kun isäni sairastui syöpään ja teki kuolemaa, äitini valitti omaa rasittumistaan ja vaati omaa aikaa. Onneksi isäni kuoli nopeasti, niin että äitini sai olla rauhassa.)
Ois kannattanut valita äiditön puoliso. Ei olisi anopin kuolema haittana.
Se on vain valitettava tosiasia, että elämässä on näitä hetkiä. Jäät kesälomalle, tänä vuonna se on murheen täyttämä eikä välttämättä kannata mitään kummoisempia lomasuunnitelmia tehdä mutta sellaista se vain joskus on.
Ensi kesänä toivottavasti iloisemmissa merkeissä.
Saattohoitoon laitettu potilas ei enää tervehdy. Se että vaikuttaa paremmalta / virkeämmältä välillä, johtuu lääkityksestä. Useille annetaan morfiinia.
Saattohoito kestää kahdesta viikosta kuukauteen.
Lääkärit osaavat päätellä potilaan kuoleman
potilaan kunnosta, sairauden edetessä.
Mulla on jo kolmas kesä joka menee läheisten sairastelujen ja kuolemien parissa. Viime kesänä jätin suosiolla osan lomasta talvelle ja lähdin silloin kaukomaille. Samoin aion tehdä tänä kesänä kun perheenjäsen sairastui toukokuussa.
Mitä vanhemmaksi elää, sitä enemmän alkaa porukka lakoamaan ympäriltä, se on ihan luonnollista.
Meillä kävi aikoinaan samalla tavalla. Lähtö tuli vasta joulukuun puolivälissä.
Kannattaa jutella asiat selviksi kun elää. Loppu ajalla ei isä oikein enää jaksanut puhuakkaan. Oli kiitollinen sairaalapastorin käynnistä ja ehtoollisesta, vaikka ei uskovainen ollutkaan.
Teillä on stressaava kesä mutta mitään ette voi kuitenkaan tehdä kuin olla tukena hänelle ja toisillenne.
Osastoilla on sairaalapastorin yhteystiedot ja hoitajilta kansliasta ainakin pitäs saada ne. Koittakaa nauttia kesästä kuitenkin välillä.
Kun anoppi kuolee, alkaa hautajaisjärjestelyt. Ja hautajaiset. Ja muut selvittelyt perunkirjoitusta varten.
Ikävää, että puolisosi sairastui juuri äitinsä saattohoidon aikana. Itse sain onneksi saattohoitaa äitini terveenä ja voimissani.
Joku toinen voisi ajatella että on siunaus että sattuu olemaan loma ja voi viettää paljon aikaa kuolevan kanssa ja sitten järjestellä asioita kun kaikki on ohi. Joku vähemmän itsekäs nimittäin.
Jäät sille kesälomalle. En ymmärrä mitä ajat takaa? Välillä elämä on haastavaa, mutta voi voi.