Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokeri koholla, verenpaine koholla - miten tästä nyt edetään?

Vierailija
05.06.2024 |

Lääkäri määrää lääkkeet, elämäntaparemontin ja sitten sitä seurataan? Vai miten? En ole koskaan joutunut lääkkeille, mutta nyt niin varmaan käy 47-vuotiaana. Tuleeko apu lääkkeistä hyvin, kokemuksia? Elämäntaparemonttiin olen motivoitunut. En ole mitenkään lihava, mutta silti on nuo oireet, eli 2. tyypin diabetes ja verenpainetauti verikokeiden ja verenpaineseurannan perusteella. Lääkärin aika on perjantaina.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenpaine laskee kun sokeritkin laskee. Lopeta hiilihydraattien puputus niin selviät täysin lääkkeittä. Statiineja ei kannata alkaa syömään laisinkaan.

Statiinit on hirveän hyviä. Tutulla (normaalipainoinoinen urheilullinen) kolesteroli laski 3 kk yhdellä tabletilla aivan normaaliksi.

Hänellä ei tiukka eläinrasvaton liikunta elämäntapa muutos alentanut kolesteroli arvoja, ikä noin 60 v.

Ennen ihmiset kuolivat 70 vuotiaina korkean kolesterolin aiheuttamiin sairauksiin, nykyisin on statiinit ja ihmiset elävät kauemmin. 

Niin ja statiinien vuoksi tulee dementia tai Alzheimer, koska aivot tarvitsevat rasvaa. Siksi se kroppa niitä tekeekin, mutta lääkkeillä lasketaan ne alas. Mieluummin nopea kuolema 70-vuotiaana, kuin hidas kidutus seuraavat 20 vuotta. Loput 5 vuotta vaipoissa kuolaten.<

Pienikin annos lääkettä voi antaa hyviä tuloksia ja niiden hyödyistä on näyttöä. Ei kannata kaikkia netin foliohattuja ja hyvinvointivalmentajia uskoa.

Vierailija
122/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurassa on beetaglukaania (kuitu), jota on tutkittu sen verran, että siitä saa ihan laillisesti esittää terveysväittämänä, että se alentaa kolesterolia. Siksi kaurapuuroa kannattaa syödä, mutta verenpaineen takia ei tietenkään lisätä siihen juurikaan suolaa.

Ja jos on verensokerin kanssa haasteita, niin kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Ylempänä jo hyvin kuvattu mitä kaurapuuron jälkeen voi käydä. 

Kokeilin muuten joskus neljän viljan puuroa, sama tulos eli kaura on aika ärhäkkä verensokereihin vaikuttava aine.

T tuo edellinen DM1

Neljän viljan puuro on eri kuin laadukas kaurapuuro.

No mistä saan laadukasta kaurapuuroa? Kerro ihan tarkka tuotenimi, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenpaine laskee kun sokeritkin laskee. Lopeta hiilihydraattien puputus niin selviät täysin lääkkeittä. Statiineja ei kannata alkaa syömään laisinkaan.

Statiinit on hirveän hyviä. Tutulla (normaalipainoinoinen urheilullinen) kolesteroli laski 3 kk yhdellä tabletilla aivan normaaliksi.

Hänellä ei tiukka eläinrasvaton liikunta elämäntapa muutos alentanut kolesteroli arvoja, ikä noin 60 v.

Ennen ihmiset kuolivat 70 vuotiaina korkean kolesterolin aiheuttamiin sairauksiin, nykyisin on statiinit ja ihmiset elävät kauemmin. 

Niin ja statiinien vuoksi tulee dementia tai Alzheimer, koska aivot tarvitsevat rasvaa. Siksi se kroppa niitä tekeekin, mutta lääkkeillä lasketaan ne alas. Mieluummin nopea kuolema 70-vuotiaana, kuin hidas kidutus seur

Myös lääkkeiden haittavaikutuksista on näyttöä

Vierailija
124/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurassa on beetaglukaania (kuitu), jota on tutkittu sen verran, että siitä saa ihan laillisesti esittää terveysväittämänä, että se alentaa kolesterolia. Siksi kaurapuuroa kannattaa syödä, mutta verenpaineen takia ei tietenkään lisätä siihen juurikaan suolaa.

Ja jos on verensokerin kanssa haasteita, niin kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Ylempänä jo hyvin kuvattu mitä kaurapuuron jälkeen voi käydä. 

Muistakaa,  ykkönen on "eri tauti"  kuin kakkonen.    

Mutta silti kaurapuuro tekee saman reaktion kakkosillakin sekä terveillä. Tiedän itse useita tapauksia. Moni terve vaan ahtaa naamariinsa jotain syö

Mitenkähän moni paino-ongelmainen laihtuisikin itsestään vaihtamalla kaurapuuron esim pariin leipäpalaan? Silloin jäisi se aamiaisen ja lounaan välinen puputushetki pois.

Vierailija
125/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-diabeteksen  korjaamiseen ei auta insuliini, jota haima tuottaa itsessään liikaa, vaan verensokerin terveen tasolla pitävä ruokavalio

Tämä on hauska yksityiskohta diabeteksen hoidossa. Insuliiniresistenssin ansioista insuliinia on veressä aivan riittävästi, mutta sen teho on heikentynyt. Perustuuko hoito tuon insuliiniresistenssin hoitoon? Ei tietenkään, vaan insuliinipitoisuutta nostetaan entisestään. Eli ei edes pyritä remissioon

Ei sen teho ole heikentynyt, vaan kudokset eivät pysty ottamaan vastaan kaikkea sitä sokeria, mitä lihavat syö. Paras hoito on vähentää ja järkevöittää syömistään.

Kyllä se on heikentynyt kehon näkökulmasta. Insuliini on välittäjä aine energian siirrossa soluille ja solut ei välttämätt

Solujen sisäänottokyky on mennyt rikki, koska energiaa on ollut liian paljon pitkän aikaa tulossa sinne. Siellä on siis ruuhkaa, joten laitetaan ovet hiukan pienemmälle, jotta selvitään edellisistä.

Vierailija
126/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö hyviä hitaita hiilihydraatteja, kuten kaurapuuroa. Nopeat hiilihydraatit kokonaan pois. Paljon kasviksia, hyviä rasvoja kuten oliiviöljyä (rypsiöljy on myrkkyä), lihaa, kanaa ja kalaa. Leipä pois. Niukasti riisiä ja perunaa. 

Tuo ohje runsaasta vedenjuonnista on outo, mihin se perustuu? Vettä toki pitää juoda varsinkin helteellä, muttei sentään hukuttaa itseään.

Kaurapuuro se vasta kaikista nopein hiilarinlähde on. Nostaa sokerit nopeasti ylös ja romauttaa sitten alas. Mulla on sokereissa monesti hypolukemar ja vähän päälle tunnin päästä syömisestä, vaikka pikainskatkin olen laittanut oikein.

T DM1

Hyvässä ja laadukkaassa kaurapuurossa on glykeeminen indeksi 60, eli suht matala. Pikapuurossa ja liian käsitellyssä se on 90. Minä syön puuroa, eikä se pahemmin nosta veren

Syön joka päivä puuroa aamupalaksi ja se nostaa sokerin 7 aamusokereista neljääntoista. Sitten se tipahtaa seuraavan parin tunnin päästä normaalille tasolle. Olen huomannut, että jos pistän enemmän insuliinia nousu tapahtuu silti ja sitten tippuu sokerit hypoille parin tunnin jälkeen.

Vierailija
127/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle lääketieteen professori, rasvan ei tarvitse olla 3 krt päivä 300 g rasvaista sikaa,  kuten joku kertoi eilen dyövänsä ja suosituksena muillekin hiilihyfraatin sijaan.

Olrko kuullut hyvänlaatuisista rasvoista?

Millä perseensilimällä sinä tuota tekstiä kirjoitat kun on niin paljon virheitä? Tarkista se ennen kuin lähetät sen tänne.

No nyt olet näköjään sanottavasi sanonut.  Kun rupeet epäolennaisuuksiin.   Sulle on nää elämä, tarkistat ja hiot tekstisi.

Minä kirjoitan kännykällä tässä ohimennen, mulla on muutakin elämää kuin hörhöjen jaa kinastelu.  En oikolue näitä jonninjoutavia.

No sun ei tarvitse olla täällä ollenkaan kun ei ole mitään järkevää annettavaa.

Vierailija
128/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa,  ykkönen on "eri tauti"  kuin kakkonen.    

Mutta silti kaurapuuro tekee saman reaktion kakkosillakin sekä terveillä. Tiedän itse useita tapa

Mikä puputushetki? Kyllä puuro pitää paremmin nälän kuin pari leipäpalasta

Vierailija
129/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitenkähän moni paino-ongelmainen laihtuisikin itsestään vaihtamalla kaurapuuron esim pariin leipäpalaan? Silloin jäisi se aamiaisen ja lounaan välinen puputushetki pois."

Puputtaako joku aamiaisen ja lounaan välissä? Miksi ihmeessä? 

Vierailija
130/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö hyviä hitaita hiilihydraatteja, kuten kaurapuuroa. Nopeat hiilihydraatit kokonaan pois. Paljon kasviksia, hyviä rasvoja kuten oliiviöljyä (rypsiöljy on myrkkyä), lihaa, kanaa ja kalaa. Leipä pois. Niukasti riisiä ja perunaa. 

Tuo ohje runsaasta vedenjuonnista on outo, mihin se perustuu? Vettä toki pitää juoda varsinkin helteellä, muttei sentään hukuttaa itseään.

Kaurapuuro se vasta kaikista nopein hiilarinlähde on. Nostaa sokerit nopeasti ylös ja romauttaa sitten alas. Mulla on sokereissa monesti hypolukemar ja vähän päälle tunnin päästä syömisestä, vaikka pikainskatkin olen laittanut oikein.

T DM1

Hyvässä ja laadukkaassa kaurapuurossa on glykeeminen indeksi 60, eli suht matala. Pikapuurossa ja liian käsitellyssä se on 9

Minä olen kokeillut myös laittaa vähemmän insuliinia, eli sokerit nousevat yhä ylemmäs ja romahtavat sitten. Harrastsnkin mieluummin penkkivelliä, se ei kylmänä ruokana onneksi toimi hauditetun puuron tavoin. T ykkönen

Vierailija
131/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin muuten joskus neljän viljan puuroa, sama tulos eli kaura on aika ärhäkkä verensokereihin vaikuttava aine.

T tuo edellinen DM1

No mistä saan laadukasta kaurapuuroa?

Ruotsista minä ostan omani kun siellä asun puolittain. Paketissa lukee havregryn. Niitä on useita. Ruotsalaisen kauran gi on 60 ja Suomessa 70. Käytännössä ei tuolla ole kuitenkaan juurikaan eroa jos syö normaalia puuroa, eikä mitään pikaa. Pikahiutaleet on käsitelty pilalle.

Vierailija
132/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitenkähän moni paino-ongelmainen laihtuisikin itsestään vaihtamalla kaurapuuron esim pariin leipäpalaan? Silloin jäisi se aamiaisen ja lounaan välinen puputushetki pois."

Puputtaako joku aamiaisen ja lounaan välissä? Miksi ihmeessä? 

Silloin tietenkin, kun se kaurapuuro on romauttanut sokerit. Lue myös aikaisemmat kommentit asiasta, ennen kuin päättelet pölhöjä.

Vierailija
133/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T tuo edellinen DM1

No mistä saan laadukasta kaurapuuroa?

Osta Torinon täysjyväkaura gnocchia. Se näyttää pastalta, mutta se kauraa. Siinä on kuitua 9,7g/100g, proteiinia 14g/100g ja mm. magnessiumia 100mg/100g ja rautaa 3.7mg/100g.

Vierailija
134/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syön joka päivä puuroa aamupalaksi ja se nostaa sokerin 7 aamusokereista neljääntoista. Sitten se tipahtaa seuraavan parin tunnin päästä normaalille tasolle. Olen huomannut, että jos pistän enemmän insuliinia nousu tapahtuu silti ja sitten tippuu sokerit hypoille parin tunnin jälkeen."

Tapahtuuko sama kahden leipäpalan kanssa, jos päällä on vaikka juustoa?

Vierailija
135/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T tuo edellinen DM1

Ruotsista minä ostan omani kun siellä asun puolittain. Paketissa lukee havregryn. Niitä on useita. Ruotsalaisen kauran gi on 60 ja Suomessa 70. Käytännössä ei tuolla ole kuitenkaan juurikaan eroa jos syö normaalia puuroa, eikä mitään pikaa. Pikahiutaleet on käsitelty pilalle.

Hei tämä onkin kiva ja hyödyllinen vinkki meille Suomesta ruokamme ostaville.

Jos matalan gi ruoat ovat alle 55 ja korkea on yli 70, niin ollaanhan tuossa jo aika korkealla. Ihmisten välillä on myös isoja eroja verensokerivaikutuksessa samasta ruoasta.

Vierailija
136/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osta Torinon täysjyväkaura gnocchia. Se näyttää pastalta, mutta se kauraa. Siinä on kuitua 9,7g/100g, proteiinia 14g/100g ja mm. magnessiumia 100mg/100g ja rautaa 3.7mg/100g."

Siis tuohan on pastaa (vaikkakin tehty kaurasta ja muuten myös vehnästä).

Ei tuosta aamupuuroa saa millään ilveellä, siis että tuon sekaan laittaisi esim. marjoja.

Sitä paitsi olen gluteenittomalla, tuo ei ole gluteeniton.

Millä tavalla tuo kaurapasta ei muka nosta verensokeria? 

Vierailija
137/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syön joka päivä puuroa aamupalaksi ja se nostaa sokerin 7 aamusokereista neljääntoista. Sitten se tipahtaa seuraavan parin tunnin päästä normaalille tasolle. Olen huomannut, että jos pistän enemmän insuliinia nousu tapahtuu silti ja sitten tippuu sokerit hypoille parin tunnin jälkeen."

Tapahtuuko sama kahden leipäpalan kanssa, jos päällä on vaikka juustoa?

Olen kakkosdp.   Minulla ei ole ollut ikinä yli 10 verensokerit.   Syön kyllä leipää, kaurapuuroa,  en sylkäise kylässä kahvipullalla,  laitan itse kevyitä ruokia,  en rupee mihinkään läskinsyöntiin vaikka täällä yllytetään.   Kolesterolit, maksat, jalat, silmät vielä hyvinä, takana 8 vuotta metforminia.

En tarkoita kehua vaan huomauttaa että me ihmiset, aineenvaihduntamme  on erilainen.

Siksi minua ärsyttäää kun joku "tietäjä"  tyrkyttää , itse terve,  somesta lukemiaan oppeja kaikille sopivana.

Esim tuo liikunta, varmasti hyväksi nuorille sairastuneille.  Ikäihmiset ei välttämättä kykene.    Se on kyllä minustakin outoa että tätä vanhojen ihmisten sairautta on nyt niin paljon nuorilla.  Verenpaineineen.

Vierailija
138/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-diabeteksen  korjaamiseen ei auta insuliini, jota haima tuottaa itsessään liikaa, vaan verensokerin terveen tasolla pitävä ruokavalio

Tämä on hauska yksityiskohta diabeteksen hoidossa. Insuliiniresistenssin ansioista insuliinia on veressä aivan riittävästi, mutta sen teho on heikentynyt. Perustuuko hoito tuon insuliiniresistenssin hoitoon? Ei tietenkään, vaan insuliinipitoisuutta nostetaan entisestään. Eli ei edes pyritä remissioon

Ei sen teho ole heikentynyt, vaan kudokset eivät pysty ottamaan vastaan kaikkea sitä sokeria, mitä lihavat syö. Paras hoito on vähentää ja järkevöittää syömistään.

Kyllä se on heikentynyt kehon näkökulmasta. Insuliini on välittäjä aine e

Nämä itse keksitit selitykset on kaikkein hauskimpia lukea :D LOL

Vierailija
139/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osta Torinon täysjyväkaura gnocchia. Se näyttää pastalta, mutta se kauraa. Siinä on kuitua 9,7g/100g, proteiinia 14g/100g ja mm. magnessiumia 100mg/100g ja rautaa 3.7mg/100g."

Siis tuohan on pastaa (vaikkakin tehty kaurasta ja muuten myös vehnästä).

Ei tuosta aamupuuroa saa millään ilveellä, siis että tuon sekaan laittaisi esim. marjoja.

Sitä paitsi olen gluteenittomalla, tuo ei ole gluteeniton.

Millä tavalla tuo kaurapasta ei muka nosta verensokeria? 

Totta kai se nostaa veren sokeria. Mutta vaikuttaa laadukkaalta pastalta, pitää ostaa ja kokeilla

Vierailija
140/174 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup