Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukautisten alkaminen 11-vuotiaana normaali/keskimääräinen ikä?

Vierailija
05.06.2024 |

Ajattelin aiemmin että olisi normaali ikä mutta sain kuulla että olisi muka aikainen ikä alkaa.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla tyttärilläni alkoivat 11 vee.

Itselläni 13 vee. Äidilläni 15 vee.

Ja hänen äidillään, eli mummullani 15 vee.

Ihan normaalia on. Tiedä sitten miten kehitys jatkunee.

Vierailija
22/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.

Ei ole noin yksinkertaista. Minulla alkoi kuukautiset just kun olin täyttänyt 11v vaikka olin pienikokoinen 140 cm pitkä paljon alle 40 kg ja harrastin voimistelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni alkoi 12-vuotiaana. 26 vuoden kuukautishelvetti siis takana ja luultavasti 13 vuotta vielä edessä... Kipuja ei pahemmin ole, mutta vuoto on älyttömän runsasta.

Haaveilemassasi loppumis iässä minun menkat lähti ihan käsistä. Ne oli jatkuvasti, tulivat ilman ennakkovaroitusta kuin saavista olisi kaatanut. Syön hormooneja, mutta ei ne asiaa hillinnyt kuten teki nuorempana. Olen nyt 56 vuotias ja kamppailen asian kanssa ainavaan. Oikein mitään ei voi tehdä tai suunnitella. 

Vierailija
24/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamiseen vaikuttaa moni asia, myös perimä.

Vierailija
25/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ikä nykyään 9-16 vuoden välillä. Kyllä useimmilla on nykyyään alkanut jo 13 v. mennessä. Sanoisin, että 11-12 v. on yleisin alkamisikä tällä hetkellä.

26/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä alkaa syödä e-pillereitä heti kun kuukautiset alkavat 

Vierailija
27/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ainainen koska kuukautiset alkaa keskimäärin 13-14-vuotiaaana.

Vain 50-100 -vuotiaiden mielestä.

Vierailija
28/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 10 vuotiaana 90luvulla. Nyt oma tytär on 10v. Katsotaan kuinka käy. Olen jo laittanut harjoittelemaan siteen laittoa ja repussa kulkee aina vaihtovaatteet ja siteet. 

Vierailija
29/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana vuonna 1978.

Vierailija
30/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Nykyään ei ole epätavallista edes se, että kuukautiset alkavat alle 10-vuotiaana.

Vierailija
31/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin 1800-luvulla.

Suoraan Wikipediasta. Lue erityisesti lihavoitu/kursivoitu kohta:

Kuukautiskierto alkaa (menarke) tytön ollessa murrosikäinen, yleensä kahdesta-kolmeen vuotta rintojen kasvun ja valkovuodon alkamisesta. Myös rasvakudoksen määrällä, perimällä ja liikunnalla on vaikutusta alkamisajankohtaan. Tyypillistä on, että kuukautisten alkaessa tytön murrosiän kasvupyrähdys on jo takanapäin, ja tytöllä on jo pitkälle kehittyneet rinnat ja häpykarvoitusta. Kuukautisten alkamisen jälkeen tyttö kasvaa enää noin 5 cm pituutta, mutta osa tytöistä kasvaa enää noin 23 cm ja osa vielä jopa kymmenen senttiä. Kuitenkin kasvupyrähdys on monilla tytöillä vielä edessäpäin, etenkin jos kuukautiset alkavat nuorena. Kuukautiset alkavat suurimmalla osalla tytöistä 1214-vuotiaana, mutta voivat alkaa paljon nuorempana tai vanhempanakin. Suomalaisilla tytöillä kuukautisten keskimääräinen alkamisikä on suunnilleen 13 vuotta. Kuukautiset voivat aiheuttaa kipuja ja niitä voi lievittää muun muassa särkylääkkeillä.

Kuukautiset päättyvät vaihdevuosiin eli menopaussiin, jotka tavallisesti alkavat 45. ja 55. ikävuoden välillä ja kestävät muutaman vuoden. Vaihdevuosiin voi liittyä monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita, kuten kuumia aaltoja, univaikeuksia, ärtyneisyyttä ja mielialamuutoksia

Vierailija
32/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin 1800-luvulla.

Suoraan Wikipediasta. Lue erityisesti lihavoitu/kursivoitu kohta:

Kuukautiskierto alkaa (menarke) tytön ollessa murrosikäinen, yleensä kahdesta-kolmeen vuotta rintojen kasvun ja valkovuodon alkamisesta. Myös rasvakudoksen määrällä, perimällä ja liikunnalla on vaikutusta alkamisajankohtaan. Tyypillistä on, että kuukautisten alkaessa tytön murrosiän kasvupyrähdys on jo takanapäin, ja tytöllä on jo pitkälle kehittyneet rinnat ja häpykarvoitusta. Kuukautisten alkamisen jälkeen tyttö kasvaa enää noin 5 cm pituutta, mutta osa tytöistä kasvaa enää noin 23 cm ja osa vielä jopa kymmenen senttiä. Kuitenkin kasvupyrähdys on monilla tytöillä vielä edessäpäin, etenkin

Nyt oli tieteellistä tutkimusta. Wikipedia.

Vierailija
33/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko 9 vuotiaana. Oli muutenkin jo täysi murrosikä päällä siinä vaiheessa.

Vierailija
34/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin alipainoinen luuviulu (niin alipainoinen, että terveydenhoitajakin huolestui, vaikka ihan luonnostaan olin (tosin ei meillä ollut mitään perheaterioita, mutta sentään jotain sai syödäkseen..)

Sanoisin, että alle 40kg painoin tuolloin 10-vuotiaana, kun ne yksi päivä alkoi. Olin kauhuissani seuraavat kolme vuotta, kunnes sain tietää, että muillakin on vihdoin alkanut ja muille se olikin normaalia eikä häpeän aihe.

Vierailija
35/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla alkoi vasta 16v, nyt olen 52v ja vaihdevuodet täysillä.

Muistan jo 80 luvulla kun kaverilla alkoi 12v kuukautiset, toki oli jo rintoja ja karvaa.. eli ihan normia on tuo 11v. Ne alkaa kun alkaa.. ja nykyään on ihan normia että 10-11v.

Vierailija
36/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ettäs, muistui mieleen, kun -90 luvulla siskon tytön kuukautiset alkoi 10 vuotiaana, sehän oli ihan kakara ja leikki nukeilla, itsellä alkoi muistaakseni 13v

Vierailija
37/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.

Tuo on ihan höpöhöpöjuttu. Itse saavutin 40 kilon painon vasta lukiossa, mutta menkat alkoi 11-vuotiaana.

Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, tosiaan on ihan normaalia, että 11-vuotiaana alkaa menkat.

Vierailija
38/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoivat 11 v 11 kk iässä ja niitä oli odoteltu jo hyvän aikaa ja lääkärissäkin tutkittu, että mikseivät ne ala. Olin tuolloin yli 170 cm pitkä.

Äidillänikin kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, 60-luvulla. Eli sanoisin, että on todennäköisesti perinnöllistä, missä iässä ne alkavat. Aliravitsemus sitten saattaa lykätä niitä - siksi aiempina vuosisatoina kuukautiset alkoivat vasta myöhemmin.

Vierailija
39/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 14-v ja mua kiusattiin siitä kun ei ollut alkanut samaan aikaan kuin muilla (eli noin 12-13 v). kaikesta ne lapset keksiikin kiusata.

Vierailija
40/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 10 vuotiaana 90luvulla. Nyt oma tytär on 10v. Katsotaan kuinka käy. Olen jo laittanut harjoittelemaan siteen laittoa ja repussa kulkee aina vaihtovaatteet ja siteet. 

Ihanaa, että äiti on noin huolehtivainen!

Täytynee omallekin tyttärelle opastaa siteiden käyttö. Hän on nyt 9-vuotias. Olen jo maininnut kuukautisista, jottei sitten järkyty, kun alkavat. Niistä ei ole taidettu vielä puhua koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi