Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukautisten alkaminen 11-vuotiaana normaali/keskimääräinen ikä?

Vierailija
05.06.2024 |

Ajattelin aiemmin että olisi normaali ikä mutta sain kuulla että olisi muka aikainen ikä alkaa.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä koulussa asiaa käsiteltiin viidennen luokan keväällä. Siis silloin kun kaikki oli 11-12v. Tuntui jotenkin hassulta että vasta silloin kun varmaan puolella oli kuukautiset joo siihen mennessä alkaneet.

Vierailija
42/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali ikä, että tuon ikäisestä tytöstä tulee nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ainainen koska kuukautiset alkaa keskimäärin 13-14-vuotiaaana.

Niin 1800-luvulla.

Suoraan Wikipediasta. Lue erityisesti lihavoitu/kursivoitu kohta:

Kuukautiskierto alkaa (menarke) tytön ollessa murrosikäinen, yleensä kahdesta-kolmeen vuotta rintojen kasvun ja valkovuodon alkamisesta. Myös rasvakudoksen määrällä, perimällä ja liikunnalla on vaikutusta alkamisajankohtaan. Tyypillistä on, että kuukautisten alkaessa tytön murrosiän kasvupyrähdys on jo takanapäin, ja tytöllä on jo pitkälle kehittyneet rinnat ja häpykarvoitusta. Kuukautisten alkamisen jälkeen tyttö kasvaa enää noin 5 cm pituutta, mutta osa tytöistä kasvaa enää noin 23 cm ja osa vielä jopa kymmenen senttiä. Kuitenkin kasvupyrähdys on monilla tytöillä vielä edessäpäin, etenkin

Vai että vaihdevuodet kestää muutaman vuoden :D Wikipedian tieto on jostain vaihdevuosista vaikenemisen vuosilta. Oikea keskimääräinen kesto on 7-15 vuotta. Kuukautistieto lienee yhtä luotettavaa luokkaa.

Vierailija
44/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 80-luvulla moni tyttö ainakin meidän koulussa oli 11-12v paljon vanhemman näköinen. Itse olin silloin vielä kuin pikkutyttö ja sekös harmitti. Minulla menkat alkoi vasta 13v ja olin meidän luokan tytöistä tokavimppa. Omalla tyttärellä alkoi menkat vasta 14v. Oli omista tyttökavereistaan vimppa. Ollaan hitaalla.

Vierailija
45/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.

Ei niillä kyllä mitään painorajaa ole. Alkaa kun alkaa. Omat kuukautiset alkoi 11 vuotiaana ja painoa mulla oli max 33kg.

Vierailija
46/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla että tyttärellä alkoivat kuukautiset 12-vuotiaana, mutta emme olleet luokkamme ensimmäisiä. 

Vierailija
47/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja 2 tyttärelläni alkoi 11v, kolmannella 13v

Vierailija
48/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yh-isänä pitäisi puhua tyttärille aiheesta? Itselleni vieras asia.

Vierailija
49/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yh-isänä pitäisi puhua tyttärille aiheesta? Itselleni vieras asia.

Ei kai sukupuoli siihen puhumiseen vaikuta. Jokainen aikuinen tietää perusasiat. Tai jos ei tiedä niin opettelee vaikka googlaamalla.

Vierailija
50/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vasta 14-vuotiaana. Olin pitkä ja hoikka ja en aina ollut kotona ruoka-aikana. Tyttärilläni alkoi 11-vuotiaina, mutta he olivat vähän paremmin ravittuja.

Vierailija
51/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä koulussa asiaa käsiteltiin viidennen luokan keväällä. Siis silloin kun kaikki oli 11-12v. Tuntui jotenkin hassulta että vasta silloin kun varmaan puolella oli kuukautiset joo siihen mennessä alkaneet.

Meillä käsiteltiin muistaakseni samoihin aikoihin ja olin ainut kellä oli alkanut.

Vierailija
52/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ja keskimääräinen ovat kaksi eri asiaa.

Keskimääräinen kuukautisten alkamisikä on 13v luokkaa mutta normaali vaihteluvälin on niin suuri että 11v mahtuu mukaan.

Prosessoitu ruoka ja lihavuus nopeuttavat kuukautisten alkamisikää kun ihmisapina on laskeutunut puusta niin hiljattain että DNA:han on ohjelmoitu runsaan rasvan ja hiilihydraattien tarjonnan olevan osoitus siitä että jälkeläisillä on hyvä mahdollisuus selvitä hengissä ja lisääntyminen voi alkaa.

Vierailija
53/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epänormaali. 11-vuotias on ihan lapsi vielä.

Vierailija
54/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alko 9 vuotiaana. Oli muutenkin jo täysi murrosikä päällä siinä vaiheessa.

Kamalaa. Lapsiparka.

Vierailija
55/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 14-v ja mua kiusattiin siitä kun ei ollut alkanut samaan aikaan kuin muilla (eli noin 12-13 v). kaikesta ne lapset keksiikin kiusata.

Mistäs ne sun kuukautiset tai niiden puuttumisen tiesi? Ei se otsassa lue.

Vierailija
56/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti hyvin kiihoittava kokemus

Vierailija
57/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi ikä. Eikös ne aikaistu vuosi vuodelta, kun teidän lumihiutaleet saavat paremmin ravintoa.

Joku tutkija kirjoitti, kuinka tytöillä kuukautisten ikäraja vaan laskee, mutta tyttöjen pieni pää ei kulje mukana.

Pojat taas kulkevat pikkasen hitaammin, eivätkä ole haukkana kiimassa tyttöjen perässä. Tämä oli siis ennen kuin tämä kauhea huuhaa ja hulluus alkoi.

Vierailija
58/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 10 vuotiaana 90luvulla. Nyt oma tytär on 10v. Katsotaan kuinka käy. Olen jo laittanut harjoittelemaan siteen laittoa ja repussa kulkee aina vaihtovaatteet ja siteet. 

Olisipa minullakin oliut sinun kaltaisesi äiti. Omani ei halunnut sekaantua koko asiaan millään tavalla. Eikä äitini ollut esim.mitenkään vanha äiti, koska oli minua 25 vuotta vanhempi. Hän ei vaan osannut olla lasten eikä nuorten kanssa. Kuukautisista emme ole puhuneet koskaan mitään aikuis iälläkään. Ei varmaan edes uskaltaisi, koska jääti minut täysin oman onneni varaan. 

N. 53v

Vierailija
59/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.

13-vuotiaana aika paljon alle 40 kiloisena (lyhyenä ja laihana) alkoi.

Vierailija
60/96 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ainainen koska kuukautiset alkaa keskimäärin 13-14-vuotiaaana.

Ai, mun kroppa ei tiennyt tuota. Mulla kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, ja elettiin 60-luvun puoliväliä. Silloin se saattoi ollakin aika harvinaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä