Onko kuukautisten alkaminen 11-vuotiaana normaali/keskimääräinen ikä?
Ajattelin aiemmin että olisi normaali ikä mutta sain kuulla että olisi muka aikainen ikä alkaa.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkoi 12-vuotiaana. 26 vuoden kuukautishelvetti siis takana ja luultavasti 13 vuotta vielä edessä...
Oikeastiko odotat että loppuu 39? Vielä 58 oli monta kertaa vuodessa.
Laskepa uudelleen 12 + 26. Vaihdevuosien kerrotaan alkavan keskimäärin 51-vuotiaana, niin siitä "repäisin" nuo kolmetoista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä koulussa asiaa käsiteltiin viidennen luokan keväällä. Siis silloin kun kaikki oli 11-12v. Tuntui jotenkin hassulta että vasta silloin kun varmaan puolella oli kuukautiset joo siihen mennessä alkaneet.
Meillä käsiteltiin muistaakseni samoihin aikoihin ja olin ainut kellä oli alkanut.
Siis oikeestikko te kaikki olette puhuneet muiden luokkalaisten kanssa menkoistanne?
Ei mulla ainakaan ollut hajuakaan muiden menkoista ja todellakaan en jakanut muille omieni alkamisesta. Parhaan kaverin kanssa toki tuli ilmi, kun yökyläiltiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä koulussa asiaa käsiteltiin viidennen luokan keväällä. Siis silloin kun kaikki oli 11-12v. Tuntui jotenkin hassulta että vasta silloin kun varmaan puolella oli kuukautiset joo siihen mennessä alkaneet.
Meillä käsiteltiin muistaakseni samoihin aikoihin ja olin ainut kellä oli alkanut.
Siis oikeestikko te kaikki olette puhuneet muiden luokkalaisten kanssa menkoistanne?
Ei mulla ainakaan ollut hajuakaan muiden menkoista ja todellakaan en jakanut muille omieni alkamisesta. Parhaan kaverin kanssa toki tuli ilmi, kun yökyläiltiin jne.
Kyllä niistä puhuttiin aika monen kaverin sekä tietty siskojen kanssa. Siksi, koska se oli uutta ja tavallaan niin jännää. Menkat oli myös varsin odotettu syy välttää mm. koulu-uinnit.
Vierailija kirjoitti:
tarkoittaa valmiutta yhdyntään?
Ei tarkoita. Tytöillä eivät vielä ole paikat kehittyneet siinä vaiheessa, kun kuukautiset alkavat. Ei sinne oikein mahdu mitään siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yh-isänä pitäisi puhua tyttärille aiheesta? Itselleni vieras asia.
Ei kai sukupuoli siihen puhumiseen vaikuta. Jokainen aikuinen tietää perusasiat. Tai jos ei tiedä niin opettelee vaikka googlaamalla.
Pohdin vain, kokevatko tytöt sen kiusallisena, kum isä puhuu näistä asioista...
Jos toteat, kuten oma isäni, että "sun p-u haluaa lapsen", niin kyllä. Mutta jos olet ihan normaalisti puhuva mies, niin tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sanoisi että 16 tai 17v on enää nykyään normaali ikä milloin kuukautiset alkaa. Tai oikeastaan edes 15v. Kyllä on yleensä jotain vialla jos kuukautiset ei ole alkaneet viimeistään 14v.
Olen syntynyt 1990, ja minulla alkoivat 16-vuotiaana. Äidillä olivat alkaneet saman ikäisenä.
Kouluterkkari ehdotteli jo hormonien aloittamista, mutta onneksi äidillä oli malttia.
Mulle ehdotettiin hormonien aloittamista, kun olin 11 v eivätkä kuukautiset olleet alkaneet. Olin pitkä ja se oli isälleni ongelma, ja ilmeisesti terveydenhuollossakin sitä pidettiin ongelmana, jos tyttö kasvaa "liian pitkäksi". Äiti ei suostunut antamaan minulle hormoneja, ja lopulta kuukautiset sitten alkoivatkin muutamaa viikkoa ennenkuin täytin 12. Pituuskasvu loppui pari vuotta myöhemmin. Olen "vain" 179,5 cm pitkä, joten en mitenkään poikkeuksellinen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoivat 11 v 11 kk iässä ja niitä oli odoteltu jo hyvän aikaa ja lääkärissäkin tutkittu, että mikseivät ne ala. Olin tuolloin yli 170 cm pitkä.
Äidillänikin kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, 60-luvulla. Eli sanoisin, että on todennäköisesti perinnöllistä, missä iässä ne alkavat. Aliravitsemus sitten saattaa lykätä niitä - siksi aiempina vuosisatoina kuukautiset alkoivat vasta myöhemmin.
Miksi lääkärissä oli tutkittu miksei olleet alkaneet kun olit vasta noin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoivat 11 v 11 kk iässä ja niitä oli odoteltu jo hyvän aikaa ja lääkärissäkin tutkittu, että mikseivät ne ala. Olin tuolloin yli 170 cm pitkä.
Äidillänikin kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, 60-luvulla. Eli sanoisin, että on todennäköisesti perinnöllistä, missä iässä ne alkavat. Aliravitsemus sitten saattaa lykätä niitä - siksi aiempina vuosisatoina kuukautiset alkoivat vasta myöhemmin.
Miksi lääkärissä oli tutkittu miksei olleet alkaneet kun olit vasta noin lapsi
Varmaankin isäni hysterian takia. Häntä oli ilmeisesti kiusattu aika tavalla pituudestaan nuorena, joten siksi hän oli niin peloissaan siitä, että kasvaisin liikaa. En itse muista noista tutkimuksista muuta kuin käynnin sairaalassa. Mieslääkärillä oli kylmät kädet ja hän oli myös kylmäkiskoinen. Hän lähinnä paineli alavatsaani, en muista, että olisi tehnyt muuta. Minulle hän ei tainnut edes puhua, mutta mukanani olleelle äidilleni kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sanoisi että 16 tai 17v on enää nykyään normaali ikä milloin kuukautiset alkaa. Tai oikeastaan edes 15v. Kyllä on yleensä jotain vialla jos kuukautiset ei ole alkaneet viimeistään 14v.
Olen syntynyt 1990, ja minulla alkoivat 16-vuotiaana. Äidillä olivat alkaneet saman ikäisenä.
Kouluterkkari ehdotteli jo hormonien aloittamista, mutta onneksi äidillä oli malttia.
Mulle ehdotettiin hormonien aloittamista, kun olin 11 v eivätkä kuukautiset olleet alkaneet. Olin pitkä ja se oli isälleni ongelma, ja ilmeisesti terveydenhuollossakin sitä pidettiin ongelmana, jos tyttö kasvaa "liian pitkäksi". Äiti ei suostunut antamaan minulle hormoneja, ja lopulta kuukautiset sitten alkoivatkin muutamaa viikkoa ennenkuin täytin 12. Pituuskasvu loppui pari vuotta myöhemmin. Olen "vain" 179,5 cm pitkä, joten
Ahaa, aika jännä
Minä en puhunut äidilleni enkä kenellekään muulle, kun ne alkoivat. Se oli hävettävä ja nolo asia. Ostin vähäisillä taskurahoillani siteitä, joita sitten käytin samaa pari kolme päivää. Poltin niitä salaa saunan uunissa tai vein koulun roskalaatikkoon. Ei äitikään kysynyt koskaan mitään, katseli joskus vartaloani arvostelevasti. Saunassa kävin yksin jo kymmenvuotiaasta alkaen.
Olin serkullani kylässä, ja olin ihmetyksestä kuolla, kun äitinsä toi hänelle kaupassa käydessään siteitä. En pystynyt edes kuvittelemaan itselleni samaa tilannetta. Mummu sitten osti minulle paketin siteitä.
Tämä siis 1960 -luvulla.
Kyllä tämän päivän tytöillä on helpompaa, kun asioista puhutaan avoimesti
Vierailija kirjoitti:
On aikainen. Normaali ikä on 13-15v.
Mä oon syntynyt 90-luvulla. Muistan, että meidän kaveriporukasta (8 tyttöä) kaikilla paitsi yhdellä alkoi kuukautiset 10-13 vuotiaana. Tämä jolla ne alkoi vasta myöhemmin joutui 15 vuotiaana kuukautisten viivästymisen takia tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.
Se raja on laskennallisesti 42 kg. Se ei silti tarkoita, että kun tyttö painaa 42 kg, hänen kuukautisensa silloin alkavat. Jotkut voivat olla 40 kg, kun kuukautisvuotoja alkaa tulla ja jotkut jopa 45 kg ensimmäisten kuukautisten aikaan. Lähinnä se 42 kg tarkoittaa, että jos laihtuu ja paino laskee sen alle, kuukautiskierto yleensä ei pysy käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi ikä. Eikös ne aikaistu vuosi vuodelta, kun teidän lumihiutaleet saavat paremmin ravintoa.
Tämä on totta, sillä lapset ovat pidempiä ja painavampia kuin samanikäiset olivat esim vuonna 1924. Monella tytöllä kuukautiset alkavat, kun painoa on 40 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että kun tytöllä on painoa 40 kiloa, niin sen jälkeen ne alkaa. LIvavilla aikasemmin kuin laihoilla.Vielä -60 luvulla oli tavallista että alkoi 14-15 vuotiaana, mutta silloin lapset olikin laihoja.
Tuo on ihan höpöhöpöjuttu. Itse saavutin 40 kilon painon vasta lukiossa, mutta menkat alkoi 11-vuotiaana.
Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, tosiaan on ihan normaalia, että 11-vuotiaana alkaa menkat.
Anoreksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi ikä. Eikös ne aikaistu vuosi vuodelta, kun teidän lumihiutaleet saavat paremmin ravintoa.
Tämä on totta, sillä lapset ovat pidempiä ja painavampia kuin samanikäiset olivat esim vuonna 1924. Monella tytöllä kuukautiset alkavat, kun painoa on 40 kg.
Itseasiassa kuukautisten keskimääräinen alkamisikä ei ole aikaistunut merkittävästi enää 60-luvun jälkeen.
Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä tuntuu vaihtelevan jonkin verran eri lähteestä ja varsinkin alueesta riippuen. Esimerkiksi Britanniassa missä itsekin asuin lapsuuteni ja nuoruuteni, kuukautisten keskimääräinen alkamisikä on 12v. Ainakin omalla ja sisarusteni kohdalla se piti paikkansa, meillä kaikilla alkoi kuukautiset 11-13v.