Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostuisitko lehden haastatteluun?

Vierailija
05.06.2024 |

Ihmisiä haastatellaan kaikenlaisesta. Tänäänkin Hesarissa 8-vuotiaana alkaneesta murrosiästä. Sitten on metoo-juttuja ja vaikka sitten esimerkiksi jonkin taidon esittelyä. Näitähän riittää.

Menisitkö tuollaiseen haastatteluun, jos toimittaja soittaisi?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena olin paikallislehdessä kesätyöhön liittyen, mutta ei muistaakseni ollut ns. oikea haastattelu, pelkkä kuva ja pari kysymystä. Onneksi juttu ei taida enää löytyä mistään netistäkään. Riippuu toki haastattelun aiheesta, mutta lähtökohtaisesti en haluaisi antaa haastattelua tai ainakaan omaa kuvaa julkaistavaksi. Nimettömiä kommentteja voisin antaa, mutta niillä ei taida paljoa uutisarvoa olla.

Vierailija
22/23 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä johonkin paikallislehteen. En mihinkään mikä voisi nousta someuutiseksi ja sitä kautta joutuisin esim. tällä palstalla haukuttavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran suostunut ja kadun sitä vieläkin. Varoitan muita, en suosittele kellekään. Tänä päivänä kaikki löytyy myöhemmin netistä jopa vuosien päästä, ei kiva. Nolottaa vieläkin, että jos joku googlaa nimeni, niin löytyykö kyseinen juttu...

Kyseessä siis artikkeli aiheesta X. Kaverini oli toimittajana ja kysyi, voiko haastatella minua ja kertoi, että muitakin ihmisiä olisi haastateltu aiheesta. Sain sen käsityksen, että olen vain yksi haastateltava muiden joukossa ja itse olen ns postimerkin kokoinen kuva ja jokunen lause suustani vain kirjoitettaisiin.

Kuinkas sitten kävikään, olinkin ainoa jota oltiin asian pohjalta haastateltu ja minusta oltiin tehty ns henkilöjuttu. Olin saanut lukea tekstin etukäteen ja pyytänyt muutoksia, mutta niitä muutospyyntöjä ei huomioitu.  Kuvaksi oli valittu epäedustava otos, en ymmärrä miksi he siihen päätyivät kun parempiakin vaihtoehtoja oli. Otsikkoa en saanut valita, näin sen vasta painettuna ja otsikossa oli jo koko nimeni mainittu, vaikka alunperin luulin, että minun piti tosiaan olla vain joku sivuhenkilö haastiksessa. Oli järkytys huomata, että olinkin ainoa haastateltu asian tiimoilta. Jos olisin etukäteen tiennyt, en tietenkään olisi suostunut. 

Tunsin tulleeni huijatuksi ja tapaus nolottaa vieläkin. En tule enää koskaan suostumaan haastatteluihin ja suhtaudun varauksella toimittajien tekemiin juttuihin. Olen kuullut monelta muultakin, että toimittajat referoivat väärin, valitsevat harhaanjohtavia otsikoita ja kuvia. Haastateltava joutuu usein pettymään. Erityisesti minua harmittaa, että sitten näiden toimittajien tekemien juttujen pohjalta joku henkilö saattaa saada paljonkin nettivihaa osakseen, vaikka kyseessä olisi vain toimittajan tekemä virhe.

Kehotan muita harkitsemaan vahvasti suostumista mihinkään haastatteluun. Siinä joku haastattelee sinua. Joku toinen kirjoittaa/leikkaa haastattelun. Kirjoitetussa haastattelussa toimittaja voi ymmärtää asiat väärin ja referoida puutteellisesti. Joukkoon saatetaan lisätä toimittajan omaa tulkintaa tai lisätä esim. kuvailuja haastateltavan kasvonilmeistä. Sitten joku päättää kuvat ja otsikot. Sinulta ei kysytä mielipidettä valintaan, eikä korjauspyyntöjäsi välttämättä huomioida. Jollakin kontekstista irrotetulla lauseella voidaan yrittää shokeeraavasti tehdä artikkelista houkuttelevan mielenkiintoinen, vaikka itse olisit halunnut olla asiallinen ja neutraali. Nämä jutut eivär ole teidän hallinnassanne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän