Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Voi Seija parkaa. Mä käyn ihan täyspäiväisissä töissä ja asuntolainan jälkeen käteen jää 1000€. Siitä vielä opintolaina, remonttilaina, vesilasku, sähkölaskut, puhelinlasku, vakuutuslaskut, lapsen hoitomaksu, niin käteen ei jäänyt mitään. Voispa joskus käydä baarissa tai ostaa tupakkaa, mutta ei kun ei itse saa edes ruokaa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ruokabudjetti neljälle aikuiselle on kuukaudessa 500 euroa. Eli käytännössä satanen per viikko. Mitähän se sueltä ruokakaupasta ostaa?
Neljä aikuista voi käydä töissä.
Olen eri, mutta ihan yhtä lailla Seijakin olisi koko elämänsä voinut käydä töissä, mutta valitsi toisin vaikka omaishoitajuuskin on loppunut jo 23 vuotta sitten. Kehuu osanneensa erikoissairaanhoitajan taitoja - hänellä olisi siis ollut mitä mainioin pohja kouluttautua alalle, mutta kotona olo on kiinnostanut enemmän.
Et myöskään ymmärtänyt edeltävän kommentoijan tekstiä, sillä hänhän sanoi 4 aikuisen ruokabudjetiksi 500 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen 125 euroa/henkilö. Samaan aikaan Seija valittaa, ettei 917 euroa riitä hänelle yksinään, vaan lisää pitäisi saada. Kuvailee jopa eläväns
Sanoit että kotona olo kiinnosti enemmän. Niin siis hänhän oli lihasdystrofiaa sairastavan pojan omaishoitaja. Ei se ole "kotona oloa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ruokabudjetti neljälle aikuiselle on kuukaudessa 500 euroa. Eli käytännössä satanen per viikko. Mitähän se sueltä ruokakaupasta ostaa?
Olen eri, mutta ihan yhtä lailla Seijakin olisi koko elämänsä voinut käydä töissä, mutta valitsi toisin vaikka omaishoitajuuskin on loppunut jo 23 vuotta sitten. Kehuu osanneensa erikoissairaanhoitajan taitoja - hänellä olisi siis ollut mitä mainioin pohja kouluttautua alalle, mutta kotona olo on kiinnostanut enemmän.
Et myöskään ymmärtänyt edeltävän kommentoijan tekstiä, sillä hänhän sanoi 4 aikuisen ruokabudjetiksi 500 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen 125 euroa/henkilö. Samaan aikaan Seija valittaa, ettei 917 euroa riitä hänelle yksinään,
Oli omaishoitaja alle 17v. asti, 17-31v pojan hoidosta huolehti 8 henkilön ammattilaistiimi, eikä Seija ollut enää omaishoitaja. Tässä vaiheessa kotihoito on kalliimpaa, kuin laitoshoito ja myös pojan lääkärit suosittelivat laitoshoitoa, mutta Seija halusi pojan pysyvän kotona. Pojan lapsuusvuosina hän säästi yhteiskunnan varoja toimimalla omaishoitajana, mutta pojan aikuisiällä tuhlasi niitä, joten ei, valtio ei ole hänelle "velkaa 100 000 euroa".
Kuinka paljon ap:n pitää saada omaisuutta, jotta lopettaisi kitisemisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et myöskään ymmärtänyt edeltävän kommentoijan tekstiä, sillä hänhän sanoi 4 aikuisen ruokabudjetiksi 500 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen 125 euroa/henkilö. Samaan aikaan Seija valittaa, ettei 917 euroa riitä hänelle yksinään,
Pojan kuolemasta on 9 vuotta ja sitä ennen 14 vuotta pojalla oli hoitotiimi joten Seijalla olisi ollut 23 vuotta aikaa käydä töissä. Vieläkin voisi käydä töissä, on autokin.
Vierailija kirjoitti:
Nää mun tuet ei enää riitä kun minulta leikattiin perustoimeentulotuesta 220€...Kuka auttaa, ruokaa ei ole...Sossu? Miksi kiusataan näin? Kelan mielestä asuntoni on "liian kallis" jonkun rajan mukaan, vaikka se on täysin normaalihintainen....
Toimeentulotuen perusosan alentaminen on poikkeuksellinen toimenpide ja se voidaan tehdä vain, jos olet laiminlyönyt velvollisuutesi pitää huolta itsestäsi ja omasta elatuksestasi (olet esim. kieltäytynyt työvoimapoliittisista toimenpiteistä). Noin iso leikkaus tarkoittaa että olet toistuvasti laiminlyönyt velvollisuutesi.
Tämä ei ole mikään uusi laki. Olet myös saanut kirjallisia varoituksia alentamisen uhasta ja silti olet jatkanut velvollisuuksiesi laiminlyöntiä, joten ihan itse olet valinnut tilanteesi.
Et myöskään ymmärtänyt edeltävän kommentoijan tekstiä, sillä hänhän sanoi 4 aikuisen ruokabudjetiksi 500 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen 125 euroa/henkilö. Samaan aikaan Seija valittaa, ettei 917 euroa riitä hänelle yksinään, vaan lisää pitäisi saada. Kuvailee jopa eläväns
Sanoit että kotona olo kiinnosti enemmän. Niin siis hänhän oli lihasdystrofiaa sairastavan pojan omaishoitaja. Ei se ole "kotona oloa".
Siitä on 23 vuotta kun Seijan omaishoitajuus loppui. Vuosikausia olisi ollut aikaa tehdä töitä ja kerryttää eläkettä. Sitä edeltävä omaishoitajuuskin on ollut täysin oma valinta, kukaan ei ole pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Jouduimme eroamaan sen takia, että Kela otti minulta asumistuen pois ja puolet kummankin kansaneläkkeestä. Me ei saatu olla pari.
Mitäs horinaa tuo nyt on? Eihän eläkkeitä pienennetä yhdessä asumisen vuoksi? Ruokakunta saa yhteistä asumistukea, tietenkin se lakkaa yksilöltä.
Muutenkin melkoista draamaa että valtio erotti meidät.
Voi olla, että toimittaja on mokannut. Eihän eläkkeisiin puututa, asuupa sitten yhdessä tai erikseen, mutta eläkkeensaajan asumistukeen se vaikuttaa. Jos molemmat eivät ole siihen oikeutettuja, niin sitä ei silloin saa. Samoin tietysti yleisessä asumistuessa huomioidaan molempien tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduimme eroamaan sen takia, että Kela otti minulta asumistuen pois ja puolet kummankin kansaneläkkeestä. Me ei saatu olla pari.
Mitäs horinaa tuo nyt on? Eihän eläkkeitä pienennetä yhdessä asumisen vuoksi? Ruokakunta saa yhteistä asumistukea, tietenkin se lakkaa yksilöltä.
Muutenkin melkoista draamaa että valtio erotti meidät.
Voi olla, että toimittaja on mokannut. Eihän eläkkeisiin puututa, asuupa sitten yhdessä tai erikseen, mutta eläkkeensaajan asumistukeen se vaikuttaa. Jos molemmat eivät ole siihen oikeutettuja, niin sitä ei silloin saa. Samoin tietysti yleisessä asumistuessa huomioidaan molempien tulot.
Tsi sitten Seija on laskenut, että joutuisi maksamaan eläkkeestään enemmän asumiskuluja ja tavallaan eläketulo tällöin pienenee.
Olisi voinut mennä töihin, jos olisi halunnut. Keva lapsikin on koulussa ja iltapäivä hoidossa. Lisäksi kun on henityskoneessa, on hoitaja 24/7
On tainnut vain laiskottaa, eikä ole työt kiinnostaneet.
Äitini saa eläkettä 1200 euroa kuussa. Nuorempana oli muutama lehmä ja sitten keikkatöitä kaupoissa yms, mitä nyt pikkupaikkakunnalla sai.
Maksaa omakotitalon menot ja säästää ulkomaanmatkoja ja ei koskaan valita rahapulaa.
Ei polta, ei käytä alkoholia, ei omista autoa
Vierailija kirjoitti:
Travitseeko tuon ikäisen ihmisen enää notkua baareissa. Itse olen 39 ja baarissa käynyt viimeksi 15 vuotta sitten.
Ei kai minkään ikäisen ihmisen TARVITSE notkua baareissa. Kyllä eläkeläiselläkin on oikeus välillä huvitella haluamallaan tavalla (tosin ei ehkä kannata sitten julkisesti itkeä, ettei rahat riitä ruokaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Travitseeko tuon ikäisen ihmisen enää notkua baareissa. Itse olen 39 ja baarissa käynyt viimeksi 15 vuotta sitten.
Ei kai minkään ikäisen ihmisen TARVITSE notkua baareissa. Kyllä eläkeläiselläkin on oikeus välillä huvitella haluamallaan tavalla (tosin ei ehkä kannata sitten julkisesti itkeä, ettei rahat riitä ruokaan).
Tai teatteriin, kun pelkästään epäterveellisen tupakoinnin lopettamalla pääsiis kaksi kertaa kuussa teatteriin. Ihmettelen myös noita ruokamenoja, kun meillä on neljä ja ruokamenot korkeintaan 600 kuussa eli hyvin pitäisi hänelle riittää 125-150 euroa kuussa ja söisi hyvin ja tasapainoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap:n pitää saada omaisuutta, jotta lopettaisi kitisemisen?
Oletko sinä niitä tyyppejä, jotka luulevat Salkkareiden näyttelijöitä niiksi keksityiksi roolihahmoikseen?
66-vuotias käy kahdesti kuussa baarissa ja kulkee matkat taksilla, menee yhteen baarireissuun yht. 40€ eli kuussa 80€. Menisi edes omalla autolla ja joisi vaan alkoholittomia juomia niin säästäisi yli puolet tuosta summasta. Ja röökiäkin kannattaisi vähentää, ihan jo oman terveyden vuoksi.
Minä pärjäisin mainiosti tuolla summalla. Ruokaan menee enintään 200 e, en tupakoi ja käy baareissa. En elä täysin askeettisesti, käyn joskus konserteissa ja jääkiekkoa katsomassa. Omat tuloni eivät ole kovin paljoa tuota isommat. Olen osa-aikatyössä ja saan soviteltua päivärahaa.
Kela-taksissa on vuosiomavastuu 300€/kk , ja sen jälkeen ei tarvitse maksaa kyydistä mitään. Kyllä mä suosittelisin tätä Seijaa harkitsemaan, että voisiko hän kuitenkin pärjätä bussilla , ilman omaa autoa ja kulkea ne sairaalakäynnit kela taxilla . Voihan sitä vaikka muuttaa paremmalle paikalle jossa olisi paremmat bussiyhteydet
Jotenkin vaikea ymmärtää että jos ihminen saa pitää lapsensa kotona ja sinne hommataan kallis hoitorinki niin ei siitä huolimatta halua mennä töihin. Silloin on varmaan turha valittaa. Eihän lapsen tai kenenkään sairaus estä normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai teatteriin, kun pelkästään epäterveellisen tupakoinnin lopettamalla pääsiis kaksi kertaa kuussa teatteriin. Ihmettelen myös noita ruokamenoja, kun meillä on neljä ja ruokamenot korkeintaan 600 kuussa eli hyvin pitäisi hänelle riittää 125-150 euroa kuussa ja söisi hyvin ja tasapainoisesti.
Minä olen budjetoinut itselleni 50 € viikko, yläkanttiin koska harvoin menee noin paljon. Ihmettelen suuresti miten Seijalla ei riitä rahat ruokaan.
Mä en ymmärrä, miksei tämä Seija voi kivuistaan huolimatta kulkea bussilla Seinäjoella, kun hän kuitenkin kertoo harrastavansa sauvakävelyä.
Mitä v****a Seija?! Eihän toi oo köyhyyttä nähnykkään. Miten kehtaa lehdessä avautua olevansa köyhä vaikka käteen jää vuokran jälkeen yli 900€/kk käytettäväksi ihan mihin vaan. Ei oikeasti köyhät käy baarissa taksilla kahta kertaa kuussa. Eikä osta suoratoistoja. Vähän Seijan oma moka se pojan omaishoitajakeissi, olisi voinut aikanaan selvittää vaikutukset eläkkeisiin yms ja ottaa huomioon päätöksenteossa. Aika turhaa jälkikäteen harmitella itse tekemänsä valinnan vaikutuksia.
Seijaa käyhemmät menee Prismaan iltamyöhään ja ilahtuvat löytäessään punalappuruokia 60% alennuksella. Oli ilon päivä (tai ilta) kun oli lemppariruisleipää 60% alessa. Ostin kaksi pussia ja laitoin melkein kaiken pakkaseen, niillä pärjäsi pari viikkoa. Ja luksuskulutus on lämpimänä kesäpäivänä kauppareissun yhteydessä halvin jäätelötuutti (0,55€) pari kertaa kuussa.
Viime vuonna ei omat rahat riittäny hammaslääkärikäyntiin julkisella, mutta onneksi sain rahallista apua lähipiiristä. Nyt jännitän periikö kela asumistukea takaisin. Jos perii kaiken yhdessä erässä, olen ongelmissa ja joudun ehkä pyytämään rahallista apua muilta. En kuitenkaan luokittelisi itseäni köyhäksi. Tulot on töiden lisääntymisen vuoksi tuplaantuneet alkuvuoden aikana. Menotkin toki nousevat, lyhennysvapaa lainasta loppuu kesällä, jonka seurauksena vuokran ja lainan jälkeen käteen jää alle 500€/kk. Aika tiukoille menee taas, mutta onneksi olen saanut parista viime palkasta muutamia satasia säästöön. Ehkä niillä selviää hetken aikaa. Ja onhan siellä elokuussa veronpalautuksetkin tulossa.
Olisivat etsineet haastateltavaksi oikeasti köyhän jos kerran jutun halusivat kirjoittaa. Ei sillä että itse olisin ollut vapaaehtoinen, en todellakaan olisi suostunut haastateltavaksi.