Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Jos Seija saisi tänään sen 100 000 minkä valtio on häelle velkaa, siitä ei olisi vuoden päästä senttiäkään jäljellä. Toiset vaan eivät osaa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap:n pitää saada omaisuutta, jotta lopettaisi kitisemisen?
Näissä jutuissa on tarkoitus saada kiukku kuohumaan, kun loiset ajelevat omilla autoilla ja vielä takseilla baareihin rööki suupielessä roikkuen. Mikään ei riitä ja lisää lypsetään. Miettikää ajoitusta ja miksi näitä aina löytyy vaalien alla. Sääliksi käy.
Ihan hyvä neuvo että nuorten kannattaa säästää eläkepäiviä varten, mutta hän olisi voinut itsekin niihin valmistautua paremmin. Meillä ei ole pelkästään oikeuksia, on myös velvollisuuksia. Yhteiskunta teki paljon hänen perheensä eteen ja hän olisi voinut tehdä töitä enemmän.
Kirjoitin aiemmin, että olen ollut yli 50 v työelämässä ja minulla jää työeläkkeen jälkeen saman verran, kuin Seijallakin. Se kyllä riittää hyvin. En saa mitään tukia. Sairaan lapsen hoitaminen yli 30 v on täyttä työtä. Onhan Seija ollut muuallakin töissä. Tunnen henkilön, joka hoiti 36 v kehitysvammaista lastaan, sitten tuli ikä vastaan ja puolisonsa sairastui. En ole yhtään kateellinen. Siinä hommassa on kiinni yötä päivää. Täällä kritisoidaan sitä, että Seija polttaa muutaman savukkeen päivässä ja käy taksilla ravintolassa. Kyllä yksin asuva ihminenkin tarvitsee virikkeitä. Ei tuo ravintolareissu ole mielestäni kallis, jos tuolla rahalla saa matkan ja juomat. Kipujensa takia tarvitsee autoa. Kaikki ei ole terveitä. Sitä en kyllä ymmärtänyt, mitä valittamista näissä hänen tuloissaan ja olosuhteissaan on tällä hetkellä. Erokin oli tullut, kun ei saa tarpeeksi tukia. Mielestäni kyllä kahden asunnon pito tulee kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap:n pitää saada omaisuutta, jotta lopettaisi kitisemisen?
Oletko sinä niitä tyyppejä, jotka luulevat Salkkareiden näyttelijöitä niiksi keksityiksi roolihahmoikseen?
Tämä. Medialukutaidolle olisi kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin, että olen ollut yli 50 v työelämässä ja minulla jää työeläkkeen jälkeen saman verran, kuin Seijallakin. Se kyllä riittää hyvin. En saa mitään tukia. Sairaan lapsen hoitaminen yli 30 v on täyttä työtä. Onhan Seija ollut muuallakin töissä. Tunnen henkilön, joka hoiti 36 v kehitysvammaista lastaan, sitten tuli ikä vastaan ja puolisonsa sairastui. En ole yhtään kateellinen. Siinä hommassa on kiinni yötä päivää. Täällä kritisoidaan sitä, että Seija polttaa muutaman savukkeen päivässä ja käy taksilla ravintolassa. Kyllä yksin asuva ihminenkin tarvitsee virikkeitä. Ei tuo ravintolareissu ole mielestäni kallis, jos tuolla rahalla saa matkan ja juomat. Kipujensa takia tarvitsee autoa. Kaikki ei ole terveitä. Sitä en kyllä ymmärtänyt, mitä valittamista näissä hänen tuloissaan ja olosuhteissaan on tällä hetkellä. Erokin oli tullut, kun ei saa tarpeeksi tukia. Mielestäni kyllä kahden asunnon pito tulee kalliimmaksi.
Kun valittaa etei pärjää tuloillaan niin silloin pitää jättää baarireissut ,taksiajelut ja tupakointi niin voisi jopa saada säästettyä puskureita ettei tarvitse tyttären maksaa mummon hammaslääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin, että olen ollut yli 50 v työelämässä ja minulla jää työeläkkeestä asumiskulujen jälkeen saman verran, kuin Seijallakin. Se kyllä riittää hyvin. En saa mitään tukia. Sairaan lapsen hoitaminen yli 30 v on täyttä työtä. Onhan Seija ollut muuallakin töissä. Tunnen henkilön, joka hoiti 36 v kehitysvammaista lastaan, sitten tuli ikä vastaan ja puolisonsa sairastui. En ole yhtään kateellinen. Siinä hommassa on kiinni yötä päivää. Täällä kritisoidaan sitä, että Seija polttaa muutaman savukkeen päivässä ja käy taksilla ravintolassa. Kyllä yksin asuva ihminenkin tarvitsee virikkeitä. Ei tuo ravintolareissu ole mielestäni kallis, jos tuolla rahalla saa matkan ja juomat. Kipujensa takia tarvitsee autoa. Kaikki ei ole terveitä. Sitä en kyllä ymmärtänyt, mitä valittamista näissä hänen tuloissaan ja olosuhteissaan on tällä hetkellä. Erokin oli tullut, kun ei saa tarpeeksi tukia. Mielestän
Kyllähän nuo rahat pitäisi riittää. Itse en ole koskaan lainannut tyttäreltäni, mutta kaksi teinipoikaa on harva se päivä luonani syömässä.
minullakin on kroonissia kipuja, ja olen sauvakavellyt 26 vuotta, auttaa kummasti, liike on lääkettä
pitäähän sitä joskus baariin päästä, alkoholi on hyvä
lihasrelaksantti, ja tupakka auttaa ahdistukseen
kyllä ootte kateellisia sairaalle ihmiselle
"Ei tuo ravintolareissu ole mielestäni kallis, jos tuolla rahalla saa matkan ja juomat."
Niin, jos... Usein näitä kuluja kysyttäessä pyöristetään vähän alaspäin. 140€ kuussa on ihan hyvin virikerahaa. Jos käytät sen tupakkaan ja baariin niin sitten ei voi mennä teatteriin tai ravintolaan, summa on kuitenkin ihan hyvä. Tupakoinnin haitat saa jo muutamalla savukkeella. Ei ainakaan lääkekulut pienene jos tarvitsee lisää esim astma ym lääkkeitä tulevaisuudessa.
Juurihan sinä kirjoitit, että jos kaikille teille lapset mukaan luettuna jäisi tuo 900e. niin saisitte 4500/kk Se 900e. on aikuiselle Seijalle vuokran jälkeen käteen jäävä tulo! Jos hänellä olisi pieniä lapsia, niin ei ne lapset sitä 900e lisää per nuppi saisi! Osoittaa täydellistä tyhmyyttä siis alkaa ynnäilemään teidän taloudelle kaikille 900e /per nuppi tuloja. Ja koko lukemisen ymmärtämisesi on todella heikkoa. Seijalle jää vuokran jälkeen 900e. Tajuatko, että se ei ole mitään ylimääräistä rahaa, vaan siitä maksetaan vielä kaikki muu asumiseen ja elämiseen liittyvät asiat. Sähkö, ruoka, vesi, vakuutukset, bensat , puhelin/netti, jne. Ja sinä vedät hatustasi teille kulujen jälkeen jäävät tulot, jotka voi vapaasti käyttää mihin vain, voi elämän kevät!
Vedit ihan hatusta ja omasta päästäsi tuon, että minä puhuisin kaikkien kulujen jälkeen jäävistä tuloista. En ole mitään tuollaista sanonut, vaan puhuin lopuista kuluista, kun asumiskulut on vähennetty. Aivan kuten Seijasta kertovassa jutussakin on tehty.
Kyllä, minä ymmärrän, että Seijalla jää asumiskulujen jälkeen 900 €, ja siitä on maksettava muut kulut, vuokra on tuosta jo vähennetty. Kyseessä on yhden ihmisen muut kulut, joihin jää 900 €. Onko se sinun mielestäsi jotenkin vähän?
Jos meidän 5-henkisessä perheessä jokaisen perheenjäsenen kulut olisivat asuminen pois luettuna 900 €, kuten Seijalla on, niin meidän perheessä pitäisi olla asumisen jälkeen mainitsemiisi ruokaan, sähköön, veteen, vakuutuksiin, bensaan, puhelimiin, nettiin, jne 4 500 €. Ei meillä ole lähellekään tuota, mutta silti pärjätään ihan mainiosti ja kitsastelematta. Mihin Seija tarvitsee noin paljon käyttörahaa samoihin kuluihin? Mitkä ne Seijan kulut ovat, sitähän Seija ei jutussa halunnut paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt jutun pointtia. On hienoa, että Seija hoiti lapsensa. Mutta tuskin hän omasta kukkarostaan kustansi nuo poikansa hoidot. Eikö yhteiskunta tässä tilanteessa juurikin auttanut? Nuo baari illat ja tupakointi kuulostaa aivan absurdilta näin pienituloisena 3 teinin huoltajana, joiden isä erosi myös lapsistaan aikanaan ja on maksanut aina alle minimimäärän elatusmaksua. Tosin tästäkin olen tyytyväinen. Olen itsekin välillä terveysongelmien vuoksi tehnyt vain osittaista työviikkoa. Ja todella kireää on talous ollut, varsinkin hintojen korotuksen jälkeen. Ruokaa valmistetaan itse alusta loppuun, yleensä kuun lopussa mennään halvimmalla mitä kaupasta löytyy. Joskus löytyy pulloja ja tölkkejä, joilla saa pottia isommaksi. Itseäni eniten korpeaa se, että esimerkiksi kalasta, tuoreista kasviksista ja hedelmistä on pakko tinkiä. Sekä kokojyvästä ja paremmista hiilareista. Vaatteita ostet
Sinullekin, onko se Seijan kaltaisten vika, että sinä olet eronnut miehestäsi ja tehnyt lapsia? Miksi te hyökkäätte syyttömien ihmisten kimppuun, ihan kuin syyttäen heitä omista typeristä valinnoistanne ja virheistänne! Se vika on ainoastaan peilissänne.
Ja sinulle, onko se yhteiskunnan vika, että Seija käyttää rahansa mieluummin baarireissuihin ja tupakkaan kuin ruokaan?
Ihan on oma valinta. Talousneuvontaa Seija tarvii eikä lisää tukia.
Olen ihan totaalisen kyllästynyt näihin narisijoihin. On asunto, auto, varaa käydä baarissa useamman kerran kuussa ja polttaa sätkää.
Seijalle sellaiset terveiset, että lopeta juopottelu ja tupakointi. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä mahdollistaa luksuselämä kaikille riippumatta siitä onko sen eteen tehty mitään vaiko ei.
€ 900 riittää kyllä hyvin, kun asuminen kerran on jo maksettu. Paitsi, jos joutuu käyttämään poikkeuksellisen kalliita lääkkeitä tms. Sellaisia jutussa ei mainittu. Ruoka -, netti - ja puhelinkulujen jälkeen pitäisi jäädä vielä jokunen satanen pahanpäivän varalle.
Hitlerissä ei ihannoitavaa ole.joku kirjoitti,että miksi pitääasua yksin kaksiossa.no vaikkapa siksi,että yksiöt ovat kesällä tukahduttavan kuumia,joissa lämpötila voi nousta jopa 30 asteeseen,kun läpivetoa ei öisin saa.kokemusta on.eikös pätsissä asuminen ole jo paha terveysriskiksi.
Nimenomaan talousneuvonantaja!! Tukia ei Seija saa,vaan eläkettä.miten te jaksatte olla tuostakin kateellisia totta silti,että riittävästi on hänellä käyttörahaa,että turhasta rutiseepi mummo.
Pitäisi todellakin seijan manit riittää! Itse ollut kaikilla mahdollisilla tuki maneilla,töissä nyt työkyv.eläke,enkä ole lainaillut keneltäkään
Todellakin perseestä ja te tyhmät vielä äänestätte niitä ihmisvihaaja porvari perkeleitä,jotka pilasivat myös työläisten elämän.
Kyllä muualla asuva voi hakea töitä pk-seudulta.