Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Olen sitä mieltä, että 917 euroa vuokranmaksun jälkeen riittää ja pitää riittää sinkun elämiseen.
Ei mulla muuta.
Kuka käy baareissa tänä päivänä neljällä kympillä takseineen? Ei varmasti riitä tai on otettu kunnon pohjat.
Minulla nettopalkka 1097€/kk. Siitä maksan kaiken. En saa mitään tukia. Rikas nainen minuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seijalle tiedoksi että suoratoistopalvelut saa ilmatteeks netistä. Ainakin ulkomaiset.
Miksi edes tarvitsee mitään suoratoistopalveluita, kun esim. YLE Areena on täynnä katsottavaa ilmaiseksi?
jep ja youtubesta löytyy lisää laidasta laitaan. Lisäksi ihmettelen erillistä puhelin ja nettiliittymää? Mulla riittää puhelimen kautta jaettava netti loistavasti nettisurffailuun/videoihin läppärillä ja telkussakin sama liittymä nettinä. Eniten kalskahti että poika toivoi päästää sveitsiin, mutta äiti ei suostunut eli päästi sitten hengityslaitevaiheeseen..
Lapsen sairaudella rahastamista. Tuet eli Seijan tulot olisi tippuneet jo vuosia aiemmin jos poika olisi saanut eutanasian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin elelevä. Saan pienen työeläkkeen ja sen lisäksi kansaneläkkeen.
Käsittääkseni kansaneläke tulee lisäksi hänelle, jolla pieni työeläke. Kai kaikkien kuuluisi saada saman verran. Eriasia toki, jos saa vain työeläkkeen. Senhän on jokainen tienannut työssä ollessaan.
Mutta, jos tarvitsee kansaneläkkeen, niin kaikille sama yhteismäärä. Miksi enemmän saavalle enemmän kelaneläkettä? Eihän tuo kaava päde muihinkaan kelan etuuksiin.Joka tapauksessa, olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan työeläkettä ja kansaneläkettä. Vähemmän yhteensä bruttona kuin tämä lehtiartikkelin rouva. Miksi?
Kansaneläkkeen määrä kyllä pienenee sitä mukaa, mitä enemmän saa työeläkettä.
Kyllä näin on. Mutta mielestäni olisi reilumpaa, että ken saa työeläkkeen päälle kelan eläkettä, eläkkeiden yhteismäärä olisi sama.
Karkea esimerkki, joka ei tarkkaan pidä paikkansa, mutta kertoo mitä tarkoitan.
A saa työeläkettä 400 euroa ja kansaneläkettä 500 euroa. Yht. 900 euroa.B saa työeläkettä 700 euroa ja kansaneläkettä 400 euroa. Yht. 1100 euroa.
Tämä ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä....toki olen paljon isotuloisempi, mutta mulla ei kulu rahaa baarikäynteihin, ei ole maksukanavaa, en polta tupakkaa eikä ole autoa, kun möin sen pois. Jätän laskujen maksun jälkeen tilille ruokarahaa 900 euroa, ja nytkin on 10 päivää tilipäivään ja rahaa jäljellä 250 euroa.
Miten auto voi tulla halvemmaksi kuin Kela-taksi? Autoverot, vakuutukset, bensat täh? Ainakin itse laskin että vanhan auton pitämisen kulut (vakuutus, verot, bensat, katsastus, korjaukset, öljyt, pesut)ovat n. 1500 -1800 euroa/vuosi, eli vähintään 100 euroa/kk ja sillä rahalla ajelen taksilla....ja jos baarikäynti on 40 euroa/kerta ja 2 x kuussa, niin se on 80 euroa/kk. Ja jos tupakkiaski riittää 5 päivää, niin kuukaudessa 6 tupakkiaskia tekee 35-40 euroa? Siinä kertyy jo ylimääräistä kulua kuukausi aika lailla....
Matikkapuolella taitaa nyt olla jotain korjaamisen
Muuten ansiokas selonteko, mutta 6 askiaa on noin 60 euroa/kk (minimissään 52,80 euroa/kk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella taitaa mennä tämän artikkelin varsinainen pointti ohi. Jos Seija olisi tehnyt omaishoidon sijaan töitä, olisi hänen eläkkeensä nyt huomattavasti suurempi ja. samalla yhteiskunnan kustannukset Seijan pojan hoitamisesta olisivat olleet suuremmat. Mielestäni omaishoitajille tulisi jotenkin korvata heidän yhteiskunnalle tuottamansa säästö. Vähintäänkin lisäeläkekertymällä, ehkä vähän samaan tyyliin kuin vanhempainvapaastakin kertyy eläkettä.
Toisaalta muukin artikkelissa kerrottu on tärkeää: Seijalle jää nytkin asumiskulujen jälkeen hyvin rahaa, mutta se ei riitä hänelle. Olisiko hän tyytyväinen jos saisi isompaa eläkettä ja maksaisi itse myös isomman osuuden vuokrasta? Valittaa ettei ole rahaa ravintolaan tai teatteriin, mutta käyttää ~150e/kk päihteisiin. Auto hoidoissa käymiseen vs. Kelataksi on oma valinta ja kannattaisi vaikka ihan paperilla laskea ku
Niin, mutta mahtaako hänellä olla oikeus Kelataksiin? Eikö siinä ole hyvin tarkat kriteerit?
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti elämässä on ollut paljon enemmän taloudellista joustoa kun oli sairas lapsi kotona, ja nyt on ollut vaikeaa tottua tulojen pienenemiseen. Omaishoitajan rahahan ei ole se ainoa tuki, vaan tulee vammaistukea, lapsilisät korotettuna, tuettua lomaa, ja monenlaista harkinnanvaraista tukea. Vuokra maksettu todennäköisesti kokonaan lapsen erityistarpeiden vuoksi myös
Tämä. Tässä on ongelman ydin.
Tupakka aski on jo yli kympin. Esim LM maksoi 10.10€ Osa on varmaan vähän enemmänkin.
Toisaalta muukin artikkelissa kerrottu on tärkeää: Seijalle jää nytkin asumiskulujen jälkeen hyvin rahaa, mutta se ei riitä hänelle. Olisiko hän tyytyväinen jos saisi isompaa eläkettä ja maksaisi itse myös isomman osuuden vuokrasta? Valittaa ettei ole rahaa ravintolaan tai teatteriin, mutta käyttää ~150e/kk päihteisiin. Auto hoidoissa käymiseen vs. Kelataksi on oma valinta ja kannattaisi vaikka ihan paperilla laskea ku
Niin, mutta mahtaako hänellä olla oikeus Kelataksiin? Eikö siinä ole hyvin tarkat kriteerit?
Kriteereistä en tiedä mutta Seija itse artikkelissa mainitsee kelataksin hinnan per suunta 25 €.
Eli siis asumiskulujen jälkeen jää noin 900e/kk rahaa, tuohan on ihan älyttömästi ja enemmän kuin monella pienipalkkaisella duunarilla koska pienipalkkaisen duunarin palkka uppoaa pääosin asumiseen ja autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. On auto, kiva koti, rahaa tupakkaan ja baarireissuihin. Olisin opiskelijana riemuissani, jos minulle jäisi tuista edes 400e kuussa käteen.
Minulle ei opiskelijana jäänyt edes 200e, nyt työttömänä melkein tuo 400e. On se kummaa, että opiskelija saa paljon vähemmän kuin toimeeton työtön.
Opiskelija saa sen opiskelun. Se maksaa yli 10 000€ per opiskelija vuodessa. Sen lisäksi vielä tukiakin. Kyllä opiskelijoita ihan hyvin tuetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reppu on hyvä ostoksille. Ja kAuppaostokset kotiin tilaamalla.
No tässä sen näkee, että kipujen kanssa elävää ei vaan ymmärretä. Miten ihmeessä se muka helpottaa ostosten kotiin kuljetusta, jos ne ovat selässä käsien sijaan? Onko niissä mielestäsi silloin vähemmän painoa? Onko kävelymatka jotenkin lyhyempi reppu selässä eikä kädessä? Selkävaivainen ei kanna yhtään mitään 500 m pidemmälle ja kaikki ei edes sitäkään.
Joka pikku kaupungissa ja kylässä ei välttämättä edes saa kotiin kuljetusta tai jos saa, se maksaa maltaita. Seinäjoki on hyvin pieni kaupunki vaikka levittäytyy laajalle alueelle.
Hyvällä päivärinkalla kantaa. Rinkan kanssahan paino ei ole selässä vaan lanteilla.
-selkävaivainen
Varmasti kantaa tietyn tyyppisillä selkävaivoilla. Niitäkin on monenlaisia ja minä en voi selän päälle laittaa mitään painoa ja nykyään vetokärry on lumenaikaan liian raskas vetää vaikka on saksalainen isoilla pyörillä. Muuten on kevyt isoillakin ostoksilla vetää. Tilaan talvisin ja joskus muulloinkin kotiinkuljetuksen kaupasta, joka on minulle maksutonta.
Toinen selkävaivainen ja se, jolle vastasit. Tsemppiä!
A saa työeläkettä 400 euroa ja kansaneläkettä 500 euroa. Yht. 900 euroa.
B saa työeläkettä 700 euroa ja kansaneläkettä 400 euroa. Yht. 1100 euroa.
Tämä ihmetyttää.
Mikä tuossa ihmetyttää? Minusta tuo on juuri reilua, että työnteosta palkitaan ja eläke on isompi kuin sillä, joka ei syystä tai toisesta ole tehnyt yhtä paljon töitä. Mitä mieltä työn tekemisessä olisikaan, jos kansaneläkkeellä kompensoitaisiin kaikille samansuuruinen eläke.
Vierailija kirjoitti:
Kriteereistä en tiedä mutta Seija itse artikkelissa mainitsee kelataksin hinnan per suunta 25 €.
Ok, kiitos vastauksesta.
"No se on kyllä totta että omaishoitajuus on paskanakki, eikä yhteiskunta siitä palkitse, mikä on väärin. "
Oliko hän edes omahoitaja? Ymmärsin että hoidosta vastasi 8 hengen hoitorinki mutta hän ei kuitenkaan mennyt töihin.
Näissä näkyy Suomen ongelmat. Vasemmisto kilpailee näiden ihmisten äänistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. On auto, kiva koti, rahaa tupakkaan ja baarireissuihin. Olisin opiskelijana riemuissani, jos minulle jäisi tuista edes 400e kuussa käteen.
Minulle ei opiskelijana jäänyt edes 200e, nyt työttömänä melkein tuo 400e. On se kummaa, että opiskelija saa paljon vähemmän kuin toimeeton työtön.
Veikkaan, että perusteluna saattaisi olla, että aikoinaan lainsäätäjät olettivat, että vanhemmat auttavat opiskelijaa. Vaikka kaikilla vanhemmilla ei todellakaan ole siihen varaa. Aikuista työtöntä harvemmin vanhemmat enää sponssaa. Siksi työttömyyskorvaus on suurempi.
Opiskelupaikkojen ylläpito maksaa. Rakennukset, henkilökunta. Lienee oikeampi syy.
Seija vaikuttaa olevan ahne ja katkera ihminen. Tienaa ihan kivasti. Monellako eläkeläisellä keskimäärin jää vastaava summa asumiskulujen jälkeen käyttöön?
Minua ihmetyttää, mistä nuo lehdet löytävät näitä Seijoja, jotka ovat valmiita kertomaan yksityisasiat koko valtakunnalle ja etenkin pikkukaupungin väen ruodittavaksi. Mahtaa tulla kyräilyä ja juoruja suuresta palkkiosta, jonka hän on saanut hyvitykseksi. Ei kait Seinäjoella ole asukkaita juuri 40.000 enempää?
Toisaalta muukin artikkelissa kerrottu on tärkeää: Seijalle jää nytkin asumiskulujen jälkeen hyvin rahaa, mutta se ei riitä hänelle. Olisiko hän tyytyväinen jos saisi isompaa eläkettä ja maksaisi itse myös isomman osuuden vuokrasta? Valittaa ettei ole rahaa ravintolaan tai teatteriin, mutta käyttää ~150e/kk päihteisiin. Auto hoidoissa käymiseen vs. Kelataksi on oma valinta ja kannattaisi vaikka ihan paperilla laskea kumpi on taloudellisempi. Jos Seija siis viitsisi tehdä "pienistä" rahoistaan budjettia.