Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Seijalla on mukavasti pelimerkkejä kuukausittain käytössä. Ei ole rouvilla naapurustossa eikä minullakaan noin paljon käyttörahaa. Eläke noin tonnin kuussa, ja siitä maksetaan KAIKKI kulut asumisesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
P. S. Onpa hyvä seurakunnan ruokakassi. Saa vain muutaman kerran vuodessa hänen mukaansa, mutta hyvä sisältö.
Jaa minun mielestäni aika karmaisevan näköistä. Kananmunat ja vadelmat hyvä mutta muuten epäterveellistä, prosessoitua ja paljon lisättyä sokeria. Tyhjiä kaloreita, niukasti ravintoarvoja.
Paahtoleipä, kaupan sokerikiisselit, lenkkimakkara, suklaa ja muut makeiset eivät kuulu terveelliseen ruokavalioon, eivätkä varsinkaan yhteen ja samaan ruokakassiin kuin hyvin satunnaisesti; esim lastenjuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. S. Onpa hyvä seurakunnan ruokakassi. Saa vain muutaman kerran vuodessa hänen mukaansa, mutta hyvä sisältö.
Jaa minun mielestäni aika karmaisevan näköistä. Kananmunat ja vadelmat hyvä mutta muuten epäterveellistä, prosessoitua ja paljon lisättyä sokeria. Tyhjiä kaloreita, niukasti ravintoarvoja.
Paahtoleipä, kaupan sokerikiisselit, lenkkimakkara, suklaa ja muut makeiset eivät kuulu terveelliseen ruokavalioon, eivätkä varsinkaan yhteen ja samaan ruokakassiin kuin hyvin satunnaisesti; esim lastenjuhliin.
Kassin sisältöä ei voi valita. Tyydyttävä siihen mitä annetaan. Niesoiluun ei ole varaa, kun nälkä kurnii.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, mistä nuo lehdet löytävät näitä Seijoja, jotka ovat valmiita kertomaan yksityisasiat koko valtakunnalle ja etenkin pikkukaupungin väen ruodittavaksi. Mahtaa tulla kyräilyä ja juoruja suuresta palkkiosta, jonka hän on saanut hyvitykseksi. Ei kait Seinäjoella ole asukkaita juuri 40.000 enempää?
Samoin. Mietin että mahtaako saada palutetta tuntemattomiltakin.
Häpeäisin itseäni jos kailottaisin pitkin pitäjää ettei vajaa tonni riitä ruokaan ja muihin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
A saa työeläkettä 400 euroa ja kansaneläkettä 500 euroa. Yht. 900 euroa.
B saa työeläkettä 700 euroa ja kansaneläkettä 400 euroa. Yht. 1100 euroa.
Tämä ihmetyttää.
Mikä tuossa ihmetyttää? Minusta tuo on juuri reilua, että työnteosta palkitaan ja eläke on isompi kuin sillä, joka ei syystä tai toisesta ole tehnyt yhtä paljon töitä. Mitä mieltä työn tekemisessä olisikaan, jos kansaneläkkeellä kompensoitaisiin kaikille samansuuruinen eläke.
Okei. No samalla periaatteella lapsilisät isommat enemmän tienaaville. Asumistuki samoin. Toimeentulotuki isompi hänelle, ken tienannut aiemmin enemmän.
Eikö työtä pitäisi tehdä niin, että siitä saatu työeläke riittää? Miksi pitää saada lisäksi kelaneläkettä? Jos ei ole tehnyt, niin etuus sama.
Kyllähän Suomessa yhteiskunta on maksanut tähän mennessä kaikki tosi avokätisesti ja ollaan hyvässä asemassa oltu. Ei voi kyllä valittaa. Ja jos itse vielä tekee sellaiset ratkaisut jotka heikentää omaa asemaa myöhemmin taloudellisesti niin sitten pitää hyväksyä se. Ei voi mennä niin että senkin jälkeen valitetaan.
Se riippuu myös muista pakollisista menoista. Esim itselläni on lääke- ja kuntoutusmenoja (eivät ole kelakorvattavia) yhteensä noin 700 e kuussa. Kun elää pienillä tuilla, on selvää, että aterioita joutuu jättämään välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ihan hyvä kassi. Eihän sen kassin saakaan kuin satunnaisesti. Voi ne syödä. Suomessa napistaan vaikka ilmaiseksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu myös muista pakollisista menoista. Esim itselläni on lääke- ja kuntoutusmenoja (eivät ole kelakorvattavia) yhteensä noin 700 e kuussa. Kun elää pienillä tuilla, on selvää, että aterioita joutuu jättämään välistä.
Pakollisia menoja eivät ole taksilla ajot baariin eikä tupakoinnit. Eikä autoakaan ola pakko pitää jos siihen eilo varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin elelevä. Saan pienen työeläkkeen ja sen lisäksi kansaneläkkeen.
Käsittääkseni kansaneläke tulee lisäksi hänelle, jolla pieni työeläke. Kai kaikkien kuuluisi saada saman verran. Eriasia toki, jos saa vain työeläkkeen. Senhän on jokainen tienannut työssä ollessaan.
Mutta, jos tarvitsee kansaneläkkeen, niin kaikille sama yhteismäärä. Miksi enemmän saavalle enemmän kelaneläkettä? Eihän tuo kaava päde muihinkaan kelan etuuksiin.Joka tapauksessa, olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan työeläkettä ja kansaneläkettä. Vähemmän yhteensä bruttona kuin tämä lehtiartikkelin rouva. Miksi?
Kansaneläkkeen määrä kyllä pienenee sitä mukaa, mitä enemmän saa työeläkettä.
Kyllä näin on. Mutta mielestäni olisi reilumpaa, että ken saa työeläkkeen päälle kelan eläkettä, eläkkeiden yhteismäärä olisi sama.
Työeläke kertyy töitä tekemällä. He jotka on ikänsä tehneet töitä on paitsi maksaneet veroja ja samalla yhteiskunnan tuilla eläjien elämistä, myös kerryttäneet itselleen eläkettä.
Eihän siinä olisi mitään järkeä, että yhteiskunnan, eli työtä tekevien veronmaksajien tuilla eläen lusmuilemalla saisi lopulta saman eläkkeen kuin he, jotka on eläkettään työtä tekemällä kartuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä sosiaaliohjaajaan terveystoimessa, jotta saat tehtyä toimeentulotukihakemuksen noille kuluille.
Jos minulle jäisi 900€ asumiskulujen päälle kuussa ilman työn tekoa, niin voisin viettää kaikki talvet ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Se on jo eria sia! Mä ainakin ärsyynnyn näistä "köyhistä" kun tupakkaa palaa ja on semmonen vasikankokoinen viiskyt kiloinen koira! Jos se syö 800grammaa lihaa per päivä, niin sehän maksaa kuukaudessa hurumykky!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi luoja. Olisit onnellinen, että saat edes prosessoitua ruokaa. Mihin on ihmisten kiitollisuuden taidot hävinneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A saa työeläkettä 400 euroa ja kansaneläkettä 500 euroa. Yht. 900 euroa.
B saa työeläkettä 700 euroa ja kansaneläkettä 400 euroa. Yht. 1100 euroa.
Tämä ihmetyttää.
Mikä tuossa ihmetyttää? Minusta tuo on juuri reilua, että työnteosta palkitaan ja eläke on isompi kuin sillä, joka ei syystä tai toisesta ole tehnyt yhtä paljon töitä. Mitä mieltä työn tekemisessä olisikaan, jos kansaneläkkeellä kompensoitaisiin kaikille samansuuruinen eläke.
Okei. No samalla periaatteella lapsilisät isommat enemmän tienaaville. Asumistuki samoin. Toimeentulotuki isompi hänelle, ken tienannut aiemmin enemmän.
Eikö työtä pitäisi tehdä niin, että siitä saatu työeläke riittää? Miksi pitää saada lisäksi kelaneläkettä? Jos ei ole tehnyt, niin etuus sama.
Et ole osa-aikaisesta ja pätkätöistä kuullutkaan?
Nää mun tuet ei enää riitä kun minulta leikattiin perustoimeentulotuesta 220€...Kuka auttaa, ruokaa ei ole...Sossu? Miksi kiusataan näin? Kelan mielestä asuntoni on "liian kallis" jonkun rajan mukaan, vaikka se on täysin normaalihintainen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ruokabudjetti neljälle aikuiselle on kuukaudessa 500 euroa. Eli käytännössä satanen per viikko. Mitähän se sueltä ruokakaupasta ostaa?
Neljä aikuista voi käydä töissä.
Olen eri, mutta ihan yhtä lailla Seijakin olisi koko elämänsä voinut käydä töissä, mutta valitsi toisin vaikka omaishoitajuuskin on loppunut jo 23 vuotta sitten. Kehuu osanneensa erikoissairaanhoitajan taitoja - hänellä olisi siis ollut mitä mainioin pohja kouluttautua alalle, mutta kotona olo on kiinnostanut enemmän.
Et myöskään ymmärtänyt edeltävän kommentoijan tekstiä, sillä hänhän sanoi 4 aikuisen ruokabudjetiksi 500 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen 125 euroa/henkilö. Samaan aikaan Seija valittaa, ettei 917 euroa riitä hänelle yksinään, vaan lisää pitäisi saada. Kuvailee jopa elävänsä alimmassa helvetissä.
Niin Seijalla oli mahdollisuus tehdä töitä ja kouluttautua. Jos olisi hoitoalan ammatti niin vieläkin voisi vähän keikkailla
on kyllä niin että itse on itsensä elätettävä
Tällaisella "artikkelilla" on taustalla agenda ja se haisee kauas. Me kaikki tiedämme, kun luemme jutun, että Seija ei ole köyhä. Näin meidän halutaankin ajattelevan ja samalla vähitellen ostavan ajatuksen, että tukia maksetaan Suomessa liikaa. Ja kyllä, oikeasti köyhistä ei näitä juttuja usein tehdä.