Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Mielestäni jutun tehnyt toimittaja munasi itsensä, sillä Seija ei todellakaan ole köyhä eikä edes pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
" Kelataksi on ilmainen sen jälkeen, kun maksukatto 300 euroa tulee täyteen".
Ahaa, sitä suuremmalla syyllä Seijan pitäsi luopua autosta jonka vuosittaiset kustannukset tekevät huomattavasti ennemmän kuin kelataksin käyttö.
Kumma kun näissä artikkeleissa joissa ruikutetaan rahojen puutetta, ei esimerkikksi Seijan tapauksessa tuotakaan kelataksin maksukattoa huomioitu. Annetaan ymmärtää että koko vuosi pitää itse maksaa. Ja vaikka pitäisikin niin oma auton pito on tosi kallista.
Mihi Seija tarvitsee kelataksia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on elatusmaksut jo vajaa 500e/kk niin todellakin 917e vuokran jälkeen ois aika tiukkaa. Mulla jää kaikkien laskujen ja menojen jälkeen käteen yleensä noin 1000e. Niin kyllä tuo Seijan tilanne on aika perseestä.
Miksi sinulla on elatusmaksuja? Pakenitko vastuutasi? Kannattaisiko alkaa yhteiskunnan vastuulliseksi ihmiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jutun tehnyt toimittaja munasi itsensä, sillä Seija ei todellakaan ole köyhä eikä edes pienituloinen.
Kerro toki miten sinä sijoittaisit tuon 900€ ansion kuukaudessa, jos sinulla olisi ympärivuorokautista hoivaa vaativa lapsi. Ruokakulut, hoitokulut (8 hengen hoitotiimi 24/7), hoitotarvikkeet, lääkkeet, kela-taksit ja kaikki muut, omat laskut päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs Seija tekee sillä rahalla?
Kuten jutussa kerrotaan: maksaa lääke- ja hoitokuluja, kela-takseja ja tekee palkatta omaishoitajan työtä 24/7. Onko vaikeaa lukea juttu ja sisäistää mitä siellä kerrottu?
Ei ole enää omaishoitaja, vaan eläkkeellä. Ei kulje kela taksilla, vaan taksilla baariin. Baarireissuihin vähintään 80e/kk, tupakkaan 40-50e/kk. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, sitä suuremmalla syyllä Seijan pitäsi luopua autosta jonka vuosittaiset kustannukset tekevät huomattavasti ennemmän kuin kelataksin käyttö.
Kumma kun näissä artikkeleissa joissa ruikutetaan rahojen puutetta, ei esimerkikksi Seijan tapauksessa tuotakaan kelataksin maksukattoa huomioitu. Annetaan ymmärtää että koko vuosi pitää itse maksaa. Ja vaikka pitäisikin niin oma auton pito on tosi kallista.
LUKEKAA JUTTU! Seijan pitää olla saattajana lapselleen, joka tarvitsee Kela-taksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään
Tuo vammainen vain kuvittelee niin koska hänellä on invataksi oikeus sillä hän on FAS lapsi ja lisäksi fragileX.
Menkää TÖIHIN niin ei tarvitse laskea paljonko kela milloinkin lahjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki miten sinä sijoittaisit tuon 900€ ansion kuukaudessa, jos sinulla olisi ympärivuorokautista hoivaa vaativa lapsi. Ruokakulut, hoitokulut (8 hengen hoitotiimi 24/7), hoitotarvikkeet, lääkkeet, kela-taksit ja kaikki muut, omat laskut päälle?
Luehan juttu uudestaan. Lapsi on kuollut vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja vuokran jälkeen käteen jää hiukan päälle 500 euroa, josta pitää maksaa kaikki muu, bussikortti jotta pääsen töihin, sähkö- ja puhelinlasku, joskus harvoin raaskin ostaa vaatteita, jne..
Kituuttamalla jää joku 300€/kk ruokaan, markettitasoisiin hygieniatuotteisiin, vessapaperiin yms., mutta nytkin erääntyy kotivakuutuslasku niin tuosta ruokabudjetista se on otettava. Eipä jääkään kuin 200€/kk.
Sitten nämä kiittämättömät saa kaiken ilmaiseksi ja kehtaavat valittaa koko ajan.
Jep. Eivät osaa muuta kuin olla käsi ojossa ja ottaa.
Vaativat aina vaan lisää ja lisää. Ja kerrankin, kun tälle pistetään stoppi niin itketään kuinka muiden pitäisi jatkossakin kustantaa tällaisten hupielämää Aurinkorannikolla, koska sehän on käytännössä heidän perusoikeutensa.
Mitä olette tehneet tämän yhteiskunnan eteen? Ymmärrättekö, että ette olisi edes hengissä, jos teitä ei muut passaisi?
Miksi vain meidän muiden pitää osallistua tämän yhteiskunnan pyörittämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan tähän ketjuun palstan asiantuntija miljonääri mammoja koska ei hitossa kenenkään mielestä voi olla 900e kuukaudessa laskujen jälkeen paljon!
Laskujen jälkeen. Ihan hyvä raha olisi. Mikäs olisi sinun mielestäsi käypä summa "pelkkään ilonpitoon" (laskuthan on maksettu) ja kenen haluat sen maksavan.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajien palkat lienevät isommat, joten köyhyysteema voi hämärtyä jo pelkän tuloeron perusteella. Näkisin kuitenkin epäonnisen aiheen Seijan aiheuttamana. Lienee itse ilmoittanut itsensä lehtijutun aiheeksi. Tietämättä, että häntä köyhemmät kokevat sen epäoikeudenmukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jutussa kerrotaan: maksaa lääke- ja hoitokuluja, kela-takseja ja tekee palkatta omaishoitajan työtä 24/7. Onko vaikeaa lukea juttu ja sisäistää mitä siellä kerrottu?
Ei ole enää omaishoitaja, vaan eläkkeellä. Ei kulje kela taksilla, vaan taksilla baariin. Baarireissuihin vähintään 80e/kk, tupakkaan 40-50e/kk. Että silleen.
Mistä sä revit ton 80€/kk vähintään baarireissuihin? Artikkelissa sanotaan että käy joskus. Ja jos kävisi usein niin kyllä siitä saisi kuulla kun tilitapahtumia seurataan suurennuslasin kanssa. Eli sun mielestä ei saa elää? Pitää asua rumassa kodissa, mielummin pahvilaatikossa ettei kukaan vaan pääse sanomaan että liian nätti koti köyhälle. Ja tietysti myös Netflix ja sosiaaliset kanssakäymiset on kielletty kokonaan. Eihän siinä ole vielä tarpeeksi että on joutunut lapsensa hautaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään
Tuo vammainen vain kuvittelee niin koska hänellä on invataksi oikeus sillä hän on FAS lapsi ja lisäksi fragileX.
Oli, hänen lapsensa on jo menehtynyt. Siivoa suusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko itse ollenkaan? Hoidettava kuoli jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luehan juttu uudestaan. Lapsi on kuollut vuosia sitten.
Tiedostin kyllä sen mutta talousvaikeudet ovat alkaneet tuolloin ja noista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää alle satanen. En saa kuin työttömyyspäivärahan, olen kyllä hakenut muutakin vaan en saa. Mutta mulla on hyvä puoliso, joka auttaa rahallisesti, joten en ole oikein vertailukelpoinen. Syö kuitenkin omanarvontuntoa tällainen siipeily. Pitäisi asua yksin jos haluaisin pärjätä vain tuilla. No toivottavasti pian pääsisi taas töihin... Huonolta näyttää vaan. Säästöt mennyt jo vuoden alussa, joten tosiaan tuossa kaikki mitä saan.
Parisuhteessa on se hyvä puoli, että taloudessa on kahdet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin elelevä. Saan pienen työeläkkeen ja sen lisäksi kansaneläkkeen.
Käsittääkseni kansaneläke tulee lisäksi hänelle, jolla pieni työeläke. Kai kaikkien kuuluisi saada saman verran. Eriasia toki, jos saa vain työeläkkeen. Senhän on jokainen tienannut työssä ollessaan.
Mutta, jos tarvitsee kansaneläkkeen, niin kaikille sama yhteismäärä. Miksi enemmän saavalle enemmän kelaneläkettä? Eihän tuo kaava päde muihinkaan kelan etuuksiin.Joka tapauksessa, olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan työeläkettä ja kansaneläkettä. Vähemmän yhteensä bruttona kuin tämä lehtiartikkelin rouva. Miksi?
Kansaneläkkeen määrä kyllä pienenee sitä mukaa, mitä enemmän saa työeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaankin hänellä on varaa, ja useampaan baarikeikkaan kuukaudessa, taksilla! Jo noilla rahoilla ostaisi ison kassillisen terveellistä ruokaa! Miten kehtaa vielä valitaa etteivät rahat riitä.
Jos baarireissu takseineen maksaa vain 40€, niin en kyllä tajua miksi ajelee taksilla niin lyhyttä matkaa?
Mutta oikeasti, tämä on taas niitä median suosimia mukaköyhiä, joiden esittelystä saadaan ihmiset kiljumaan että tuet ovat liian suuria. Siis tänähän on eläkkeellä, eikä edes millään peruspäivärahalla. Monelle ei todellakaan jää lähes tonnia kuussa.
Missä kohtaa Seija on ollut kiittämätön? Hän on säästänyt yhteiskunnalta rahaa tekemällä omaishoitajan työtä josta ei ole maksettu palkkaa (kuten kuuluu). Ymmärrätkö että laitoshoito se vasta kallista onkin, pahimmillaan tuhansia vuorokaudessa. Eikö olekin ihanaa syyllistää tätä äitiä eikä byrokratiaa?