Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla

Vierailija
04.06.2024 |

Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a

Kommentit (564)

Vierailija
241/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meniskö ripsivärihylsyihin rahaa monta kymppiä kuussa, ku tuossa jutun selfiekuvassa laitettu kerralla ripsaria ainakin viiden henkilön edestä??? Muutakin meikkiä näyttää olevan kerroksittain.

Tuo nyt oli hieman asiatonta puuttua ihmisen ulkonäköön. Halvimmat ripsarit maksavat 3 euroa eivätkä todellakaan ole tässä se isoin ongelma 

Vierailija
242/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

halunnut kulujaan meille kertoa. Kunhan vain valitti, että on köyhä.

Montako lasta Suomessa käy työssä? Oletko ihan seko kun

Meidän perheen pakolliset menot kuussa on 2100 euroa.

ja meitä on siis neljä aikuista.

En voi ymmärtää miten se yksinään saa tärvättyä yli 900 euroa ja edelleen on sitä mieltä että sekin on liian vähän.

Ja meillä on lääkekuluja minulla ja nuoremmalla lapsella joll kaksi kroonista sairautta plus vielä kipulääkitys kuukautisiin. 

Ei sitten sellainen asia tullut mieleen, että ihmisillä on kotonaan kodinkoneita ja muita välttämättömiä tavaroita jotka kuluvat? Puuhella ja nyrkkipyykki aikaan tuollaisia ei tarvinnut miettiä. Nyt pitää. Jos olet elämäsi ollut pienituloinen, että hädin tuskin pysyt hengissä, niin mitäpä veikkaat millä rahalla sellainen ihminen ostaa, vaikka uuden pesukoneen? Niin osamaksulla, niitä sitten maksellaan montakin vuotta ja niitä voi olla montakin yhtäaikaa. Oletteko te kaikki noin helvetin vieraantuneita toisten ihmisten elämästä? Missä tynnyrissä te elätte, jos näette vain oman elämänne!? Ettekä edes viitsi hetkeäkään miettiä ennen kuin paasaatte tekstiä tulemaan. En keksi tuohon ilmiöön mitään muuta selitystä kuin alhaisen äo:n.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussilla pääsee reissuun jos haluaa nähdä muutakin kuin lähimaisemat. Ei Seinäjoki sentään mikään preeriakylä ole. Ja eläkeläisille järjestetään edullisia reissuja. Seurakunta järjestää jopa ilmaiseksi retkiä. En usko hetkeäkään että auto on välttämätön tässä tapauksessa.

Vierailija
244/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sisäistämään lukemasi. Kommentoija sanoi että hän voisi lisätä hyötyliikuntaa helposti.

Tässä taas yksi, joka ei tiedä kroonisten kipujen kanssa elämisestä yhtään mitään. Opettele sinä asettumaan toisen asemaan äläkä ala täällä hyökkäämään kommentoijia vastaan tai aliarvioimaan minun lukemisen ymmärrystä! Vai hyötyliikuntaa? Kuvitteleeko joku, että kivulias elämä on jollain tavalla syy olla laiska tai oikeutus siihen? Voit olla varma, että särkylääkkeiden varassa liikuntaa edes jossain määrin liikuskelevan ei todellakaan mitään hyötyliikuskele.

Sinä tulit keuhkoamaan edellisen kirjoittajalle ja viestistäsi kävi aivan hyvin selville ettet ollut lukenut ja sisäistänyt yhtään mitä hän kirjoitti. Tämä kansan lukutaidon rapautuminen on todella huilestuttavaa.

Huonosti kirjoitettu, jos ei tekstistä saa kuin harvat selvää. Ilmeisesti samanlaiset kun kirjoittaja ymmärtää hänen tekstinsä oikein. Lukutaidosta ei todellakaan ole kiinni ja olen käynyt koulut aikana, jolloin todella koulussa vaadittiin oppimista, ahkeruutta ja täsmälllisyyttä muuten ei luokalta päässyt.

Vierailija
245/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää miten se yksinään saa tärvättyä yli 900 euroa ja edelleen on sitä mieltä että sekin on liian vähän.

Ja meillä on lääkekuluja minulla ja nuoremmalla lapsella joll kaksi kroonista sairautta plus vielä kipulääkitys kuukautisiin. 

Ei sitten sellainen asia tullut mieleen, että ihmisillä on kotonaan kodinkoneita ja muita välttämättömiä tavaroita jotka kuluvat? Puuhella ja nyrkkipyykki aikaan tuollaisia ei tarvinnut miettiä. Nyt pitää. Jos olet elämäsi ollut pienituloinen, että hädin tuskin pysyt hengissä, niin mitäpä veikkaat millä rahalla sellainen

Ja niitä tulee joka kuukausi???

Eihän hän mitenkään sinnittele. Jättää turhuudet pois niin on yli tonnin puskurirahasto tuota pikaa.

Vierailija
246/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussilla pääsee reissuun jos haluaa nähdä muutakin kuin lähimaisemat. Ei Seinäjoki sentään mikään preeriakylä ole. Ja eläkeläisille järjestetään edullisia reissuja. Seurakunta järjestää jopa ilmaiseksi retkiä. En usko hetkeäkään että auto on välttämätön tässä tapauksessa.

Auton välttämättömyydestä tietää ainoastaan artikkelin henkilö, et sinä.

Vierailija
247/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten sellainen asia tullut mieleen, että ihmisillä on kotonaan kodinkoneita ja muita välttämättömiä tavaroita jotka kuluvat? Puuhella ja nyrkkipyykki aikaan tuollaisia ei tarvinnut miettiä. Nyt pitää. Jos olet elämäsi ollut pienituloinen, että hädin tuskin pysyt hengissä, niin mitäpä veikkaat millä rahalla sellainen

Isommat hankinnat tosiaan ovat pienituloiselle hankala paikka. Näistä tärkein on silmälasit. Mutta jos asuu vuokralla niin ei niitä kodinkoneita itse hankita ja kerrostaloissa on yleensä pesutupa. Omistuskämpässä asuva on tavallaan hankalammassa asemassa jos kämppä alueella jossa ei kauppa käy 

Vierailija
248/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton välttämättömyydestä tietää ainoastaan artikkelin henkilö, et sinä.

Höpö höpö t. eri

Vierailija
249/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 54 vuotta työelämässä, minun nuoruudessani mentiin 14-vuotiaana töihin, jos ei opiskellut enempää (nuorena, myöhemmin kyllä). Minulle jää asumiskulujen jälkeen eläkkeestä saman verran, kuin tälle Seijalle. Lääkekulut on tapissa, eli noin 600 + euroa. En tiedä, miten sillä pärjäisi, koska teen vielä työkeikkoja (30 tointa auki työpisteessäni) . Luultavasti hyvin pärjäisi. En polta, en ajele taksilla. Eihän tällä Seijalla ole helppo elämä ollut, mutta kyllä 900 euroa on jo hyvä raha.

Vierailija
250/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisen jälkeen jos Suomessa jää 900 käteen kyllä kuuluu ylempään tai vähintään keskiluokkaan.

Jihuu, tuloni ovat 1500€/kk ja asumiseen menee keskimäärin 300€/kk. Minä olen siis rikas?

Vierailija
251/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöissä on monesti pyykkitupa. Miksi se ei kelpaa, vaan pitää olla oma kone? Toisaalta hella, jääkaappi, pakastin ja jopa joissain vuokra-asunnoissa oleva tiskikone ovat hajotessa  asunnon omistajan huolia, ei vuokralaisen. 

Vierailija
252/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. On auto, kiva koti, rahaa tupakkaan ja baarireissuihin. Olisin opiskelijana riemuissani, jos minulle jäisi tuista edes 400e kuussa käteen.

Minulle ei opiskelijana jäänyt edes 200e, nyt työttömänä melkein tuo 400e. On se kummaa, että opiskelija saa paljon vähemmän kuin toimeeton työtön. 

Veikkaan, että perusteluna saattaisi olla, että aikoinaan lainsäätäjät olettivat, että vanhemmat auttavat opiskelijaa. Vaikka kaikilla vanhemmilla ei todellakaan ole siihen varaa.  Aikuista työtöntä harvemmin vanhemmat enää sponssaa. Siksi työttömyyskorvaus on suurempi.

Vierailija
253/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pienituloisena kiinnitin huomion tuohon. Eihän 900 paljoa ole, jos siis haluaa käydä baarissa ja polttaa tupakkaa, mutta kyllä sen nyt on yhdelle ihmiselle riitettävä. Mä saan kaikkineen 1400 euroa, josta asumiseen menee 700, mutta se on mun oma valinta asua liian kalliisti. Jäljelle jäävä 700 riittää erinomaisesti muihin kuluihin ja pystyn vielä avustamaan opiskelevia lapsianikin. Joku kohtuu pitää olla pyytäjälläkin. Olen tuolla summalla, mikä jutun henkilöllä jäi käteen, elättänyt kolme henkeä vuosikausia, eikä ole tehnyt tiukkaakaan.

Arvostettavaa tietysti on se, että hän on hoitanut lapsensa, ei ole varmasti ollut helppoa, mutta lähtisin siitä, että omaishoitajille pitäisi maksaa enemmän, jolloin eläkettäkin kertyisi enemmän. 

Vierailija
254/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kylläkin sairaseläkeläinen reumaatikko. Kyseenalaistin vaan hyökkäävän asenteesi ja luetun ymmärtämisen tasosi. Hyvää päivää sinulle!

Sitten tiedätkin, että toisten ihmisten kipujen tai ymmärryksen tason muualta kuin omista kokemuksista katsoen olisi sinulle opettelun paikka. Kiitos samoin sinulle!

Vierailija
255/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota että tarvitsee kipujensa takia autoa mutta harrastaa kuitenkin sauvakävelyä? Jos kauppa on kävelymatkan päässä niin voi hommata pyörän jonka ohjaustangossa kauppakassit kulkee mukavasti talvellakin. Auto on ehdottomasti turhin kuluerä tuossa huushollissa. Kelataksilla kun ajelee sairaalareissut niin säästää tonnin vuodessa.

Nytkö kipukroonikoilta halutaan kieltää sauvakävely? Liikunta jossain muodossa on lääkärien voimakkaasti suosittelemaa, että lihaskunto ja hapenottokyky säilyvät. Sohvalla makaamalla on hyvin äkkiä pyörätuolissa ja yhteiskunta maksaa kotihoidon. Sekö on järkevää? Voi hyvät hyssykät sentään!!

Missä kohdassa tuossa luki, että ei saisi liikkua? Päinvastoin minä ymmärsin niin, että liikuntaa vaan enemmän. Autolla liikkuminen ei liikuntaa ole, vaan juurikin sitä sohvalla istumista vastaavaa toimintaa. 

Vierailija
256/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka-askin hinta on noin 10 €, jos yksi aski riittää viisi päivää on se keski määrin 60€ / kk.

Jos kerran kuussa käy baarissa ja menee 40 € takseineen (epäilen suuresti, takuulla menee enemmän.) tekee noi molemmat yhteensä satkun kuussa.

100 €:lla saisi aikatavalla ruokaa.

Jos kelataksia käyttäisi vaikka 2 kertaa / kk tekisi se 100 € / kk, kun laskee auton vuosittaisen ylläpitokustannuksen bensoineen vakuutuksineen etc. on taksin käyttö halvempaa.

Turha ruikuttaa jos ei osaa itse laskea mikä kannattaa ja mikä ei. Liian paljon on kirjoituksia näistä ihmisistä joille pitäisi maksaa aina vain enemmän ja enemmän kun eivät osaa laskea mikä kannattaa ja mikä ei.  Tod. näk. tämäkin tyyppi  vinkuisi vaikka saisi tukiaisia pitkälti yli tonnin, laittaisi rahojaan vaan kaikkeen turhuuteen.

Tiedän ihmisiä jotka saavta sen reilun 900 € / kk ja SIITÄ pitää maksa vuokra.

Vierailija
257/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voimme myöntää, että Seija on kokenut kovia. Ja siitä olemme pahoillamme.

Siitä huolimatta Suomella ei ole mahdollisuutta työntää kaikille rahaa niin paljon kuin keksivät pyytää. Yli 900 euroa on ihan hyvin käyttörahaa. Ei tuohon tarvitse enempää. Jos kuitenkin haluaa, niin sitten rahat hankitaan palkkatyöllä.

Jos meidän tavallisellä 5-henkisellä perheellä olisi yhtä paljon henkeä kohti käytettävää, niin se tekisi 4 500 €. Se olisi tuplat nykyisestä. Ja näillä nykyisilläkin rahoilla saamme ruuat, auton, harrastukset, vaatteet, lomat, ravintolasyömiset, jne vallan mainiosti.

Joten todella ihmettelen mihin Seija rahansa käyttää. Ei hän 900 eurolla ruokaa osta. Jostain syystähän Seija ei halunnut kulujaan meille kertoa. Kunhan vain valitti, että on köyhä.

Miksi lasten pitäisi käydä töissä? En ymmärrä miten tuollainen ajatus liittyy minun viestiini.

Ja minä puhun käyttörahasta, kuten aloituksessakin puhuttiin. Ja käyttörahaksi tuo 2250 on ihan hyvä, ja sillä saa hyvin maksettua tuon kaiken luettelemani ja muutakin.

Vierailija
258/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää kuukaudessa pakollisten kulujen jälkeen vähemmän käteen kuin Seijalla. Käyn kokopäivätöissä, enkä saa euroakaan tukia. Mistä mä saan mun satatonnisen, että voin elää? Ei ole edes autoa!

Vierailija
259/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pari baari-iltaa kuukaudessa" kuulostaa vähältä, mutta tarkoittaa sitä, että hän käy baarissa joka toinen viikonloppu. Ei mulla vaan ole varaa.

Vierailija
260/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kiitollisuuden tynkää saisi Seija osoittaa yhteiskunnalle siitä, että poika sai hoitoa. Kahdeksan ihmisen hoitorinki siksi, että Seija tahtoo. Ja veronmaksajat kuittaa laskun. Olisi mukava kuulla joskus näiltä Seijoilta kiitos siitä, että tämä järjestyi. Lisäksi Seijalle maksettiin omaishoidon tukea siitä, että hän hoiti omaa poikaansa kotona - vaikka itse kieltäytyi antamasta poikaa muualle hoitoon ja halusi hoitaa itse. Silti maksettiin. Vaikka ne ei isoja rahoja ole, niin toisen taskusta ne on viety ne vähätkin.

Monessa muussa yhteiskunnassa olisi levitelty käsiä ja todettu, että ilman vakuutusta ei pojalle hoitoa tipu. Toki sellaisessa yhteiskunnassa Seija olisi päätynyt työelämään tienaamaan omaa eläkettään ainakin 20 vuotta aikaisemmin. Lieneekö se sitten parempi vaihtoehto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän