Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Reppu on hyvä ostoksille. Ja kAuppaostokset kotiin tilaamalla.
No tässä sen näkee, että kipujen kanssa elävää ei vaan ymmärretä. Miten ihmeessä se muka helpottaa ostosten kotiin kuljetusta, jos ne ovat selässä käsien sijaan? Onko niissä mielestäsi silloin vähemmän painoa? Onko kävelymatka jotenkin lyhyempi reppu selässä eikä kädessä? Selkävaivainen ei kanna yhtään mitään 500 m pidemmälle ja kaikki ei edes sitäkään.
Joka pikku kaupungissa ja kylässä ei välttämättä edes saa kotiin kuljetusta tai jos saa, se maksaa maltaita. Seinäjoki on hyvin pieni kaupunki vaikka levittäytyy laajalle alueelle.
Olen lonkkavikainen vanhus. Kasseja en pysty kantamaan parkkipaikaltakaan kotiin, ostokset kulkevat repussa. Tai vetokassi jos enemmän
Eli olen tuo repun ehdottaja ja tasan tarkkaan tiedän repun hyödyt. Se on pakko keksiä miten yksin asuvana vaivaisena selviää.
Kauppaan on kilometri, siellä pystyn rollaattorin kanssa kävelemään, reppu ja toinen ostoskassi rollaattorin korissa.
Ei puhettakaan että voisin kantaa kädessä pieniäkään ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika kovaa kommentointia. Jotenkin ymmärrän Seijaa sikäli, että hän ei ole kuka tahansa mankuja, vaan ihminen, joka on kokenut kovia ja on siitä ymmärrettävästi myös hieman katkeroitunut.
Kuinka moni täällä näistä kovista kriitikoista on toiminut yh-omaishoitajana ja saatellut sen jälkeen lapsensa hautaan? Joo että jos perspektiivi ei ole tämä ja pahin ongelma on se, että on pari ylimääräistä jenkkakahvaa ymv. niin ei kannata sanoa mitään. Koska tällaiset kokemukset jättävät ihmiseen jälkensä, eikä sieltä noin vain ponnahdeta pirteänä reippailemaan ja tekemään isoa liksaa, varsinkin kun ikä painaa.
Raskaasta elämäntilanteestaan huolimatta Seija on lisäksi tehnyt monenlaista sellaista duunia, joille suomalaiset nykypäivänä nyrpistävät nenäänsä (siivous, taksikuski jne.)
Eli mielestäni tämä nyt ei ihan ole yhteen verrannollinen niiden keissien kanssa, jossa turpea par
Itselläni huomion kiinnittyi siihen, että Seijan pojalla oli vaikea sairaus ja diagnoosi. Odotushorisontissa on ollut siis varma kuolema jo siinä vaiheessa kun diagnoosi on saatu. Millaista on elää tällaisessa tilanteessa vanhempana tai äitinä? Jos lapsesi on terve ja kaikki mahdollisuudet ja elämä edessä- tilanne on aivan toinen.
Itse olisin varmasti Seijan tilanteessa masentunut täysin. Poika kuoli 30-vuotiaana, joten Seija eli erittäin raskasta arkea pojan elinajan ja nyt edessä köyhä vanhuus.
Omaishoitajat ansaitsisivat yhteiskunnan tukea, mutta tällä erää yhteiskunnan tuki valuu ilman tämänkaltaisia rajoitteita eläville, työkykyisille ja terveille aikuisille ihmisille. Sellaisia tuodaan tänne jopa ulkomailta asti lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voimme myöntää, että Seija on kokenut kovia. Ja siitä olemme pahoillamme.
Siitä huolimatta Suomella ei ole mahdollisuutta työntää kaikille rahaa niin paljon kuin keksivät pyytää. Yli 900 euroa on ihan hyvin käyttörahaa. Ei tuohon tarvitse enempää. Jos kuitenkin haluaa, niin sitten rahat hankitaan palkkatyöllä.
Jos meidän tavallisellä 5-henkisellä perheellä olisi yhtä paljon henkeä kohti käytettävää, niin se tekisi 4 500 €. Se olisi tuplat nykyisestä. Ja näillä nykyisilläkin rahoilla saamme ruuat, auton, harrastukset, vaatteet, lomat, ravintolasyömiset, jne vallan mainiosti.
Joten todella ihmettelen mihin Seija rahansa käyttää. Ei hän 900 eurolla ruokaa osta. Jostain syystähän Seija ei halunnut kulujaan meille kertoa. Kunhan vain valitti, että on köyhä.
Montako lasta Suomessa käy työssä? Oletko ihan seko kun vertaat aikuisten tuloja lapsiin? Voithan sinä toki lapsesi töihin laittaa, jos joku heidät palkkaa ja sinä saat siitä hyvän fiiliksen sitten. Teillä on siis kuukausittain rahaa käytössä 2250e. Siitä maksatte kaiken?! Ihailtavaa rahan käyttöä jos tuollaisista tuloista pääsette vielä 5 hengen lomille ja ruokailemaan ravintoloissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt jutun pointtia. On hienoa, että Seija hoiti lapsensa. Mutta tuskin hän omasta kukkarostaan kustansi nuo poikansa hoidot. Eikö yhteiskunta tässä tilanteessa juurikin auttanut? Nuo baari illat ja tupakointi kuulostaa aivan absurdilta näin pienituloisena 3 teinin huoltajana, joiden isä erosi myös lapsistaan aikanaan ja on maksanut aina alle minimimäärän elatusmaksua. Tosin tästäkin olen tyytyväinen. Olen itsekin välillä terveysongelmien vuoksi tehnyt vain osittaista työviikkoa. Ja todella kireää on talous ollut, varsinkin hintojen korotuksen jälkeen. Ruokaa valmistetaan itse alusta loppuun, yleensä kuun lopussa mennään halvimmalla mitä kaupasta löytyy. Joskus löytyy pulloja ja tölkkejä, joilla saa pottia isommaksi. Itseäni eniten korpeaa se, että esimerkiksi kalasta, tuoreista kasviksista ja hedelmistä on pakko tinkiä. Sekä kokojyvästä ja paremmista hiilareista. Vaatteita ostet
Se että itse katsoo pienituloisen perspektiivistä, eikä edes osaa vaatia jutussa mainittuja asioita on hyökkäys? Meillä eletään tulojen mukaan. Vaikka välillä jokin asia harmittaa, ei se tarkoita että olisi käsi ojossa pyytämässä asioita. Itseäni harmittaa eniten, että pienituloiset niputetaan tällaisten ulostulojen myötä. Meillä myös teinit on opetettu tekemään töitä asioiden eteen. Ja itse teen yrittäjänä töitä, joten itsenäinen pärjääminen on melko elinehto. Ja terveydenkin heikkeneminen on pitänyt ottaa huomioon. Tosin se kyllä tiukentaa taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kurjaa tämä nykymeno. Niin monet kituuttaa. Hyvinvointivaltio mukamas.
Sillä on auto joka maksaa liikaa. Ei Helsingissä tarvitse autoa
No, hän asuukin Seinäjoella.
"Vuokran jälkeen Jaakkolan käytettäväksi jää 917 euroa, jonka on katettava yksinasuvan menot ruuasta lääkkeisiin ja sähköstä auton bensaan.
Auto on tarpeen muun muassa toistuvilla sairaalakäynneillä, koska julkisen liikenteen yhteydet ovat huonot. Kela-taksi maksaa 25 euroa suuntaansa.
-Niin, mikä sitten oikeasti kannattaa, Jaakkola heittää.
Hän kertoo, ettei pärjää kipujensa vuoksi ilman vanhaa autoaan."
Minä ymmärrän oikein hyvin, että hän kipujensa takia tarvitsee autoa. Terveet eivät tajua ennenkuin omalle
Höpö höpö. Jos on niin vaivainen ettei voi sauvakävellessään hakaista selkärepussa lähikaupasta pari kertaa viikossa vähän ruokaa ja vaikka kerran kuussa taksilla isot kantamukset marketista niin on jo invalidi. Taksiin on kuitenkin varaa mutta toista baarireissua ei voi jättää väliin, ja muuttaa sitä kauppareissuksi ja luopua autosta?
Ei ihme että ruoka-avusta on pulaa kun tällaiset hakevat ne ruuat.
Jutussa olisi voitu keskittyä omaishoitajuuteen ja miten se vaikuttaa eläkekertymään yleensä eikä kääntää puhetta siihen mihin nyt käännettiin. Kunnioitan Seijan omaishoitajuutta, ei siinä mitään.
Työttömät hyllyttävät tavaroita kaupassa 595 työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Ei ole rahaa parturiin eikä todellakaan mihinkään baarikäynteihin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät hyllyttävät tavaroita kaupassa 595 työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Työkokeilusta ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voimme myöntää, että Seija on kokenut kovia. Ja siitä olemme pahoillamme.
Siitä huolimatta Suomella ei ole mahdollisuutta työntää kaikille rahaa niin paljon kuin keksivät pyytää. Yli 900 euroa on ihan hyvin käyttörahaa. Ei tuohon tarvitse enempää. Jos kuitenkin haluaa, niin sitten rahat hankitaan palkkatyöllä.
Jos meidän tavallisellä 5-henkisellä perheellä olisi yhtä paljon henkeä kohti käytettävää, niin se tekisi 4 500 €. Se olisi tuplat nykyisestä. Ja näillä nykyisilläkin rahoilla saamme ruuat, auton, harrastukset, vaatteet, lomat, ravintolasyömiset, jne vallan mainiosti.
Joten todella ihmettelen mihin Seija rahansa käyttää. Ei hän 900 eurolla ruokaa osta. Jostain syystähän Seija ei halunnut kulujaan meille kertoa. Kunhan vain valitti, että on köyhä.
Montako lasta Suomessa käy työssä? Oletko ihan seko kun
Meidän perheen pakolliset menot kuussa on 2100 euroa.
ja meitä on siis neljä aikuista.
En voi ymmärtää miten se yksinään saa tärvättyä yli 900 euroa ja edelleen on sitä mieltä että sekin on liian vähän.
Ja meillä on lääkekuluja minulla ja nuoremmalla lapsella joll kaksi kroonista sairautta plus vielä kipulääkitys kuukautisiin.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sisäistämään lukemasi. Kommentoija sanoi että hän voisi lisätä hyötyliikuntaa helposti.
Tässä taas yksi, joka ei tiedä kroonisten kipujen kanssa elämisestä yhtään mitään. Opettele sinä asettumaan toisen asemaan äläkä ala täällä hyökkäämään kommentoijia vastaan tai aliarvioimaan minun lukemisen ymmärrystä! Vai hyötyliikuntaa? Kuvitteleeko joku, että kivulias elämä on jollain tavalla syy olla laiska tai oikeutus siihen? Voit olla varma, että särkylääkkeiden varassa liikuntaa edes jossain määrin liikuskelevan ei todellakaan mitään hyötyliikuskele.
Sinä tulit keuhkoamaan edellisen kirjoittajalle ja viestistäsi kävi aivan hyvin selville ettet ollut lukenut ja sisäistänyt yhtään mitä hän kirjoitti. Tämä kansan lukutaidon rapautuminen on todella huilestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hönö ei, älä tule tähän ketjuun toistamaan noita samoja lauseita jotka EIVÄT LIITY ketjun aiheeseen. Mene pois.
Siis apua, juuri laskin, että mulla jää palkasta asuntolainakulujen, autolainan ja vakuutusmaksujen jälkeen käteen tässä kuussa 660 euroa ja pidän itseäni kuitenkin ihan keskituloisena ihmisenä. Enkä pidä tuota nyt mitenkään liian pienenä summana. Tosin mulla ei olis varaa polttaa tupakkaa. enkä kyllä jaksa baarissa juosta joka kuukausi. Tuossakaan ei myös mainita, että monenko päivän ruokaostokset tuolla 30eurolla saa. Itsellä riittää juurikin 35 euroa viikon ruokiin. Eikö näihin haastatteluihin koskaan saada ketään oikeasti vähätuloista, joka selviytyisi ihan itse omillaan eikä kokoajan olisi käsi ojossa valtion suuntaa, että kyllä pitää minulle maksaa, kun olen niin uhrannut vuosien saatossa. Sehän on omia valintoja, kyllä silloin on pitänyt tajuta, kun omahoitajaksi jää, ettei siitä kummoinen eläke kerry. Se on myöhäistä nyt itkeä.
Opettele sisäistämään lukemasi. Kommentoija sanoi että hän voisi lisätä hyötyliikuntaa helposti.
Tässä taas yksi, joka ei tiedä kroonisten kipujen kanssa elämisestä yhtään mitään. Opettele sinä asettumaan toisen asemaan äläkä ala täällä hyökkäämään kommentoijia vastaan tai aliarvioimaan minun lukemisen ymmärrystä! Vai hyötyliikuntaa? Kuvitteleeko joku, että kivulias elämä on jollain tavalla syy olla laiska tai oikeutus siihen? Voit olla varma, että särkylääkkeiden varassa liikuntaa edes jossain määrin liikuskelevan ei todellakaan mitään hyötyliikuskele.
Uskon että alkuperäinen kommentoija tarkoitti, että Seija voisi samalla käydä kaupassa, kun sauva kävelee. Olettaen tietysti siis, että kauppa ei monen kilometrin päässä sijaitse.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksinasuvalla saa kaksio olla, yksiössä kaatuu seinät päälle. Ei Seinäjoella kaksioiden vuokrat korkeita ole. Itse asuin kämäsissä yksiöissä nuorempana kun ajattelin että se on väliaikaista mutta ei kiitos enää.
Juuri tämä ajattelu on ihan älytöntä. Miksi se kaksio yhdelle olisi perusolettama?
Suomessa kyllä riittää lääniä. Eri asia jossain New Yorkissa. Asutustiheys vähän eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lonkkavikainen vanhus. Kasseja en pysty kantamaan parkkipaikaltakaan kotiin, ostokset kulkevat repussa. Tai vetokassi jos enemmän
Eli olen tuo repun ehdottaja ja tasan tarkkaan tiedän repun hyödyt. Se on pakko keksiä miten yksin asuvana vaivaisena selviää.
Kauppaan on kilometri, siellä pystyn rollaattorin kanssa kävelemään, reppu ja toinen ostoskassi rollaattorin korissa.
Ei puhettakaan että voisin kantaa kädessä pieniäkään ostoksia.
Ymmärrän tilanteesi oikein hyvin. Kivahdin tuosta repusta turhan kärkkäästi. Pahoittelen! Minä olen elänyt kroonisten kipujen kanssa n. 20 v. ja ne tuppaa lisääntymään iän myötä ja samoin kiukku, jos huomaan jonkun ajattelevan muiden kipuja samanlaisiksi kuin omia eikä suostuta edes laajentamaan ajatteluaan. Minulla tuttu 70 v. eläkeläinen oli todella hyvässä kunnossa eikä kipuja missään kunnes hermojuurikanavan ahtauma selässä vei rollaattoriin ja myöhemmin leikkauspöydälle. Lopputulos jää nähtäväksi, oliko leikkauksesta hyötyä vai haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kylläkin sairaseläkeläinen reumaatikko. Kyseenalaistin vaan hyökkäävän asenteesi ja luetun ymmärtämisen tasosi. Hyvää päivää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaankin hänellä on varaa, ja useampaan baarikeikkaan kuukaudessa, taksilla! Jo noilla rahoilla ostaisi ison kassillisen terveellistä ruokaa! Miten kehtaa vielä valitaa etteivät rahat riitä.
Millainen ihminen alapeukuttaa näitä kommentteja? Vastaus: Loinen, joka haluaa aina vain lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. On auto, kiva koti, rahaa tupakkaan ja baarireissuihin. Olisin opiskelijana riemuissani, jos minulle jäisi tuista edes 400e kuussa käteen.
Minulle ei opiskelijana jäänyt edes 200e, nyt työttömänä melkein tuo 400e. On se kummaa, että opiskelija saa paljon vähemmän kuin toimeeton työtön.
Meidän ruokabudjetti neljälle aikuiselle on kuukaudessa 500 euroa. Eli käytännössä satanen per viikko. Mitähän se sueltä ruokakaupasta ostaa?
Höpö höpö. Jos on niin vaivainen ettei voi sauvakävellessään hakaista selkärepussa lähikaupasta pari kertaa viikossa vähän ruokaa ja vaikka kerran kuussa taksilla isot kantamukset marketista niin on jo invalidi. Taksiin on kuitenkin varaa mutta toista baarireissua ei voi jättää väliin, ja muuttaa sitä kauppareissuksi ja luopua autosta?
Niin on invalidi, mitä se auttaa ostosten kotiin tuomisessa ilman autoa saatikka, että haluaa nähdä muutakin kuin kodin ja lähikaupan väliset maisemat? Kiellät siis autoilun sairailta?! Hyvin julmaa ja vielä alentuvasti höpöttelemään kuin pikkulapselle. On sinulla otsaa!