Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison sukulaisen hautajaiset

Vierailija
03.06.2024 |

Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt. 

Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.

Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?

Kommentit (335)

Vierailija
41/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.

No nimenomaan näin. Mieheni (ja lapset) oli luonnollisesti mukana menehtyneen sukulaiseni hautajaisissa, vaikkei tätä tavannut ollutkaan. Puolestaan vainajan lapsen puoliso ei ollut, juuri jotain ihme ahdistaa juhlat. Tämä kyllä selkeästi loukkasi useampia sukulaisia, kyseinen puoliso oli vielä kohtuu paljon tekemisissä vainajan kanssa, joten minunkin mielestäni käsittämätöntä.

Vierailija
42/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on iso suku ja en ole ollut mukana kun näitä kaukaisia tätejä ja setiä kuolee.

Joko mies on ollut vanhan isänsä kanssa tai sitten on lähetetty yhteinen adressi mieheni veljen perheen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeää olla menemättä aviopuolison isovanhemman hautajaisiin. Lapsenlapset puolisoineen ovat lähisukulaisia, jotka yleensä ovat kutsujina (nimet kuolinilmoituksessa). Sinun tehtäväsi olisi ollut olla siellä tukemassa puolisoa, jos ei muuta. 

Uuden puolison isotäti, jonka kanssa kumpikaan ei ole ollut tekemisissä on vähän toinen asia. Itse tietysti menisin, mutta en pidä tämänkertaista temppua aivan yhtä törkeänä. Mutta exäsi lienee oikeassa. Asenteesi kertoo sinusta ihmisenä paljon, eikä hyvää. 

IsoSEDÄN. Kannattaa harjoitella lukutaitoa. 

Vierailija
44/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mieskään ei ollut läheinen vainajalle eikä erityisesti sure, eikä ilmeisesti välittäisi osallistua, niin miksi ihmeessä hän on menossa???

Vainaja on miehen kuolleen isän setä. Eli on "edustamassa" sitä haaraa suvusta.

Hautajaisissa on yleensä vain lähiomaiset. Isosetä ei ole lähiomainen. 

t. eri

No riippuu millaiset välit ovat olleet. Meillä isotäti eli isän täti on aina ollut erittäinen läheinen ja paljon tekemisissä meidän kanssa. 

Vierailija
45/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen keskustelisi tästä asiasta puolisonsa kanssa eikä kyselisi tuntemattomilta vauvapalstalla. Puolisollesi sillä on merkitystä, oletko sinä paikalla vai et, ei meille. 

Lue aloitus loppuun asti. Kyselin tässä vain "yleistä hautajaisten osallistumiskoodia".

AP

Luin loppuun asti. Juuri siksi kirjoitin tuollaisen kommentin. Ratakiskosta väännettynä: Ei ole vauvapalstalaisten asia päättää tällaisesta. Outo ajatuskin, että määrittelisin jonkun tuntemattoman ihmisen puolesta, onko hänellä velvollisuus mennä hautajaisiin vai ei. Katsos, kun nämä asiat ovat ihan omassa päätösvallassa. Kuten muutkin asiat aikuisten ihmisten elämässä. Pakko ei ole kuin kuolla. 

Tämä on keskustelupalsta. Keskustelupalstalla keskustellaan. Keskustelua on ainakin omasta mielestäni mielenkiintoista käydä erilaisista tapakulttuurin muodoista, kuten vaikkapa hautajaisten osallistumiskoodista.

Ei pelkoa, että antaisin kenenkään muun päättää puolestani, mutta keskustelua ja erilaisia näkökulmia on silti mielenkiintoista kuulla.

AP

Vierailija
46/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mieskään ei ollut läheinen vainajalle eikä erityisesti sure, eikä ilmeisesti välittäisi osallistua, niin miksi ihmeessä hän on menossa???

t. eri

No riippuu millaiset välit ovat olleet. Meillä isotäti eli isän täti on aina ollut erittäinen läheinen ja paljon tekemisissä meidän kanssa. 

Ei riiipu. Lähiomainen on eri asia kuin läheinen. Lähiomaiselle on ihan lakikirjaan kirjattu määritelmä. 

Vierailija
47/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukutilaisuuksiin osallistutaan, jos halutaan vahvistaa sukulaisuutta. Silloin on tärkeää, että molemmat puolisot ovat mukana. Ei ole merkitystä sillä, mikä suhde itsellä on kulloiseenkin juhlan kohteeseen. Samoin lasten pitää päästä tapaamaan sukuaan.

Toinen asia on, jos sukulaisuudella ei enää ole niin väliä. Tähänhän länsimaissa ollaan valumassa. Silloin on merkitystä henkilösuhteilla vainajaan tai omaisiin, ja voi tulla mukaan tai jäädä pois, jos ei ole omaa sidettä.

Eli ensin kannattaisi miettiä mikä suhde sukuun halutaan.

Todellakin. Pelkän edustamisen takia ei kannata mennä.

Minä en ainakaan halua mitään erityistä suhdetta miehen kaukaisempiin sukulaisiin. Eivät he minun sukulaisiani edes ole. 

Vierailija
48/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta en minä halunnut miestäni mukaan (ellei hän nyt väen väkisin olisi halunut tulla) tätini hautajaisiin, jota itse nähnyt muutamia vuosia sitten ja mieheni ei koskaan. Miksi ihmeessä mieheni olisi sinne pitänyt tulla? Miksi en pärjäisi siellä itsekseni omien sukulaisteni kanssa sen pari tuntia? Eri juttu, jos läheisiä sukulaisia, joiden kanssa molemmat tekemisissä.

Vierailija
49/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kuullut, että kukaan olisi ollut edes oman etäisen isosetänsä hautajaisissa. En itsekään ole ollut, koska kyseessä ovat minulle täysin vieraat ihmiset. 

Vierailija
50/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen puolison sukulaisten hautajaisiin hänen tuekseen, en niinkään suremaan ventovierasta ihmistä. Yleensä ihan hänen pyynnöstään, ja kyllä sille kiva kesäviikonloppu tekeminen jää kakkoseksi.

Silloin, kun meni yhden vähän etäisemmän perhetuttavan hautajaisiin, joihin osallistui taas enemmänkin tämän vanhempansa menettänyttä ystävää tukeakseen, en mennyt mukaan, vaikka kutsu oli molemmille osoitettu.

Mielestäni nämä menee ihan sen mukaan mitä a) vainajan lähiomaiset toivovat (joskushan kaukaisemmat sukulaiset ja etäisemmät ystävät saatetaan toivoakin vain itsekseen osallistujamäärän pienentämiseksi) ja b) miten se puoliso jota asia koskee sen kokee. Minusta hautajaiset ei ole se hetki, kun mennään omien halujen ja mielipiteiden mukaan, jos puoliso on se sureva osapuoli.

Vierailija
51/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin joku ihmetteli sitä ettei joku ollut puolison isovanhemman hautajaisissa. Minä en ollut isän äidin hautajaisissa, koska tämä oli täysin vieras ihminen minulle. Esimerkiksi isäni hautajaisissa syytti äitiä ja meitä lapsia isän kuolemasta. Ei siis läheinenkään sukulaisuus ole mikään tae läheisistä väleistä.

Vierailija
52/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen keskustelisi tästä asiasta puolisonsa kanssa eikä kyselisi tuntemattomilta vauvapalstalla. Puolisollesi sillä on merkitystä, oletko sinä paikalla vai et, ei meille. 

Lue aloitus loppuun asti. Kyselin tässä vain "yleistä hautajaisten osallistumiskoodia".

AP

Luin loppuun asti. Juuri siksi kirjoitin tuollaisen kommentin. Ratakiskosta väännettynä: Ei ole vauvapalstalaisten asia päättää tällaisesta. Outo ajatuskin, että määrittelisin jonkun tuntemattoman ihmisen puolesta, onko hänellä velvollisuus mennä hautajaisiin vai ei. Katsos, kun nämä asiat ovat ihan omassa päätösvallassa. Kuten muutkin asiat aikuisten ihmisten elämässä. Pakko ei ole kuin kuolla. 

Tämä on keskustel

Kysyit yleistä koodia. Jos sellainen olisi, silloinhan olisi vain yksi ainut oikea tapa toimia. Ihan järjelläkin voisi päätellä, että hautajaisiin osallistuminen on henkilökohtainen päätös ja siihen vaikuttaa ihan muuta asiat kuin jotkut ulkopuolelta tulevat koodit. 

Vierailija
53/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menen puolison sukulaisten hautajaisiin hänen tuekseen, en niinkään suremaan ventovierasta ihmistä. Yleensä ihan hänen pyynnöstään, ja kyllä sille kiva kesäviikonloppu tekeminen jää kakkoseksi.

Silloin, kun meni yhden vähän etäisemmän perhetuttavan hautajaisiin, joihin osallistui taas enemmänkin tämän vanhempansa menettänyttä ystävää tukeakseen, en mennyt mukaan, vaikka kutsu oli molemmille osoitettu.

Mielestäni nämä menee ihan sen mukaan mitä a) vainajan lähiomaiset toivovat (joskushan kaukaisemmat sukulaiset ja etäisemmät ystävät saatetaan toivoakin vain itsekseen osallistujamäärän pienentämiseksi) ja b) miten se puoliso jota asia koskee sen kokee. Minusta hautajaiset ei ole se hetki, kun mennään omien halujen ja mielipiteiden mukaan, jos puoliso on se sureva osapuoli.

En ole koskaan tarvinnut mieheni tukea hautajaisissa. Kyllä siellä on ne ns. samassa veneessä olevat sukulaiset... Eri juttu, jos mieheni olisi erittäin läheinen vainajan kanssa.

Vierailija
54/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuollut olisi tosi läheinen mun puolisolle tai olisi ollut, lähtisin tukemaan surussa. Sen sijaan jos miehesikin on aika vieraantunut ollut tästä ihmisestä niin eipä siellä ole mitään tukemisen tarvettakaan.

Vierailija
55/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeää olla menemättä aviopuolison isovanhemman hautajaisiin. Lapsenlapset puolisoineen ovat lähisukulaisia, jotka yleensä ovat kutsujina (nimet kuolinilmoituksessa). Sinun tehtäväsi olisi ollut olla siellä tukemassa puolisoa, jos ei muuta. 

Uuden puolison isotäti, jonka kanssa kumpikaan ei ole ollut tekemisissä on vähän toinen asia. Itse tietysti menisin, mutta en pidä tämänkertaista temppua aivan yhtä törkeänä. Mutta exäsi lienee oikeassa. Asenteesi kertoo sinusta ihmisenä paljon, eikä hyvää. 

Emme olleet naimisissa ja kyseinen mummo oli pahasti dementoituneena vanhainkodissa koko sen ajan, kun olin exäni kanssa. Ja ei, exäni ei ikinä käynyt katsomassa mummoaan vanhainkodissa tai käyttänyt minua siellä, joten en siitäkään syystä nähnyt kyseistä ihmistä.

Mutta hautajaisiin olisi silti pitänyt ilmeisesti mennä edustamaan puolison rinnalle, ettei sukulaiset ihmettele.

AP

Vierailija
56/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tarvinnut mieheni tukea hautajaisissa. Kyllä siellä on

Ok. Meillä ei parisuhteessa tukemiseen tarvita läheistä suhdetta kuolleeseen. Riittää, että minulla ja puolisollani on läheinen suhde. Jokin aika sitten puolisoni läheinen työkaveri kuoli. Oli itsestäänselvää, että olin puolisoni tukena, vaikka itse en ollut kyseistä ihmistä edes tavannut. Ei käynyt mielessäkään sanoa "tukedu vaan niihin työkavereihisi, koska olette samasa veneessä, johon minä en kuulu". 

t. eri

Vierailija
57/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.

No nimenomaan näin. Mieheni (ja lapset) oli luonnollisesti mukana menehtyneen sukulaiseni hautajaisissa, vaikkei tätä tavannut ollutkaan. Puolestaan vainajan lapsen puoliso ei ollut, juuri jotain ihme ahdistaa juhlat. Tämä kyllä selkeästi loukkasi useampia sukulaisia, kyseinen puoliso oli vielä kohtuu paljon tekemisissä vainajan kanssa, joten minunkin mielestäni käsittämätöntä.

Käsittämätöntä on mielestäni loukkaantua tuollaisesta. Entäpä jos hän oli sairas??? Ihmisillä on myös työesteitä, ettei pääse. Tai on ulkomailla. 

Itse en päässyt ukkini hautajaisiin, koska olimme ehtineet varaamaan vaellusloman Alpeilla. 

Enkä päässyt mummonikaan hautajaisiin, koska sain helteessä lämpöhalvauksen ja olin todella huonovointinen. 

En usko että kukaan loukkaantui asiasta. Ei sinne kaikki muutkaan päässeet. Tai halunneet, en tiedä enkä loukkaannu. 

Vierailija
58/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Ei riiipu. Lähiomainen on eri asia kuin läheinen. Lähiomaiselle on ihan lakikirjaan kirjattu määritelmä. 

Varmasti on, mutta hautajaiset ei ole mikään juridinen tapahtuma johon osallistumisoikeus katsotaan lakikirjasta.

Vierailija
59/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Varmasti

Tiedän. Puhuinkin vain termin lähiomainen määritelmästä. Siihen ei vaikuta se, onko ihminen läheinen vai ei. 

Vierailija
60/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut, että kukaan olisi ollut edes oman etäisen isosetänsä hautajaisissa. En itsekään ole ollut, koska kyseessä ovat minulle täysin vieraat ihmiset. 

No ei meidän suvussa ole lainkaan vieras ihminen. Olen isotäti ja paljon yhteydessä siskoni lapsiin ja lapsenlapsiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi