Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne mennä tukemaan puolisoa.
Minäminä-maailmassa ei menne minnekään kenenkään muun takia. Vain oma napa merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.
Jep, tämä. Jos sukulainen ei ole puolisollekaan kovin läheinen, sitten varmaan voi keskustella siitä, että kuinka monta henkilöä paikalle menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos mieskään ei ollut läheinen vainajalle eikä erityisesti sure, eikä ilmeisesti välittäisi osallistua, niin miksi ihmeessä hän on menossa???
Vainaja on miehen kuolleen isän setä. Eli on "edustamassa" sitä haaraa suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja nykyinen puolisosa todella itsekkäitä ihmisiä.
Ei hautajaisista tarvitse varsinaisesti pitää tai hyötyä, osaan elämään mahtuvista asioista tehdään kunnioituksesta toisia kohtaan tai sitten esim. perinteen tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Tämän ymmärtää, jos vainaja oli läheinen ja häntä surraan aidosti. Mutta eikö ole aika ulkokultaista ja suorastaan valheellista mennä sinne vain "edustamaan" , kun ei edes sure? Kuitenkin pitää näyttää siltä kuin surisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen keskustelisi tästä asiasta puolisonsa kanssa eikä kyselisi tuntemattomilta vauvapalstalla. Puolisollesi sillä on merkitystä, oletko sinä paikalla vai et, ei meille.
Lue aloitus loppuun asti. Kyselin tässä vain "yleistä hautajaisten osallistumiskoodia".
AP
Luin loppuun asti. Juuri siksi kirjoitin tuollaisen kommentin. Ratakiskosta väännettynä: Ei ole vauvapalstalaisten asia päättää tällaisesta. Outo ajatuskin, että määrittelisin jonkun tuntemattoman ihmisen puolesta, onko hänellä velvollisuus mennä hautajaisiin vai ei. Katsos, kun nämä asiat ovat ihan omassa päätösvallassa. Kuten muutkin asiat aikuisten ihmisten elämässä. Pakko ei ole kuin kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja nykyinen puolisosa todella itsekkäitä ihmisiä.
Ei hautajaisista tarvitse varsinaisesti pitää tai hyötyä, osaan elämään mahtuvista asioista tehdään kunnioituksesta toisia kohtaan tai sitten esim. perinteen tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Ei kuolema pyhitä ketään eikä velvoita kunnioittamaan. Mielestäni ihmisten kunnioittaminen näiden eläessä on paljon tärkeämpää kuin se mennäänkö hautajaisiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieskään ei ollut läheinen vainajalle eikä erityisesti sure, eikä ilmeisesti välittäisi osallistua, niin miksi ihmeessä hän on menossa???
Hautajaisissa on yleensä vain lähiomaiset. Isosetä ei ole lähiomainen.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes tunne 90-luvulla kuolleen isäni isän sisaruksista onko nämä elossa vai kuolleet. Ei tulisi mieleenkään mennä edustamaan näiden hautajaisiin saati velvoittaa miestä mukaan.
Toivottavasti Ap ja muut jotka skippaavat näitä sukuun kuulumiseen liittyviä menoja eivät ihmettele kun pikkuhiljaa huomaavat ettei sitä "tukiverkoa" ole sitten itsellekkään kun sitä joskus ehkä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa. Itse saisi juosta jatkuvasti hautajaisissa, jos jokaisen etäisen sukulaisen hautajaisiin menisi. Yleensähän hautajaiset ovat pienimuotoinen tilaisuus vain läheisille. Ei sinne koko sukua tyypillisesti edes kutsuta. Muutoinhan monilla olisi satoja vieraita hautajaisissa, koska suvut voivat olla isoja.
Minä en ole osallistunut puolisoni sukulaisten hautajaisiin, koska en koskaan heitä edes tavannut pitkän etäisyyden takia. En osallistunut myöskään ensimmäisen puolisoni vanhempien hautajaisiin, koska olimme jo eronneet tuossa vaiheessa, kun ex appivanhemmat kuoli.
Sukutilaisuuksiin osallistutaan, jos halutaan vahvistaa sukulaisuutta. Silloin on tärkeää, että molemmat puolisot ovat mukana. Ei ole merkitystä sillä, mikä suhde itsellä on kulloiseenkin juhlan kohteeseen. Samoin lasten pitää päästä tapaamaan sukuaan.
Toinen asia on, jos sukulaisuudella ei enää ole niin väliä. Tähänhän länsimaissa ollaan valumassa. Silloin on merkitystä henkilösuhteilla vainajaan tai omaisiin, ja voi tulla mukaan tai jäädä pois, jos ei ole omaa sidettä.
Eli ensin kannattaisi miettiä mikä suhde sukuun halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Ap ja muut jotka skippaavat näitä sukuun kuulumiseen liittyviä menoja eivät ihmettele kun pikkuhiljaa huomaavat ettei sitä "tukiverkoa" ole sitten itsellekkään kun sitä joskus ehkä tarvitsee.
Hienosti on riittänyt tukiverkkoa, vaikka en ole koskaan edes nähnyt mitään isosetiä ja pikkuserkkuja ja kummin kaiman vaimoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
No eihän mennä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan sovittu, että pääsääntöisesti kumpikin hoitaa oman etäisemmän sukunsa. Meillä kummallakin on laaja suku, ja olisi aivan järjetöntä lähteä aina yhdessä jonkun isosedän tai kumminkaiman hautajaisiin, jos toinen ei edes tavannut tätä.
Tämä sopii meille, ja samalla periaatteella hoidellaan syntymäpäivät ja rippijuhlat jne vähäpätöisemmät kekkerit, jos kyseessä ei ole joku aivan lähisukulainen.
No siis tämäpä on meilläkin kyseessä. Itselläni on yhteensä noin 20 tätiä ja setää, ja lähemmäs sata serkkua. Miehelläni ei ihan noin paljoa, mutta kuitenkin useita kymmeniä. Molempien sukulaisia asuu pitkin Suomea, osa asuu Ruotsissa, kaukaisimmat jenkeissä asti. Eikä meistä kumpikaan ole mitenkään sukukeskeinen ihminen. Joten melko järjetöntä olisi, että molemmat osallistuisimme kummankin kaukaisimpien sukulaisten hautajaisiin tai muihin tilaisuuksiin. Itselleni on ihan päivänselvä asia, etten odota puolisoni osallistuvan edes oman setä/täti-tason hautajaisiin, joten isosetä-taso on siitä vielä paljon kauempana.
AP
Todella törkeää olla menemättä aviopuolison isovanhemman hautajaisiin. Lapsenlapset puolisoineen ovat lähisukulaisia, jotka yleensä ovat kutsujina (nimet kuolinilmoituksessa). Sinun tehtäväsi olisi ollut olla siellä tukemassa puolisoa, jos ei muuta.
Uuden puolison isotäti, jonka kanssa kumpikaan ei ole ollut tekemisissä on vähän toinen asia. Itse tietysti menisin, mutta en pidä tämänkertaista temppua aivan yhtä törkeänä. Mutta exäsi lienee oikeassa. Asenteesi kertoo sinusta ihmisenä paljon, eikä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menköön jos haluaa. Mihin hänen puolisoaan sitten tarvitaan, kun miehen "tueksi" ei ainakaan (koska ei sure)?
Ihan älytöntä. Sinne ei ole pakko mennä, jos ei edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Isäni häipyi kun olin 2v, skarppasi hetkeksi kun olin 4-5v ja kuoli kun olin 7v. Isän vanhemmat näin viimeksi isän hautajaisissa ja toisen heistä muutama vuosi sen jälkeen. Kuoli vähän sen jälkeen. Isän vanhempien sisaruksia en ole hnyt ikinä. Mitä syytä minulla siis olisi mennä heidän hautajaisiin? Tai muidenkaan tuntemattomien?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisuus ei tarkoita muuta kuin yhteistä geeniperimää. Ei se tee ihmisistä automaattisesti läheisiä tai sopivia tukiverkkoon. Mieti nyt vaikka jotain perhettään hakkaavaa alkoholistia. Onko hänestä mielestäsi tukiverkoksi jollekin?
Lue aloitus loppuun asti. Kyselin tässä vain "yleistä hautajaisten osallistumiskoodia".
AP