Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edelleenkään vängännyt mitään väkisin. Miksi sinulla on tarve toistaa asiaasi? On todettu jo moneen kertaan että tapoja muistamiseen ja osanottoihin on monia.
__
Kyllä. Minä totesin, että tapoja on monia ja sinä vänkäät vieläkin vastaan ihan kuin olisin kirjoittanut jotain muuta. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tarvitse toisella samaa, minkä minä jo sanoin ja väännellä sanomisiani päin helvettiä.
Sinähän tässä vänkäät, kun muuta eivät olekaan kanssasi samaa mieltä kaikesta. Miksi?
Miten niin eivät ole samaa mieltä? Juurihan sinä kirjoitit, että "tapoja muistamiseen ja osanottoon on monia". Eli toistit sen saman, minkä minä sanoin jo noin puoli tuntia sitten. Lukutaito on sulla pahasti ruosteessa. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
Minä sanoin sen sinua ennen, ja myös pari muutakin, ja sinä aloit vänkäämään, kun et ollut samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua nyt oikein harmittaa?
Sinä voit aivan vapaasti ilmaista osanottosi ja kunnioitustasi ihan miten itse haluat. Mutta kannataa opetella hyväksymään se fakta, että muut eivät tee samoin kuin sinä.
___
Sun kannattaa opetella lukemaan. Vänkäät vastaan väkipakolla, vaikka kukaan ei missään ole sanonut, että on pakko toimia tietyllä tavallla. Itse asiassa lainaamassi viessäkin oikein erikseen korostettiin, että tapoja on monia. Silti sinun piti päästä räksyttämään asiasta, joka on kaikille itsestäänselvyys ja sanottu sinullekin moneen kertaan.
Ehkä sinun kannattaa?
Eihän tässä kukaan mitään vängännyt väkipakolla vastaan. Tuossahan nimenomaan sanottiin, että jokainen voi toimia kuten itse haluaa tai näkee parhaaksi.
jankutijankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edelleenkään vängännyt mitään väkisin. Miksi sinulla on tarve toistaa asiaasi? On todettu jo moneen kertaan että tapoja muistamiseen ja osanottoihin on monia.
__
Kyllä. Minä totesin, että tapoja on monia ja sinä vänkäät vieläkin vastaan ihan kuin olisin kirjoittanut jotain muuta. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tarvitse toisella samaa, minkä minä jo sanoin ja väännellä sanomisiani päin helvettiä.
Sinähän tässä vänkäät, kun muuta eivät olekaan kanssasi samaa mieltä kaikesta. Miksi?
Miten niin eivät ole samaa mieltä? Juurihan sinä kirjoitit, että "tapoja muistamiseen ja osanottoon on monia". Eli toistit sen saman, minkä minä sanoin jo noin puoli tuntia sitten. Lukutaito on sulla pahasti ruosteessa. Ei täs
jankutijankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
__
jankutijankutijankuti
Onpa huvittavaa että jonkun mielestä edelleen kukat tai adressit on osoitus muistamisesta ja että muistamisen pitäisi jotenkin näkyä muille. Kenelle? Vissiin unohtunut ihmisiltä ihan peruskommunikointi, kuten vaikkapa puhuminen tai kirjoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 12 e adressista jonkun mielestä oikeasti kallis? Ja postimaksu päälle.
Muutaman latten hintainen.
15-20e ylisuuresta kortista, joka menee kenties saman tien roskiin, meillä meni ainakin. Aivan hullua.
Et ehkä ole haudannut rakkaintasi, puolisoasi. Se on täysin eri asia kuin väheksyä isänsä tai äitinsä muistajia. Roskaa lähettivät.
En minä muistajia väheksy. En vaan halua säilyttää pinoittain ylisuuria kortteja, eikä halunnut äitinikään. Säilytämme mieluummin mukavia muistoja isästäni. Hänen elämästään eikä kuolemastaan.
Suotta vaivautuivat ottamaan osaa ja roskaa lähettämään. En tarkoita että säästää pitäisi vaan tuo asenteesi. Roskaa, vain vaivaa avata ja lukeakin. Kynttilä kunkin kotona olisi riittänyt, joku kirjoitti, ajatus.
Minä sanoin sen sinua ennen, ja myös pari muutakin, ja sinä aloit vänkäämään, kun et ollut samaa mieltä.
___
Okei. Eli sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan etkä rautalangasta vääntämisestä huolimatta tajunnut, että olen samaa mieltä sinun kanssasi. Otetaanpa vielä selkokielellä: Sinä olet sitä mieltä, että osanoton voi esittää monella tavalla. Minä olen sitä mieltä myös.
Joko nyt ymmärrät vai vieläkö pitää vängätä, että muut ovat eri mieltä kuin minä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 12 e adressista jonkun mielestä oikeasti kallis? Ja postimaksu päälle.
Muutaman latten hintainen.
No enpä ostele lattejakaan, ja tuollaista hintaa en kortista maksaisi.
Adressien lukeminen ääneen muistotilaisuudessa alkaa myös olla jo mennyttä aikaa. Onneksi, joskus se vie tuhottomasti aikaa ja on puuduttavan tylsää. Kolmissa viime hautajaisissa, joissa olen ollut, adressit on vain olleet jollain sivupöydällä, ja kiinnostuneet ovat saaneet niitä sitten selailla rauhassa.
Paljon parempi niin.
Voi dziisus. Vietäpä sinä iloinen elämä vaan.
Juu äksöniähän elämässä pitää olla. Ettei vaan puudu perse paikalleen.
Siellä on yleensä mm. pieniä lapsia, joille voi olla todella tuskastuttavaa odottaa vaikka tunti sitä, että tapahtuu jotain muutakin kuin monotonista adressien lukemista nälkäisenä tai jo kahvituksen herkkuja odotellen. Vanhojen ihmisten on vaikea istua pitkään samassa asennossa niillä tuoleilla lonkka särkien ja jalkoja pitäisi päästä ojentelemaan.
Miksi kaikkien pitäisi joutua kuuntelemaan sitä, kun halukkaat voivat tutkia adresseja itsekin? Appiukon hautajaisissa luku kesti yli tunnin ja mahat kurnivat.
Vai onko muistotilaisuuden tarkoitus olla tuskastuttavan tylsä kaikille? Minusta on todellakin paljon mukavampaa, kun poisnukkunutta muistellaan kertomalla hauskoja juttuja yhteisistä reissuista ja kommelluksista, hänen luonteenpiirteistään ja sanonnoistaan.
Hautajaisbisnes on jostain syystä aivan ylihinnoiteltua. Ymmärrän toki käsityön osuuden mm. arkun valmistamisessa mikä selittää hintaa, mutta silti moni asia on vedetty ihan yläkanttiin. Hautaustoimistossa oltiin ihan järkyttyneitä kun me ei tilattu kukkia toisen vanhempani hautajaisiin, vaan kerrottiin että hoidetaan ne muualta itse.
Vierailija kirjoitti:
Onpa huvittavaa että jonkun mielestä edelleen kukat tai adressit on osoitus muistamisesta ja että muistamisen pitäisi jotenkin näkyä muille. Kenelle? Vissiin unohtunut ihmisiltä ihan peruskommunikointi, kuten vaikkapa puhuminen tai kirjoittaminen.
Sä et vaan hoksannut, että se näkyvä muistaminen voi olla myös esim. halaus, puhelinsoitto, tekstiviesti, kirje, postikortti tai mitä nyt vain. Jotain muuta kuin pelkkä ajatus, koska ajatuksen välityksellä osanotto ei välity. Kukat ja adressi ovat vain kaksi vaihtoehtoa muistamiselle, eivät ainoat laatuaan.
Vierailija kirjoitti:
___
Okei. Eli sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan etkä rautalangasta vääntämisestä huolimatta tajunnut, että olen samaa mieltä sinun kanssasi. Otetaanpa vielä selkokielellä: Sinä olet sitä mieltä, että osanoton voi esittää monella tavalla. Minä olen sitä mieltä myös.
Joko nyt ymmärrät vai vieläkö pitää vängätä, että muut ovat eri mieltä kuin minä?
Ilmeisesti sinä et vieläkään ymmärtänyt asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
En edes halua ymmärtää, jos et tuostakaan vielä tajunnut, että kukaan ei ole täällä eri mieltä minun kanssani. Hauskaa päivää, trollipentu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan hoksannut, että se näkyvä muistaminen voi olla myös esim. halaus, puhelinsoitto, tekstiviesti, kirje, postikortti tai mitä nyt vain. Jotain muuta kuin pelkkä ajatus, koska ajatuksen välityksellä osanotto ei välity. Kukat ja adressi ovat vain kaksi vaihtoehtoa muistamiselle, eivät ainoat laatuaan.
Sä et vissiin hoksannut, että nyt ei ollut kyse siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
En edes halua ymmärtää, jos et tuostakaan vielä tajunnut, että kukaan ei ole täällä eri mieltä minun kanssani. Hauskaa päivää, trollipentu!
Semmoset siellä. Mutta pitää kai ymmärtää, kun asenteesi on tuollainen.
Mummelit repii tenat siitä kenellä on suurin kukkakimppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vissiin hoksannut, että nyt ei ollut kyse siitä.
Vaan mistä? Sinähän kerroit olevasi huvittunut, että jonkun mielestä kukat tai adressit ovat osoitus muistamisesta (niin kuin ovat eikä siinä ole mitään huvittavaa) ja ihmettelit, onko kommunikointi unohtunut (no ei ole, koska osanotot voi esittää myös suullisesti tai miten itse haluaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Semmoset siellä. Mu
Sitä saa mitä tilaa, trollipieni. Ensi kerralla sitten jätä muiden sanomisten muuntelun väliin ja keskityt itse asiaan turhanpäiväisen jankkamisen sijaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
jankutijankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
jankutijankutijankuti
jankutijankutijankuti