Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Adressien ääneen lukeminen on ehkä turhin ja typerin asia hautajaisissa. Eikö adressit ole muutenkin vähän kuin kirjeitä, jotka on tarkoitettu lähinnä omaisille? Mikä hinku suomalaisilla on lukea niitä ääneen ja kiduttaa sillä hautajaisvieraita?
Ehkä sun ei kannata mennä hautajaisiin ollenkaan, jos parin lauseen kuuleminenkin on sinulle noin tukainen paikka. Äärettömän harvalla niita adresseja nyt kilokaupalla on luettavaksi. Ja yhdessä adressissa ei montaa sanaa ole.
Tämä on helppo tapaus. Sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole koskaan nähnyt, ei kuulu mennä. Kenellekään ei tarvitse antaa selitystä, miksi osallistuu johonkin tilaisuuteen tai ei osallistu. t Tapatietoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sinäkin joskus opit hyväksymään sen että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä kuin sinulla alkamatta trollaamaan. Tsemii!
Paitsi ettei olluterilaisia näkeyksiä, vaan olet koko ajan ollut SAMAA mieltä kuin minä. Etkä edes tajua sitä, koska olet tyhmä pieni trollipentu, joka vain vänkää vastaan vänkäämisen ilosta :D No, voin mä vielä hetken leikkiä sun kanssa, jos sulle tulee siitä hyvä mieli.
Etkö todellakaan keksi mitään muuta kuin haukkumisen? Onpas noloa. Kannattaa nyt vähän rauhoittua.
Sitä saa mitä tilaa. Älä ala trollaamaan, jos et kestä, että saat takaisin samalla mitalla. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön, pikkuinen.
On sulla hieno päivä, muiden haukkumista palstalla. Tuntuuko paremmalta, isommalta ja vahvemmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adressien ääneen lukeminen on ehkä turhin ja typerin asia hautajaisissa. Eikö adressit ole muutenkin vähän kuin kirjeitä, jotka on tarkoitettu lähinnä omaisille? Mikä hinku suomalaisilla on lukea niitä ääneen ja kiduttaa sillä hautajaisvieraita?
Eivät ole kirjeitä. Eikä ole pelkästään suomalainen tapa. Sori siitä, pikkuinen.
Missä muussa maassa on tapana lukea adresseja ääneen?
Hyvin monessa. Kannattaa lukea välillä muutakin kuin av-palstaa niin voit jopa oppia jotain. Tai sekin auttaa jos poistuu kotoaan.
Kuten? Varmaan sitten osaat nimetä edes viisi sellaista maata.
Osaan, mutta nyt saat ihan itse harjoitella tiedonhakua. Jännittävä elämys sinulle mennä välillä muuallekin kuin av-palstalle. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sinäkin joskus opit hyväksymään sen että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä kuin sinulla alkamatta trollaamaan. Tsemii!
Paitsi ettei olluterilaisia näkeyksiä, vaan olet koko ajan ollut SAMAA mieltä kuin minä. Etkä edes tajua sitä, koska olet tyhmä pieni trollipentu, joka vain vänkää vastaan vänkäämisen ilosta :D No, voin mä vielä hetken leikkiä sun kanssa, jos sulle tulee siitä hyvä mieli.
Etkö todellakaan keksi mitään muuta kuin haukkumisen? Onpas noloa. Kannattaa nyt vähän rauhoittua.
Sitä saa mitä tilaa. Älä ala trollaamaan, jos et kestä, että saat takaisin samalla mitalla. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön, pikkuinen.
On sulla hieno päivä, muiden haukkumista palstal
Sinun mieliksesi jatkan, kun noin hanakasti toivot leikkiseuraa. En viitsi pahoittaa mieltäsi lopettamalla liian pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun ei kannata mennä hautajaisiin ollenkaan, jos parin lauseen kuuleminenkin on sinulle noin tukainen paikka. Äärettömän harvalla niita adresseja nyt kilokaupalla on luettavaksi. Ja yhdessä adressissa ei montaa sanaa ole.
Just viikko sitten olin hautajaisissa missä adressien lukeminen kesti yli puoli tuntia. Se oli kyllä aika tuskaisaa. Eikä adresseja edes ollut mitään hirmumäärää, mutta lukijoilla meni aikaa myös adressien avaamiseen ja oikolukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla hieno päivä, muiden haukkumista palstal
Sivusta: Mites toi sun oma päivä? Miten on mennyt noin niin kuin omasta mielestä?
Osaan, mutta nyt saat ihan itse harjoitella tiedonhakua. Jännittävä elämys sinulle mennä välillä muuallekin kuin av-palstalle. Tsemppiä!
____
Eli siis et osaa ja huomasit olevasi väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari lausetta, no eipä tullut sitten kuin pari adressia.
Kuten tuossa aiemmin kerroin, appiukon adressien lukemisessa meni yli tunti. Kyllä siinä oli monella jo tukalaa olla, nälkä, vessahätä, selkään sattuu ja lapset alkaa kiemurrella ja kitistä.
Aivan turha piina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Sinun mieliksesi jatkan, kun noin hanakasti toivot leikkiseuraa. En viitsi pahoittaa mieltäsi lopettamalla liian pian.
Mikäs siinä jos palstatrollaaminen saa tuntumaan olon paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just viikko sitten olin hautajaisissa missä adressien lukeminen kesti yli puoli tuntia. Se oli kyllä aika tuskaisaa. Eikä adresseja edes ollut mitään hirmumäärää, mutta lukijoilla meni aikaa myös adressien avaamiseen ja oikolukemiseen.
Avaamiseen? Oliko hänellä motorisia vaikeuksia vai miten hän sai tuhrattua noin 2 sekuntia kestävään tekoon tuhottomasti aikaa. Adressihan on ihan vain kaksiosainen kortti. Ei sen avaaminen vaadi voimaa, työkaluja tms. Tuota oikolukupuolta en ymmärrä ollenkaan. Adressissahan luetaan sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
____
Voimme sopia niin, jos se helpottaa oloasi. Ei se minulta ole pois, ettet viitsi ottaa asioista selvää.
Ainakaan Virossa ei ollut adresseja ja USA:laisillekin asia oli aivan tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
____
Voimme sopia niin, jos se helpottaa oloasi. Ei se minulta ole pois, ettet viitsi ottaa asioista selvää.
Vaikeahan se on vastata kun on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari lausetta, no eipä tullut sitten kuin pari adressia.
Kuten tuossa aiemmin kerroin, appiukon adressien lukemisessa meni yli tunti. Kyllä siinä oli monella jo tukalaa olla, nälkä, vessahätä, selkään sattuu ja lapset alkaa kiemurrella ja kitistä.
Aivan turha piina.
Kuten sanottua, hyvin harvalle tavalliselle ihmiselle tulee kilokaupalla adresseja. Appiukkosi on vissiin ollut joku ministeritason ihminen tms. kun tuli noin valtavasti adresseja. Ja vieraat huonosti varustautuneita, jos nälkä tulee tunnissa eikä osata mennä vessaan kesken lukemisen jos on tarvetta.
Ei ollut adresseja myöskään Britanniassa eikä Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Älä ala trollaamaan, jos et kestä, että saat takaisin samalla mitalla. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin ke
Sinua tässä vain ajattelin. Olisit varmasti pillahtanut itkuun, jos olisin lopettanut tämän leikin jo tunti sitten eikä trollauksesi olisi saanut tuulta purjeisiin. Nyt saat kuitenkin jatkaa yksinäsi. Mulla on muutakin elämää kuin tämä palsta vaikka sulla ei näytä olevan.
HAHA!
" Adressi on suomalainen tuote ja perinne. Sellaista ei ole muualla, tuotepäällikkö Kirsi Tuomola sanoo."
kirkko ja koti -lehdestä
Olen ollut kerran Saksassa hautajaisissa ja siellä oli adressien lukua vastaava toimitus muistotilaisuudessa. En osaa riittävästi saksaa, jotta tietäisin oliko ne juuri adresseja vai jotain muita muistovärssyjä. Tämä siis siihen, kun osa täällä halusi tietää, luetaanko adressit vain Suomessa.
t. ensimmäinen viesti tähän ketjuun
Kuten? Varmaan sitten osaat nimetä edes viisi sellaista maata.