Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa huvittavaa että jonkun mielestä edelleen kukat tai adressit on osoitus muistamisesta ja että muistamisen pitäisi jotenkin näkyä muille. Kenelle? Vissiin unohtunut ihmisiltä ihan peruskommunikointi, kuten vaikkapa puhuminen tai kirjoittaminen.
Sä et vaan hoksannut, että se näkyvä muistaminen voi olla myös esim. halaus, puhelinsoitto, tekstiviesti, kirje, postikortti tai mitä nyt vain. Jotain muuta kuin pelkkä ajatus, koska ajatuksen välityksellä osanotto ei välity. Kukat ja adressi ovat vain kaksi vaihtoehtoa muistamiselle, eivät ainoat laatuaan.
Sä et vissiin hoksannut, että nyt ei ollut kyse siitä.
jankutijankutijankuti
Adressien ääneen lukeminen on ehkä turhin ja typerin asia hautajaisissa. Eikö adressit ole muutenkin vähän kuin kirjeitä, jotka on tarkoitettu lähinnä omaisille? Mikä hinku suomalaisilla on lukea niitä ääneen ja kiduttaa sillä hautajaisvieraita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin sen sinua ennen, ja myös pari muutakin, ja sinä aloit vänkäämään, kun et ollut samaa mieltä.
___
Okei. Eli sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan etkä rautalangasta vääntämisestä huolimatta tajunnut, että olen samaa mieltä sinun kanssasi. Otetaanpa vielä selkokielellä: Sinä olet sitä mieltä, että osanoton voi esittää monella tavalla. Minä olen sitä mieltä myös.
Joko nyt ymmärrät vai vieläkö pitää vängätä, että muut ovat eri mieltä kuin minä?
Ilmeisesti sinä et vieläkään ymmärtänyt asiaa.
En edes halua ymmärtää, jos et tuostakaan vielä tajunnut, että kukaan ei ole täällä eri mieltä minun kanssani. Hauskaa päivää, trollipentu!
Semmoset siellä. Mu
jankutijankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Mummelit repii tenat siitä kenellä on suurin kukkakimppu.
Moi Veeti! Onko sulla ollut kiva lomapäivä tänään av-palstalla mummeleiden kanssa? Missäs sun omanikäiset kaverit on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin sen sinua ennen, ja myös pari muutakin, ja sinä aloit vänkäämään, kun et ollut samaa mieltä.
___
Okei. Eli sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan etkä rautalangasta vääntämisestä huolimatta tajunnut, että olen samaa mieltä sinun kanssasi. Otetaanpa vielä selkokielellä: Sinä olet sitä mieltä, että osanoton voi esittää monella tavalla. Minä olen sitä mieltä myös.
Joko nyt ymmärrät vai vieläkö pitää vängätä, että muut ovat eri mieltä kuin minä?
En edes halua ymmärtää, jos et tuostakaan vielä tajunnut, että kukaan ei ole täällä eri mieltä minun kanssani. Hauskaa päivää, trolli
Sitä saa mitä tilaa, trollipieni. Ensi kerralla sitten jätä muiden sanomisten muuntelun väliin ja keskityt itse asiaan turhanpäiväisen jankkamisen sijaan. Tsemppiä!
Ehkäpä sinäkin joskus opit hyväksymään sen että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä kuin sinulla alkamatta trollaamaan. Tsemii!
Vierailija kirjoitti:
Adressien ääneen lukeminen on ehkä turhin ja typerin asia hautajaisissa. Eikö adressit ole muutenkin vähän kuin kirjeitä, jotka on tarkoitettu lähinnä omaisille? Mikä hinku suomalaisilla on lukea niitä ääneen ja kiduttaa sillä hautajaisvieraita?
Eivät ole kirjeitä. Eikä ole pelkästään suomalainen tapa. Sori siitä, pikkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
En edes halua ymmärtää, jos et tuostakaan vielä tajunnut, että kukaan ei ole täällä e
jankutijankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Se on ääliömäinen tapa, jonka voi hyvin jättää väliin.
En hankkisi hautajaisiin kukkia, koska kukat on varsinkin tuhkauksissa pelkkää kertakäyttökamaa pariksi tunniksi. Ei mitään järkeä.
Ehkäpä sinäkin joskus opit hyväksymään sen että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä kuin sinulla alkamatta trollaamaan. Tsemii!
Paitsi ettei olluterilaisia näkeyksiä, vaan olet koko ajan ollut SAMAA mieltä kuin minä. Etkä edes tajua sitä, koska olet tyhmä pieni trollipentu, joka vain vänkää vastaan vänkäämisen ilosta :D No, voin mä vielä hetken leikkiä sun kanssa, jos sulle tulee siitä hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ääliömäinen tapa, jonka voi hyvin jättää väliin.
No mikä estää sinua jättämästä? Vai mitä riehut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole kirjeitä. Eikä ole pelkästään suomalainen tapa. Sori siitä, pikkuinen.
Missä muussa maassa on tapana lukea adresseja ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muualla tällainen tapa sitten on? Hurreillako?
Vierailija kirjoitti:
En hankkisi hautajaisiin kukkia, koska kukat on varsinkin tuhkauksissa pelkkää kertakäyttökamaa pariksi tunniksi. Ei mitään järkeä.
Kertakäyttökamaa ne ovat kaikissa tapauksissa. Ei leikkokukka kestä kauaa hyvänä. Ja kukaan ei toivottavasti mitään ruukkukukkia ala hautajaisiin roudaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei olluterilaisia näkeyksiä, vaan olet koko ajan ollut SAMAA mieltä kuin minä. Etkä edes tajua sitä, koska olet tyhmä pieni trollipentu, joka vain vänkää vastaan vänkäämisen ilosta :D No, voin mä vielä hetken leikkiä sun kanssa, jos sulle tulee siitä hyvä mieli.
Etkö todellakaan keksi mitään muuta kuin haukkumisen? Onpas noloa. Kannattaa nyt vähän rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muussa maassa on tapana lukea adresseja ääneen?
Hyvin monessa. Kannattaa lukea välillä muutakin kuin av-palstaa niin voit jopa oppia jotain. Tai sekin auttaa jos poistuu kotoaan.
Kun mieheni eno kuolee niin en ole menossa hautajaisiin. On yli 9kymppinen ukko. Tosin voinhan minäkin kuolla kupsahtaa ensin. Olen nähnyt enon pari kertaa joskus 30 vuotta sitten. Ei hänkään ole koskaan mihinkään osallistunut...oli sitten häät, ristiäiset tai hautajaiset. Mies tuskin tulee olemaan surun murtama joten ei häntä tarvitse tukea vaan pärjää itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Me laitettiin tuhkaukseen menevän isäni arkkuun yksi punainen ruusu. Kun hänen tuhkansa siunattiin ja laskettiin hautaan, jonkun verran tuli kukkia haudalle. Kertakäyttökamaahan ne siinäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan keksi mitään muuta kuin haukkumisen? Onpas noloa. Kannattaa nyt vähän rauhoittua.
Sitä saa mitä tilaa. Älä ala trollaamaan, jos et kestä, että saat takaisin samalla mitalla. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön, pikkuinen.
Suotta vaivautuivat ottamaan osaa ja roskaa lähettämään. En tarkoita että säästää pitäisi vaan tuo asenteesi. Roskaa, vain vaivaa avata ja lukeakin. Kynttilä kunkin kotona olisi riittänyt, joku kirjoitti, ajatus
Satun nyt olemaan tällaista adressien kaltaista turhaa kulutusta vastaan, kun sen osanoton ilmaisuun riittää vaikka suun avaaminen eikä tule turhaa jätettä.
Painettuja korulauseita ja jotain satiininyöritupsuja, hintaa liki 20e/kpl??? Järkevää, no ei.