Onko kukaan päässyt eroon insuliiniresistenssistä esim. ruokavalion avulla?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaksi "kurssia" db-riskissä oleville.
Rasvaa pidettiin kaikkein pahimpana.
Kellä oikeesti metabolisia oireita älkää itseoppineiden ravintoneuvojien päähänpinttymiä uskoko. Jollain carnivorella elämä lyhenee kun aineenvaihdunta oikuttelee.
Rasvaa on pidetty kaikkein pahimpana kymmeniä vuosia, jopa puhdas sokeri on ollut vähemmän haitallista. Nyt sitten kärsimmekin paino-ongeömista.
Vierailija kirjoitti:
Kellä oikeesti metabolisia oireita älkää itseoppineiden ravintoneuvojien päähänpinttymiä uskoko. Jollain carnivorella elämä lyhenee kun aineenvaihdunta oikuttelee.
Linkkiä kehiin. Nämä mutuilut on täysin arvottomia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa on pidetty kaikkein pahimpana kymmeniä vuosia, jopa puhdas sokeri on ollut vähemmän haitallista. Nyt sitten kärsimmekin paino-ongeömista.
Sokeri on myrkkyä
Yksi helppo asia oikeaan suuntaan on aloittaa jonkinlainen liikunta tunnin sisällä ruokailusta. Se urheilijalle sopiva ensin urheilu ja sitten palauttava syöminen vaikuttaa puolestaan pahentavasti. Jos vähän miettii mitä noissa tapahtuu, niin syy on ihan järkevä. En muista mistä luin, mutta kyse oli tieteellisestä ylipainotutkimusten katsauksesta viiden vuoden sisällä. Ei edes mikään "populääritiede" vaan "tiedetiede".
Toinen siinä listattu selkeä auttavasti vaikuttava asia oli pätkäpaasto (muistaakseni enimmäkseen kommentoi 8...10 tunnin "syömisikkunaa" per päivä, malleja on muitakin).
Muista asiosta (esim. sokerin merkitys) katsaus sanoi että tulokset vaihtelevat. Ei ottanut niihin kantaa puolesta tai vastaan. Kannattaa katsoa ohjeita lähellä itseä tehdyistä tutkimuksista (esim. pohjoismaat), ja katsoa toistuvia päätelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keto ja vhh. Etsi niistä tietoa ja katso netistä before after kuvia.
Tutkimusten mukaan keto ja vhh voivat pahentaa insuliiresistenssiä. Alle 139g hiilareita altistaa vielä glukoosiaineenvaihdunnan ongelmille. Kannattaa tutkia oikeasti asiaa tarkoin, eikä uskoa ihan kaikkea mitä lukee. Tasvat ovat myös osassa insuliiniresistensin synnyssä.
Mihin tutkimukseen viittaat? Insuliini resistenssin juurisyy on liiallinen hiilihydraattien syönti. Miten tilanne voi pahentua jos vähentää koko ongelman aiheuttajan syöntiä?
Kattaisi lukea laajemmin. Lue vaikka duedecimin julkaisua asiasta.
Ei niillä ole sellaista julkaisua
Vierailija kirjoitti:
Youtube on täynnä videoita aiheesta, jos vain englanti taittuu. Kommenttikentissä siellä tuhansia kokemuksia aiheesta. Olen just tänään aiheeseen itsekin perehtynyt. Eli kyllä, esidiabetes ja insuliiniresistentti ovat täysin korjattavissa olevia asioita ihan vain pelkästään ruokavaliolla.
Tärkeimmät asiat: vähennä sokeria niin paljon kuin voit ja pidä pitkiä taukoja ruokailuissa, kunnes tulee oikeasti kunnolla nälkä. Insuliiniresistentissä kehossa pidemmät ruokailutauot ovat hyväksi, ettei elimistössä ole jatkuvasti sitä insuliinia pyörimässä ja yrittämässä alentaa napostelujen sokereita.
Suomessa ilmeisesti virallinen ohjeistus on se, että koko ajan pitää puputtaa, että verensokeri pysyy tasaisena. Ainakin työkaverini uskoo tähän, parin tunnin välein nakataan jotain kitusiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen riskiryhmäkurssi oli Helsingin yliopiston järjestämä, oliko 10 vko kerran viikossa tapaaminen. Ruokapäiväkirjoin ja palauttein.
Toinen terveyskeskuksen, oisko ollut n. 10 kertaa sekin.
Molemmissa kovia rasvoja pelättiin, kuituja korostettiin , tietenkin myös makean syömistä ei kehuttu. Kasviksia, kalaa, vähärasvaista.
Nälkä ei diabeetikolla saa olla, pari kertaa kun tauti puhkesi 70 v olen jo ollut pökertymisen partaalla kun sokerit liian alhaalla. Ei hahmota ympäristöä enää, puhe puuroa. Ja kakkosdb.
Ruokavallankumous, kirj. Andreas Eenfeldt
Suosittelen.
Hän käy läpi tutkimuksia ja sitä, miten rasvasta tuli peikko, kun tutkimustuloksia tulkittiin väärin.
Sittemmin on joillekuille ns asiantuntijoille kova paikka tunnustaa olleensa väärässä.
Minä en edes menisi näiden vaihtoehtoisten ruokaneuvontaan, näkyvät sellaisia pitävän.
Pysttykö joku koneasentaja huomioimaan toisten terveydentilaa kun höyryää itseoppimiaan, mitä kukakin.
Tänään just luin yheltä että se ihra, sitä kai vieläkin myynnissä, on ainoa oikea paistamiseen ja leivän päälle. Paistorasvako sen nimi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen riskiryhmäkurssi oli Helsingin yliopiston järjestämä, oliko 10 vko kerran viikossa tapaaminen. Ruokapäiväkirjoin ja palauttein.
Molemmissa kovia rasvoja pelättiin, kuituja korostettiin , tietenkin myös makean syömistä ei kehuttu. Kasviksia, kalaa, vähärasvaista.
Nälkä ei diabeetikolla saa
Selkeästi vanhentuneilla opeilla ollaan menty. Rasva ei aiheuta glukoosi ja insuliinipiikkiä mikä on insuliiniresistenssin juurisyy. Mutta sinänsä kasvikset, kala jne. on ihan ok. Tämä on muuten hyvä video kertomaan noista vanhoista opeista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtube on täynnä videoita aiheesta, jos vain englanti taittuu. Kommenttikentissä siellä tuhansia kokemuksia aiheesta. Olen just tänään aiheeseen itsekin perehtynyt. Eli kyllä, esidiabetes ja insuliiniresistentti ovat täysin korjattavissa olevia asioita ihan vain pelkästään ruokavaliolla.
Tärkeimmät asiat: vähennä sokeria niin paljon kuin voit ja pidä pitkiä taukoja ruokailuissa, kunnes tulee oikeasti kunnolla nälkä. Insuliiniresistentissä kehossa pidemmät ruokailutauot ovat hyväksi, ettei elimistössä ole jatkuvasti sitä insuliinia pyörimässä ja yrittämässä alentaa napostelujen sokereita.
Suomessa ilmeisesti virallinen ohjeistus on se, että koko ajan pitää puputtaa, että verensokeri pysyy tasaisena. Ainakin työkaverini uskoo tähän, parin tunnin välein nakataan jotain kitusiin.
Tasainrn verensokeri on tärkeä. Mulla jos laskee neljään tajunnan menetys on lähellä.
Tasanen 5-7 välillä, on hyvä olla. Mulla korkein siinä 9, mitä mittaillut. Silloin on tunkkainen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmissa kovia rasvoja pelättiin, kuituja korostettiin , tietenkin myös makean syömistä ei kehuttu. Kasviksia, kalaa, väh
Mistä teitä viisaita sikiää, onko jo professuuri jossain? Älkää neuvoko oikeasti sairaita, itse syötte miten haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes menisi näiden vaihtoehtoisten ruokaneuvontaan, näkyvät sellaisia pitävän.
Pysttykö joku koneasentaja huomioimaan toisten terveydentilaa kun höyryää itseoppimiaan, mitä kukakin.
Tänään just luin yheltä että se ihra, sitä kai vieläkin myynnissä, on ainoa oikea paistamiseen ja leivän päälle. Paistorasvako sen nimi on?
Ongelma on myös siinä, että normilääkärit eivät opiskele yhtään opintopistettä ravintotieteitä pakollisissa opinnoissa eli eivät välttämättä ymmärrä aiheesta edes sen vertaa mitä asiaan perehtynyt koneasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös siinä, että normilääkärit eivät opiskele yhtään opintopistettä ravintotieteitä pakollisissa opinnoissa eli eivät välttämättä ymmärrä aiheesta edes sen vertaa mitä asiaan perehtynyt koneasentaja.
Älä viitsi. Lääkäri lähettää ravintoterapeutille. Oikealle. Ei läskinsyöntikurssittajien kurssittamalle.
Miten joku voi luottaa jonkun peruskoulu- tätösen tai setäsen netistä haromaan tai toisen samanlaisen kursseilla käyneen päähänpinttymiin terveytensä hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Ruokavallankumous, kirj. Andreas Eenfeldt
Suosittelen.
Hän käy läpi tutkimuksia ja sitä, miten rasvasta tuli peikko, kun tutkimustuloksia tulkittiin väärin.
Sittemmin on joillekuille ns asiantuntijoille kova paikka tunnustaa olleensa väärässä.
Myös norjalainen lääketieteen tohtori ja ravitsemusasiantuntija Sofie Hexeberg on kirjoittanut kirjan samasta aiheesta, Ruualla terveeksi - uusi elämä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
tiedän, että nykyisin katsotaan mieluummin videoita, mutta jos on tekemässä suurta muutosta omassa ruokavaliossa, kirjoista saa perusteellisemman pohjan tekemiseen.
Kaikki itseoppineet. Älkää puoskaroiko. Diabetes on muutakin kuin teidän omaksumanne ruokailutavat. Te ette pysty huomioimaan ihmisten kokonaisterveyttä ja lääkkeiden vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Lääkäri lähettää ravintoterapeutille. Oikealle. Ei läskinsyöntikurssittajien kurssittamalle.
Miten joku voi luottaa jonkun peru
Järkevä ei luota kenenkään sokeasti vaan ottaa asioista itse selvää. Samoja tutkimuksia lukisivat ne lääkäritkin, jos aihetta edes opiskelisivat.