Tapaus Kape. Mikä vika siinä on jos hyvä suomen kielen taito on rekrytointiperuste?
Kommentit (176)
Tästä aiheesta pitäisi pystyä puhumaan ilman, että heti heilutetaan ra#i#tikorttia. On pidemmän päälle todella raskasta tehdä työtä työryhmässä, jossa iso osa porukkaa ei puhu suomea, vaikka kielen osaaminen olisi tärkeää, kuten terveydenhuollossa tai muilla palvelualoilla. Turvallisuusseikat on aina huomioitava. Ikävää on, että kielen oppimiseen suhtaudutaan välinpitämättömästi. Tauoilla ulkomaalaiset puhuvat keskenään englantia tai omaa kieltään, mikä on myös epäkohteliasta muita kohtaan. Helppo on tietysti olla suvaitsevainen, jos päivittäisissä arjen työtehtävissä ei tarvitse kohdata toistuvasti näitä ongelmia. Muuten on hyvä, että matalapalkka-aloille saadaan ammattitaitoista työväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en asioi missään mistä en saa palvelua Suomessa Suomen kielellä. Ihan periaate syistä.
Toivottavasti linjasi pitää, etkä syö tai kuluta mitään tuontituotteita.
Peruna, riisi ja pasta ovat kaikki ulkomaalaisia.
Puuvillaa ei Suomessa tuoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en asioi missään mistä en saa palvelua Suomessa Suomen kielellä. Ihan periaate syistä.
Peruna, riisi ja pasta ovat kaikki ulkomaalaisia.Puuvillaa ei Suomessa tuoteta.
Kyse palveluista ja yksi idiootti lässyttää tuotteista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse palveluista ja yksi idiootti lässyttää tuotteista...
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia. Lusikkaihmisiä ovat kaikki nämä joka asiasta muiden puolesta loukkaantujat ja ne jotka näkevät rasismia siellä sun täällä missä sitä ei todellakaan ola. Positiivinen rasismi oli hyvä termi, itsekin olen ajatellut että sisimmässään, ehkä tiedostamattaan? ovatkin itse rasisteja kun sitä joka paikassa ovat näkevinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan koe tarvetta kommunikoida ko tuotteiden kanssa. Palvelut ovat täysin eri asia. Miksi muualla maailmassa on ok ja itsestäänselvyys että oma kieli on se tärkein mutta täällä sitä vähätellään?
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta pitäisi pystyä puhumaan ilman, että heti heilutetaan ra#i#tikorttia. On pidemmän päälle todella raskasta tehdä työtä työryhmässä, jossa iso osa porukkaa ei puhu suomea, vaikka kielen osaaminen olisi tärkeää, kuten terveydenhuollossa tai muilla palvelualoilla. Turvallisuusseikat on aina huomioitava. Ikävää on, että kielen oppimiseen suhtaudutaan välinpitämättömästi. Tauoilla ulkomaalaiset puhuvat keskenään englantia tai omaa kieltään, mikä on myös epäkohteliasta muita kohtaan. Helppo on tietysti olla suvaitsevainen, jos päivittäisissä arjen työtehtävissä ei tarvitse kohdata toistuvasti näitä ongelmia. Muuten on hyvä, että matalapalkka-aloille saadaan ammattitaitoista työväkeä.
Todella hyvä kommentti!
Kape on rasisti. Tämä on fakta.
Suurin osa suomalaisista on joten mitä sitten? Emme me kaikki kumartele ja loukkaannu muunmaalaisten edessä ja vuoksi. Me olemme suomalaisia ja olemme ylpeitä kulttuuristamme. Miksi sitä ei saa tuoda esiin? Miksi pitäisi muuntautua jonkin vieraan tai hänen puolesta loukkaantujan kulttuuriin tai tapoihin?
Pieni mutta äänekäs ryhmä haukkuu kaikki eri mieltä olevat rasisteiksi. Naurettavaa!
Pelkästä nimestä et pysty päättelemään ihmisen kielitaitoa. Se on yksinkertaisesti syrjintää.
Kape jättäisi Ben Zyskowiczin hakemuksen huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista on joten mitä sitten? Emme me kaikki kumartele ja loukkaannu muunmaalaisten edessä ja vuoksi. Me olemme suomalaisia ja olemme ylpeitä kulttuuristamme. Miksi sitä ei saa tuoda esiin? Miksi pitäisi muuntautua jonkin vieraan tai hänen puolesta loukkaantujan kulttuuriin tai tapoihin?
Pieni mutta äänekäs ryhmä haukkuu kaikki eri mieltä olevat rasisteiksi. Naurettavaa!
Pelkästä nimestä et pysty päättelemään ihmisen kielitaitoa. Se on yksinkertaisesti syrjintää.
Ei keittiö yhtä Zyskowiczia kaipaa.
En ole Aihisen fani, mutta ihan asiaa puhuu. Oon niin kyllästynyt tähän, että meidän suomalaisten pitäisi vain sopeutua muualta tulleiden tapoihin ja asenteisiin. Suomen kieltä ei tarvitse opetella, koska "voi voi, kun se suomi on niin vaikea kieli", Helsinkikin suunnittelee, että kolmanneksi viralliseksi kieleksi voisi ottaa englannin.
Olen itse työskennellyt aivan kielipuolen ihmisen työparina hoitoalalla, ja se oli ihan hiton raskasta, kun toista ei voinut laittaa edes puhelimeen vastaamaan, koska häntä ei ymmärretty, eikä hän ymmärtänyt. Kaikki ohjeet piti selittää moneen kertaan ja iso osa kirjallisista töistä ja muusta jäi itselle.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä olisi täysi oikeus tehdä niin. Ravintola on yritys, eikä mikään valtion tai kunnan julkinen laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin työtehtävissä se on enemmän kuin välttämättömyys. Yritäpä työskennellä itsenäisesti lasten/vanhusten kanssa ilman suomen kielen taitoa...
Onnistuu yllättävän helposti: Lapsen päiväkodissa oli argentiinalainen nainen töissä joka ei puhunut sanaakaan suomea. Lapsia ei haitannut ja oppivat samalla englantia.
Tuskin mitään oikein hyvää englantia, sillä tuskin englanti on hänen äidinkielensä. Eli siellä on suomalaiset ja argentiinalainen sönkänneet keskenään kieltä, jota kukaan ei ole osannut erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä olisi täysi oikeus tehdä niin. Ravintola on yritys, eikä mikään valtion tai kunnan julkinen laitos.
Kaipa kaikki nyt tähän mennessä on tajunneet ettei benillä ole mitään työkokemusta ravintolasta, eli miksi tuo olisi etusijalla valinnoissa? :D
eli täysin suomalainen (myös sukupuultaan) Opri Mattlas ei saisi töitä?
Vierailija kirjoitti:
eli täysin suomalainen (myös sukupuultaan) Opri Mattlas ei saisi töitä?
Teille vasureille jäi nyt levy päähän yhtä uraa toistamaan?
Kukin yrittäjä haluaa ne jotka homman osaa ja jotka siihen sopii parhaiten. Jos oprilla (kuka lie) on riittävästi osaamista ravintolasta niin ehkä tuo tulee palkattua, ehkä ei jos vastaavia osaajia on esim. 20-40 tarjolla kuten nykyään moneen paikkaan on.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei saa enää sanoa mitään. Sitten tuollaiset kokki Hanna Himangat miehensä kanssa suuttuu. Suomessa on kahta laatua ihmisiä. Niitä, joilla on vielä järki päässä suvaitsevaisuuden kanssa ja niitä joilla ei ole. Kapen kannattaisi vaan yrittäjänä olla hiljaa, ettei menetä asiakkaitaan vaikka hän oikeassa onkin.
Mitään ei saa sanoa ja hyvin sinäkin siinä tarinaa suolsit. Olisiko vähän huono taktiikka uhriutumiselle?
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin jättäisin, koska Ben ei ole ravintola-alan ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
En ole Aihisen fani, mutta ihan asiaa puhuu. Oon niin kyllästynyt tähän, että meidän suomalaisten pitäisi vain sopeutua muualta tulleiden tapoihin ja asenteisiin. Suomen kieltä ei tarvitse opetella, koska "voi voi, kun se suomi on niin vaikea kieli", Helsinkikin suunnittelee, että kolmanneksi viralliseksi kieleksi voisi ottaa englannin.
Olen itse työskennellyt aivan kielipuolen ihmisen työparina hoitoalalla, ja se oli ihan hiton raskasta, kun toista ei voinut laittaa edes puhelimeen vastaamaan, koska häntä ei ymmärretty, eikä hän ymmärtänyt. Kaikki ohjeet piti selittää moneen kertaan ja iso osa kirjallisista töistä ja muusta jäi itselle.
Oli yhdessä firmassa kauan sitten yksi kohtalaista suomea halutessaan puhunut. Ärsytti vaan kun tuo heittäytyi ymmärtämättömäksi kun esim. tuo halusi perjantaina lähteä aiemmin pois ja olisi ollut vielä joku homma tehtävänä, ja lopulta työnjohtaja kyllästyi tuon kanssa jankkaamiseen ja tuo lähti etuajassa ja työnjohtaja itse joutui tekemään ylitöinä tämän viimeisen homman. Valitettavasti noihin aikoihin alalle ei ollut turhaa tunkua (surkea palkka, surkea duuni) joten oli pakko sietää kaikenmaailman säätäjiä ainakin jossain määrin.
Kun on omaa rahaa kiinni niin silloin ei kerätä mitään suvaitsevaiston pisteitä. Fine dine ravintolassa ruoka maksaa 50-300€ ja siellä pitää olla kaikki tip top. Eria asia jossain hamppariketjussa mitä kieltä se pihvinpaistaja puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä töihin tuollainen eläkeikäinen pitäisi ottaa, jolla ei taida olla minkäänlaista ravintola-alan koulutusta ja työkokemusta sieltä?
Saako Ahvenanmaalla töitä, jos puhuu vain suomea?