Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären keskiarvo koko kouluajan ollut yli 9,5 ja lukion päästötodistuksessa 9,8 mutta kirjoituksissa tuli vain yksi laudatur!

Vierailija
02.06.2024 |

Siis yksi laudatur terveystiedosta ja eximia biologiasta, muuten magnaa ja cum laudea.

Tytär on ihan syystäkin pettynyt, kun on aina ollut kympin tyttö ja sitten kokeet meni penkin alle. Kirjoitti kuitenkin kolmessa osassa ja oli hyvin valmistautunut.

Koko kevät jännitetty pääseekö ollenkaan yliopistoon. Luultiin, että olisi ollut heitämällä sisällä.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luntannut koko kouluajan? ;-)

Vierailija
22/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän kuntohuippu ei vaan osunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten tehnyt opintoja ja kursseja pitkään ja hartaasti. Kun kirjoituksissa on aikarajat.

Vierailija
24/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin voi käydä. Esim omalla pojalla oli tavoite kirjoittaa pitkästä englannista E tai L. E putosi magnaan.

Suurin syy oli kuulemma huonosti menneessä kuuntelussa, josta pisteitä oli tullut paljon ns omaa tasoa vähemmän. Miksi? Väitti että kuuntelun sai kuunnella kerran omaan tahtiin ja juuri silloin kun oli kuuntelemassa oli Auditorion oven takana ollut meteliä, kun yläkoululaisten välitunti. Metelin takia osa kuuntelusta meni ohi.Istui siis aivan oven vieressä. Ei koskaan uusinut, sillä sai paikan yliopistosta TKTstä joka tapauksessa.

Miksi koulussa ei oltu valvottu hiljaisuuden säilymistä kirjoitusten aikana?

Vierailija
25/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopisto ainesta. Pää sekoaa kun opinnot vaikeutuvat.

Höpöhöpö, tyttäreni sanoi, että yliopistossa oli helpompaa kuin lukiossa, sillä sieltä saatuja arvosanoja ei läheskään aina tuijoteta työelämässä. Hänkin opiskeli matemaattisia aineita ja sai hyvän työn ja ketään ei kiinnostanut oliko tentistä tullut 1 vai 3. Tsemppiä ap, tytöllesi.

Vierailija
26/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ku minä.

Oli reilusti yli ysin keskiarvo lukiossa, eikä yhtään laudaturia. (Oli 3xE, mutta eihän näitä koskaan lasketa).

Takana pari vuosikymmentä alisuoriutumista, vähän sekoilua, masennusta ja syrjäytymistä, aivan liian monta päättynyttä parisuhdetta, parit aloitetut ja kesken jääneet korkeakouluopinnot, sittemmin ammattitutkinto ja nykyisin duunarihommissa. Oon 40 vuotias ja lapseton, ja yhä jossain määrin masentunut. Voin kuvitella että äitini on kantanut huolta. 

Vierailija
27/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn avulla?

Vierailija
28/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nyt tässä olisi vanhempi enemmän pettynyt, ylioppilaskirjoitukset ovat hieman eri asia kuin nämä todistusarvosanat ja yksikin L on jo loistava saavustus

Vierailija
29/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella rekrytoinnissa painottuu liikaa paperipätevyys. Koulumaailman ahkera pänttääjä ei välttämättä ole paras johtaja tai "asiantuntija".

Vierailija
30/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. kympin tyttö, jolle annetaan osaamistasoaan parempia arvosanoja. Kuuluu tyttöjen/naisten etuoikeuksiin. 

Vierailija
31/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mu*kkujen vanhempien lapsi selvästi. Pitäisi olla aina muita parempi joka asiassa.

Vierailija
32/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samalla tavalla kympin tyttö, mutta Yo-kokeet tulikin E:nä ja M:nä takaisin. Yksi C:kin joukossa oli. Olin pettynyt. 

Päädyin yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Laskentatoimi pääaineena. Opintojen keskiarvo oli 4,86 /5. Opinnäytetyöt femmalla takaisin.

Yo-kokeet ovat eri asia kuin kurssisuoritukset, kuten tässä keskustelussa on tullut ilmi, mutta yo-kirjoituksista suoriutumiseen voi vaikuttaa moni asia. Ei kannata elämää määrittää niiden suoritusten perusteella liikaa. Minäkin pärjäsin paremmin kuin hyvin yliopistossa.

Vierailija
33/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,  Ylioppilaslautakunta määrää yo-kirjoitusten arvosanat.

Ei lukio, eikä lukion opettajat.

Vierailija
34/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion & peruskoulun oppimäärän arvostelu ja ylioppilaskirjoitusten arvostelu tapahtuu ihan eri tavalla. Ylppäreissä arvostelu noudattaa keskijakaumaa, eli vain tietty määrä ihmisiä voi saada ällän tai eximian, kun taas muissa todistuksissa voidaan jaella kymppejä vaikka kuinka.

Aivan. Ylioppilaskoe mittaa todellista osaamista. Kouluarvosanat eivät, koska esim aktiivisuus tunnilla voi nostaa arvosanaa ylöspäin ja passiivisuus taas alaspäin. Arvosteluperustelut koulussa ovat muuttuneet vuosien aikana.

Vierailija
35/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyynel

Vierailija
36/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia säätiön 1000 euron stipendit pitkä matematiikka 

1. Otaniemen lukio 21   2. Treen klassillinen lukio 9      #. Ressun lukio  8    4. SYK 7   5. Etis  6  Oulunkylän lukio 6 Tapiolan luio 6 , Hgin luonnontiedelukio 6 Kulis 5, Järvenpään lukio 5 jne  250 kpl   pisteet 101-120

Vierailija
37/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopisto ainesta. Pää sekoaa kun opinnot vaikeutuvat.

Höpöhöpö taas. Itsellä kirjoitukset epäonnistui täysin ja olen nykyisin TkT. Ihan pysyi pääkin kunnossa.

TkT? TerveyskeskusTohtori?

Vierailija
38/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä. Itse aikoinani kävin kaupungin huippulukiota. Siellä oli tapana antaa kutonen tai seiska, SE yksi luokalla sai sitten sen kympin. 

Eli kirjoituksiin mentäessä odotukset eivät olleet suuren suuret itsellä, ja innostus oli jo aikoja sitten nujerrettu tuolla tyydyttävä-välttävä politiikalla. Opettajakunta tietysti odotti huipputuloksia: Oltiinhan kaupungin ykköskoulu.

No, siellä sitten jengi kirjoitti äidinkielestä ällän, vaikka todistuksessa viitonen. Onneksi sekin koulu putosi sieltä ykköspaikaltaan ennen pitkää. Nykyään varmaan sijoitus lienee lähempänä kahtakymmentä.

Vierailija
39/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksissa poika kirjoitti taannoin m, c ,m, c, c kirjoituksissa ja todistus kasin pintaan. Oli kiinnostunut oikiksesta. Pääsi hyvin arvosanoin kerralla opiskelemaan, luki pääsykokeisiin , koska kiinnosti!

Vierailija
40/107 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut koskaan ka edes lähellä 9 koska numerot sai pärstäkertoimella. Kirjoitin kuitenkin 4 laudaturia. Jopa matikasta, jonka opettaja inhosi mua ja näytti sen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi