Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei voi ja "saa" olla tätimäinen, mummomainen kun ikää kertyy? Eihän ennenkään pilkattu ikääntymistä

Vierailija
02.06.2024 |

Kamala tämä suomalainen trendi, että vahdataan ja jahdataan kaikkia ns. tätiytymisen merkkejä. Onko nää kengät tätimäiset, onko tämä kampaus tätimäinen, tämä laukku, tämä takki, housut, paita, sisustus...? 

Minusta on luonnollista ja jopa hyväksi itselleni, että näin kuuskymppisenä "saan" olla erilainen kuin vaikkapa nelikymppisenä, saan muuttua häpeilemättä, eikä minulla ole tarvetta katsoa taaksepäin ja yrittää "pysyä" yhtään minään, vaan kulkea tätä elämänpolkua muutoksineen pystypäin. Muutoksia tapahtuu ja saa tapahtua, eikä niitä pidä hävetä. Surullista on 84-vuotias anoppini, joka hokee usein: "No olen tällainen mummo, ryppyinen harmaahapsi" ym. Itse en aio alkaa ikäänkuin dissata vanhenemistani. Jopa vanhenevaa koiraa kohdellaan hellemmin kuin vanhenevaa ihmistä. 

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ikääntyneistä halveksivasti puhujia. Halveksivatko he omia vanhempiaan ja isovanhempiaan myös? Katsovatko äitinsä tyyliä ja miettivät, että onpa hirvee?

Vierailija
2/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ikääntyminen alkaa syntymähetkestä. 20 ekaa vuotta saa ikääntyä, sen jälkeen sitä pitää noin 70 vuotta hävetä ja olla pilkan kohteena, jos on nainen. 

Vierailija
4/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nainen voi ikinä tehdä oikein tässäkään. Ei saa olla tätimäinen, mutta jos yrittää laittautua kauniisti niin sekin on paha koska hyi, mitä se oikein kuvittelee, luuleeko olevansa hyvännäköinen ja kiinnostavansa miehiä, rupsahtaneena keski-ikäisenä. Niin, siis jo nelikymppisenä ja allekin tulee tämä, että mikään ei ole hyvä mitä tulee esim. pukeutumiseen. Miehet haukkuvat "tätimäisiä" naisia, käsketään ottamaan mallia ulkomailta kun siellä sitä osataan naisellisia olla, sitten haukkuvat myös niitä, jotka yrittävät laittautua nätisti kun eivätkö ne ymmärrä, että ei sen ikäistä mikään laittautuminen enää kaunista. Mikään ei ole hyvä, tietyssä iässä nainen ei saisi olla kai olemassakaan eikä ainakaan näkyä missään.

Vierailija
5/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus elää elämänkaari siinä kokonaisuudessa, kuin se hänelle suodaan. Jos se tarkoittaa vanhaksi elämistä, myös vanhuus täytyy saada kokea ja elää arvokkaasti ja arvostettuna.

Vierailija
6/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ikääntyminen alkaa syntymähetkestä. 20 ekaa vuotta saa ikääntyä, sen jälkeen sitä pitää noin 70 vuotta hävetä ja olla pilkan kohteena, jos on nainen. 

Nyky-yhteiskunnan naisten (vai median?) yleisin ihanne tuntuu olevan nainen, joka on muovia, vrt. Madonna, Cher. Miesten ihanteista en tiedä, makuja on monia. Näin kolmikymppisenä kuvan aikakauslehdessä ihanan iloisesta ja lämpimästä, hieman pyöreästä vanhemmasta naisesta. Mietin, että tuollainen haluan olla, kun ikää alkaa tulla lisää. Mun mielestä viisikymppisenä ei tarvitse olla enää samanlainen kuin parikymppisenä, se on mukavaa.

Vierailija
7/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jonkun Iida Vainion ulkonäköä haukkuu todella paljon juuri toiset naiset. Jos vaikka aloittaisitte itsestänne.

Vierailija
8/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä mua kyllä ole koskaan pilkattu tai äitiäni 

Vierailija
9/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuoria naisiakin arvostellaan ja haukutaan jatkuvasti. 

Vierailija
10/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinua estää olemasta sellainen kun haluat? Joku täällä vauva sivuillako? Hei haloo ja järki käteen. Täällä anonyymit i*iootit vääntävät samoja provoja vuodesta toiseen, ja sinä menet siihen mukaan. Ei pidä antaa näittäin typeryksien mennä tunteisiin.

Vierailija
11/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini oli todella kaunis:silkkiset valkoiset hiukset, ryppyiset kasvot joilla oli aina iloinen hymy,pyöreä vartalo villatakeissa.

En osaa kuvitella mummia laihduttamasassa tai miettimässä,ovatko kenkänsä mummomaiset.

Julkkikset erikseen,Madonna nyt on Madonna mutta Martan perähikiältä ei tarvitse 70vuotiaana näyttää 30vuotiaalta.

Vierailija
12/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa olla, ja parasta keski-ikäisyydessähän on juuri se, ettei enää korvaansa lotkauttele muiden mielipiteille. Aika monelta puuttuu kuitenkin kotikasvatus sen suhteen, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ollaan hiljaa, joidenkin on pakko päästä töräyttelemään mielipiteitään ilmoille. Lyttäyskulttuurihan on tosi suomalaista, ei täällä oikein ketään kannusteta oikein mihinkään, jos tarkemmin ajattelee. Keppiä vaan, sillä sisu, sauna ja Luther, perkele. Ei sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Vierailija
13/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haukkuu ketä? Ja missä? Itse olen yli 60, enkä ainakaan henkilökohtaisesti ole kokenut ko. arvostelua. Ehkä en liiku "piireissä". Pukeudun kuten itse haluan, tosi aika perinteisesti (tunika ja farkut). Ulkonäöltä varmaan ikäni on arvattavissa. Kukaan meistä ei nuoruudessani.

Vierailija
14/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jonkun Iida Vainion ulkonäköä haukkuu todella paljon juuri toiset naiset. Jos vaikka aloittaisitte itsestänne.

En ole haukkunut Iida Vainiota, mutta jos pikkasen päälle parikymppisen tytön täytyy hommata itselleen botoxit naamaan ja silikonit rintoihin, niin psyykkeessä ja itsetunnossa täytyy olla pahasti jotain pielessä.

Vierailija
15/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja Sara siepin

Vierailija
16/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ikääntyneistä halveksivasti puhujia. Halveksivatko he omia vanhempiaan ja isovanhempiaan myös? Katsovatko äitinsä tyyliä ja miettivät, että onpa hirvee?

Luultavasti.

Vierailija
17/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummini oli todella kaunis:silkkiset valkoiset hiukset, ryppyiset kasvot joilla oli aina iloinen hymy,pyöreä vartalo villatakeissa.

En osaa kuvitella mummia laihduttamasassa tai miettimässä,ovatko kenkänsä mummomaiset.

Julkkikset erikseen,Madonna nyt on Madonna mutta Martan perähikiältä ei tarvitse 70vuotiaana näyttää 30vuotiaalta.

Paitsi että Madonna näyttää ihan kammotukselta nykyään, eikä varsinkaan 30 vuotiaalta.

Vierailija
18/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mummo -nimittely on ihan pilkkaamiseen muutettu.

Tarkoitan siis, että aikaisemmin ei ikinä milloinkaan voinut kuvitellakaan mummo-sanaa käytettävän noin. Sana oli neutraali ja positiivinen.

Tää olikin itselleni uutta kun törmäsin ilmiöön. Mikä vuosi tää uusi merkitys tuli, muistaako joku? Ehkä kuutisen vuotta sitten?

Vierailija
19/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.

Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.

Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin. 

Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :) Mutta toisaalta, ei myöskään ole kyyskymppiselle mikään ongelma seistä. 

Vierailija
20/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin olisi mukava jos ikääntyisin niin, että kauneus säilyisi. Olen nähnyt todella monia kauniita vanhempia ihmisiä. Hymy ja hyvinvoiva keho ovat kaunista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme