Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei voi ja "saa" olla tätimäinen, mummomainen kun ikää kertyy? Eihän ennenkään pilkattu ikääntymistä

Vierailija
02.06.2024 |

Kamala tämä suomalainen trendi, että vahdataan ja jahdataan kaikkia ns. tätiytymisen merkkejä. Onko nää kengät tätimäiset, onko tämä kampaus tätimäinen, tämä laukku, tämä takki, housut, paita, sisustus...? 

Minusta on luonnollista ja jopa hyväksi itselleni, että näin kuuskymppisenä "saan" olla erilainen kuin vaikkapa nelikymppisenä, saan muuttua häpeilemättä, eikä minulla ole tarvetta katsoa taaksepäin ja yrittää "pysyä" yhtään minään, vaan kulkea tätä elämänpolkua muutoksineen pystypäin. Muutoksia tapahtuu ja saa tapahtua, eikä niitä pidä hävetä. Surullista on 84-vuotias anoppini, joka hokee usein: "No olen tällainen mummo, ryppyinen harmaahapsi" ym. Itse en aio alkaa ikäänkuin dissata vanhenemistani. Jopa vanhenevaa koiraa kohdellaan hellemmin kuin vanhenevaa ihmistä. 

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.

Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.

Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin. 

Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :)

Myös stand up komedian yksi suosituin vitsikategoria on oman vaimon halventaminen, myös ulkoisesti.

Vierailija
82/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen olkon sellainen kuin on kunhan ei yritä tuputtaa omaa olemisen tapaansa ainoana oikeana vaihtoehtona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs se täti-ketju olikaan? :)

Juuri eilen mietin, miten upea onkaan kehoni. Olen käynyt läpi 5 syöpäleikkausta, joista kaksi oli avoleikkausta ja sen jälkeiset hoidot, rinnan poisto ja nyt vaikka olen arpeutunut, hieman kuihtunut ja joka paikka roikkuu, niin onpas vartaloni silti upea!

Me tädit sekä mummot olemme kaikki ihania, viisaita ja tarpeellisia. Mitä tapahtuisi jos yhteiskunta olisi vain nuoria täynnä? Meidän kehomme on aikoinaan ollut nuori, aikuinen ja nyt vanhenemassa, mutta silti toimiva ja sitä elämänviisautta on meissä kaikissa.

Vierailija
84/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummini oli todella kaunis:silkkiset valkoiset hiukset, ryppyiset kasvot joilla oli aina iloinen hymy,pyöreä vartalo villatakeissa.

En osaa kuvitella mummia laihduttamasassa tai miettimässä,ovatko kenkänsä mummomaiset.

Julkkikset erikseen,Madonna nyt on Madonna mutta Martan perähikiältä ei tarvitse 70vuotiaana näyttää 30vuotiaalta.

Mun mummu oli myös jo viiskymppisenä sellainen perinteinen baskeripäinen mummo, jolla oli mummolaukku ja sellaiset paksut sukkahousut. 

Olisi kamalaa muistella omana mummonaan jotain naamasta venytettyä ikinuorta, joka seurustelee nuorten poikien kanssa. Eikös Cherilläkin ole joku parikymppinen poikaystävä ja Cher on syntynyt 1940-luvulla!

Vierailija
85/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummini oli todella kaunis:silkkiset valkoiset hiukset, ryppyiset kasvot joilla oli aina iloinen hymy,pyöreä vartalo villatakeissa.

En osaa kuvitella mummia laihduttamasassa tai miettimässä,ovatko kenkänsä mummomaiset.

Julkkikset erikseen,Madonna nyt on Madonna mutta Martan perähikiältä ei tarvitse 70vuotiaana näyttää 30vuotiaalta.

Mun mummu oli myös jo viiskymppisenä sellainen perinteinen baskeripäinen mummo, jolla oli mummolaukku ja sellaiset paksut sukkahousut. 

Olisi kamalaa muistella omana mummonaan jotain naamasta venytettyä ikinuorta, joka seurustelee nuorten poikien kanssa. Eikös Cherilläkin ole joku parikymppinen poikaystävä ja Cher on syntynyt 1940-luvulla!

Piti tsekata, on se Cherin tänhetkinen poikaystävä sentään "jo" 37 vuotias. 

Vierailija
86/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen sitä miksi on ok kutsua vieraita ihmisiä tädeiksi, sediksi, mummoiksi ja papoiksi koska ei kenelläkään enää pitäisi olla minkäänlaista oikeutta määritellä kenenkään sukupuolta.

Se on ok, että puhutaan keski-ikäisistä ja eläkeikäisistä mutta ilman sukupuolittamista ja itsekästä ennakkoluuloisuutta, että tuossa on täti (kaikilla ei ole sisaruksia tai sisaruksilla lapsia) saati mummo, koska ei kaikki ole edes äitejä saati isoäitejä. Ja sama juttu tietenkin myös miesten osalta eli ei heitäkään ole yhtään sen enemmän ok loukata vastaavilla nimityksillä. Lisäksi vastentahtoinen lapsettomuus on kipeä asia monelle eikä siitä tarvitse kenenkään vieraan ihmisen muistutella, että omassa iässä on tavallista olla jo isovanhempi.

Vierailija
87/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ikääntyneistä halveksivasti puhujia. Halveksivatko he omia vanhempiaan ja isovanhempiaan myös? Katsovatko äitinsä tyyliä ja miettivät, että onpa hirvee?

Kyllä. Kerran junassa kuuntelin kahden naisen keskustelua. Heidän iäkkäät äitinsä olivat tyhmiä, jääräpäisiä ja höperöitä. Toisella jo todettu dementian alkua. Ihan sietämätön tyttären mielestä. Lihonutkin diabeteksen takia. Meinasin sanoa: Katsot omaa tulevaisuuttasi. Annoin olla, kuka ei ymmärrä, ei ymmärrä.

Vierailija
88/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus elää elämänkaari siinä kokonaisuudessa, kuin se hänelle suodaan. Jos se tarkoittaa vanhaksi elämistä, myös vanhuus täytyy saada kokea ja elää arvokkaasti ja arvostettuna.

Juuri näin ajattelen minäkin.

Olen saanut olla lapsi, nuori, aikuinen, keski-ikäinen ja nyt kuusikymppisenä saan olla vanheneva täti. 

Olin nuorena nätti, hoikka ja kurvikas, nyt tällainen pehmeä pyllerö.

Kaikista elämänvaiheista tähän asti olen saanut nauttia ja niin hitto soikoon aion nauttia tästäkin!

Ei kiinnosta tippaakaan muiden mielipiteet - se tässä tätiytymisessä onkin ihan parasta ja arvelen, että se juuri on miehistä pelottavaa, kun meitä täti-ihmisiä ei voikaan enää hallita. Niinpä pitää haukkua ja mollaa ja puhua ulkonäöstä ja pantavuudesta.

Mutta kuten Sinuhe Egyptiläisen palvelija Kaptah sanoi, se on kärpästen surinaa korvissani.

Vierailija
89/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs se täti-ketju olikaan? :)

Juuri eilen mietin, miten upea onkaan kehoni. Olen käynyt läpi 5 syöpäleikkausta, joista kaksi oli avoleikkausta ja sen jälkeiset hoidot, rinnan poisto ja nyt vaikka olen arpeutunut, hieman kuihtunut ja joka paikka roikkuu, niin onpas vartaloni silti upea!

Me tädit sekä mummot olemme kaikki ihania, viisaita ja tarpeellisia. Mitä tapahtuisi jos yhteiskunta olisi vain nuoria täynnä? Meidän kehomme on aikoinaan ollut nuori, aikuinen ja nyt vanhenemassa, mutta silti toimiva ja sitä elämänviisautta on meissä kaikissa.

Se oli viisaasti puhuttu!

Vierailija
90/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus elää elämänkaari siinä kokonaisuudessa, kuin se hänelle suodaan. Jos se tarkoittaa vanhaksi elämistä, myös vanhuus täytyy saada kokea ja elää arvokkaasti ja arvostettuna.

Juuri näin ajattelen minäkin.

Olen saanut olla lapsi, nuori, aikuinen, keski-ikäinen ja nyt kuusikymppisenä saan olla vanheneva täti. 

Olin nuorena nätti, hoikka ja kurvikas, nyt tällainen pehmeä pyllerö.

Kaikista elämänvaiheista tähän asti olen saanut nauttia ja niin hitto soikoon aion nauttia tästäkin!

Ei kiinnosta tippaakaan muiden mielipiteet - se tässä tätiytymisessä onkin ihan parasta ja arvelen, että se juuri on miehistä pelottavaa, kun meitä täti-ihmisiä ei voikaan enää hallita. Niinpä pitää haukkua ja mollaa ja puhua ulkonäöstä ja pantavuudesta.

Mutta kuten Sinuhe Egyptiläisen palvelija Kaptah

Ja lisäyksenä herjausvarastoaan kaiveleville miehille: tällä tädillä on kaksi fiksua aikuista lasta ja puolison kanssa valmistellaan 35 v hääpäiväjuhlaa.

Vierailija
91/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin huomannut, että lähivuosina etenkin vanhempien naisten haukkuminen on lisääntynyt. Ennen kai kunnioitettiin vanhoja ihmisiä niin, että tuollainen ei tullut mieleenkään. Kaikki anti-age himmelitkin vain yleistyvät.

Ehkä se on sitä, että aiemmin naiset "älysivät" vetäytyä taka-alalle ja niihin tiettyihin heille määriteltyihin lokeroihin. Maailma on muuttunut paljon, mutta tietyt vanhat normit ikäänkuin rimpuilevat edelleen vastaan ja aiheuttavat ties mitä lieveilmiöitä.

Vierailija
92/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kumma että naisia arvostellaan kun ikää tulee mutta miehiä ei samalla tavalla. Jokainen nainen on kaunis jokaisessa ikäluokassa. Toiset vanhentuu nopeammin. Minulla hiukset harmaantui jo 50 veenä. En ole värjännyt enkä värjää. Kaveri joskus sitä ihmetteli ja kysyin että se on sitten ok että sun miehes pää on harmaa. Totes että se onkin mies. Tiivisti hänen ajatusmaailmaa paljon naisten ulkonäöstä.

Naisethan ne toisia naisia arvostelee, täälläkin joka päivä vanhempien naisten haukkumista ja nuorten. Voisitte jo lopettaa

Toisten naisten haukkuminen kertoo suuresta epävarmuudesta ja itsetunnon heikkoudesta.

Näin kuusikymppisenä tätinä katson lämmöllä ja myötätunnolla nuoria naisia.  Näitä idavainioita katsoessa tulee melkein tippa silmään ja toivon niin kovasti, että uskaltaisivat olla omia ihania kauniita itsejään. Jos jotakin olen tällä taipaleella oppinut niin sen, ettei kannata yrittää miellyttää kaikkia vaan pääasia on miellyttää itseään ja uskaltaa olla sellainen kuin on. Lopulta se persoona on se, mikä viehättää ja merkitsee. Jos olet kopio muoti-ilmiöstä, et erotu mitenkään tuhansista kaltaisistasi.

Vierailija
93/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.

Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.

Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin. 

Ei ole sattumaa että nyk

Opiskeluaikoina vuonna 1986 ystäväni kertoi miettineensä pari vuotta sitten, että kun alkaa seurustella niin pitää nousta aina aamuisin tuntia ennen miestä, että ehtii ehostautua ennen kuin tämä herää. Ja parikymppisiä oltiin.

Ikuisuusongelma tämä, että naiset on saatu kuvittelemaan, että miehiä pitää miellyttää loputtomalla ulkomuodon korjaamisella etteivät ne vaihda parempaan.

Oletteko huomanneet, että luonnossa se menee ihan päinvastoin - naaraat ovat yleensä hyvin vaatimattomia, mutta urokset ovat toinen toistaan näyttävämpiä ja tekevät tempun jos toisenkin voittaakseen tämän harmaavarpusen suosion.

Vierailija
94/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että toisten - minkä tahansa ikäisten - ihmisten olemusta haukkuvat ja arvostelevat ihmiset eivät itse pidä itsestään ja omasta ulkonäöstään ja heijastavat tämän sitten muihin ihmisiin heitä tuomitsemalla.

Perustelen mielipiteeni omalla kokemuksellani.

Itsensä ja olemuksensa terveellä tavalla hyväksyvillä ihmisillä ei mielestäni ole tarvetta arvostella muita. Valitettavasti itse en kuulu näihin ihmisiin, ja syyllistyn toistuvasti moitiskelemaan muiden ihmisten ulkonäköä. En tosin päin heidän naamaansa, vaan itsekseni tai joskus takanapäin muille.

Parannuksen paikka olisi tässä vakavasti. Ehkä olen astumassa sille tielle, koska olen tiedostanut ongelmani. Käytännön toteutus vain odotuttaa itseään... 

Vierailija
95/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ikääntyvien halveksiminen johtuu varmaan osittain meidän vääristyneestä ikärakenteesta ja siitä että vanhusväestö on valtiasa rasite nuoremmille.

No, ennen tätä tilannetta ne nuoremmat ovat olleet rasite vanhemmille.  Elämä katsos menee niin.

Vierailija
96/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä ihmetellä että missä teitä oikein haukutaan? Päin naamako joku oikeasti arvostelee? 

Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan. 

Ihan irl mummottelu on haukkumista, halveksiva ilmaus.

Odottele vähän, kyl se siitä muuttuu.

Olin 50 v  kun (mopo)pikkupojanprkleet vielä vislailivat & kommentoivat suureen ääneen minulle siis kehuja.

60+ nyt ja pysyvä muutos:

mummoteltu on 😂(pari häirikköpentua kirjastossa).

Kommentin 18 kirjoittanut

Sori vaan mutta kyllä 60+ on jo ihan mummoikäinen. Vai miksi haluaisit itseäsi kutsuttavan, tä

Muiden puolesta en pysty sanomaan, mutta itse tykkään että nainen on ihan hyvä kutsumasana tässä. 

Vierailija
97/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonasta ja omasta tyylistä kannattaa pitää kiinni. SE on se juttu ja toinen on se saa ihminen olla millainen haluaaa. Lisäksi se että kun nykyään eletään vanhemmaksi niin sitä suuremmalla syyllä. Pitää itsensä kunnossa ja kuosissa.

Vierailija
98/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinua estää olemasta sellainen kun haluat? Joku täällä vauva sivuillako? Hei haloo ja järki käteen. Täällä anonyymit i*iootit vääntävät samoja provoja vuodesta toiseen, ja sinä menet siihen mukaan. Ei pidä antaa näittäin typeryksien mennä tunteisiin.

Samaa mieltä. Palstalle kertyy naisvihaajia jotka eivät pysty livenä päästelemään vihaansa yhtä siekailematta. Vai kuka on tullut päin naamaa arvostelemaan? Ei noista pelkureista ole sellaiseen, oksentavat tänne vain omaa kroonista itseinhoaan. Tätä nyt ei auta kuin sietää kun on näemmä palstan linjaus.

Vierailija
99/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin tuntuu enemmän niiltä asioilta, joita monet ihmiset ajattelee, että niiden "kuuluu sanoa", sen suuremmin asiaa ajattelematta. 

Tai ainakin omaan tajuuni on paljon normaalimpi ajatus, että viisikymppinen "yrittääkin" näyttää viisikymppiseltä, eikä tavoittele mitään parikymppisten muotivillityksiä. 

Vierailija
100/116 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni usea tätikeskusteluketju täällä on ollut ihan huumorivoittoinen. Ihmisiä näyttää eniten vaivaavan se että yhtäkkiä entinen tyyli ei ehkä sovikaan ja on vaikea löytää oma uusi staili, vartalo muuttuu, kasvot muuttuvat, hiukset ohenevat. Peilissä on kummajainen ja kaapissa on yhä parikymppisen topit ja hupparit. Siirtymä on ehkä helpompi niille jotka ovat työn takia joutuneet aina pukeutumaan ja laittautumaan aikuisesti? En siis tarkoita että pitäisi mitenkään erityisesti vaihtua eri ihmiseksi, mutta joskus vartalo vain tekee sen puolestasi ja sitten siihen pitää asennoitua jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän