Miksei voi ja "saa" olla tätimäinen, mummomainen kun ikää kertyy? Eihän ennenkään pilkattu ikääntymistä
Kamala tämä suomalainen trendi, että vahdataan ja jahdataan kaikkia ns. tätiytymisen merkkejä. Onko nää kengät tätimäiset, onko tämä kampaus tätimäinen, tämä laukku, tämä takki, housut, paita, sisustus...?
Minusta on luonnollista ja jopa hyväksi itselleni, että näin kuuskymppisenä "saan" olla erilainen kuin vaikkapa nelikymppisenä, saan muuttua häpeilemättä, eikä minulla ole tarvetta katsoa taaksepäin ja yrittää "pysyä" yhtään minään, vaan kulkea tätä elämänpolkua muutoksineen pystypäin. Muutoksia tapahtuu ja saa tapahtua, eikä niitä pidä hävetä. Surullista on 84-vuotias anoppini, joka hokee usein: "No olen tällainen mummo, ryppyinen harmaahapsi" ym. Itse en aio alkaa ikäänkuin dissata vanhenemistani. Jopa vanhenevaa koiraa kohdellaan hellemmin kuin vanhenevaa ihmistä.
Kommentit (116)
Pukeutumis- ja käytöskoodit ovat paljon vapaampia kuin edellisen sukupolven aikana, eikä kenenkään tarvitse pukeutua tätimäisesti tai mummomaisesti vain siksi että se kuuluu ikääntymiseen.
Sanat täti ja mummo ovat saaneet uuden, negatiivisen merkityksen. Ennen oli kaupan tätejä, naapurin tätejä ja sukulaistätejä. Mummolla tarkoitettiin isoäitiä. Nyt näillä sanoilla on naista halveksuva uusmerkitys.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä ihmetellä että missä teitä oikein haukutaan? Päin naamako joku oikeasti arvostelee?
Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan.
Mediassa ja somessa kirjoitetaan naisista niin, että annetaan ymärtää, että pitää olla nuorennäköinen.
Itseäni on pahiten arvostellut ulkonäöstä päin naamaa oma mies
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä ihmetellä että missä teitä oikein haukutaan? Päin naamako joku oikeasti arvostelee?
Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan.
Ihan irl mummottelu on haukkumista, halveksiva ilmaus.
Odottele vähän, kyl se siitä muuttuu.
Olin 50 v kun (mopo)pikkupojanprkleet vielä vislailivat & kommentoivat suureen ääneen minulle siis kehuja.
60+ nyt ja pysyvä muutos:
mummoteltu on 😂(pari häirikköpentua kirjastossa).
Kommentin 18 kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.
Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.
Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin.
Ei ole sattumaa että nyk
Tämä on totta, että todella moni mies suhtautuu aggressiivisesti naisen ikääntymiseen. Sen voi vielä ymmärtää, että ei vain pidä kiinnostavana tietyn ikäistä, sille nyt ei kai voi mitään mikä viehättää ja mikä ei, mutta kuinka voidaan olla aivan vihaisia toisille siitä, että nämä ikääntyvät? Uskovatko monet miehet ihan oikeasti, että nainen jotenkin tahallaan ja miesten kiusaksi tai pelkkää laiskuuttaan saa vaikka ryppyjä? Sehän on järjenvastaista ajatella niin, mutta tuntuu, että ainakin osa miehistä todella ajattelee tuolla tavalla. Mutta se on kai niin, että naisviha sumentaa järjenkin.
Toinen mitä ihmettelen on vertailu ulkomaalaisiin sillä tavalla, että ulkomaalaisen naisen tekemänä joku asia on hyvä, mutta suomalaisen tekemänä huono. Monissa maissa, joiden naisia suomalaiset miehet ihailevat, vanhemmillakin naisilla saattaa olla todella paljon meikkiä, vaikka minkälaista vaatetta, sellaista mitä meillä pidetään nuorten vaatteena. Näistä naisista kehotetaan ottamaan mallia, mutta sitten jos suomalaisella naisella on sama tyyli niin se onkin naurettava vanha akka, joka luulee vielä voivansa tyrkyttää itseään miehille. Toki näissä muissa maissa miehet varmaankin harrastavat samaa, eli haukutaan oman maan naisia ja verrataan muihin.
Kyllä saat ja voit, ajan hengen mukaan voit identifioitua ikääntyneeksi henkilöksi.
Itse olen sitä mieltä, että toisten - minkä tahansa ikäisten - ihmisten olemusta haukkuvat ja arvostelevat ihmiset eivät itse pidä itsestään ja omasta ulkonäöstään ja heijastavat tämän sitten muihin ihmisiin heitä tuomitsemalla.
Perustelen mielipiteeni omalla kokemuksellani.
Itsensä ja olemuksensa terveellä tavalla hyväksyvillä ihmisillä ei mielestäni ole tarvetta arvostella muita. Valitettavasti itse en kuulu näihin ihmisiin, ja syyllistyn toistuvasti moitiskelemaan muiden ihmisten ulkonäköä. En tosin päin heidän naamaansa, vaan itsekseni tai joskus takanapäin muille.
Parannuksen paikka olisi tässä vakavasti. Ehkä olen astumassa sille tielle, koska olen tiedostanut ongelmani. Käytännön toteutus vain odotuttaa itseään...
Mistä näitä huonoitsetuntoisia sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Sanat täti ja mummo ovat saaneet uuden, negatiivisen merkityksen. Ennen oli kaupan tätejä, naapurin tätejä ja sukulaistätejä. Mummolla tarkoitettiin isoäitiä. Nyt näillä sanoilla on naista halveksuva uusmerkitys.
Onko tässä joku sukupolviero, mua neljävitosta ei ainakaan pysty loukkaamaan sanomalla tädiksi? Se kuulostaa samalta kuin sanoisi lyhyeksi tai vasenkätiseksi, joita myös olen. So....?
Näkökulmaa saattaa vääristää se, että olen näkyvästi erään alakulttuurin edustaja. Ihan rauhassa olen saanut olla sellainen kuin olen koko ikäni. Jos joku huonotapainen kakara on joskus jotain huudellut, se on ollut hänen ongelmansa, ei minun.
Tällä hetkellä ikääntyvien halveksiminen johtuu varmaan osittain meidän vääristyneestä ikärakenteesta ja siitä että vanhusväestö on valtiasa rasite nuoremmille.
Ihminen on sen ikäinen kuin on. Miksi välittää muiden mielipiteistä? Jos minua sanotaan tädiksi tai vanhaksi niin ei haittaa yhtään koska se jo olen. Hauta on lähempänä kuin syntymä. En koe tarvetta miellyttää ketään. -n50
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että toisten - minkä tahansa ikäisten - ihmisten olemusta haukkuvat ja arvostelevat ihmiset eivät itse pidä itsestään ja omasta ulkonäöstään ja heijastavat tämän sitten muihin ihmisiin heitä tuomitsemalla.
Itsensä ja olemuksensa terveellä tavalla hyväksyvillä ihmisillä ei mielestäni ole tarvetta arvostella muita. Valitettavasti itse en kuulu näihin ihmisiin, ja syyllistyn toistuvasti moitiskelemaan muiden ihmisten ulkonäköä. En tosin päin heidän naamaansa, vaan itsekseni tai joskus takanapäin muille.
Parannuksen paikka olisi tässä vakavasti. Ehkä olen astumassa sille tielle, koska olen tiedostanut ongelmani. Käytännön toteutus vain odotuttaa itseään...
Oman kokemukseni mukaan naisten ulkonäköä haukkuva mies saattaa kyllä pitää itseään ihan tosissaan adoniksena.
Ei mua ainakaan ole kukaan kieltänyt eikä estänyt olemasta tätimäinen mummo. Itseäni se ärsyttää, että tanttautuminen alkoi näin aikaisin ja melkoisen nopeillakin muutoksilla eli siihen ei saanut ollenkaan aikaa sopeutua, että kroppa ja ulkonäkö muuttuu.
Se muutos mitä tuli n. 20-vuotiaasta +40-vuotiaaksi oli hitaampi ja pienempi kuin tämä muutos joka tuli parissa vuodessa reilu nelikymppisenä.
Enkä siis ikinä edes ole ollut mitenkään ikäistäni nuoremman näköinen (enkä edes kuvitellut moisia) mutta nyt en kyllä enää näytä ollenkaan itseltäni enkä edes alta 50-vuotiaalta.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.
Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.
Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän
Varmasti on tuotakin, että joka maassa haukutaan oman maan toista sukupuolta ja ihannoidaan muita, mutta Suomessa se on silmiinpistävää ja tosi erilaista. Olen asunut useassa maassa ja Suomessa on merkittävän paljon (oman maan) naisten haukkumista nimenomaan iän kertymisestä. Muissa maissa joiden kulttuuria tunnen, naisia haukutaan mm pirttihirmuudesta ym, mutta ei vanhenemisesta koska se on luonnollista. Toki monessa paikassa nuoruutta ihannoidaan mutta ei sekään ole edes keskustelupalstoilla sellaista kuin täällä, että akka meni vanhenemaan, pitää vaihtaa tuoreempaan. Puolisoa kunnioitetaan ja haukuissakin on mukana rakkautta. Täällä ei ripaustakaan. Nuori ulkonäkö vaikuttaa ihan aidosti täällä olevan parisuhteessa ensisijainen tekijä naisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan.Ihan irl mummottelu on haukkumista, halveksiva ilmaus.
Olin 50 v kun (mopo)pikkupojanprkleet vielä vislailivat & kommentoivat suureen ääneen minulle siis kehuja.
Sori vaan mutta kyllä 60+ on jo ihan mummoikäinen. Vai miksi haluaisit itseäsi kutsuttavan, tädiksikö? Jos sinua kutsutaan mummoksi niin mielestäni siinä ei ole vihaa tai ivaa vaan se faktaa iän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan naisten ulkonäköä haukkuva mies saattaa kyllä pitää itseään ihan tosissaan adoniksen
Sellainen mies yrittää kohottaa huonoa omakuvaansa muita haukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hirveän huono itsetunto, mutta en ikinä arvostele muiden ulkonäköä ja on ahdistavaa lukea ja kuunnella sellaista. Luulen, että nimenomaan siksi kun tiedän että ne samat haukut ja arvostelut kohdistuvat myös minuun enkä ole tarpeeksi vahva sivuuttaakseni niitä. Eli kyllä haukkumistaipumukseen vaikuttaa muukin se ettei itse pidä itsestään ja omasta ulkonäöstään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä huonoitsetuntoisia sikiää?
Sieltä mistä kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan.Ihan irl mummottelu on haukkumista, halveksiva ilmaus.
Sori vaan mutta kyllä 60+ on jo ihan mummoikäinen. Vai miksi haluaisit itseäsi kutsuttavan, tä
Ei ole minusta tai iästänikään kysymys. Mummottelu on yleistynyt uudessa merkityksessä.
Saa, ei tosielämässä kukaan hauku koska eivät uskolla :D mediassa kylläkin. Mutta siellä arvostellaan jatkuvalla syötöllä myös nuoria ja kauniita, muistakaa se.