Miksei voi ja "saa" olla tätimäinen, mummomainen kun ikää kertyy? Eihän ennenkään pilkattu ikääntymistä
Kamala tämä suomalainen trendi, että vahdataan ja jahdataan kaikkia ns. tätiytymisen merkkejä. Onko nää kengät tätimäiset, onko tämä kampaus tätimäinen, tämä laukku, tämä takki, housut, paita, sisustus...?
Minusta on luonnollista ja jopa hyväksi itselleni, että näin kuuskymppisenä "saan" olla erilainen kuin vaikkapa nelikymppisenä, saan muuttua häpeilemättä, eikä minulla ole tarvetta katsoa taaksepäin ja yrittää "pysyä" yhtään minään, vaan kulkea tätä elämänpolkua muutoksineen pystypäin. Muutoksia tapahtuu ja saa tapahtua, eikä niitä pidä hävetä. Surullista on 84-vuotias anoppini, joka hokee usein: "No olen tällainen mummo, ryppyinen harmaahapsi" ym. Itse en aio alkaa ikäänkuin dissata vanhenemistani. Jopa vanhenevaa koiraa kohdellaan hellemmin kuin vanhenevaa ihmistä.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan karmeat ulkonäköodotukset on iskostettu naisiin. Naisella on vain yksi tapa olla kaunis, ja se on olemalla "tyttö". Ikääntyneempiä miehiä voidaan kehua charmanteiksi ja mies saa ikääntyä arvokkaasti. Iäkkäämmille naisille ei ole tilaa kauneuskäsityksessä, ja se on tosi surullista.
Oikeasti kaiken ikäiset ihmiset ovat kauniita. Ei 40-vuotiaan tarvitse näyttää 25-vuotiaalta tai 70-vuotiaan 40-vuotiaalta. Kannattaa muistaa että ikääntyminen on etuoikeus, jota kaikille ei suoda.
Paitsi tyttöjäkin haukutaan
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinua estää olemasta sellainen kun haluat? Joku täällä vauva sivuillako? Hei haloo ja järki käteen. Täällä anonyymit i*iootit vääntävät samoja provoja vuodesta toiseen, ja sinä menet siihen mukaan. Ei pidä antaa näittäin typeryksien mennä tunteisiin.
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Yhteiskuntamme on hyvin ulkonäkökeskeinen. Kaunis pitää olla ja se kaunis tarkoittaa vain tietynlaista ulkonäköä, kauneutta ei ilmeisesti ole monenlaista. Ikääntyä ei saa, koska vanhukset ovat paitsi rasite, myös rumia, ikäviä ja haisevat pahalle. Tällaisia asenteita ihmisille paukutetaan päähän median kautta ja ne vaikuttavat väkisinkin. Kun jotain asiaa toistetaan riittävän kauan totuutena, ihmiset alkavat uskoa siihen, eivätkä kyseenalaista sitä, Siksi on olemassa kummallisia yleistyneitä vihamielisiä käsityksiä siitä, että vanhat naiset ovat ilkeitä nuorille naisille ja kaikki anopit ovat suoraan helvetistä.
Onhan se kumma että naisia arvostellaan kun ikää tulee mutta miehiä ei samalla tavalla. Jokainen nainen on kaunis jokaisessa ikäluokassa. Toiset vanhentuu nopeammin. Minulla hiukset harmaantui jo 50 veenä. En ole värjännyt enkä värjää. Kaveri joskus sitä ihmetteli ja kysyin että se on sitten ok että sun miehes pää on harmaa. Totes että se onkin mies. Tiivisti hänen ajatusmaailmaa paljon naisten ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jonkun Iida Vainion ulkonäköä haukkuu todella paljon juuri toiset naiset. Jos vaikka aloittaisitte itsestänne.
Siis leikelty kumitissi, miksi pitää muka ihailla. Lapsiparka ihan hunningolla!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kumma että naisia arvostellaan kun ikää tulee mutta miehiä ei samalla tavalla. Jokainen nainen on kaunis jokaisessa ikäluokassa. Toiset vanhentuu nopeammin. Minulla hiukset harmaantui jo 50 veenä. En ole värjännyt enkä värjää. Kaveri joskus sitä ihmetteli ja kysyin että se on sitten ok että sun miehes pää on harmaa. Totes että se onkin mies. Tiivisti hänen ajatusmaailmaa paljon naisten ulkonäöstä.
Naisethan ne toisia naisia arvostelee, täälläkin joka päivä vanhempien naisten haukkumista ja nuorten. Voisitte jo lopettaa
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan karmeat ulkonäköodotukset on iskostettu naisiin. Naisella on vain yksi tapa olla kaunis, ja se on olemalla "tyttö". Ikääntyneempiä miehiä voidaan kehua charmanteiksi ja mies saa ikääntyä arvokkaasti. Iäkkäämmille naisille ei ole tilaa kauneuskäsityksessä, ja se on tosi surullista.
Oikeasti kaiken ikäiset ihmiset ovat kauniita. Ei 40-vuotiaan tarvitse näyttää 25-vuotiaalta tai 70-vuotiaan 40-vuotiaalta. Kannattaa muistaa että ikääntyminen on etuoikeus, jota kaikille ei suoda.
Olen kohta 70v ja muistan mummoni samanikäisenä, joskus 1960-luvulla. Huivi päässä tiukalla solmulla leuan alla, ei ripsiväriä, ikäistään vanhemman oloinen.
Aika oli toinen! Nyt ei tarvitse olla mummomummo JOS EI HALUA!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.
Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.
Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin.
Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :) Mutta toisaalta, ei myöskään ole kyyskymppi
Todella harvinaista, että joku mies täällä puhuu positiivisesti samanikäisen vaimon ulkoisesta olemuksesta tai ylipäänsä mistään samanikäisessä naisessa. Yleensä täällä on vain kuvottavaa parjaamista ja kehotuksia hakea yli puolet nuorempi vaimo jostain Aasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei nainen voi ikinä tehdä oikein tässäkään. Ei saa olla tätimäinen, mutta jos yrittää laittautua kauniisti niin sekin on paha koska hyi, mitä se oikein kuvittelee, luuleeko olevansa hyvännäköinen ja kiinnostavansa miehiä, rupsahtaneena keski-ikäisenä. Niin, siis jo nelikymppisenä ja allekin tulee tämä, että mikään ei ole hyvä mitä tulee esim. pukeutumiseen. Miehet haukkuvat "tätimäisiä" naisia, käsketään ottamaan mallia ulkomailta kun siellä sitä osataan naisellisia olla, sitten haukkuvat myös niitä, jotka yrittävät laittautua nätisti kun eivätkö ne ymmärrä, että ei sen ikäistä mikään laittautuminen enää kaunista. Mikään ei ole hyvä, tietyssä iässä nainen ei saisi olla kai olemassakaan eikä ainakaan näkyä missään.
Mitkä miehet ja missä? En ole koskaan kuullut vastaavaa, oman ikäiset (pian 50v )rupsahtaa ja vanhenee ihan samaa tahtia, nauretaan dad bodeille ja muulle vanhenemisen kanssa tulevalle. Mieleltä virkeämpiä ja paremmin voivia kuin +20 vuotiaina. Elettyä elämää voi miettiä hymyillen. Minun eikä kenekään naisen olemassa olon ei pitäisi perustua random miestien seksuaalisen halun tyydytykseen - että kulkee elämästä pantavan näkoisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jonkun Iida Vainion ulkonäköä haukkuu todella paljon juuri toiset naiset. Jos vaikka aloittaisitte itsestänne.
En ole haukkunut Iida Vainiota, mutta jos pikkasen päälle parikymppisen tytön täytyy hommata itselleen botoxit naamaan ja silikonit rintoihin, niin psyykkeessä ja itsetunnossa täytyy olla pahasti jotain pielessä.
Mäkin vähän voi ottelin mun miehelle tätä Vainiota kun oli farmissa, olen itse jo ruma vanha aika, mies sanoi että pitäiskö tällä vainiolla olla jotku uskoisin vaatteet eikä näyttää rintojaan yms yms. Kerroin sitten mielipiteeni että kun noin nuorena lähtee tolle tielle,täytteet miehet julkisuus niin voi olla edessä tukiaisten kohtalo, kaksi jo kuollut ja ei hyvin voivalta näytä tämä johannakaan. 315
Miksei saisi? Täällä on paljon keskusteltua joiden aloittaja ei jostain syystä halua ikääntymistä hyväksyä ja etsii tapoja joilla näyttää nuorekkaammalta. Ei se sitä tarkoita, etteikö saisi jos sen kanssa on sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 70v ja muistan mummoni samanikäisenä, joskus 1960-luvulla. Huivi päässä tiukalla solmulla leuan alla, ei ripsiväriä, ikäistään vanhemman oloinen.
Aika oli toinen! Nyt ei tarvitse olla mummomummo JOS EI HALUA!
Miksiköhän joku alapeukutti! Oikea havainto:"EI ole pakko"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aika sovussa ikäni kanssa. Se on helpompaa miehille - tosin "setämies" ei sekään ole mikään kehu. Toisaalta myös rouvani kantaa ikänsä tyylikkäästi. Kuuskymppisiä ollaan.
Olen ajatellut että ennen kakaroita kohdeltiin miten sattuu mutta ikä edusti viisautta. Silloin lapsia oli paljon ja niiden ruokkiminen oli joskus ongelma. Sitä vastoin vanhuksia oli vähän ja ne yleensä heittivät henkensä ennen kuutta, - seitsemääkymppiä. Ne tiesivät yhtä ja toista ikänsä perusteella ja niillä oli pitkä horisontti, saattoivat vaikkapa muistaa miten piti menetellä erikoisten luonnonilmiöiden kanssa. Isäntäväki saattoi olla nuorta.
Nythän väestöpyramidi on toisenlainen. Lapsia on vähän ja eläkeläisiä paljon. Eläkeläisten ruokkiminen on isompi ongelma ja ne neuvovat vähän liikaakin.
Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :)
Kun alkoi 40 vähenemään, kyllä minullekin tuli ikäkriisi vähäksi aikaa ja nuoremmat ihmiset sai aikaan kateutta ja hetken aikaa tunsin heihin vetoa. Ihminen kun ei ole mikään kone joka pysyy samana koko ajan. Erilaisia vaiheita käymme kaikki läpi, eikä ne useinkaan ole pysyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattumaa että nyk
Piti kirjoittaa lähenemään
Hyvä keskustelu. Jos seuraa tätä palstaa suht aktiivisesti, huomaa kyllä, miten monissa keskusteluissa tulee eteen yli 40-vuotiaiden naisten ulkonäön arvostelu. Joko ollaan lihavia, tätimäisiä / mummomaisia tai hoidettuja ja hoikkia, mutta siksi naurettavia yliyrittäjiä, kun kuitenkin todellisuudessa ollaan ihan kaameita vanhoja kääkkiä. Vain ulkomailla osataan olla vanhoinakin upeita jne. Tällä palstalla opetetaan sinnikkäästi halveksimaan naisen ikääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :)
Todella harvinaista, että joku mies täällä puhuu positiivisesti samanikäisen vaimon ulkoisesta olemuksesta tai ylipäänsä mistään samanikäisessä naisessa. Yleensä täällä on vain kuvottavaa parjaamista ja kehotuksia hakea yli puolet nuorempi vaimo jostain Aasiasta.
Minäkin kiinnitin huomiota. Pointsit kirjoittajalle. Tuo on harvinaista todella, varsinkin tällä palstalla. Tosielämässä en niinkään huomaa miesten dissaavan samanikäisiä naisia, mutta en tiedä sitten dissaavatko mielessään ja vasta täällä tuovat julki.
Vastikään oli ketju jossa ap ihmetteli tätiytymistään, vaikka liikkuu ja pitää huolta itsestään. Jo ekalla sivulla joku tuli ilmoittamaan, että ei tarvi sitten ihmetellä kun miehesi vaihtaa nuorempaan ja simpsakkaan. En jaksanut kommentoida mitään, mutta jäin miettimään tuota kommenttia. Kirjoittaja pisti vanhenemisen ihan kuin ap:n tahalliseksi teoksi, ja ajatteli että luonnollinen rangaistus tuollaisesta on että ap muuttuu merkityksettömäksi miehelleen. Totta kai täällä on paljon trollaamista, mutta kyllä nuo ajatusmallit siirtyvät myös tosielämään tavalla tai toisella. Juttelin vasta nuorten tyttöjen kanssa, ja he sanoivat kaikki etteivät halua parisuhdetta, koska sitten on niin hirveät paineet ulkonäöstä ja ikääntymisestä eikä enää jossain vaiheessa kelpaa miehelle. Yritin puhua miesten puolesta ja sanoa ettei kaikki miehet ole sellaisia, mutta välillä sitten mietin että voihan se olla että nuo tytöt tekee ihan rationaalisen ratkaisun tässä ajassa ja kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinua estää olemasta sellainen kun haluat? Joku täällä vauva sivuillako? Hei haloo ja järki käteen. Täällä anonyymit i*iootit vääntävät samoja provoja vuodesta toiseen, ja sinä menet siihen mukaan. Ei pidä antaa näittäin typeryksien mennä tunteisiin.
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Yhteiskuntamme on hyvin ulkonäkökeskeinen. Kaunis pitää olla ja se kaunis tarkoittaa vain tietynlaista ulkonäköä,--------++ Tällaisia asenteita ihmisille paukutetaan päähän median kautta ja ne vaikuttavat väkisinkin. Kun jotain asiaa toistetaan riittävän kauan totuutena, ihmiset alkavat uskoa siihen, eivätkä kyseenalaista sitä, Siksi on olemassa kummallisia yleistyneitä vihamielisiä käsityksiä siitä, että vanhat naiset ovat ilkeitä nuorille naisille
Just tää mielipidemuokkaus ja pakkovyörytys tekee nykymaailmassa niin kuvottavan.
Sitten kakskymppiset leikkelee itseään kun valtavirran kaikki jutut meni niille täydestä läpi.
👿Oikeastaan suututtaa niiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole haukkunut Iida Vainiota, mutta jos pikkasen päälle parikymppisen tytön täytyy hommata itselleen botoxit naamaan ja silikonit rintoihin, niin psyykkeessä ja itsetunnossa täytyy olla pahasti jotain pielessä.
Mäkin vähän voi ottelin mun miehelle tätä Vainiota kun oli farmissa, olen itse jo ruma vanha aika, mies sanoi että pitäiskö tällä vainiolla olla jotku uskoisin vaatteet eikä näyttää rintojaan yms yms. Kerroin sitten mielipiteeni että kun noin nuorena lähtee tolle tielle,täytteet miehet julkisuus niin voi olla edessä tukiaisten kohtalo, kaksi jo kuollut ja ei hyvin voivalta näytä tämä johannakaan. 315
Nyt oli joku ihmesyöttö päällä, tosi sekava tämä minun kommentti. Sori siitä.
Nyt täytyy kyllä ihmetellä että missä teitä oikein haukutaan? Päin naamako joku oikeasti arvostelee?
Olen itse 42-vuotias nainen enkä ikinä ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja pukeutumisestani. Moni varmaan ajattelee mielessään jotain rumempaa muttei kukaan niitä päin näköä tule sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattumaa että nykyään ne jotka istuvat bussissa ovat pikkulapset :) Mutta toisaalta, ei myöskään ole kyyskymppi
Täyttä paskaa. Miten niin ennen? Te kuuskymppiset olette olleet lapsentekoiässä 80- ja 90-luvuilla, eikä silloin ollut isoja lapsiperheitä. Montako lasta teillä oli? Meillä oli kaksi. Isoäitini eli yli 80-vuotiaaksi eikä hänelläkään ollut kuin kolme lasta.