Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänikirja ei ole kirja.

Vierailija
02.06.2024 |

Kyseessä on kuunnelma. Äänikirja on hyvä keksintö vaikkapa näkövammaiselle, mutta kyse on kuunnelmasta eikä kirjasta. Kirjoja luetaan, ei kuunnella. Kirjat kunniaan.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja autolla ajaessa. Ja inhoan radion kuuntelua. En jaksa juontajia ja musiikkia. Äänikirjat ovat ihan arkiaamujen luksusta. Kotiin mennessä auttaa hyvin irtautumaan töistä. 

Autossa voi kuunnella musiikkia ilman radiokanavaa. Tiesitkö?

Vierailija
82/90 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat ovat kirjailijoiden kirjoiksi kirjoittamia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan näitä kerrottuja juttuja jo ainakin 70 luvulla. Ei niitä ääänikirjoiksi sanottu. Itsekkin kuuntelin c-kasetilta satuja. Ne muistaa kyllä paljon paremmin kuin mitä muistoja on lukemistani kirjoista. 

Vierailija
84/90 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä kirjoja on mukavampi kuunnella.

Kokeile joskus pitkää fyysistä kirjaa. Erilainen kognitiivinen kokemus. AP

Kai hän on jo kokeillut, jos kerran tietää että niitä on mukavampi kuunnella?

Vierailija
85/90 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on vähän sama kuin sanoisi, että musiikki ei ole nuotteja.

Vierailija
86/90 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin juuri elämäni ensimmäisen kaunokirjan äänikirjana. Ei koskaan enää. Jotain populaaria tietokirjaa tai digilehden artikkeliä voi kuunnella lenkillä/pyöräillessä, mutta kaunokirjallisuus ei vaan sovellu kuunneltavaksi. 

Vierailija
87/90 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunnellut Stephen Kingin kirjoittaman Tukikohdan, Solohovin kirjoittaman Hiljaa virtaa Don ja monia muita teoksia. Uhkaavasti ne tuntuivat kirjoilta.

Vierailija
88/90 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuin kirja jota käytetään kiireisissä tilanteissa

Vierailija
89/90 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan AP:nkin tavoin ajatella, jos on kovin kapeakatseinen. Jos minä kuuntelen Spotifysta jonkun musiikkiartistin levyn kappaleet järjestyksessä ensimmäisestä viimeiseen, mielestäni olen kuunnellut ko. artistin "levyn". Formaatista viis.

Lapsena minulle luettiin iltalukemisena Jules Vernen "Salaperäinen saari" ehkä parin viikon kuluessa (en muista tarkkaan :) ). Kyllä minä koen, että minulle luettiin kirja... ja miksi tämä muuttuisi, jos lukijana olisikin Bookbeatin lukija eikä äitini?

Vierailija
90/90 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan AP:nkin tavoin ajatella, jos on kovin kapeakatseinen. Jos minä kuuntelen Spotifysta jonkun musiikkiartistin levyn kappaleet järjestyksessä ensimmäisestä viimeiseen, mielestäni olen kuunnellut ko. artistin "levyn". Formaatista viis.

Lapsena minulle luettiin iltalukemisena Jules Vernen "Salaperäinen saari" ehkä parin viikon kuluessa (en muista tarkkaan :) ). Kyllä minä koen, että minulle luettiin kirja... ja miksi tämä muuttuisi, jos lukijana olisikin Bookbeatin lukija eikä äitini?

Osaatko lukea? Täysin outo vertaus musiikista ja lapsen iltasadusta. Kaikki, mikä on ns. kirjallisuudellisuutta kaunokirjallisuudessa löytyy tekstistä. Rakenne, struktuuri, välimerkit, tulkinta, analyysi. Kaikki tämä muuttuu, kun siitä tehdään ääniadaptaatio ja ääniversio tekstistä. Eri aistit, eri osa aivoista aktivoituu etc.