Miten saan lapsen omatoimisemmaksi?
Hän osaa monet asiat tehdä itse, kuten tuon ikäiset osaa. Hän vain ei tee. En kunnolla tiedä syytä. Eikä lapsikaan osaa syytä selittää. Odottaa vain, että saa aivan kaikessa täyden palvelun, pienissä pikkuasioissakin. Ja kun ei saa niin tulee itku. Joten meillä itketään paljon, koska lapsi ei todellakaan saa täyttä palvelua asioissa, jotka osaa ja pystyy tekemään itse. Niissä asioissa, joita ei vielä kunnolla osaa niin tietenkin aina autetaan ja jos lapsi on selvästi väsynyt, niin autetaan jne. Ja kehutaan kun itse tekee. Mutta mitkään kehut ei saa häntä tekemään itse taidoista huolimatta. Eikä se, että jos ei tiettyjä perusasioita tee itse, niin jää saamatta jokin kiva asia, esimerkiksi jos ei yhtään pue itse niin ei pääse leikkipuistoon tai jätskille tms.
Kommentit (26)
Pysy jämäkkänä. Älä tee palveluksia isolle lapselle, anna tehdä itse
Ikä ja esimerkkejä asioista, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ikä ja esimerkkejä asioista, kiitos.
Anteeksi ikä unohtui aloituksesta, luulin sen laittaneeni. Ikää on viisi.
Esimerkkejä on ihan perusasiat kuten ulkovaatteiden pukeminen, levinneiden lelujen kerääminen takaisin laatikkoon, rytyssä olevan sukan suoristaminen, pöydälle väärinpäin pudonneen voileivän nostaminen pöydältä.
Ap
Tuollaisia juttuja aloitetaan tekemään itse taaperona vanhemman opastuksella. Lelut osaa kerätä jo alle 1v kun aikuinen on kaverina alkuun. Harjoitteleminen on varmasti todella hankalaa ja työlästä jos 5v ei ole tottunut itse edes suoristamaan sukkaansa. Kirjoitus saa tuntumaan siltä että nuo asiat esitetään epämieluisina ylimääräisinä toimina eikä neutraaleina arkeen kuuluvina asioina. Vähän kuin nukkumaanmeno ja hampaiden harjaaminen, itsestäänselvyyksiä joiden sujuminen pilataan usein koska aikuinen on itse hermona niiden äärellä - miten ne muuten sujuvat teillä?
Lapsi menossa eskariin ja taidot tuollaisia. Miten nuo sujuvat päiväkodissa? Eikö ole tullut palautetta sieltä? Vai onko kyseessä aikuisen ylläpitämä valtapeli - lapsi selvästi tarvitsee tukea ja apua, tosi oudolta kuulostaa omaan korvaan ettei osaa noita juttuja hoitaa.
Voi liittyä normaaliin kehitykseen ja uhmaankin ja kasvamiseen vauvasta eskarilaiseksi . Muista kehua aina kun tekee itse .
Vierailija kirjoitti:
Lapsi menossa eskariin ja taidot tuollaisia. Miten nuo sujuvat päiväkodissa? Eikö ole tullut palautetta sieltä? Vai onko kyseessä aikuisen ylläpitämä valtapeli - lapsi selvästi tarvitsee tukea ja apua, tosi oudolta kuulostaa omaan korvaan ettei osaa noita juttuja hoitaa.
Taidot on täysin normaalit, kuten kirjoitin niin osaa asiat ikätasoisesti. Mutta ei suostu tekemään osaamiaan asioita. Osaaminen siis ei ole mikään ongelma. Ap
Auttaisiko, jos lopettaisit käskyttämisen ja tekisitte yhdessä. Lapsi kaipaa huomiotasi ja hoivaasi ja ottaa sen huomion kiukuttelemalla, jos ei muuten saa. Usein se lempeämpi lähestymistapa toimii parhaiten.
Olette ehkä curlanneet vähän liiaksi ja lapsi on tottunut että on kivaa kun äiti palvelee ja tuolla tavalla saa huomiota. Lapsi on niin pieni vielä että tuo korjautuu sillä että ette tee lapsen puolesta asioita jotka lapsi osaa itsekin. Autatte jos yrittämisenkin jälkeen ei onnistu. Lapsi kiukuttelee alkuun mutta lopulta toistojen kautta tuo menee perille. Vaatii toki aikuiselta hieman hermoja kestää kitinää harjoitellessa.
Turha monimutkaistaa asiaa ja yrittää jotenkin loogisin argumentein saada lapsi suorittamaan oma sukka oikein. Joko suoristaa itse tai sitten kärsii siitä että sukka on vinossa. Jos ollaan menossa myöhässä päiväkotiin niin joko pukee omatoimisesti tai laitan eleettömästi nopeasti vaatteet päälle ja sanon että nyt mennään eikä meinata.
Vierailija kirjoitti:
Voi liittyä normaaliin kehitykseen ja uhmaankin ja kasvamiseen vauvasta eskarilaiseksi . Muista kehua aina kun tekee itse .
Kehunkin aina kun tekee itse. Mutta esimerkiksi tuo väärinpäin pöydälle pudonnut voileipä. Jos en sitä nosta ja käännä niin hän vain itkee kiukkuisena ja valitsee mieluummin sitten olla ilman voileipää, josta siis tykkää paljon, kuin nostaa se leipä. Eli nälässäkin on kivempaa kuin tehdä itse. Kai se jotain uhmaa sitten on, mutta millä tuon saa loppumaan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Olette ehkä curlanneet vähän liiaksi ja lapsi on tottunut että on kivaa kun äiti palvelee ja tuolla tavalla saa huomiota. Lapsi on niin pieni vielä että tuo korjautuu sillä että ette tee lapsen puolesta asioita jotka lapsi osaa itsekin. Autatte jos yrittämisenkin jälkeen ei onnistu. Lapsi kiukuttelee alkuun mutta lopulta toistojen kautta tuo menee perille. Vaatii toki aikuiselta hieman hermoja kestää kitinää harjoitellessa.
Turha monimutkaistaa asiaa ja yrittää jotenkin loogisin argumentein saada lapsi suorittamaan oma sukka oikein. Joko suoristaa itse tai sitten kärsii siitä että sukka on vinossa. Jos ollaan menossa myöhässä päiväkotiin niin joko pukee omatoimisesti tai laitan eleettömästi nopeasti vaatteet päälle ja sanon että nyt mennään eikä meinata.
Hän siis itkee kiukkuisena lattialla istuen vaikka koko päivän, että sukka vinosta äiti suorista sukka ellen sitä suorista. Enkä tietenkään suorista, koska hän osaa hyvin suoristaa sen itse. Eli kärsii koko päivän mieluummin kuin tekee. Ja minä kärsin siitä loppupäivän itkusta ja siitä että mikään muukaan ei sen vuoksi onnistu. Ap
Mun lapsi on saman ikäinen ja samaa taipumusta, mutta en ole tehnyt siitä numeroa, jos ei itse pue niin autan kyllä. Arvelen että se on joku toiminnanohjausongelma, ei vaan kykene aloittamaan ja lamaantuu, painostaminen vaan pahentaa. Kun taidoissa ei kuitenkaan ole vikaa ja päiväkodissa pukee kyllä itse niin en jaksa tehdä tästä taistelua kotona. Välillä on taas hyvinkin omatoiminen ja auttavainen sitten, osaa vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidot on täysin normaalit, kuten kirjoitin niin osaa asiat ikätasoisesti. Mutta ei suostu tekemään osaamiaan asioita. Osaaminen siis ei ole mikään ongelma. Ap
Hirveät kehut kun tekee itse.
Kerran kokeilin meidän lapsiin mielestäni vähän älytöntä neuvoa: kerro mitä tapahtuu ja seuraa kun lapsi tekee jotain, tähän tapaan: kun sinä puet nuo vaatteet päälle itse niin sitten meidän on tosi kiva lähteä yhdessä ulos. Tai: kun sinä keräät nuo lelut niin se on ihan mahtava juttu ja sitten voidaan pelata jotain peliä yhdessä.
Jostain syystä se toimi. En tiedä miksi. Joskus en jaksanut olla yhtä pedagoginen ja kärsivällinen vaan käskin ihan vaan lopettamaan märinän.
Saman lailla kuin koiran tai talitintin.
Anna haasteita jotka on ratkaistavissa.
Miten antaa muunlaista huomiota ja rakkautta sitten kun on tehnyt itse, niin oppii, että huomio ja rakkaus ei lopu, vaikka tekee itse. Pelkät kehut ei välttämättä lämmitä siinä kuin fyysinen hoiva (kosketus) eli vaikka hali kehujen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten antaa muunlaista huomiota ja rakkautta sitten kun on tehnyt itse, niin oppii, että huomio ja rakkaus ei lopu, vaikka tekee itse. Pelkät kehut ei välttämättä lämmitä siinä kuin fyysinen hoiva (kosketus) eli vaikka hali kehujen sijaan.
No hän saa kyllä huomiota, halia ja muuta teki itse tai ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehunkin aina kun tekee itse. Mutta esimerkiksi tuo väärinpäin pöydälle pudonnut voileipä. Jos en sitä nosta ja käännä niin hän vain itkee kiukkuisena ja valitsee mieluummin sitten olla ilman voileipää, josta siis tykkää paljon, kuin nostaa se leipä. Eli nälässäkin on kivempaa kuin tehdä itse. Kai se jotain uhmaa sitten on, mutta millä tuon saa loppumaan? Ap
Kuulostaa ihan kamalalta tavalta elää.
Kiitos tästä ehkäisystä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan syö lattialle pudonnutta leipää. Sano että vie roskiin ja anna uusi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siis itkee kiukkuisena lattialla istuen vaikka koko päivän, että sukka vinosta äiti suorista sukka ellen sitä suorista. Enkä tietenkään suorista, koska hän osaa hyvin suoristaa sen itse. Eli kärsii koko päivän mieluummin kuin tekee. Ja minä kärsin siitä loppupäivän itkusta ja siitä että mikään muukaan ei sen vuoksi onnistu. Ap
Kuinka sanoa että pikkukersa juhtaa huushollia, sanomatta että pikkukersa johtaa huushollia? :D :D
Kyllä on kädetöntä vanhemmuutta. Sietää vähän kärvistelläkin :D
Tuon ikäinen?