Meneekö noihin Ressuun ym. eliittilukioihin vain rikkaiden perheiden lapsia?
Kun koulumenestyshän ei katso perheen tulotasoa, mutta jäävätkö vaatimattomimmista perheistä tulevat helpommin lähilukioihin?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, et oli koulutus mikä tahansa, se ei auta ilkeyteen.
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Eipä ollut minun kirjoitus tuo ilkeyskommentti. Minä olen siis se joka kävi vieraskielistä koulua, mutta tuo oli jonkun muun viesti. Täällä kun viestiketjuihin voi kirjoittaa kuka vaan.
Ai voi vai? Ihanko itse keksit noin nerokkaan päätelmän, että avoimella nettipalstalla voi kirjoittaa kuka vain :D
Kaikille se ei tosiaan näytä olevan selvää kun hyvin usein viestiketjuissa oletetaan, että
Viestin perään kirjoitetaan "eri", jos et ole sama kirjoittaja, jolle on aiemmin vastattu. Ei tule tuollaisia väärinkäsityksiä, kun osaa toimia keskustelupalstalla, kuten kuuluu.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, et oli koulutus mikä tahansa, se ei auta ilkeyteen.
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Eipä ollut minun kirjoitus tuo ilkeyskommentti. Minä olen siis se joka kävi vieraskielistä koulua, mutta tuo oli jonkun muun viesti. Täällä kun viestiketjuihin voi kirjoittaa kuka vaan.
Ai voi vai? Ihanko itse keksit noin nerokkaan päätelmän, että avoimella nettipalstalla voi kirjoittaa kuka vain :D
Kaikille se ei tosiaan näytä olevan selvä
Näin tosiaan kannattaa tehdä, mutta todella monet eivät tee, joten itse en ainakaan automaattisesti oleta, että kyseessä olisi aina sama henkilö vaikkei tuota eri-sanaa olisikaan, ellei sitten viestissä sitä jotenkin selvästi ilmaista, että kyseessä on sama.
Kannattaa mennä (jos vain voi) sellaiseen lukioon, jossa opettajat kuuluvat alansa parhaimmistoon. Helsingissä on monia hyviä kouluja. Itse opiskelin aikana, jolloin kirjat ostettiin itse. Päivällä töitä, illalla koulua = ei vapaa-ajan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sääli että jonkun elämä on vain pänttäämistä pänttäämisen päälle. Menee nuoruus hukkaan ja aikuisena on epäsosiaalinen ja yksinäinen.
Tämä on mielenkiintoinen olettamus. Minulla on kaksi kympin oppilasta eliittilukiosta ja molemmat ovat sosiaalisia, paljon kavereita ja harrastavat. Nyt ovat yliopistossa ja onnellisia nuoria aikuisia.
Mitenkään ei ole elämä mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksi vastaaja on ihan oikeassa, vai luuletteko, että kaikki kympin keskiarvolla varustetut hakevat ns. eliittilukioihin? No eivät hae. Tavislukioissa on myös porukkaa kympin keskiarvolla. Eli jotkut hakevat statuksen vuoksi kuuluisiin lukioihin ja toiset eivät.
Jotkut hakevat statuksen vuoksi, mutta monet siksi, että näissä lukioissa on hyvät oppimistulokset. Halutaan saada mahdollisimman hyvää opetusta. Osa näistä kouluista on myös erikoislukioita, joihin mennään siksi, että niissä saa joistakin aineista syventävää opetusta mitä tavallisista lukioista ei saa. Jos miettii jatko-opintoja vaikka luonnontieteissä niin totta kai on hyvä idea hakeutua lukioon, jossa keskitytään erityisesti niihin. Minä menin englanninkieliseen lukioon siksi, että halusin saada hyvän kielitaidon.
Hyvään kielitaitoo
Lainaus ei taida näkyä tässä, mutta tämä on sinulle, joka luulet, että englanninkielisessä lukiossa saa "teoreettisen" osaamisen englannissa. Ootko edes tosissas? Jos opetus on englanniksi ja kavereiden kanssa keskustelut on englanniksi niin mikä siinä on teoreettista? Ehkä joskus ysärillä vaihto-oppilasvuosi Jenkeissä tai Britanniassa takasi jotain "käytäntöä" - mutta tulisit nykypäivään. Jos kieltä käyttää se on käytäntöä, höpsö.
Ei pelkkiä. Iso osa kylläkin, mutta kyllä meillä kävi jostain Järvenpäästä asti oppilaita Ratakadulla. Ei ne ehkä köyhiä olleet hekään.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava sana eliittilukio kertoo suoraan sen, että lukioilla on tietty asema tietynlaisten ihmisten mielissä. Kuvitellaan, että lapsi on jotenkin parempi ihminen, jos hän on käynyt Ressun tms. Ei hahmoteta, että se on ihan tavallinen lukio siinä missä vaikkapa Mukkulan lukio Lahdessa tai Seppolan lukio Jämsässä
Nyttemmin on tietysti huomioitave se, että huumekauppa ja huumeiden käyttö on varsin tavallista nimenomaan "paremman väen" kouluissa. Huunekauppiaat eivät ole typeriä, ja on paljon järkevämpää tehdä bisnestä paikoissa, joissa on maksukykyisiä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Valitsetko lukion, josta löydät samankaltaisia nuoria, joilla on samoja kiinnostuksenkohteita vai lukion, jossa sinua pidetään nolona hikkenä? Yliopistoon voi ponnistaa etälukiostakin, mutta kyllä oikeasti suren pikkupaikkakuntien harvoja fiksuja nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta eliittilukioon vaan joutuvat viettämään seuraavatkin kolme vuotta traktoripärrääjien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Valitsetko lukion, josta löydät samankaltaisia nuoria, joilla on samoja kiinnostuksenkohteita vai lukion, jossa sinua pidetään nolona hikkenä? Yliopistoon voi ponnistaa etälukiostakin, mutta kyllä oikeasti suren pikkupaikkakuntien harvoja fiksuja nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta eliittilukioon vaan joutuvat viettämään seuraavatkin kolme vuotta traktoripärrääjien kanssa.
Kuitenkin niistä lukioista hyvät nuoret saa yhtä hyvät arvosanat kirjoituksista kuin muuallakin. Suomen parhaat tulokset on kirjoittanut monena vuonna pikkupaikkakunnan lukiota käynyt nuori.
Jos haluaa välttää S2-aineksen, niin on parasta mennä Ressuun tai johonkin muuhun eliittilukioon.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa välttää S2-aineksen, niin on parasta mennä Ressuun tai johonkin muuhun eliittilukioon.
Jos haluat tosiaan vain kantasuomalaisia, parasta mennä jonkun pikkupaikkakunnan lukioon. Ressu on väärä paikka silloin.
Hain aikanaan eliittilukioon, sillä kaipasin omanhenkisiä ihmisiä ympärilleni. Olin lähiökoulussa kiusattu oppilas osittain varmaan hikkeyteni takia. Se oli silloin olennaista minulle. Elämänkokemuksen myötä en ehkä tekisi tällä hetkellä samaa valintaa uudelleen. Mulla on omanhenkisiä ihmisiä ympärilläni jo riittävästi ja on hauska hengata kaikenlaisten ihmisten parissa. Osaan myös suojautua mahdolliselta kiusaamiselta näin aikuisena ihmisenä paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No ei kyllä pidä paikkaansa, tunnen Ressun lukion käyneitä ja heitä yhdisti se, että ovat lahjakkaita ja hyviä oppilaita, perhetaustoja oli monenlaisia.
Sellaiset selkeästi hyväosaiset ovat enemmistönä varmasti, mutta kyllä siellä on pienituloisien perheidenkin lapsia.
Kiinnostus koulunkäyntiin ja opiskeluun voi olla tasa-arvostava asia. Mun köyhä sukulainen löysi paikkansa hyvin ns. eliittilukiosta kymmenisen vuotta sitten, ja voisin kuvitella, että yhä on samoin. Ne kaverit, jotka oikeasti ovat tärkeitä, eivät piitanneet mitään hänen taustastaan, ja lukion jälkeen hän on menestynyt monin tavoin.
Keskitason kaupunkilukioissa voi olla jopa enemmän sosiaalista nokkimisjärjestystä yms, kun suurta osaa oppilaista ei koulu niin kauheasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla KYLLÄ
Numeroilla niihin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava sana eliittilukio kertoo suoraan sen, että lukioilla on tietty asema tietynlaisten ihmisten mielissä. Kuvitellaan, että lapsi on jotenkin parempi ihminen, jos hän on käynyt Ressun tms. Ei hahmoteta, että se on ihan tavallinen lukio siinä missä vaikkapa Mukkulan lukio Lahdessa tai Seppolan lukio Jämsässä
Nyttemmin on tietysti huomioitave se, että huumekauppa ja huumeiden käyttö on varsin tavallista nimenomaan "paremman väen" kouluissa. Huunekauppiaat eivät ole typeriä, ja on paljon järkevämpää tehdä bisnestä paikoissa, joissa on maksukykyisiä asiakkaita.
Niin, eivät Ressun ympärillä norkoilevat Somalit ole opiskelijoita.
Kaikissa eliittilukioissa on eri taustoista tulevia. Peräkylän lukioissa ei välttämättä ole.
Ovatko ruotsinkieliset älykkäämpiä?
Tuo aloittajan lause "koulumenestys ei katso perheen tulotasoa" ei pidä käytännössä melkein koskaan paikkaansa.
Siis poikkeuksia on, mutta köyhyys sen mukana tuleva elämäntapa ja asenteet ne opitaan kehdosta saakka ja osa näistä ominaisuuksista jopa periytyy.
Myös köyhien alueiden ympäristö ja kaverit muokkaavat hyvin vahvisti siellä asuvien käyttäytymistä.
Näin oli meillä. Pojalla oli onneks kaksi hyvää kaveria ala-asteelta ja neljännen saivat porukkaan heti yläasteen ekana päivänä. Tämä nelikko poikkesi täysin muista. Mutta saivat sit olla onneks rauhassa suurimmalta kiusaamiselta. Yksi opettaja perusti historian kerhon näille neljälle, kun olivat niin innokkaita keskustelemaan kaikesta.
Kaikki valitsi eri lukiot, hyvät sellaiset, mutta ovat edelleen ystäviä keskenään ja kaikki menestyneet tahoillaan. Onneksi oli mahdollisuus valita ja päästä niihin kouluihin, joissa työrauha oli taattu. Tosin lukiossa taitaa muutenkin olla rauhallisempaa, kuin yläkouluissa.