Nelivuotias lapsi roikkui ulkona aisassa henkilöauton ja kevytperävaunun välissä moottoritiellä Raisiossa.
Kukaan ei huomannut että yksi lapsi puuttui?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelivuotias-lapsi-roikkui-moottorit…
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten tuo on edes mahdollista. Tuon ikäinen kuitenkin on lähtökohtaisesti vielä turvaistuimessa, ja aikuinen kiinnittää vyöt. Luulisi aikuisen siinä vaiheessa huomaavan jonkun puuttuvan?
Jos sen nelivuotiaan ei ollut tarkoitus lähteä reissuun mukaan ollenkaan ja on vain kenenkään huomaamatta kiivennyt aisalle.
Lehtijutusta ainakin sai käsityksen, että oli tarkoitus lähteä mukaan. Tuo tosin kuulostaa järkeenkäyvemmältä selitykseltä, nelivuotiaat osaa olla vikkeliä.
Siis se nelivuotiashan olisi pitänyt kiinnittää turvaistuimeen, jos hänet oli tarkoitus ottaa mukaan. Miten siinä kohtaa voi kuski unohtaa koko lapsen?
Käsittämätön tilanne! voi tietty olla, että isä oli stressaantunut ja väsynyt ja 4v. uhmaikäinen on mestari karkailemaan... kun yhden niistä saa kiinni niin yksi on jo irroittanut itsensä ja viilettää ties missä.
Karmea tilanne, kieltämättä.
Oliko kuvitellut että toinen aikuinen hoiti asian.
Käsittämättömän hyvä tuuri käynyt! Toivottavasti kukaan teini/nuoraikuinen ei innostu duudson-henkisesti testaamaan.
Mitä tulee lasten turvallisuuteen, niin (huom! ilman rasismin häivää!) mm. monikulttuurisuus tuo erikoisia toimintamalleja meillekin. Sitten on ihan vaan ylipaikoilla olijat ja muuten välinpitämättömät. Oma lukunsa väsyneet nepsyjen ym. vanhemmat, jotka eivät jaksa taistella vöitä kiinnin kaaressa kirkujalle.
Kuten joku jo ketjussa sanoi, niin tuokio päiväkodin pihalla valaisee paljon...
Itse olen hemmetin hajamielinen muutenkin. Mutta vielä tämmöisillä tappohelteillä voisin kyllä. unohtaa mitä vaan minne vaan, paitsi omaa lastani.
Ilmeisesti kuski ei ollut ainakaan lapsen äiti. Mutta varmaan on helle tehnyt tepposensa. Ei enää hoksottimet toimi.
Muistakaa juoda vettä ja olla hötkyilemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noin tyhmää ihmistä liikenteessä että unohtaa yhden lapsen puuttuvan.
Toivottavasti saa kunnolla sakkoja ja heitteille jättö tuomion.
Ajan itse päivittäin ja en kyllä hämmästy. Ihan hirveä määrä aivan pihalla olevia kuskeja liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän hyvä tuuri käynyt! Toivottavasti kukaan teini/nuoraikuinen ei innostu duudson-henkisesti testaamaan.
Mitä tulee lasten turvallisuuteen, niin (huom! ilman rasismin häivää!) mm. monikulttuurisuus tuo erikoisia toimintamalleja meillekin. Sitten on ihan vaan ylipaikoilla olijat ja muuten välinpitämättömät. Oma lukunsa väsyneet nepsyjen ym. vanhemmat, jotka eivät jaksa taistella vöitä kiinnin kaaressa kirkujalle.
Kuten joku jo ketjussa sanoi, niin tuokio päiväkodin pihalla valaisee paljon...
No jep. Se on hullua kun omassa tuttavapiirissä käydään keskustelua parhaista ja laadukkaimmista turvaistuimista ja tasan kaikki nelivuotiaat istuu kunnon istuimissa ja suurin osa selkä menosuuntaan kuten suositellaan. Ja sitten kuitenkin on olemassa iso joukko niitä perheitä jotka on ihan "herran haltuun"-asenteella tässä. Ja siis, joskus on kyllä yllättänyt kun näkee jonkun ihan järkevän ja kunnollisen oloisen vanhemman pakkaavan sen päiväkoti-ikäisensä etupenkille ilman turvaistuinta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kuvitellut että toinen aikuinen hoiti asian.
No jos on riitaisa eropari, ei vältt edes keskustele keskenään!
Tämä tapaus menee varmasti lastensuojeluun.
Mitenhän onnistui kyydissä pysymään? Itse olisin varmaan pudonnut jo muutaman metrin jälkeen, vaikka aikuinen olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne lapset otettiin välittömästi huostaan? Mikä syytä tuosta seuraa?
Jos lapset olivat vain isän kanssa liikkeellä, todennäköisesti ei mitään. Paitsi raivona olevaa äitiä käsketään vähän rauhoittumaan, koska se äidin tapa kuljettaa lapsia ei ole se ainoa oikea ja isän pitää saada tehdä asiat omalla tavallaan.
Lisäksi koko keskustelu ohjataan siihen miksi lapset edes olivat isän kanssa ja miksi äiti ei ollut mukana. Mutta isää ei syyttele yksikään taho.
Paitsi äidit, jotka tietävät ettei noin vain käy, koska missään olosuhteissa lapsi ei unohdu auton lastaustilanteessa peräkärryn aisalle istumaan. Koska lapset pakataan ensin ja vielä ennen liikkeelle lähtöä tarkistetaan että kaikki ovat kyydissä ja kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän onnistui kyydissä pysymään? Itse olisin varmaan pudonnut jo muutaman metrin jälkeen, vaikka aikuinen olenkin.
Varmaan raukka pitänyt kaikilla raajoilla ns rystyset valkoisena kiinni aisasta. Kivat traumat varmasti tulee tuosta ja ko kuski lienee vapautettu kaikesta lastenhoitovastuusta tästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti uskon, että joku tohelo unohtaa yhden lapsen. Uskomatonta, että lapsi pysyi kyydissä ja oli kunnossa. 😻 Useammin saa lukea niitä, missä sukulainen on ajanut lapsen päälle pihassa.
Mun mies ei oikein ymmärrä, miksi motkotan kaikenlaisesta "pienestä" huolimattomuudesta lasten kanssa. Tämä on se syy.
Itse olen vuosikaudet ihmetellyt miten isät ylittää parkkipaikan usein niin että taaperoikäinen lapsi seuraa (jopa kaukana) takana. Äidit pitää kädestä kiinni tai ainakin tarkka katseseuranta ja lapsi lähellä koko ajan.
Miksi yleistät?
Meillä minä olen se huolehtija ja äiti hajamielinen uuvatti joka onneksi tajusi luopua edes ajokortistaan ennen kuin aiheutti pahaa onnettomuutta.
Minä en tajua, kuinka aisalla voi matkustaa. Sehän on kapea ja liian matalalla, että voisi roikkua.
Selittelyn makua nuo perustelut, kuski voisi katsoa peiliin ja todeta että ois syytä hakea itselleen edunvalvoja. Tuollaisen ihmisen ei enää tule olla vastuussa kenestäkään. Osaako edes omaa nenäänsä pyyhkiä.
Se on se yli-innokas anoppi, joka on taas tehnyt oman pään mukaan sillä eihän se äiti mitään tiedä ja on vaan ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas selittelyä, helle vaikuttanut arviointikykyyn, älkää viitsikö.
Kuskina ollut joku täysin vajaasti ajatteleva. Lapsen vanhemmat, no ainakin se äiti, köyttää lapsen turvapenkkiin niin monesti että se ei kyllä unohdu helteelläkään.
Kuskina on saattanut olla henkilö, joka harvemmin kuskaa lapsia, kuten isovanhempi. Sitten tämä mummo/pappa höyrynnyt siinä muutenkin niinkuin tuon ikäisillä on tapana, eikä ne hoksottimet toimi enää tehokkaasti muutoinkaan. Saatika kuulo, että tajuaisi että hei joku puuttuu.Täysin edesvastuutonta ja tollaisille pitäisi antaa syyte heitteillejätöstä niin ymmärtää olla kuskailematta enää jatkossa ketään.
Samaa mieltä. Ei se lapsi kyllä unohdu ainakaan äidiltä millään. Itselläni on monta lasta pienellä ikäerolla ja välillä on painanut kuukausien unettomuus, helle ja vaikka mikä muu olosuhde. Yksikään lapsista ei kuitenkaan ole ikinä jäänyt mihinkään. Ne köyttää sinne taakse aivan automaattisesti.
Niin taas on käynyt, että olen väsyneenä tai muutoin luullut kesken matkaa unohtaneeni lapsen. Mutta lapsi onkin sitten ollut siellä takapenkillä tai ihan jopa isän kanssa kotona koska olen ollut yksin liikkeellä.
Itselleni tuli myös mieleen, että siellä on joku puolidementoitunut 90v pappa ollut lastenvahtina ja kesken reissun sitten unohtunut tuo yksi.
Tämä on tosiaan ainoa järkeenkäypä ja looginen selitys. Mutta uutisessa sanotaan:
"Tilanne sai alkunsa, kun lapsia kuljettanut henkilö ei ollut liikkeelle lähtiessään varmistanut, että kaikki kuljetettavat henkilöt ovat ajoneuvon sisäpuolella. Yksi lapsista jäi ulos perävaunun aisalle."