Elin lapsuuteni lähinnä keitetyllä makaronilla& ruskealla kastikkeella. Mistä on lähtenyt uskomus että kasarilla kaikki mutsit oli muka jot
Jotain mestarikokkeja?
Sitten helpotti kun 91 meille tuli mikro ja kaupoissa alkoi olla mikroruokia.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanakeitto, oikeasta kanasta nam. Saispa jostain kanaa.
Kyljyksiä oli meillä aika usein, olikohan ne silloin halvempia. Ei raaski nykyään ostaa.
Silakatkin järkyttävissä hinnoissa, ennen oli köyhien ruokaa.
Leivitettyjä possun talouskyljyksiä, mukana luu...
Talouskyljyksiä on vieläkin myynnissä ja paljon, mutta niille on annettu fiinimpi nimi: kassler. Hölmöä sinänsä, muualla Euroopassa myytävä kassler on kypsää ja savustettua. Ehkä joku olevinaan viisas on ajatellut, että hienommalla nimellä lihapalasta saadaan isompi hinta, talouskyljykset kun olivat aina halvempia kuin tavalliset kyljykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syönyt 80- ja 90-luvulla lähinnä leipää juustolla ja sitä makaronia ja ketsuppia. Mun äiti oli sitä mieltä, ei sitä ruuaan ääreen kukaan kuole.
En kyllä vieläkään ole ymmärtänyt, että miten sitä ruokaa olisi pitänyt osata tehdä, jos kukaan sitä ei opettanut.
Ei varmaan ole yllätys, että mun lapselle on lämmintä ruokaa tarjolla kahdesti päivässä.
Oppikoulussa oli köksää jo 1960-luvulla. Kaikki ei tietenkään menneet oppikouluun, joten osa ei tuota opetusta saanut. 1970-luvulla tuli peruskoulu ja kaikilla peruskoulun käyneillä oli mahdollisuus oppia ruuanlaiton perusasiat.
Voi hyvänen aika, tokihan köksä on kuulunut kansalaiskoulunkin opetukseen iät ja ajat tytöillä. Emäntiähän heistä on yritetty kouluttaa.
Possun kylkiluut on nykyään Ribsejä.
Broilerin siivet Wingsejä.
Lihapiirakka on Meatpie ja Makkara on Sausage.
Yks Meatpie Sausagel ja siihe Ketsuppii ja Onionii, sit viel yks Milk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syönyt 80- ja 90-luvulla lähinnä leipää juustolla ja sitä makaronia ja ketsuppia. Mun äiti oli sitä mieltä, ei sitä ruuaan ääreen kukaan kuole.
En kyllä vieläkään ole ymmärtänyt, että miten sitä ruokaa olisi pitänyt osata tehdä, jos kukaan sitä ei opettanut.
Ei varmaan ole yllätys, että mun lapselle on lämmintä ruokaa tarjolla kahdesti päivässä.
Oppikoulussa oli köksää jo 1960-luvulla. Kaikki ei tietenkään menneet oppikouluun, joten osa ei tuota opetusta saanut. 1970-luvulla tuli peruskoulu ja kaikilla peruskoulun käyneillä oli mahdollisuus oppia ruuanlaiton perusasiat.
Voi hyvänen aika, tokihan köksä on kuulunut kansalaiskoulunkin opetukseen iät ja ajat tytöillä. Emäntiähän heistä on yritetty kouluttaa.
Kyllä meillä äidit ja mummut osasi laittaa ruokaa. Tosin, mutsi kävi töissä, oli yksinhuoltaja faijan kuoltua nuorena, joten oltiin niitä avainkaulalapsia, jotka kaiveli kaapista välipalaksi mitä löytyi. Ei sitä ostosvalikoimaakaan tainnut olla ihan älyttömästi siihen aikaan. Lenkkimakkarasta ruskeakastike ja makaronia, kesäkeitto, lihakeitto, hernari jne. Viikonloppuisin oli usein kyljyksiä tai kanankoipia.
Elin 20 vuotiaaksi asti perunoilla ja ruskeankastikkeen eri variaatioilla. On edelleen lempiruokaani! 😋
M37
Kasarilla syötiin talouskyljyksiä. Osasin yläasteelle mennessäni äidin ohjaamana levittämällä ne paistaa ja keittää perunat isälle ja pikkuveljelle, kun äiti oli töissä.
Sitä ennen äidin ollessa töissä isä tarjosi meille aina purkkihernaria tai HK:n sinistä, jollei ollut jotain äidin tekemää edelliseltä päivältä tehty keittoa valmiina.
Muita ruokia, mitä meillä syötiin oli liha-, jauheliha-, kaali-, nakki/makkara-, seiti- ja lohikeitto. Lihapullat, mureke ja muusi tai uunilohi. Jauheliha tai nakkikastike, makaronilaatikko, pala tai karjalanpaisti,
spaghettiketsuppinakkilaatikko. Lämpimät voileivät oli hitti.
Peruna-, muna ja makaronivelliä oli myös. Verilättyjä itse tehtyjä ja tietysti lätyt, pannarit.
Saarioisten pizzat tulivat kauppoihin ja jopas ne oli hyviä. Pizzaa tehtiin jo kotonakin. Ostettiin maksalaatikkoa mutta äiti teki sitä itsekin.
Salaattipuoli oli lähinnä kiinankaali, tomaatti, kurkku. Tai itse kerätty puolukkasurvos vähän joka ruuan lisukkeena. Etikkapunajuuri maustekurkku ja kurpitsapikkelsi.
Taisi tulla aika kattava selostus. 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan mutsi ollut mestarikokki, mutta ei meillä silti ruskeaa kastiketta syöty. Makaronilaatikkoa, spaghettia, kalakeittoa, pinaattilettuja, uunilohta, grillibroileria tms. Myös välillä valmisruokia, verilettuja, hernekeittoa, maksalaatikkoa tms.
Ette ole voineet syödä broileria -80-luvulla. Ei sitä ollut, kanaa kyllä oli.
Ai niin kanankoivet riisipedillä taisi tulla kasarilla kotiruokalistallekin. Sitä ennen ei kanaa juuri syöty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kasarilla tili lähiömme pikkukaupassa ja sieltä sai ostaa vanhempien piikkiin koulusta tullessa välipalaa. Yleistä oli. Aika hyvin syötiin kasarilla. Välillä kavereiden kanssa käytiin hampurilaiselle tai Kebabilla, mutta aika harvoin. Tykkäsin kotiruoasta enemmän. Poikkeuksena se yksi salaatti-pizzapaikka, en nyt muista nimeä. Heillä oli törkeän hyvää merenelävä salaattia.
Missä on ollut kasarilla kebabia? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan mutsi ollut mestarikokki, mutta ei meillä silti ruskeaa kastiketta syöty. Makaronilaatikkoa, spaghettia, kalakeittoa, pinaattilettuja, uunilohta, grillibroileria tms. Myös välillä valmisruokia, verilettuja, hernekeittoa, maksalaatikkoa tms.
Oli. Kaupoissa myytiin kaupassa vartaassa grillattua kokonaista broileria. Meidän perheessä ostettiin aina sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli. Kaupoissa myytiin kaupassa vartaassa grillattua kokonaista broileria. Meidän perheessä ostettiin aina sellainen.
Oletko varma, ettei se ollut kana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kasarilla tili lähiömme pikkukaupassa ja sieltä sai ostaa vanhempien piikkiin koulusta tullessa välipalaa. Yleistä oli. Aika hyvin syötiin kasarilla. Välillä kavereiden kanssa käytiin hampurilaiselle tai Kebabilla, mutta aika harvoin. Tykkäsin kotiruoasta enemmän. Poikkeuksena se yksi salaatti-pizzapaikka, en nyt muista nimeä. Heillä oli törkeän hyvää merenelävä salaattia.
Missä on ollut kasarilla kebabia? En usko.
Forumin alakerran ravintolamaailmassa Helsingissä oli Döner Kebab. Vieläkin muistelen sitä, vaikka en ole syönyt punaista lihaa 30 vuoteen. Mahtaako enää saada yhtä hyvää Kebabia mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei se ollut kana?
No, en ole kyllä, mutta grillattua kuitenkin. Broilerina me siitä puhuttiin.
Ennen oli kaikki paremmin! Oma äiti poltti tupakkaa sisällä, joi viinaa ja käski pentuja tekemään ite itellensä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanakeitto, oikeasta kanasta nam. Saispa jostain kanaa.
Kyljyksiä oli meillä aika usein, olikohan ne silloin halvempia. Ei raaski nykyään ostaa.
Silakatkin järkyttävissä hinnoissa, ennen oli köyhien ruokaa.
Leivitettyjä possun talouskyljyksiä, mukana luu...
Meillä oli myös. Ja usein. Olen syntynyt kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla syötiin talouskyljyksiä. Osasin yläasteelle mennessäni äidin ohjaamana levittämällä ne paistaa ja keittää perunat isälle ja pikkuveljelle, kun äiti oli töissä.
Sitä ennen äidin ollessa töissä isä tarjosi meille aina purkkihernaria tai HK:n sinistä, jollei ollut jotain äidin tekemää edelliseltä päivältä tehty keittoa valmiina.
Muita ruokia, mitä meillä syötiin oli liha-, jauheliha-, kaali-, nakki/makkara-, seiti- ja lohikeitto. Lihapullat, mureke ja muusi tai uunilohi. Jauheliha tai nakkikastike, makaronilaatikko, pala tai karjalanpaisti,
Peruna-, muna ja makaronivelliä oli myös. Verilättyjä itse tehtyjä ja tietysti lätyt, pannarit.
Saarioisten pizzat tulivat kauppoihin ja jopas ne oli hyviä. Pizzaa tehtiin jo kotonakin. Ostettiin maksalaatikkoa mutta äiti teki sitä itsekin.
Salaattipuoli
Aika karua, että lapsi teki ruoan eikä isä 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillattuja broilereita sai kaupoista lihatiskiltä jo ainakin 70-luvulla. 80-luvulla halvin ruoka oli pakastealtaan kokonainen kana, kaikki broileri oli kalliimpaa ja sai sitä ravintoloistakin varmaan jo 60-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin! Oma äiti poltti tupakkaa sisällä, joi viinaa ja käski pentuja tekemään ite itellensä ruokaa.
Ei polttanut, eikä juonut viinaa. Avainkaulalapsia oltiin kyllä ja itse laitettiin ruoka jääkaapista mikroon tai tehtiin välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarioisten pizzat tulivat kauppoihin ja jopas ne oli hyviä. Pizzaa tehtiin jo kotonakin. Ostettiin maksalaatikkoa mutta äit
Minun isäni osasi kyllä kokata ja kokkasikin, vaikka oli syntynyt 1930.
Ei kasariruoka aina ollut loistavaa. Minulla oli vielä veli, joka oli vähän huono syömään sitäkin vähää, mitä oli laitettu. Hän söi useimpina päivinä kauraryyneistä, maidosta ja sokerista tehtyä sekoitusta. Hän onnistui sillä seoksella kuitenkin kasvamaan 190 cm pitkäksi.